Gå til innhold

Trenger jeg intervalltrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg løper 10-15 km annenhver dag fordi jeg syns det er gøy. Det er rolige turer i snakkefart, jeg får pulsen opp og svetter, men er ikke spesielt sliten etterpå. Når jeg forteller hvordan jeg trener får jeg stadig høre at jeg er jo nødt til å trene intervaller! Hvorfor "må" jeg det? Jeg liker ikke intervalltrening, og vil heller kose meg på langturene. Ser jo at jeg ikke forbedrer tidene mine så veldig raskt, og mulig at intervalltrening hadde hjulpet med det, men jeg skal ikke melde meg på noen løp, så ser ikke helt poenget med å bli så mye raskere. Løper kun for meg selv.  

Kan legge til at jeg trener styrke 2 ganger i uken. 

Hvorfor er intervalltrening blitt gullstandarden i utholdenhetstrening? Og er det andre som ikke holder på med dette?

Anonymkode: 9edee...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil få bedre kondisjon, mer fettforbrenning o.l trenger du intervall og tempotrening. Langkjøring kan trenes en gang i uka. Uansett bør man ikke jogge såpass mye og i alle fall ikke på asfalt, for det er som å be om å få overbelastningsskade

Anonymkode: 4916b...02e

Gjest Lilli My
Skrevet

Hvis du ikke har noen mål med treningen utover mosjon, så MÅ du jo ingenting. Flott at du holder deg i aktivitet.

Skrevet

Du må ikke, men hva med å kjøre naturlige intervaller? Det er mye artigere enn de på mølle eller de som er helt styrt av klokka. Finn en fin løype i kupert terreng, gi litt ekstra i motbakker og slakk litt av i flatt oog nedoverbakker :)

Skrevet
På 2/13/2017 den 8.37, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er intervalltrening blitt gullstandarden i utholdenhetstrening?

Dersom du skal øke oksygenopptaket/"kondisen" er intervalltrening det mest effektive. Skal du komme så nær kroppens potensiale som mulig MÅ du trene intervaller. 

Dersom du trener for "morro skyld" fordi du trives med treningen og ønsker litt mosjon er ikke intervaller nødvendig. 

Det kommer altså helt ann på hva som er målet med treningen.

Anonymkode: 28168...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...