AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #1 Skrevet 13. februar 2017 Har to orkidéer som har blomstret på nytt, men noen av knoppene blir gule og tørre.. har stått på samme plass leeenge. Hjelp anyone? Anonymkode: 8432e...b20
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #2 Skrevet 13. februar 2017 Du må vanne dem i blant. Eller så kan det jo være det er for kaldt for akkurat de som er nærmest vinduet? Prøv å snu planten litt. Anonymkode: 361f3...ca7
Reveenka Skrevet 13. februar 2017 #3 Skrevet 13. februar 2017 Vanner du den nok? Orkidé er en plante som trenger mye vann, de kan gjerne stå i 2-3 cm vann rundt potten. Du burde også kjøpe orkidégjødsel og gi det i perioder.
1337 Skrevet 13. februar 2017 #4 Skrevet 13. februar 2017 Jeg har hatt samme orkidé i snart fire år, som har blomstret igjen og igjen! Jeg passer på at de ikke står i trekk (ved åpent vindu feks), og vannet de en gang i uka. Når jeg vanner lar jeg de stå i vann til røttene er grønne og fine. På sommeren trenger de kanskje litt mer vann, det vises godt på røttene når orkideen er tørst, da blir røttene helt lyse nesten hvite. Når den avblomstrer og alle blomstene faller av, klipper jeg ned stengelen minst to ledd. Orkideene mine skyter veldig ofte nye stengler, så etter 4 år ser den veldig rotete ut, men blomstene er jo så fine!
Hamik Skrevet 13. februar 2017 #5 Skrevet 13. februar 2017 2 minutter siden, Reveenka skrev: Vanner du den nok? Orkidé er en plante som trenger mye vann, de kan gjerne stå i 2-3 cm vann rundt potten. Du burde også kjøpe orkidégjødsel og gi det i perioder. orchidè skal ikke stå i vann!!! Vann den godt når du først vanner den, la den stå i godt med vann i en times tid eller dypp den i en bøtte noen ganger før du lar den renne av seg. Viss det er tørr luft kan knoppene tørke inn og falle av, løfter du potten opp og ser på røttene skal de vere grønne, er det brune eller gule har du gitt den for mye vann. Du kan ha gitt den for lite næring også. Siden de andre knoppene og blomsten ser ut til å vere godt vanntrukne og ikke henger med nebbet eller krøller seg sammen så tror jeg ikke du har gitt den for lite vann. - Hilsen blomsterdekoratøren
Hamik Skrevet 13. februar 2017 #6 Skrevet 13. februar 2017 (endret) Husk å dusje lett med rent vann. Spessielt i nye hus er det ofte lett for å at det blir tørr luft, orchideer vokser i regnskogen og skal ha høy luftfuktighet. De gule knoppene kan du bare knipe av, de kommer ikke til å blomstre og trekker fortsatt næring og væske ut fra stilken som de resterende knoppene og blomstene trenger. Endret 13. februar 2017 av Hamik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå