Gå til innhold

Hvor høy status syntes dere forskjellige yrker har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På toppen av hierarkiet syntes jeg leger og advokater hører hjemme, men deretter blir det mer usikkert. Sivilingeniører har vel høy status sammen med siviløkonomer siden de ofte er ledere. Har sett andre steder at professorer har høy status, men det syntes jeg vel mest er innenfor akademia, og ikke så mye utenfor, der de ofte blir sett på som noen raringer.

På bunn er alle yrkene som ikke krever noen form for utdanning.

Anonymkode: e7d14...034

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så musiker har ingen status?

Synes medisin har mye status, men når jeg hører om personer som studerer medisin, møter jeg de med litt skepsis.
Ofte "flinke" jenter fra vgs. som fikk gode karakterer i alt, og så ble det jo liksom naturlig å søke lege studie da.. 

• Liker 6
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På toppen av hierarkiet syntes jeg leger og advokater hører hjemme, men deretter blir det mer usikkert. Sivilingeniører har vel høy status sammen med siviløkonomer siden de ofte er ledere. Har sett andre steder at professorer har høy status, men det syntes jeg vel mest er innenfor akademia, og ikke så mye utenfor, der de ofte blir sett på som noen raringer.

Dette er tøv. 

Bergens dyktigste mekaniker, som også er selvlært sa til meg: "Du gjør det du er god til, jeg gjør det jeg er god til".... Det er noe av det viktigste jeg har lært i livet.

Sorry folkens, dere som lar dere blende av "status yrker" har en del igjen å lære i livet. 

Endret av Coolaid
Gjest Else-Britt
Skrevet (endret)

De tradisjonelle naturvitenskapelige studiene spisset inn mot et spesifikt fagfelt er de jeg anser som av høyest status. Altså ingen embedsstudier (lege, advokat, lærer, ingeniør o.s.v.) anser jeg som av "høy status". Men matematikere, kjemikere, fysikere o.s.v....nammenam. Ekspertene, de som faktisk vet ting. Og ingen av de humanistiske fagene. Hjelper ikke å ha mastergrad i synsing fra kjønnsstudiet på Blindern, liksom.

Endret av Else-Britt
Skrevet

På toppen ville jeg plassert lærere, de som jobber innen helse og slike type yrker. 

Anonymkode: 3f217...8d4

• Liker 9
Gjest Aegon Targaryen
Skrevet

Synes folk burde slutte og bry seg om status.

• Liker 1
Skrevet

Reality kjendis selvfølgelig!

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Else-Britt skrev:

De tradisjonelle naturvitenskapelige studiene spisset inn mot et spesifikt fagfelt er de jeg anser som av høyest status. Altså ingen embedsstudier (lege, advokat, lærer, ingeniør o.s.v.) anser jeg som av "høy status". Men matematikere, kjemikere, fysikere o.s.v....nammenam. Ekspertene, de som faktisk vet ting. Og ingen av de humanistiske fagene. Hjelper ikke å ha mastergrad i synsing fra kjønnsstudiet på Blindern, liksom.

Forhåpentligvis vet også leger, advokater, lærere, ingeniører, osv "ting". Hadde fort fått galt om ingeniørene(eller de andre yrkene) bare synset.

11 minutter siden, Coolaid skrev:

Dette er tøv. 

Bergens dyktigste mekaniker, som også er selvlært sa til meg: "Du gjør det du er god til, jeg gjør det jeg er god til".... Det er noe av det viktigste jeg har lært i livet.

Sorry folkens, dere som lar dere blende av "status yrker" har en del igjen å lære i livet. 

Åpenbart er det andre ting en kun utdannelse og yrke som kan gi status, men det endrer ikke at det finnes statusyrker. 

• Liker 3
Skrevet

For meg er det personen bak yrket som avgjør hvor på hierarkiet de tilhører. Jeg har møtt gode og dårlige mennesker i de fleste yrker og de som viser godhet og respekt som gir status. 

Anonymkode: 1cce5...9fe

• Liker 7
Skrevet

Jeg er rørlegger men har også mester papirer. Jeg har datet folk som har ledd av jobben min....

Synst det er veldig morsomt da jeg tjener mer enn to personer med full utdanning og lønn tilsammen

Samtidig så er yrket mitt veldig tungt fysisk og en viktig jobb.så jeg er veldig stolt av faget mitt

Ang status osv så har jeg aldrig brydd meg egentlig. Tror kvinner er mer opptatt der. Damen min jobber i klesbutikk. Elsker henne like mye fordeom:)

Jeg syns faktisk damer som er sykepleiere....frisører...personelig trener...jobber med hudpleie eller egentlig helt vanelige yrker er mye mer attraktiv for meg enn enn advokat eller lege hadde vært

• Liker 12
Gjest Lilli My
Skrevet
6 minutter siden, brownbrown skrev:

syns faktisk damer som er sykepleiere....frisører...personelig trener...jobber med hudpleie eller egentlig helt vanelige yrker er mye mer attraktiv for meg enn enn advokat eller lege hadde vært

Hvorfor det? Først sier du at du ikke er opptatt av status, men så vil du helst ha en dame i lavstatus-yrke?

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette med statusyrker. Jeg hadde aldri respektert noen utfra yrke eller utdannelse. Men jeg blir fasinert av folk som er rasende flink til noe og folk som brenner for ting. Uansett hva det er.

Anonymkode: 03abc...9fc

• Liker 5
Skrevet

De har kvaliteter som jeg liker. Sykepleiere pleier å være ekstra omsorgsfulle. Frisører er flink til å pynte seg og se bra ut..personelig trener fordi jeg selv er veldig aktiv i den fronten. De som driver med hudpleie er også flink til å stelle seg og pynte seg.....

Ser ikke helt greien med hva status skal ha så mye for meg å gjøre heller. Er det penger og lønn d er snakk om? Hva min dame tjener bryr jeg meg ikke om . Hun har sine penger og jeg mine......og hvor viktig jobben hennes er iforhold til andre jobber i samfunnet bryr meg opp i ræven egentlig. Så lenge hun kan ta vare på seg selv og være selvstendig så er jeg happy😀

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor tenke på status? Vær heller glad for at man har en jobb. Om man i tillegg elsker jobben sin, er vel det det nærmeste jeg kommer til å se på som "status".

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Du må realitetsorientere deg litt. 

Advokater er ikke på samme hylle som leger.

Leger er i en helt egen klasse for seg, på toppen av hierarkiet. Deretter kommer alle andre. Og det er her debatten er.

Anonymkode: b1f12...908

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Else-Britt skrev:

Nam? Kjønnsforskere er tøv, enig i det 😁

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Du må realitetsorientere deg litt. 

Advokater er ikke på samme hylle som leger.

Leger er i en helt egen klasse for seg, på toppen av hierarkiet. Deretter kommer alle andre. Og det er her debatten er.

Hva hvis jeg sier at leger er langt ned, under bussjåfører? De gjør tross alt en viktig jobb med å hjelpe andre å komme seg på jobb. Tenk så mange jobber de sørger for. Arbeid innen kollektivtrafikk er undervurdert.

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, MissMas skrev:

Hva hvis jeg sier at leger er langt ned, under bussjåfører? De gjør tross alt en viktig jobb med å hjelpe andre å komme seg på jobb. Tenk så mange jobber de sørger for. Arbeid innen kollektivtrafikk er undervurdert.

Du kan si akkurat hva du vil til deg selv. Det forandrer ikke det faktum at leger i særklasse har høyest status. Ingen over, ingen ved siden.

Legers status er i tillegg tidløs og universell, noe de også er alene om.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som tømmer søpla vår får kanskje ikke den annerkjennelsen de fortjener. Hadde de streiket i noen mnd. så ville det blitt kaos, rotteinvasjon og sykdom.

Anonymkode: 799e7...637

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes de som vier sitt liv til å redde andre burde være høyst opp, brannkonstabel, politi, redningsmannskap, lege, ambulansepersonell, sykepleier etc.  

Anonymkode: c2059...d13

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...