Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg står nå i et "veiskille" om man kan kalle det. Plutselig skal jeg søke på høyere utdanning, og jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil. Først hadde jeg som plan å ta et friår etter vgs hvor jeg skulle jobbe store deler og deretter reise rundt om i verden i noen måneder for å finne ut litt mer av hva jeg vil, men nå føler jeg veldig på det å skulle starte rett på utdanningen. Jeg vipper i hovedsak mot noe samfunnsrettet. Har sett en del på juss og sosionom-utdanning men føler ikke jeg vet nok til å ta steget. Vet selv at jeg ligger rett under på førstegangskvoten på rettsvitenskap, så må isåfall ta et år der jeg tar realfag for å få realfagspoeng. Men over til spørsmålet: Jeg er på utkikk etter er mennesker som har førstehånds erfaring fra juss eller sosionom-utdanningen. Fortell gjerne litt om utdanningen, miljøet både på jobb og under utdanning, hva dere tenker dere å jobbe som/hva dere jobber som, negative/positive sider ved utdanningen, jobbmarkedet osv :) På forhånd, tusentakk! :)

Anonymkode: 32e90...514

Skrevet

Jeg studerer juss i Oslo på siste året. Det kan anbefales hvis du er interessert i samfunnet og liker å skrive. Jeg skal ikke legge skjul på at studiet preges av et høyt karakterpress, sånn at du er klar over det. Ellers er det sosiale miljøet bra, men det forutsetter nok at du deltar på fadderuken og er litt "på" i begynnelsen. Det er også mulighet for å engasjere seg i ulike studentforeninger, noe som anbefales!

I Oslo har vi per i dag halvtårseksamener. Dette høres kanskje litt tungt ut, men jeg synes det har vært bra fordi du får lenger tid på å la stoffet synke samtidig som du ser forbindelser mellom de fagene du har på ett semester. Det er noe, men svært lite, obligatorisk. 

Jus og sosionom er jo to helt ulike verdener. Jeg tror også det er viktig å tenke på hvordan du helst vil at arbeidshverdagen din skal være. Som sosionom jobber man først og fremst i det offentlige, så dersom du trakter etter millionlønn og et fint kontor er kanskje ikke sosionomutdanningen noe for deg. Du jobber jo også stort sett med velferdsrett, på jussen studerer man derimot hele spekteret av samfunnets rettslige sider, fra kontraktsrett til menneskerettigheter. 

På utdanning.no står det at en sosionom ved 10 års ansiennitet og en etterutdanning på 60sp er garantert en lønn på 430.300. En jurist har langt større muligheter for en høyere lønn, selv om det selvsagt vil være store forskjeller mellom det offentlige og det private, særlig etter at man har jobbet et par år. 

Alt i alt har en jurist flere muligheter, både med tanke på type stilling og lønnsnivå. Personlig ville jeg ha følt meg ekstremt låst dersom jeg var sosionom. Jeg liker ikke tanken på å ikke kunne jobbe meg mot høyere lønn. 

Anonymkode: 04dba...5b1

Skrevet

Ts her. 

Det er akkurat det jeg også tenker. Jeg er den type menneske som hele tiden vil sette meg høyere mål, og føler i grunn at jeg vil bli litt låst i en sosionom-jobb, spessielt ift. lønn. Jeg vil ikke bli "en vanlig kommunearbeider", uten å tråkke på noens føtter. Jeg higer alltid etter å oppnå mer. Samtidig er jeg en person som fort blir involvert og er redd jeg ikke kan la jobben ligge igjen når jeg er ferdig for dagen, noe som vil bli slitsomt i lengden. Føler vel kanskje at jeg ikke har nok innblikk i rettsvitenskap og hvordan hverdagen til en ferdigutdannet er. Finnes det noen åpne dager eller foredrag som omhandler rettsvitenskap? 

Tusentakk for svar forresten, det fikk meg til å se saken fra et annet perspektiv :)

Skrevet

Det høres ut som du kan trives som jurist :) det er nok mange fornøyde sosionomer, men hvis du alltid higer etter å oppnå mer tror jeg du vil slite med å bli fornøyd som sosionom.

Er usikker på om det finnes noen åpne dager, har ikke hørt om det til nå. Her kan du ihvertfall lese om ulike jurister, deres stillinger og hvordan en arbeidsdag ser ut: http://www.juristforbundet.no/Karrieren-din/Karrieremuligheter/

Skrevet

Jeg er jusstudent i Tromsø og har flere utdannede sosionomer i familien. Jeg har inntrykk av at studiene er ganske forskjellige. I Tromsø har vi få eksamener i året (vanligvis to på vårsemesteret og et arbeidskrav på høstsemesteret), mens inntrykket mitt er at det er mange eksamener og arbeidskrav som skal inn i løpet av året. Metodisk er det også ganske forskjellig, men du vil få innføring i metoden på studiet. 

Mitt inntrykk er at som jurist er du hakket mer allsidig enn som sosionom. De sosionomene jeg kjenner har jobbet innen ulike fagfelt, men hovedsakelig i det offentlige. Som sosionom er du også tettere på dem du jobber med, noe som både kan være positivt og negativt. Sosialt arbeid er noe mer praktisk rettet enn rettsvitenskap etter mitt inntrykk.

Etter endt jusstudie vil du ha gode muligheter for å gjøre karriere, men det er viktig å være bevisst på at det gjerne innebærer lange dager og hardt arbeid. Under studiet får en del studenter mulighet til å være trainee i advokatfirma, og da få en forsmak på hvordan arbeidslivet gjerne blir. Videre har Tromsø obligatorisk praksis, mens noen av de andre studiestedene har praksis som valgfag. 

Dersom du ønsker å finne ut mer om studiet har de fleste studieretninger mye informasjon på sine nettsider. Tror også utdanningsmesser, hvor de ulike studiestedene forteller om seg selv og sine studieretninger, er i disse dager. 

Anonymkode: 40b56...393

Skrevet

Sosionomer jobber med alle mennesker i ulike livssitasjoner, ikke bare forvaltning.

Anonymkode: afb72...b26

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosionomer jobber med alle mennesker i ulike livssitasjoner, ikke bare forvaltning.

Anonymkode: afb72...b26

Det er jeg fullt klar over. Mye innen rus, psykriatrien, barnevern mm. 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jusstudent i Tromsø og har flere utdannede sosionomer i familien. Jeg har inntrykk av at studiene er ganske forskjellige. I Tromsø har vi få eksamener i året (vanligvis to på vårsemesteret og et arbeidskrav på høstsemesteret), mens inntrykket mitt er at det er mange eksamener og arbeidskrav som skal inn i løpet av året. Metodisk er det også ganske forskjellig, men du vil få innføring i metoden på studiet. 

Mitt inntrykk er at som jurist er du hakket mer allsidig enn som sosionom. De sosionomene jeg kjenner har jobbet innen ulike fagfelt, men hovedsakelig i det offentlige. Som sosionom er du også tettere på dem du jobber med, noe som både kan være positivt og negativt. Sosialt arbeid er noe mer praktisk rettet enn rettsvitenskap etter mitt inntrykk.

Etter endt jusstudie vil du ha gode muligheter for å gjøre karriere, men det er viktig å være bevisst på at det gjerne innebærer lange dager og hardt arbeid. Under studiet får en del studenter mulighet til å være trainee i advokatfirma, og da få en forsmak på hvordan arbeidslivet gjerne blir. Videre har Tromsø obligatorisk praksis, mens noen av de andre studiestedene har praksis som valgfag. 

Dersom du ønsker å finne ut mer om studiet har de fleste studieretninger mye informasjon på sine nettsider. Tror også utdanningsmesser, hvor de ulike studiestedene forteller om seg selv og sine studieretninger, er i disse dager. 

Tusentakk for masse informasjon! Bor jo for øyeblikket sør i nordland, så Tromsø hadde ikke vært helt uaktuelt. Men det er jo den nordnorsk-kvota som gjør at jeg som er fra sør ikke blir prioritert, og vil anta det er en del som kjemper om de få plassene som er satt av for oss søringer. Er du selv fra nordnorge? 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du kan trives som jurist :) det er nok mange fornøyde sosionomer, men hvis du alltid higer etter å oppnå mer tror jeg du vil slite med å bli fornøyd som sosionom.

Er usikker på om det finnes noen åpne dager, har ikke hørt om det til nå. Her kan du ihvertfall lese om ulike jurister, deres stillinger og hvordan en arbeidsdag ser ut: http://www.juristforbundet.no/Karrieren-din/Karrieremuligheter/

Tusentakk for at du satte lys på det på den måten, for nå ser jeg selv at jeg mest sannsynlig ikke ville trivdes som sosionom. Tror jeg ligger rundt 1 poeng under poenggrensa fra ifjor, så hvis jeg ikke kommer inn i år, lønner det seg å ta et årsstudium da? Da oppnår jeg jo 60 studiepoeng og er vel garantert plass neste år. 

Skrevet

Så bra at det ble litt klarere! :)

Sikter du til ordinær eller primær kvote når du snakker om poenggrense? 

Skrevet

Primær kvote. Går direkte ut fra vgs. 

Skrevet

Hvis du tar et årsstudium vil du jo havne i ordinær kvote, hva er poenggrensen der og hvordan ligger du an poengmessig da?

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusentakk for masse informasjon! Bor jo for øyeblikket sør i nordland, så Tromsø hadde ikke vært helt uaktuelt. Men det er jo den nordnorsk-kvota som gjør at jeg som er fra sør ikke blir prioritert, og vil anta det er en del som kjemper om de få plassene som er satt av for oss søringer. Er du selv fra nordnorge? 

Jeg er fra Sør-Norge :) Det er omtrent 50/50 med folk fra Nord-Norge og Sør-Norge på mitt kull. Selv om kvoten er høyere for de som ikke er fra Nord-Norge er den fortsatt litt lavere enn den i Bergen. Av de som er fra Sør-Norge er det en del som søkte seg inn andre plasser og ikke kom inn, men også en del som hadde Tromsø på første plass (som meg). 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tar et årsstudium vil du jo havne i ordinær kvote, hva er poenggrensen der og hvordan ligger du an poengmessig da?

Jeg er som sagt ikke så rutinert på hvordan alt dette fungerer, men har prøvd å google meg til en del ting. Skal en tur inn til rådgiveren å spørre senere i uka. 

Er rundt 52-54 studiepoeng for å komme inn på rettsvitenskap, avhengig av hvor jeg søker. Men jeg regner vel med å gå ut med rundt 5 i snitt (gym drar meg ned pga. ryggoperasjon). Da har jeg 50 studiepoeng. Ved ordinær kvote ligger inntaket på rundt 60 studiepoeng. Hvis jeg tar et årsstudium så sitter jeg vel igjen med 60 studiepoeng til, som jeg kan bruke for å komme inn på rettsvitenskap, eller tar jeg feil?  

Etter endt årsstudium sitter jeg vel igjen med 110 studiepoeng, eller er jeg helt på jordet? :)

Skrevet

Fy søren så vanskelig det har blitt! Da jeg begynte for noen år siden var det vel 53-54 poeng..!

Det er riktig at du får 110 studiepoeng etter et årsstudium, men dette er ikke det samme som poengene som Samordna opptak opererer med. Her finner du en god oversikt: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/
  Og her kan du beregne din poengsum: https://utdanning.no/karakterkalkulator/#/

Som du ser får du 2 tilleggspoeng hvis du tar et årsstudium: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/tilleggspoeng/index.html

Ser at det var 57,2 i ordinær kvote i Tromsø i fjor. I Oslo var det ca. 60. Kan du ta opp fag? Hvis du ønsker å øke snittet ditt er et tips å taste inn hypotetiske karakterer i kalkulatoren og se hvor mye snittet øker - har du feks 4 i et fag du kan ta opp og få 5 eller 6 i?

Oslo har inntak på våren også, der var det 51,9 i førstegangskvoten i fjor. Er du sikker på at du ikke har mer enn 50 studiepoeng? Kan du jobbe ekstra hardt denne våren for å sanke 3 studiepoeng til? Får du 53 poeng har du jo mulighet til å komme inn i Oslo våren 2018 :) sjekk karakterkalkulatoren og tast inn 6ere i de letteste fagene og sjekk hvor mye du klarer å øke snittet.

Skrevet

Det er mange flinke folk på jussen og du må jobbe hardt for å få gode karakterer. Mange juriststillinger innebærer mye saksbehandling og mange får seg nok en overraskelse når de kommer ut i arbeidslivet. Hvis du velger jus må du være forberedt på å jobbe.

Anonymkode: 64c44...52f

Annonse
Skrevet

Jeg skal jobbe så godt jeg kan. Sitter igjen med en 6'er i samfunnsfag fra 2.klasse og dette teller vel også med på vitnemålet siden det var avsluttende fag? Da kan det hende at jeg klarer å komme inn. Skal hvertfall jobbe så godt jeg kan denne våren! Men slik jeg har forstått det så har jeg førstegangskvota frem til jeg fyller 21. Så jeg kan jo evt bruke året på å ta et årsstudium og fortsatt komme inn på førstegangskvoten? Med to studiepoeng til er jeg vel ganske sikker på at jeg kommer inn.

Skrevet

Nei, bare glem det jeg skrev. De poengene blir kun regnet med i ordinær kvote. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...