Junebug Skrevet 9. desember 2004 #1 Del Skrevet 9. desember 2004 Hvordan sikrer dere babyene deres i bil? Bruker dere bilsete for babyer eller barnevognsbagen med sikkerhetsnett? Jeg har lest at de i flere og flere land går bort i fra sikkerhetsnettvarianten og at man anbefaler bilsete selv til de minste. Hvor lenge lar dere babyen sitte i bilsetet? Det er vel ikke bra for ryggene deres å sitte for lenge i disse setene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 9. desember 2004 #2 Del Skrevet 9. desember 2004 Vi byttet litt på dette, men ble anbefalt av fysioterapauten at baby skulle ligge i bag på langtur hverfall. Frem og tilbake til butikken, brukte vi sånn babysete man kunne ta med seg - Maxi-Cosi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 10. desember 2004 #3 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg brukte bilsete uansett om det var lang eller kort tur. Var det lang tur så tok vi bare flere pauser, enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trill Skrevet 10. desember 2004 #4 Del Skrevet 10. desember 2004 Vi har brukt bilsete heile tida. Dei 6 første mnd brukte vi en baby bilstol (huskakje heilt ka merke det var)- og etter det kjøpte vi nytt sete som var litt større. Han satt/sitte bakovervendt heile tida. Eg vurderte bag og nett- men etter å ha hørt andre sine erfaringa droppa eg det. Det m.a snakk om at når du hadde nett på så var nettet så tett at du ikkje kom "ned" til babyen uten å ta av hele nettet. Så er det visst ikkje so veldig sikkert? Det går veldig greit med sete- so lenge en tar litt pausa på lange tura. Det e meir sjanse for at babyen lika på kjøre bil og- sida den får sjå seg litt rundt- ikkje berre ligge å sjå i taket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 10. desember 2004 #5 Del Skrevet 10. desember 2004 Kikket i babybutikk med en gravid venninne her om dagen. Etter å ha sett alle de 100 000 fryktelig innviklede variantene av bilseter og hørt om alle fordeler og bakdeler med de, så må jeg si at dersom jeg får barn, tror jeg nesten ikke at jeg hadde turt å kjøre bil jeg.. Eller kanskje ikke få barn i det hele tatt! :o Det skal ikke være så lett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kitty Skrevet 10. desember 2004 #6 Del Skrevet 10. desember 2004 Vi hadde også både bag med sikkerhetsnett og sete til vår sønn. Brukte nettet i ca 8 mnd og han forgudet å ligge der de første 6, og omvendt i setet. Likte seg ikke der i det hele tatt. Nettet vi brukte var til bagvogn (Simo) og det kom man lett ned til babyen i. Må si at jeg er kjempeglad vi hadde nett. Vi kjørte en del lange turer og brukte nettet på disse og ofte på kortere turer også. På de helt korte (fra hjem til butikk og omvendt) brukte vi setet. Nå har vi kjøpt nytt sete et ACTA Graco og minsten (som nå er 9,5 mnd) syns det er helt topp i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 10. desember 2004 #7 Del Skrevet 10. desember 2004 Vi har brukt bilstol helt fra fødselen av, men skal ikke ut på langtur før på søndag (da er han litt over 3 mnd gammel). Turen tar tre timer og vi har beregnet stopp hver time for å strekke ut. Er veldig fornøyd med bilstol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 11. desember 2004 #8 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg brukte bag og nett da barna mine var babyer - hadde ingen problemer med å ta hånden nedi bagen. Ungene min elsket å kjøre bil helt fra de var nyfødte - de var aldri så rolige som når vi kjørte avgårde med musikk i bilen - enkelte ganger så gjorde vi det bare for at de skulle sovne Når de ble litt større så gikk jeg over til barnesete i bilen. Vi reiste endel til hytta vår - og det er 2-3 timers kjøring - tror det er bedre for små babyer å ligge i bagen enn å sitte i barnesete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegehi Skrevet 13. desember 2004 #9 Del Skrevet 13. desember 2004 Vi leide boxette de første 2,5 mnd. Synes det fungerte veldig greit. Da var pitteliten fastspent i 5-punktssele samtidig som hun lå, og dermed ikke fikk store belastninger på ryggen. Men da hun var ca. 2,5 mnd. var hun for stor, og vi gikk over til bakovervendt bilstol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvilling76 Skrevet 13. desember 2004 #10 Del Skrevet 13. desember 2004 Helt fra du kjører hjem fra fødselsklinikken, er det viktig å sikre barnet. De godkjente metodene er babystol vendt mot kjøreretningen (1), bag med sikkerhetsnett (2) eller en babyseng/boxette (3). Vegvesenet mener selv at bakovervendt babystol gir best sikkerhet for spedbarn. Les mer i Vegvesenets brosjyre -Sikring av barn i bil Vi har selv kjøpt bakovervendt babystol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 13. desember 2004 #11 Del Skrevet 13. desember 2004 Vegvesenet mener selv at bakovervendt babystol gir best sikkerhet for spedbarn. ...litt på sida, men er ein arva stol som er nokre år gammal (6-7år kanskje) like god som ein ny stol, eller har det skjedd stor utvikling på desse åra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #12 Del Skrevet 13. desember 2004 Hvis stolen ikke er skadd kan du trygt bruke den, forutsatt at stolen har integrerte fire eller fempunkts-seler. Godkjenningsnormen som gjaldt da (ECE44-02) er i realiteten den samme som gjelder i dag (ECE44-03) når det gjelder klasse 0 som er stoler og bokser for de aller minste. Vær på vakt når du kjøper eller arver brukt sikkerhetsutstyr, og bruk det bare dersom du kjenner historien til setet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 13. desember 2004 #13 Del Skrevet 13. desember 2004 Hvis stolen ikke er skadd kan du trygt bruke den, forutsatt at stolen har integrerte fire eller fempunkts-seler. Godkjenningsnormen som gjaldt da (ECE44-02) er i realiteten den samme som gjelder i dag (ECE44-03) når det gjelder klasse 0 som er stoler og bokser for de aller minste. Vær på vakt når du kjøper eller arver brukt sikkerhetsutstyr, og bruk det bare dersom du kjenner historien til setet. OK - takk for godt svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå