Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Datteren min har fått brev om bokontroll. Hun leier en leilighet som tilhører oss og har ingen leiekonrtakt på den. Hun tok kontakt med lånekassen som ba henne om å få et brev fra huseierne som bekrefter boforholdet hennes. Siden leiligheten står på mitt navn er det jeg som blir nødt til å skrive brevet, hvordan utformer jeg et slikt brev? 

Anonymkode: c4423...728

Skrevet

Vanligvis bruker man jo leiekontrakt. Det kan dere sikkert lage. Det er ikke noe krav til å faktisk betale leie,  men dersom hun gjør det ville jeg lagt ved utskrift av overføringer av husleie. Så lenge hun faktisk bor i leiligheten du eier uten deg, har dere alt på det rene. Det er ikke krav om å ha folkeregistrert adresse heller, siden mange studenter har den hos foreldrene på grunn av forsikringer etc.  

Du kan alltids ringe lånekassen å spørre hva de vil ha, fint å få alt riktig.

Anonymkode: cb320...ee5

Skrevet

Du er vel folkeregisterregistrert på din hjemmeadresse, mens hun er registrert på utleieenheten? Hvem sitt navn står strømregningen på, innboforsikring/reiseforsikring? Den kan du legge frem dokumentasjon på at hun betaler? Hvor får hun posten sin sendt og hvor er mobil og andre regninger/post i datterens navn sendt? Postens adresse på dere? 

Dersom dere ikke har orden i overnevnte dokumentasjon på seperate boligforhold, så vil jeg påstå at dere har laget ris til egen bakende.

Anonymkode: 411b1...646

• Liker 1
Skrevet

Bruk en standardkontrakt fra Forbrukerrådet. Vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: cd386...af9

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk en standardkontrakt fra Forbrukerrådet. Vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: cd386...af9

Blir kontrakten skrevet nå, vil dette virke enda mer "konstruert" på Lånekassen. 

Anonymkode: 411b1...646

• Liker 2
Skrevet

En skriftlig erklæring og et brev som beskriver boforholdet vil holde. 

Fra Lånekassen:

"Hvis du ikke har leiekontrakt

Har du ikke leiekontrakt, må du dokumentere at du ikke bodde sammen med foreldrene dine på en annen måte. Dette kan du gjøre på ulike måter, avhengig av situasjonen din. Du kan laste opp dokumentasjonen på Dine sider.

• Hvis du har leid bolig og ikke hatt leiekontrakt for perioden, sender du oss en skriftlig erklæring fra utleier, pluss et eget brev hvor du forklarer bosituasjonen nærmere. Erklæringen fra utleier må bekrefte perioden du har bodd der.
  • Dersom du ikke har leid bolig, men for eksempel bodd gratis hos noen andre enn foreldrene dine, for eksempel kjæresten din, må du sende inn tilsvarende dokumentasjon som i punktet ovenfor. Erklæringen må komme fra eieren av boligen.
  • Har du bodd sammen med en annen som har leiekontrakt, men du selv ikke er oppført som leietaker på kontrakten, må du sende inn bekreftelse fra utleier på at du har bodd der. Det er ikke tilstrekkelig med bekreftelse fra personen du bodde sammen med.
  • Har du bodd sammen med en annen som har leiekontrakt, hvor det står i kontrakten at han eller hun har rett til å fremleie deler av leiligheten, sender du kopi av leiekontrakten og en bekreftelse fra personen du bodde sammen med."

https://www.lanekassen.no/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/bokontroll/dokumentasjonskrav-til-bokontrollen/#ikke kontrakt

Anonymkode: 1e553...8b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...