Gå til innhold

Treningsrom på studentbudsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en student som virkelig må begynne å trene... !

Jeg har klart å gjøre plass til et treningsrom der jeg bor og har penger til noe treningsutstyr, men ikke alt mulig rart. Jeg har noen håndvekter, et hoppetau og en yogamatte fra før av. 

Et av dilemmaene mine er hva slags kondisjonsapparat jeg skal kjøpe. Jeg må velge mellom tredemølle, sykkel, elipsemaskin eller sånn romaskin. Hva er best? Jeg trenger å gå ned i vekt, så det bør jo helst være en maskin man forbrenner mest mulig på. 

Jeg har også tenkt til å trene styrke og hadde i utgangspunktet tenkt på et sånt multigymapparat, men jeg har nå lest flere steder at det er lurere med frie vekter. Er det noen som har noen synspunkter på dette og kan fortelle meg hvorfor? :) 

Jeg er forøvrig veldig utrent og en smule (kanskje mer enn en smule :unsure: ) overvektig, men jeg ønsker å ta tak i det nå før det blir enda verre. 

Jeg trente flere ting på fritiden da jeg var ungdom, men det er mange år siden og aldri noe jeg var spesielt flink til. Jeg er nå i begynnelsen av 20-årene.

Jeg liker styrketrening best, men innser at det må kondisjonstrening til også med den vekten og formen jeg er i nå. 

Hvis noen har litt innspill på kosthold også, så hadde det vært supert. Jeg skjønner jo sånn i teorien hva jeg bør spise og jeg har gått ned 15 kilo for noen år siden, men da var det kun kostholdsendring (litt ekstremt til tider) og ingen trening... så det var dessverre fort tilbake til gamle vaner da jeg nådde målet mitt og sprakk totalt.

Anonymkode: 10677...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre ikke så mye peiling. Men vil det ikke være billigere å trene på et billig senter enn å kjøpe dyre apparater? På min høyskole har vi et treningsrom i kjelleren til 400 kr i semesteret som nesten ingen bruker for eksempel. Om du ikke vil det så se om du finner noe på finn.no, bør ligge mye relativt ubrukt der. Var kanskje ikke det du var ute etter, men ta ihvertfall å regn på hvor mye alt nytt utstyr koster deg og hvor mange måneder på senter du kan få for det :) Lykke til! 

Skrevet
14 minutter siden, Poserose skrev:

Jeg har dessverre ikke så mye peiling. Men vil det ikke være billigere å trene på et billig senter enn å kjøpe dyre apparater? På min høyskole har vi et treningsrom i kjelleren til 400 kr i semesteret som nesten ingen bruker for eksempel. Om du ikke vil det så se om du finner noe på finn.no, bør ligge mye relativt ubrukt der. Var kanskje ikke det du var ute etter, men ta ihvertfall å regn på hvor mye alt nytt utstyr koster deg og hvor mange måneder på senter du kan få for det :) Lykke til! 

Takk for svar :) 

Jeg bor ganske langt unna skolen og treningssentrene i nærheten er veldig dyre :( men jeg har tenkt til å kjøpe på Finn.no, så jeg tror ikke det skal bli så alt for dyrt. Skulle jeg kjøpt det nytt, så hadde jeg nok trengt betydelig større inntekt enn jeg har nå :P

TS

Anonymkode: 10677...014

Skrevet

Jeg tror at hvis du absolutt ønsker et kondisjonsapparat, så vil det være lurest å kjøpe tredemølle. Der har du fler muligheter til å variere treningen din, og den kan også inkluderes i styrketreningen. Jeg tror også at jeg ville forsøkt å finne hvertfall en benk, slik at du har muligheten til å gjøre ulike øvelser der pluss en slik olympiastang :) 

Gjest Froning
Skrevet (endret)

Olympisk v5ektstang med bumperplates. 

Det finnes fantastisk mye bra øvelser du får gjort med dette. Hvis jeg fikk valget med å kun bruke et treningsverktøy ville det vært  dette og ingen aspekter ved treningen ville tapt seg. Frie vekter vil uansett trene kroppen mer funksjonelt og flere stabilisatorer blir trent og aktivert når du trener på denne måten. 

Multigym må man nesten bla opp en del tusenlapper hvis du skal få grei kvalitet. Er likevel et greit sted å starte.

Som kondisjonsapparat ville jeg personlig valg romaskin. Løping og sykling kan man gjøre ut nesten hele året.

Endret av Froning
Skrevet

Du får joggesko med og uten pigg til totalt 1400, så kan du bruke resten på vekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...