Gå til innhold

Kjære dere, jeg trenger hjelp med kostholdet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte. "Å, enda en av dem som skylder på lavt stoffskifte" tenker du kanskje? neida, jeg gjør overhode ikke det, men det er en medvirkende årsak til at jeg må kjempe ti ganger hardere enn dere med å gå ned i vekt. Mange av oss med lavt stoffskifte blir også insulinresistente og hvis vi er så "heldige" at vi får leptinresistens i tillegg, går det stort sett motsatt vei uansett hvor mye man prøver. Jeg kan spise et sjokoladekakestykke og en 100 gr sjokoladeplate en helg og legge på meg en kg. Seriøst.

Jeg er så heldig å ha full pakke. Lavt stoffskifte, insulin resistens og leptin resistens. Legen har gitt meg to valg:

Høyfett kosthold (lavkarbo rett og slett)

eller Lavfettkosthold (helt vanlig kosthold, men svært restriktiv på fettet)

Legen sier at om jeg velger det siste alternativet kan han også skrive ut Xenical til meg, som jo hindrer 30% av fettet man spiser å tas opp i kroppen. Ja jeg vet om dritt-bivirkningene, men jeg har også to venninner som har brukt pillene i 3 måneder og endelig fått tilbake kroppen sin.

Jeg har tidligere prøvd lavkarbo. Ketose også. Gikk ned 17 kg den gangen jeg prøvde. Og det er mye god mat, men det er vanskelig å tilpasse til hele familien syns jeg (vi en familie på 6).

Har også gått på Grete Roede kurs, og kuttet mye fett. Gikk den gangen også ned rundt 20 kg.

Jeg har vært i gamet før, men nå er det 10 år siden. Og siden den gang har jeg altså pådratt meg disse resistensene også.

What to do? Jeg vil svært gjerne ha hjelp til å velge. Ser fordeler og ulemper med begge kostholds strategier, men klarer bare ikke lande.

Tusen takk på forhånd.

Ps. Mulig jeg skriver litt flåsete. Men sannheten er at jeg er deprimert grunnet mitt eget utseende. Ikke for å skryte, for det skal man ikke i dette landet, men jeg pleide å virkelig ha draget og var populær hos gutta. Jeg savner ikke det, men jeg savner å like min egen kropp. Jeg hater den, og jeg gråter hver eneste dag.

Anonymkode: e7f9f...8b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke velge mellom ekstreme dietter (jeg regner med at du finner dem ekstreme alle sammen, og at det er derfor du nøler), du trenger bare å spise mindre (færre kalorier) enn du forbrenner, men du må gjøre det konsekvent. Det vil være lettere for deg å gjennomføre hvis du setter deg inn i hvorfor og hvordan endringer i kroppsvekt skjer. Og så holde deg til det reduserte kaloriinntaket, være nøyaktig og tålmodig når du logger inntaket ditt og vektutviklingen din, og villig til å tilpasse inntaket ditt etter virkelige måleresultater.

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og litt forhøyet insulin. Så har redusert mengden karbohydrater noe, men kjører ingen ekstremvariant. Har kuttet ut mesteparten av brød, pasta og ris og spiser mer grønnsaker. Har vært veldig inaktiv siden jeg har vært så dårlig, så har heller prøvd å ha fokus på aktivitet for å få ned insulinproduksjonen. Tipper jeg gikk opp 6-7 kg da jeg var syk.

Men jeg har egentlig hatt inntrykk av at dette skal gå seg til om man er riktig medisinert? For dersom du går på rett dose er jo ikke stoffskiftet lavt lenger. Får du både levaxin og liothyronin? Er du kvitt alle andre symptomer så du er sikker på at dosen din er høy nok? Eller doserer legen deg til en TSH på rundt 1 mener at du da er riktig dosert? 

Anonymkode: 77464...b69

Skrevet
7 timer siden, Pringle skrev:

Du trenger ikke velge mellom ekstreme dietter (jeg regner med at du finner dem ekstreme alle sammen, og at det er derfor du nøler), du trenger bare å spise mindre (færre kalorier) enn du forbrenner, men du må gjøre det konsekvent. Det vil være lettere for deg å gjennomføre hvis du setter deg inn i hvorfor og hvordan endringer i kroppsvekt skjer. Og så holde deg til det reduserte kaloriinntaket, være nøyaktig og tålmodig når du logger inntaket ditt og vektutviklingen din, og villig til å tilpasse inntaket ditt etter virkelige måleresultater.

Tusen takk for svar. Ja, du har helt rett, jeg syns de fleste dietter blir ekstreme. Dette med å spise mindre enn jeg forbrenner, har jeg prøvd mange ganger. Jeg har en hvileforbrenning på 1600, og kroppen trenger 2200 daglig (slik jeg har forstått sånn bmr kalkulator). Og deretter er det vel da slik at man skal legge seg ca 500 kalorier under det høyeste tallet, altså lander jeg på 1700 kalorier daglig for å slanke meg. Har jeg forstått dette rett? Uansett, jeg har gjort dette - og går likevel ikke ned. Kan det tenkes at oss med lavt stoffskifte må legge oss på enda lavere kaloriinntak? Hm. Har lastet ned både Lifesum og MyFitnessPal i dag i håp om at en av dem kan hjelpe meg ifht loggføring....Men jeg er redd det der med å ligge 500 under ikke går, jeg. Noen tanker?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lavt stoffskifte og litt forhøyet insulin. Så har redusert mengden karbohydrater noe, men kjører ingen ekstremvariant. Har kuttet ut mesteparten av brød, pasta og ris og spiser mer grønnsaker. Har vært veldig inaktiv siden jeg har vært så dårlig, så har heller prøvd å ha fokus på aktivitet for å få ned insulinproduksjonen. Tipper jeg gikk opp 6-7 kg da jeg var syk.

Men jeg har egentlig hatt inntrykk av at dette skal gå seg til om man er riktig medisinert? For dersom du går på rett dose er jo ikke stoffskiftet lavt lenger. Får du både levaxin og liothyronin? Er du kvitt alle andre symptomer så du er sikker på at dosen din er høy nok? Eller doserer legen deg til en TSH på rundt 1 mener at du da er riktig dosert? 

Å så deilig å høre fra andre med lavt stoffskifte. Så flink du er som har kuttet så mye karber. Det er i grunn ikke så vanskelig syns jeg, og det kan jeg klare selv om jeg også velger spise magert og ikke høy-fett.

Ja, man kan vel tenke seg at det bør gå seg til med riktige medisiner. Jeg har slitt i over ett år å finne rett dose nå, og føler meg overhode ikke vel. Jeg var så "dum" at jeg ble overtalt av min fastlege til å slutte på Armour thyroid (som jeg fikk av en litt alternativ lege) og gå tilbake på levaxin. Dette fordi armour er så dyrt, og jeg tenkte at det var "lurt" for økonomien min. Men helse er det jommen verdt å betale for. Jeg hadde det helt strålende på armour, mye bedre enn nå og noen gang og det var mulig å gå ned i vekt, antakelig fordi jeg var riktig medisinert.

Nå, etter lang tid på levaxin og rett i kjellern, fikk jeg liothyronin. Kjempeforskjell de første ukene - og så tilbake til normalen. Ikke i form i det hele tatt. Mulig jeg ikke er optimalt dosert. TSH går i null når man bruker NDT (som armour) og ren T3 som lio.

Så legen måler ikke etter det. Men nei, har mange andre symptomer, som depresjon, tretthet, glemsom og surrete, tåkehode, tørr hud osv osv...

tar gjerne i mot flere innspill.

Gjest Jon Are
Skrevet

jeg tenkte også at du burde høre med legen om levaxin dosen din er riktig. moren min sliter med det samme. hun blir godt hjulpet av medisiner, men leste at du allerede har sjekket dette. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å gå ned de siste 5 kg selv. Går turer og spiser delvis sunt , men buksene strammer. Fikk sjekket stoffskiftet selv , og fritt tyroksin lå på 15,6. det sier meg ikke så mye, men legen sa ikke noe på det, så det er vel normalt da. Jeg antar at det er lavkarbo helt eller delvis som gjelder for oss.

Med hilsen fra

Jon Are

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Ja, du har helt rett, jeg syns de fleste dietter blir ekstreme. Dette med å spise mindre enn jeg forbrenner, har jeg prøvd mange ganger. Jeg har en hvileforbrenning på 1600, og kroppen trenger 2200 daglig (slik jeg har forstått sånn bmr kalkulator). Og deretter er det vel da slik at man skal legge seg ca 500 kalorier under det høyeste tallet, altså lander jeg på 1700 kalorier daglig for å slanke meg. Har jeg forstått dette rett? Uansett, jeg har gjort dette - og går likevel ikke ned. Kan det tenkes at oss med lavt stoffskifte må legge oss på enda lavere kaloriinntak? Hm. Har lastet ned både Lifesum og MyFitnessPal i dag i håp om at en av dem kan hjelpe meg ifht loggføring....Men jeg er redd det der med å ligge 500 under ikke går, jeg. Noen tanker?

Hvis du spiser mindre enn du forbrennner, og gjør det over noe tid, går du ned i vekt. Det er det å spise mindre enn du forbrenner betyr og innebærer - kroppen "spiser" det den ikke får gjennom maten, fra det opplagrede kroppsfettet. Men du kan ikke "prøve", du må gjøre det på ordentlig, og over lang tid, for å se resultatet på vekta. For å gå ned 500 gram per uke, legger man seg 500 kalorier i underskudd per dag. Så utregningene dine er riktige, men premissene er feil (og du er inne på det): BMR-kalkulatorer er tilpasset friske personer. Hvis du har lavt stoffskifte, betyr det at du forbrenner noe mindre enn din høyde, vekt og og aktivitet skulle tilsi. Kanskje 100 kalorier under, kanskje 200. Dette vet du ikke før du har testet det, over tid, med nøyaktig loggføring av matinntak og kroppsvekt. Du kan også velge et annet kaloriunderskudd enn 500 - det er ingen regel om at man må gå ned en halv kilo i uka. Hvis du har mindre spillerom på grunn av din sykdom, må du ta hensyn til det, og heller komme fram litt senere. Men du kommer fram du også, om du følger spillereglene. 

Sitat

Så flink du er som har kuttet så mye karber. Det er i grunn ikke så vanskelig syns jeg, og det kan jeg klare selv om jeg også velger spise magert og ikke høy-fett

Hvis du spiser lavkarbo, skal du spise høyfett. Det er ett av premissene med lavkarbo at du erstatter karbohydrat som hovedenergikilde med fett. Men du skal ikke "pøse på" med fett, du skal totalt sett ha et kaloriunderskudd. Du skal ikke spise "magert". Du skal ikke være "flink". Du skal bare spise nok, balansert og variert. Du skal gi deg selv omsorg. Du skal gi kroppen din det den trenger hver dag. Du sier du gråter hver dag. Du kommer til å fortsette å gråte hver dag, og så gi opp hele "dietten", hvis du ikke legger kostholdet ditt opp på en måte som du kan og vil fortsette med for resten av livet. 

• Liker 2
Skrevet

For det første: det synes som om du har inntatt en ganske passiv holdning til egen medisinering, hvis du har gått på en medisin før som fungerte, og så ble overtalt til å prøve en annen, kan du ikke be om å få gå tilbake til den du brukte før? Du må jo uansett snakke med legen din hvis du ikke blir tilstrekkelig medisinert, og eventuelt bytte fastlege om du ikke føler du får den hjelpen du trenger. Det virker litt merkelig at legen din ikke skulle medisinere deg tilstrekkelig for lavt stoffskifte, men være villig til å skrive ut Xenical?

For det andre, er du i særlig mye aktivitet når du nevner f.eks tretthet? 1700 kcal om dagen kan være et for høyt inntak for å gå ned i vekt hvis du både har lavt stoffskifte og er inaktiv.

Men absolutt ingen, uansett hvor lavt stoffskifte de har, eller insulinresistente de er, går opp en kg av en sjokoladeplate og et kakestykke. :)

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å så deilig å høre fra andre med lavt stoffskifte. Så flink du er som har kuttet så mye karber. Det er i grunn ikke så vanskelig syns jeg, og det kan jeg klare selv om jeg også velger spise magert og ikke høy-fett.

Ja, man kan vel tenke seg at det bør gå seg til med riktige medisiner. Jeg har slitt i over ett år å finne rett dose nå, og føler meg overhode ikke vel. Jeg var så "dum" at jeg ble overtalt av min fastlege til å slutte på Armour thyroid (som jeg fikk av en litt alternativ lege) og gå tilbake på levaxin. Dette fordi armour er så dyrt, og jeg tenkte at det var "lurt" for økonomien min. Men helse er det jommen verdt å betale for. Jeg hadde det helt strålende på armour, mye bedre enn nå og noen gang og det var mulig å gå ned i vekt, antakelig fordi jeg var riktig medisinert.

Nå, etter lang tid på levaxin og rett i kjellern, fikk jeg liothyronin. Kjempeforskjell de første ukene - og så tilbake til normalen. Ikke i form i det hele tatt. Mulig jeg ikke er optimalt dosert. TSH går i null når man bruker NDT (som armour) og ren T3 som lio.

Så legen måler ikke etter det. Men nei, har mange andre symptomer, som depresjon, tretthet, glemsom og surrete, tåkehode, tørr hud osv osv...

tar gjerne i mot flere innspill.

Så bra du har en fornuftig lege, veldig godt å høre! 

Hadde jeg vært deg hadde jeg først lagt fokus på å finne riktig dose. Tenker at hovedproblemet ikke er kostholdet ditt, men at stoffskiftet ditt ligger for lavt. Så derfor ville jeg tatt tak i det først. I tillegg vet jeg hvor vanskelig det er å ta tak i kostholdet når energien er på bunn. Har lest (burde hatt kilde nå, men husker ikke hvor) at når TSH går ned vil omdanningen fra T4 --> T3 også gå ned, så lioen må økes etterhvert for å veie opp for den effekten. Så ville økt lio, evt. gått  tilbake på armour. Legen min bryr seg ikke hva verdiene eller dosen min er så lenge blodtrykket mitt ikke går opp. 

Når det gjelder kosthold er jeg helt enig med det som skrives over, du må finne et kosthold du kan leve med. Jeg har egentlig ikke som mål å gå ned i vekt, har redusert karbohydratene fordi legen min sier det er bra for stoffskiftet mitt.

Har alltid hatt et normalt sunt kosthold, så egentlig aldri prøvd meg på noen endringer. Men spiser nå 6-7 måltider om dagen,  har byttet ut det meste av pasta og ris med mos av ulike grønnsaker (sellerirot, blomkål, persillerot oftest). Spiser fullkornspasta/ris evt. Istedenfor brød spiser jeg rugsprø/annet knekkebrød, lavkarborundstykker, avokado, salat, skyr med frø, nøtter+++  Spiser godteri en av dagene i helgen og om det skjer noe spesielt, ellers spiser jeg frukt med kesam/mørk sjokolade . I tillegg beveger jeg meg etter hvert måltid (prøver i hvert fall). Passer sikkert ikke inn i noen av lavkarbodiettene, teller verken kalorier eller karbohydrater, men det er endringer jeg kan leve med i lengden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...