Gå til innhold

Fibromyalgi - hva hjelper på smertene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil tipse deg om å lese litt om kostholdsendringer som kan gi positive effekter i forhold til leddsmerter. Google litt om syre-base-ballansen i kroppen og tarmfloraen. Det kommer stadig mer og mer informasjon om hvor viktig tarmfloraen er for helsa vår. Det er stor sannsynlighet for at de som sliter med muskel- og ledd-sykdommer har en forstyrra tarmflora, og at pH-ballansen i kroppen er på bærtur. Les litt mer om det her: http://beritnordstrand.no/ubalanse-tarmfloraen-muligens-utlose-leddgikt/

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, lalaB skrev:

Jeg vil tipse deg om å lese litt om kostholdsendringer som kan gi positive effekter i forhold til leddsmerter. Google litt om syre-base-ballansen i kroppen og tarmfloraen. Det kommer stadig mer og mer informasjon om hvor viktig tarmfloraen er for helsa vår. Det er stor sannsynlighet for at de som sliter med muskel- og ledd-sykdommer har en forstyrra tarmflora, og at pH-ballansen i kroppen er på bærtur. Les litt mer om det her: http://beritnordstrand.no/ubalanse-tarmfloraen-muligens-utlose-leddgikt/

Du, det tviler jeg ikke på! Var nylig lagt inn akutt pga sterke magesmerter, og det viste seg at jeg hadde infeksjon på tarmene, så jeg venter på koloskopi... Jeg skal avstressende linken du gav meg ☺️ Tusen takk ☺️ 

Anonymkode: 319e9...938

• Liker 1
Skrevet

Har en venninne som ble kvitt fibromyalgi og leddgikt etter 45 år med smerter, av å lese boken Medisinsk Klarsynt og følge protokollene i den. Nå går hun turer for første gang på mange år.

Anonymkode: f9d1a...8d1

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du, det tviler jeg ikke på! Var nylig lagt inn akutt pga sterke magesmerter, og det viste seg at jeg hadde infeksjon på tarmene, så jeg venter på koloskopi... Jeg skal avstressende linken du gav meg ☺️ Tusen takk ☺️ 

Ikke sant. Du har iallfall ingenting å tape på å lese litt om det og prøve :) Lykke til! God bedring :)

• Liker 1
Skrevet
På 13.2.2017 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Oi, vet ikke helt åssen jeg fikk så stor skrift... Beklager 😑

Jeg bruker seroquel mot søvnvansker, ellers har jeg ingen andre sykdommer jeg bruker medisin mot. 

Ja, kirurgen på sykehuset mener jeg har utviklet høy toleransegrense. Normal dose med intravenøs ketorax hjalp ingenting, jeg ble ikke bittelitt susete engang. Men det ga smertelindring ved dobbel dose. Men jeg kan jo ikke få det daglig. Da ender jeg på avrusning istedet... 

Jeg tar multivitaminer og omega3, men kanskje jeg må ha mer ja... Hvor kan man henvende seg ang fibromyalgi da tro? Føler liksom ikke jeg har fått noe særlig hjelp eller info av revmatologisk avdeling på sykehuset... De vil bare ta ultralyd der jeg har vondt liksom... 

Du kan henvende deg til norsk fibromyalgi forening. Det finnes en Facebook side også. 

Skrevet
På 14. februar 2017 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Jeg kom over en video akkurat, om syre-baseballansen i kroppen. Veldig enkelt forklart, tar ti minutter :) 

Se her: 

• Liker 1
Skrevet
På Monday, February 13, 2017 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Etter 10 år med smerter både i muskler og ledd, ørten blodprøver, MR av hele kroppen omtrent, ultralyd av ledd og endoskopi og CT med kontrast samt forsøkt en rekke muskelavslappende, betennelsesdempende og smertestillende har revmatologisk endelig kommet med en konklusjon... En helt håpløs en, i mine øyne... For jeg finner ikke noe som hjelper hverken på smerter, stivhet eller utmattelse... 

Muskler i lår og nakke verker og pulserer, det kjennes som jeg har strøm inni låra, håndledd verker og banker og det brenner i korsryggen... Jeg har påvist bruskdefekt og bruskendringer samt væskeansamlinger flere steder, og det kunne være en årsak til smertene sa revmatologen. Men det var ikke noe han kunne gjøre med det... 
Uansett hvor mye jeg sover blir jeg jo søren ikke uthvilt, og etter 10 år med dette, hvor det bare blir verre og verre, er jeg så sliten og lei at jeg bare har lyst til å gi opp... 
Dobbel dose pinex forte utgjør ingen endringer, ibux, paracet, Voltaren og naproxen er som å spise sukkertøy, kortison både i tablett og sprøyteform gir heller ingen hjelp... 

Eneste som faktisk har hjulpet på smertene var da jeg var innlagt for noe annet akutt og fikk intravenøst ketorax i dobbel dose. Men det kan jeg jo ikke stå på fast akkurat... 

Jeg skal til fysioterapi og varmtvannstrening, men det er lang ventetid, og i mellomtiden bare ligger jeg helt utmattet av smerter. Fastlegen har sendt brev til revmatologisk ang noe antidepressiva og antiepileptika som visstnok skal virke smertelindrende ved fibromyalgi, så venter på svar der... 

Føles så håpløst at jeg bare gråter om dagen... Er så sliten og har så vondt... Varmt vann og varmeposer hjelper der og da, men da stivner jeg ennå mer så fort jeg blir kald igjen... Så føler at det gjør vondt verre... 

Absolutt alle tips som kan hjelpe tas imot med stor takknemlig klem!

De fleste medisiner hjelper ikke. Vær obs på vanlig fysiobeh. Jeg blir syk av det. Gått gjennom det du gjør. Spist boksvis med med. Jeg begynte hos kiropraktor. Gi beskjed at du ikke skal ha på triggerpunkt. Kiropraktor fikk orden på kroppen.  Kom meg i jobb igjen. Har vedlikeholdsbehandling.  Det verket overalt. Nakke og hode var ille til slutt. Kvalm og kastet opp. Lå på sofa....det var gift for kroppen...sofa altså.det var å begynne å holde kroppen i bevegelse. Hver dag. Ikke asfalt, men i ujevnt terreng. Så å si symptomfri.  Kjenner jeg noe er det ut med kroppen. Rør deg. Tar ikke smertestillende medisiner mer enn hver 2 mnd. Da etter jeg har rørt meg litt fir mye.

Anonymkode: a429e...8d3

Skrevet

Ikke spis sukker og raske karbohydrater!! 

Anonymkode: 2a95a...1e9

• Liker 2
Skrevet
På 14.2.2017 den 21.35, lalaB skrev:

På 14.2.2017 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Ofte når man har infeksjon i tarmen, så får man noe som heter lekk tarm. Giftstoffer siver ut av tarmen og ut i blodet. Det kan gi betennelses tilstander i kroppen. 

Kostholds endring er ikke løsningen for alle, og den vil være forskjellig fra person til person. Men absolutt verdt å teste. 

Bare husk at det vil ta tid, ikke som i uker, men som i mnd. 

For min del med cøliaki, så er min "gift" gluten og salt, for mamma er det salt og fett, for ei lengere ut i familien er det stivelse. 

Mamma har fibromyalgi og hun andre i familien kraftig leddgikt. 

Om jeg spiser gluten, så stivner fingrene mine og hovner opp. Jeg får smerter i knærne, fremsiden av leggene og rundt anklene. Er så vondt at jeg våkner om natten, og sliter med å gå. 

For min familie så er mage og tarm, og muskel og ledd sykdommer en gjenganger (arvelig). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...