Gå til innhold

Minner fra skolekjøkkenet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har dere noen gode/dårlige matminner fra skolekjøkkenet?

Mitt beste minne var da vi fikk lage pizza for første gang, dette var mat som vår lærinne på 60 + ikke var så godt vant med og dermed lot hun oss få jobbe litt mer på egen hånd. Når vi skulle lage annen mat hang hun over oss som en hai :)

Mitt verste minne var da vi skulle koke grøt til juleavslutningen. Vi ble delt inn i 6 grupper og alle skulle lage hver sin porsjon som til sutt skulle blandes i en stor gryte og serveres. En av gruppene sved sin grøt men lærinnen vår slo den oppi og rørte godt. Smaken var forferdelig og grøten ble kastet.

Vi fikk pepperkaker og julebrus i stedet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode minner fra skolekjøkkenet, i alle fall ikke når det gjelder smak.

Vi fikk lage ting som kokt torsk, røkt uer og makrell. Stort sett bare fisk. Og når man er 12 år, så er ikke fisk det morsomste i verden.

Noen ganger fikk vi bake kaker, men disse ble frosset ned og spart i juleavslutninger og sånt. Som regel spiste vi kakerøre på harde livet, slik at kakene ble kjempeflate.

Skrevet

Vi skulle lage pannekaker engang.... Og røra skulle rekke til uendelig mange.... En "utlending" i klassen lagde de litt for tykke og fikk huden full av lærerinnen.... "Selv om du lager sånne pannekaker i Libanon kan du ikke komme å lage sånne pannekaker her" :kjempesinna:

Gjest Anonymous
Skrevet

Heimkunnskapslæreren min spiste ketshup på alt :o . Hun gjorde ikke forskjell på pølser og blømkålsuppe :hoho: .

Skrevet

Jeg husker vi laget en veldig god risotto,... :sikle:

Fikk lyst på hjemmelaget sjokoladekake jeg nå. :)

Skrevet

Vi skulle lage eplekake, og en på vår gruppe presterte å ha i 1 dl salt i stedet for 1 ts...

Du gode Gud.... :hoho: Og ALLE måtte jo spise en bit...

Lærerinnen vår lot oss faktisk slippe etter at hun tok et stykke selv....

Skrevet

At jeg hadde for varmt vann når jeg skulle blande gjær og vann, så jeg var den eneste som fikk flate skoleboller. Var litt misfornøyd da - hadde lyst på skoleboller.

At vi laget brød som jeg stolt kom hjem med. Storesøstra mi var syk og hadde ikke spist hele dagen, men brødet mitt ville hun ha. Da var jeg stolt! :wink:

Skrevet

Husker en gang på slutten av skoleåret. Da skulle alle gruppene få lage et valgfritt måltid for til sammen 50 kroner. Alle gruppene laget jo selvsagt noe kjempegodt, unntatt vi for ingen klarte å bli enige så vi endte opp med tomatsuppe og pannekaker. :roll:

Jeg husker også at det var grusomt kjedelig. Jeg har alltid likt å lage mat og lært det tidlig. Så det var liksom ikke det helt store å lage kakao og knekkebrød med brunost.

Skrevet

Kommer ikke over iskremen vi lagde. Den var full av iskrystaller og smakte bare fløte :kvalm:

Skrevet

Jeg presterte og ha salt på toppen av eplekaka i stedet for sukker. Feil kan alle gjøre, verre var det at heimkunnskapslæreren tvang oss alle til å spise et helt stykke hver :-? For i følge henne kunne man visst ikke smake saltet :roll:

Gjest StoreSky
Skrevet

Husker ikke hva vi lagde.... Ble ertet HVER jæv** time fordi jeg som barn prøvde å lage sukkerspinn av bomull og sukker... (nei, det gikk IKKE..) Merkelig nok ble dette bare nevnt i heimkunnskapstimen, aldri ellers.

Husker at vi måtte sterilisere alt utstyr i en diger dampkjele,

Skrevet

Restesuppe - lagd av diverse fæle ingredienser frosset ned på melkekartonger.

Scones - nam nam :).

Hjemmelaget fiskepudding i mikrobølgeovnen - helt forferdelig.

Vi måtte alltid smake en bit av all mat - en gang hadde vi stekt lever, som ikke var så godt stekt likevel. Spiser ikke lever per i dag, etter at jeg holdt på å kaste opp den gang.

Pannekake-steking, veldig godt, men gutta var flinkere enn meg til å få til tynne pannekaker - pinlig.

Vi hadde en skjære-brød-test; at man skulle ha "riktig" tykkelse på brødskiven :roll:.

Skulle lage sukkerbrød og vi var den eneste gruppen som klarte å få hull i midten, som vi måtte fylle med krem for at det skulle bli "bløtkake".

Det var det jeg kom på...er glad det er over

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Blodpannekaker som ikke var gjennomstekte. :kvalm:

Skrevet

Åh, jeg husker masse..

- Spaghettikrig som resulterte i at læreren vår gikk med en spaghetti i håret hele timen..

- En på gruppa ble satt til å bake boller hver gang (gikk på rundgang) og så pleide vi å la de heve over oppvaskkummen fylt med glovarmt vann, og hun på gruppa mi mistet alle bollene i vannet.. :roll:

- Vegetarpizza (hadde ikke råd til kjøtt antar jeg)

- At det var om å gjøre å få tusket til seg ett eller annet spiselig fra matboden.. Tok hva som helst bare for å ha gjort det.. :roll:

- Stekt rogn.. :kvalm:

- Smørkrig som resulterte i at en smørkladd hang fast på veggen ved siden av klokka i flere uker etterpå.. Ved nærmere ettertanke tror jeg det var min smørkladd til og med.. :sjenert:

- At heimkunnskapslæreren fortalte helt på slutten av året at hun var gravid (og ganske langt på vei også faktisk..) og alle fikk kjempedårlig samvittighet for at vi hadde oppført oss så fælt mot henne, og alle ba om unnskyldning.. :oops:

Vi var sikkert litt søte også, selv om vi kunne være helt uspiselige.. :wink:

Gjest Tristessa
Skrevet

Har for det meste kjipe minner fra skolekjøkkenet. Omtrent alt vi laget, bar preg av sparetiltak og generell uvitenhet når det kommer til matlaging. Husker særlig en lærer jeg hadde, som preket det allsidige kostholds lære og gnafset i seg proteinshaker mens vi måtte spise det vi laget... :roll:

Tror jeg var en rimelig uspiselig elev, siden jeg lærte å lage mat tidlig og fremdeles har det som en av mine store hobbyer. Og jeg er glad for at jeg har lært andre steder fra at billig mat kan smake utrolig godt, og trenger slett ikke minne om det vi produserte på skolekjøkkenet. :)

Skrevet

Hadde salt istedet for sukker i eggedosisen :oops:

Lagde utrolig god pizza - som fortsatt lages her på lørdager :sikle:

Glad det er over :roll:

Skrevet

Jeg husker vi skulle lage pizza - da fikk vi bare tomatpure til saus, og middagspølse til å ha oppå... Var ikke spesielt spennende :roll:

På ungdomsskolen måtte vi bruke forkle for å lage frokost (corn flakes).

En gang på barneskolen skulle vi bake boller. Jeg hadde spilt fotball i friminuttet før, som keeper, og hadde en del sand og grus på hendene. Før bakingen begynte gikk jeg bort til vasken for å vaske hendene, men fikk grei beskjed om å sette meg på plassen min. Læreren mente det var helt unødvendig, siden bakteriene ville dø i stekeovnen likevel... :o

Nei kan ikke si at heimkunnskaptimene har virket hverken inspirerende eller lærerike. Heldigvis går det an å lære å lage skikkelig mat utenom skoletiden!

Skrevet

Har dessverre ikke så mange positve minner fra skolekjøkkenet. Hadde ei skikkelig grinete peppermø i sekstiåra til lærer. Hun hang over alt man gjorde, og gjorde du det for sakte eller feil dyttet hun deg unna og gjorde det selv i fult sinne... Vi var livredd henne og glad hver gang vi gikk derfra. Tror nok dette er en av grunnene til at jeg aldri har vært noe særlig glad i å lage mat.

Skrevet

Skolekjøkken var grusomt. Hadde en gammel dame som var helt hysterisk på hvordan ting skulle gjøres. Feks oppvasken. Det var ikke bare å vaske opp, alt som skulle vaskes måtte stå i en bestemt rekkefølge på benken (den eneste riktige rekkefølgen tydligvis), vasken måtte inspiseres før vi begynte å vaske, så måtte vi vaske tingene i rekkefølge (i nøyaktig en teskjed zalo må vite!), tørke de og sette de på benken (i rette rekkefølge...). Så måtte hun sjekke at alt var reint og tørt før vi fikk sette det inn. Så måtte vasken inspiseres etterpå for å se at vi hadde tørket skikkelig av den. De som hadde den andre heimkunnskaplærerinna fikk bruke oppvaskmaskin...

Og ellers var det meste av produktene vi fikk bruke utgått på dato eller nedfallsfrukt (brune gufne epler og måneder gammel melk som var frosset ned).

Vi gjorde opprør ved å ha i for mye zalo og kaste skummet ned på bilene parkert under (wild!)

Skrevet

det jeg husker aller best fra heimkunnskapen, er TROLLKREM OG NYBAKTE, GROVE RUNDSTYKKER!!

mmmmmmmmmmmm... :sikle:

hvordan søren lager man trollkrem igjen da?

om noen har oppskrift, så tas det imot med takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...