Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en symbolsk handling, å kaste noe i søpla? Fraskriver man seg retten til å eie det man har kastet? Står det noe om det i Norges lover, eller er det bare en usynlig "regel" de fleste følger? Hvis man kaster en sokk, ved uhell :klo: Eier du fortsatt sokken, da? Hvis noen finner den på dynga, stjeler de den siden du kastet den ved uhell og ikke mente å kvitte deg med den? Tenk om man angrer, da, blir man automatisk eier igjen? Hvem eier søpla?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En sier vel opp eierskapet ved å gjøre den handlingen ved å kaste det..? 

Kanskje med litt variasjon etter hvor det kastes hen.

Når søpla forlater eiendommen ved bosstømming eller når man slenger det i en kontainer på en tømmeplass eier man det sikkert ikke lenger.

Slenger man søpla der hvor det ikke skal være så kan en jo ikke si at det ikke tilhører en, da man må stå til ansvar for forsøplingen..  Tror ikke en hadde kommet langt med å stå å hyle om at en ikke eier søpla om den kom i retur eller en ble bøtelagt.

Gjest Aegon Targaryen
Skrevet

Slik jeg ser det om man kaster noe så gir man fra seg eierskap av det man kaster.

Skrevet

Haha, interessant spørsmål :)

Anonymkode: 908b2...05a

Skrevet

Jeg kan ikke lovhjemmelen, men i Norge er det slik at man gir fra seg søppel til en ny ansvarlig. Så det som ligger i bosskassen har en eier hele veien. 

Dette er grunnen til at det ikke er lov å hente ting i returpunktene utenfor EL-butikkene, og at det ikke er lov å gå i søppelboksen til folk og hente ting. Når jeg har lagt det i søpla, tilhører det kommunen når de henter det, og er privat inntil da.

Skrevet

Jeg har jobbet på gjenvinningsstasjon, og der hadde vi også en gjenbrukshall. Når folk kom for å kaste noe som kunne være fullt brukende for andre, spurte vi gjerne om vi kunne sette det der istedet. Fikk vi nei, gikk det i containeren. Og når det var gått i containeren, da var det ikke lov å fiske opp igjen ting derfra.

Vi som jobbet der fikk ikke lov til å ta med oss noe som var kastet hjem heller. Og det er utrolig hva folk hiver!! 

Anonymkode: 21a5e...0f6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...