Gå til innhold

Sulten selv om kalorioverskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett hvor mye jeg har spist en dag, har jeg kunnet vært ekstremt sulten igjen etter noen timer. Nå er jeg 178 og veier rundt 56 kg. Men jeg tenker, blir en overvektig person egentlig sulten?

Anonymkode: 96b3e...d54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo undervektig, så du spiser vel i utgangspunktet alt for lite, og da et det ikke rart man er sulten. Gå til fastlegen din og få råd. 

Anonymkode: 0e4de...519

Skrevet

Sånn var jeg også da jeg var undervektig. Sulten selv om jeg spiste masse. Men er sikkert fordi kroppen din vil legge på seg og få enda mer mat. 

Nå har jeg vært gravid og da gikk jeg opp som bare det. Spiste like mye som ellers men tallene føk oppover. Etter det er jeg ikke så sulten lenger. Sikkert fordi kroppen har litt lager? 

Men høres ut som du ikke spiser selv om du er undervektig og sulten? Hvorfor?

Anonymkode: c3c0c...3dc

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvor mye jeg har spist en dag, har jeg kunnet vært ekstremt sulten igjen etter noen timer. Nå er jeg 178 og veier rundt 56 kg. Men jeg tenker, blir en overvektig person egentlig sulten?

Sult er uavhengig av kaloriinntak. Sult er avhengig av hvor full du er. Altså: dersom du spiser 4 store måltider hver dag over tid og så går over til 4 normale måltider så vil du være sulten i lang tid. Selv om du inntar en mengde mat som for andre er normal.

Sult har heller ingen sammenheng med vekt, kaloriforbruk eller behov. Dersom du ønsker å bli mettere: spis mer tungt fordøyelig mat. Dersom mage-tarm arbeider med nedbrytning i timesvis så forblir du mett (full av mat) lengre enn dersom mage-tarm bruker kort tid, som feks på en bolle. Stappfull av kalorier - du er sulten på 10 min. En kålrot feks: tilnærmet ingen kalorier - du er mett i lange tider.

Likedan blir folk som spiser lite mett selv om deres dagsbehov for kalorier ikke er dekket.

Anonymkode: 45714...b70

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sult er uavhengig av kaloriinntak. Sult er avhengig av hvor full du er. Altså: dersom du spiser 4 store måltider hver dag over tid og så går over til 4 normale måltider så vil du være sulten i lang tid. Selv om du inntar en mengde mat som for andre er normal.

Sult har heller ingen sammenheng med vekt, kaloriforbruk eller behov. Dersom du ønsker å bli mettere: spis mer tungt fordøyelig mat. Dersom mage-tarm arbeider med nedbrytning i timesvis så forblir du mett (full av mat) lengre enn dersom mage-tarm bruker kort tid, som feks på en bolle. Stappfull av kalorier - du er sulten på 10 min. En kålrot feks: tilnærmet ingen kalorier - du er mett i lange tider.

Likedan blir folk som spiser lite mett selv om deres dagsbehov for kalorier ikke er dekket.

Anonymkode: 45714...b70

Jo, sult har en tett sammenheng med kaloribehov. Hjernen klarer å beregne dette på kalorien hvis den ikke er forstyrret av f.eks psykiske lidelser som overstyrer dette. Det er derfor normalvelktige holder seg normalvektig: man spiser til man blir mett og ikke mer eller mindre helt uten å telle kalorier

Anonymkode: 0e4de...519

Skrevet

Er du forvirret, eller stiller du to forskjellige og urelaterte spørsmål? Jeg er ihvertfall forvirret. 

Ja, en overvektig kan godt være sulten selv om han/hun spiser for mange kalorier. Det er en vitkig grunn til at folk blir overvektige, og fortsetter å øke i vekt etter at de er blitt overvektige. Man kan oppleve følelse av sult om man spiser færre kalorier enn man må for å opprettholde konstant kroppsvekt, eller normal kroppsvekt; sultfølelsen påvirkes av mengde mat i magen, mengde og sammensetning av næringsstoffer, situasjon og omgivelser, vaner og preferanser, følelser og tolkning av tilbakemeldinger fra kroppen. 

Du er undervektig, og det er viktig at du får i deg mer mat, og det litt fort. Derfor er det kjempefint at du føler sult. Det din kropps sunne og pålitelige tilbakemeldingssystem som forteller deg noe du skal ta alvorlig. Det er normalt å spise med noen timers mellomrom. Hva du opplever som store mengder mat, er påvirket av at du over lang tid har spist for lite.

Hvis du føler at du ikke skal spise mer, heller ikke etter å ha lest svarene i denne tråden, må du nesten ta kontakt med fastlegen din og få henvisning til psykolog el l med ekspertise på spiseforstyrrelser.

Skrevet
På 2/13/2017 den 19.20, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke noe på. "Uansett hvor mye jeg har spist" betyr nok i dine øyne noe helt annet enn hva som faktisk er tilfelle. De fleste undervektige overvurderer hvor mye mat de får i seg. BMIen din på 17,7 indikerer også at du over tid har fått i deg mye mindre mat enn det kroppen din egentlig trenger. 

Anonymkode: deb10...6cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...