Gå til innhold

Fibromyalgi - hva hjelper på smertene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 10 år med smerter både i muskler og ledd, ørten blodprøver, MR av hele kroppen omtrent, ultralyd av ledd og endoskopi og CT med kontrast samt forsøkt en rekke muskelavslappende, betennelsesdempende og smertestillende har revmatologisk endelig kommet med en konklusjon... En helt håpløs en, i mine øyne... For jeg finner ikke noe som hjelper hverken på smerter, stivhet eller utmattelse... 

Muskler i lår og nakke verker og pulserer, det kjennes som jeg har strøm inni låra, håndledd verker og banker og det brenner i korsryggen... Jeg har påvist bruskdefekt og bruskendringer samt væskeansamlinger flere steder, og det kunne være en årsak til smertene sa revmatologen. Men det var ikke noe han kunne gjøre med det... 
Uansett hvor mye jeg sover blir jeg jo søren ikke uthvilt, og etter 10 år med dette, hvor det bare blir verre og verre, er jeg så sliten og lei at jeg bare har lyst til å gi opp... 
Dobbel dose pinex forte utgjør ingen endringer, ibux, paracet, Voltaren og naproxen er som å spise sukkertøy, kortison både i tablett og sprøyteform gir heller ingen hjelp... 

Eneste som faktisk har hjulpet på smertene var da jeg var innlagt for noe annet akutt og fikk intravenøst ketorax i dobbel dose. Men det kan jeg jo ikke stå på fast akkurat... 

Jeg skal til fysioterapi og varmtvannstrening, men det er lang ventetid, og i mellomtiden bare ligger jeg helt utmattet av smerter. Fastlegen har sendt brev til revmatologisk ang noe antidepressiva og antiepileptika som visstnok skal virke smertelindrende ved fibromyalgi, så venter på svar der... 

Føles så håpløst at jeg bare gråter om dagen... Er så sliten og har så vondt... Varmt vann og varmeposer hjelper der og da, men da stivner jeg ennå mer så fort jeg blir kald igjen... Så føler at det gjør vondt verre... 

Absolutt alle tips som kan hjelpe tas imot med stor takknemlig klem!

Anonymkode: 319e9...938

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å lese med så enorm font... Det høres nesten ut som at kroppen din har utviklet en form for resistens mot smertestillende. 

Har du andre sykdommer du bruker medisiner for? 

Anonymkode: 73ad4...d9b

• Liker 3
Skrevet

Om du ikke allerede gjør det, så bør du spise mye vitaminer.

Magnesium,sink og B6 hver kveld (fås i samme tablett), D3 + C-vit i store doser morgen, omega3, etc.

Anonymkode: 1aea5...4d6

• Liker 1
Skrevet

Aktivitet og smertestillende som Tramadol når det er alt for ille.

Anonymkode: 7fcc5...f67

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å lese med så enorm font... Det høres nesten ut som at kroppen din har utviklet en form for resistens mot smertestillende. 

Har du andre sykdommer du bruker medisiner for? 

Anonymkode: 73ad4...d9b

Oi, vet ikke helt åssen jeg fikk så stor skrift... Beklager 😑

Jeg bruker seroquel mot søvnvansker, ellers har jeg ingen andre sykdommer jeg bruker medisin mot. 

Ja, kirurgen på sykehuset mener jeg har utviklet høy toleransegrense. Normal dose med intravenøs ketorax hjalp ingenting, jeg ble ikke bittelitt susete engang. Men det ga smertelindring ved dobbel dose. Men jeg kan jo ikke få det daglig. Da ender jeg på avrusning istedet... 

Om du ikke allerede gjør det, så bør du spise mye vitaminer.

Magnesium,sink og B6 hver kveld (fås i samme tablett), D3 + C-vit i store doser morgen, omega3, etc.

Jeg tar multivitaminer og omega3, men kanskje jeg må ha mer ja... Hvor kan man henvende seg ang fibromyalgi da tro? Føler liksom ikke jeg har fått noe særlig hjelp eller info av revmatologisk avdeling på sykehuset... De vil bare ta ultralyd der jeg har vondt liksom... 

Skrevet

Aktivitet og smertestillende som Tramadol når det er alt for ille.

Takk for svar ☺️ Jeg fikk pinex forte av fastlegen, men skal høre om tramadol istedet. Jeg går tur daglig, ca 4 km... Mer klarer jeg ikke for tiden. Men skal som sagt starte med varmtvannstrening og fysioterapi etterhvert. Venter på time/plass. 

Skrevet

Eneste som hjelper meg er Tramadol.

Anonymkode: 21201...064

Skrevet

Kom deg i ett svømmebasseng og svøm.

Anonymkode: d0a57...e42

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar ☺️ Jeg fikk pinex forte av fastlegen, men skal høre om tramadol istedet. Jeg går tur daglig, ca 4 km... Mer klarer jeg ikke for tiden. Men skal som sagt starte med varmtvannstrening og fysioterapi etterhvert. Venter på time/plass. 

Du gjør det du orker. :) Bare ikke sett deg ned og ikke gjør noe. Smertene er der jo hele tiden, men med aktivitet så kan du holde dem i sjakk. Ikke overtren, bare bevegelse. Tramadol hjelpe mote de verste riene iallfall, egentlig rart at du ikke allerede har fått de av legen.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere, det setter jeg pris på ☺️ 

Skal ta en tlf til legen i morgen ang tramadol, for noe må jeg gjøre før jeg kommer i gang med behandlingen hos fysioterapeut ihvertfall. 

Skrevet

Har du prøvd å få massasje jevnlig? Siden du nevner at du stivner i musklene. Er du fysisk aktiv? Trener du? Yoga og slik myk trening er jo være veldig bra for muskler og ledd. Hvis du blir stille-levende pga. smerter, så blir det meste verre, og da hjelper ingen piller til slutt. Har brukt Tramadol i forbindelse med alvorlig skade og infeksjon over lengre tid, man blir jo sløv ut av det, hvis man bruker hver dag, slik jeg måtte. Noen typer antidepressiva fungerer på smerte-senteret i hjernen og mange har nytte av det ved kroniske smerter. Be legen din om henvisning til smerteklinikk(anestesiavd), de har ofte også lang ventetid, men de er flinke på smerteproblemer.

Anonymkode: 41c6b...211

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å få massasje jevnlig? Siden du nevner at du stivner i musklene. Er du fysisk aktiv? Trener du? Yoga og slik myk trening er jo være veldig bra for muskler og ledd. Hvis du blir stille-levende pga. smerter, så blir det meste verre, og da hjelper ingen piller til slutt. Har brukt Tramadol i forbindelse med alvorlig skade og infeksjon over lengre tid, man blir jo sløv ut av det, hvis man bruker hver dag, slik jeg måtte. Noen typer antidepressiva fungerer på smerte-senteret i hjernen og mange har nytte av det ved kroniske smerter. Be legen din om henvisning til smerteklinikk(anestesiavd), de har ofte også lang ventetid, men de er flinke på smerteproblemer.

Anonymkode: 41c6b...211

Takk for svar ☺️ Jeg går tur hver dag. Foreløpig alt jeg orker nå. Men skal begynne med varmtvannstrening så fort jeg får plass. Det er med psykomotorisk fysioterapeut. Og så skal en annen fysioterapeut også sette opp et program og hjelpe meg med andre øvelser ☺️ Skal høre med legen om henvisning til smerteklinikk ☺️

Skrevet

Jeg går rolige turer hver dag (på Max en halvtime) og så gjør jeg yoga de fleste dagene. Det hjelper veldig

Har vært gjennom det aller meste av medisiner og smertestillende, ingenting har funket bortsett fra tramadol. Den tar vekk de aller verste smertestoppene, men fjerner seff ikke smerten

Skrevet

Har du prøvd Lyrica? Spør legen ☺

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar Oxynorm mot smertene, da Tramadol ikke hjelper. Har flere revmatiske diagnoser vel og merke. Får vare håpe ventetiden går fort, mange har god effekt av både varmtvannstrening og fysio. Ellers skulle jeg gjerne hatt flere gode råd, men har dessverre ikke :( sender en varm klem din vei!

Skrevet

Hei! Jeg har også fibromyalgi og sliter med smerter og betennelser. Ingen smertestillende fungerer. Det som derimot har hjulpet litt (forebyggende) er å prøve å gå tur et par ganger i uka. Jeg fikk også noen tabletter mot leddgikt som man skal ta hver dag forebyggende. De heter Arcoxia. Jeg bruker dem ikke fordi jeg har ikke orket, men kanskje det er noe du kunne prøvd?

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange gode svar her ☺️

Jeg er ny her inne og skjønner ikke helt hvordan jeg skal svare uten å få med andre innlegg, så håper dere overlever det til jeg har lært 😝

Jeg snakket med legen min i dag og fikk tramadol uten noen spørsmål, og har prøvd en i kveld. Den hjelper faktisk litt altså. Så tusen takk til dere som foreslo den! 

Har ringt og purret på revmatologisk også, han skulle sende noen papirer til legen min ang andre medisiner, og jeg spurte om han kunne sende henvisning til smerteklinikk i samme slengen. Snakket med kontordamen, så hun skulle be revmatologen ringe meg ☺️

Godt å få litt tips og råd når man er ny og usikker, så tusen takk ❤️

Skrevet
På 13.2.2017 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Oi, vet ikke helt åssen jeg fikk så stor skrift... Beklager 😑

Jeg bruker seroquel mot søvnvansker, ellers har jeg ingen andre sykdommer jeg bruker medisin mot. 

Ja, kirurgen på sykehuset mener jeg har utviklet høy toleransegrense. Normal dose med intravenøs ketorax hjalp ingenting, jeg ble ikke bittelitt susete engang. Men det ga smertelindring ved dobbel dose. Men jeg kan jo ikke få det daglig. Da ender jeg på avrusning istedet... 

Jeg tar multivitaminer og omega3, men kanskje jeg må ha mer ja... Hvor kan man henvende seg ang fibromyalgi da tro? Føler liksom ikke jeg har fått noe særlig hjelp eller info av revmatologisk avdeling på sykehuset... De vil bare ta ultralyd der jeg har vondt liksom... 

Magnesium er suuuperviktig, det hjelper musklene å restiturere seg og man sover bedre også.

D3 er også veeldig viktig, store doser,

C-vit hjelper på immunforsvaret i tillegg til å bedre opptaket av D3 + Magnesium.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Magnesium, sunt fett (nøtter, tran, 1 ss olivenolje), eplecidereddik i lunkent vann fastende om morgenen og masse brokkoli!! Det har gjort at jeg nesten aldri har vondt i musklene lenger, samt at migrenen min, som jeg har hatt hele livet, så godt som er forsvunnet :) Ofte (sier ikke alltid) kan et sunt kosthold være MYE bedre enn smertestillende :) Styr for all del unna sukker.

Ville bare legge til at muskelterapeuten min sa at jeg hadde mye syre i kroppen. Dette gir ekstra ømfindtlige muskler for oss med fibromyalgi. Jeg drakk MYE pepsi max, og det gjorde ikke smertene bedre. 

Så min konklusjon er at det handler masse om livsstil. 

Endret av Tiara07
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...