AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #1 Skrevet 13. februar 2017 Min datter er eldste barnebarn og da eldst av alle søskenbarna, og fyller straks 19 år. Familien min ble enig for mange år siden at vi sluttet å gi gave til nevøer og nieser etter de fylte 18 år, men når slutter man å invitere tanter, onkler og søskenbarn til bursdagsselskap? Jeg ble i grunnen litt usikker her, tenker at på et visst punkt er det ikke naturlig å invitere tanter osv lengre, men enn så lenge bor jo hun hjemme... Anonymkode: c39e9...642
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #2 Skrevet 13. februar 2017 I vår familie slutter vi når de er konfirmert. Da slutter vi å gi gaver til jul og bursdag, og dropper også familieselskapet. I mannens familie holder de på lenger, det får de bare gjøre - uten oss. Når vi annonserte av vi slutter å gi gave etter konfirmasjon, så ble vi ikke invitert lenger. De som ønsket å fortsette med gaver, blir invitert.... For meg blir det som å holde selskap for å få gave, og det synes jeg blir for dumt. Vi gir heller våre egne barn en rausere gave fra oss, og sparer oss bryet og kostnaden ved å ha stort selskap. Familien møtes ofte nok uansett Du kan jo fint invitere til bursdag, og formidle det som "selv om vi ikke gir gaver lenger, så er det jo koselig å møtes" Anonymkode: db906...acb 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #3 Skrevet 13. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter er eldste barnebarn og da eldst av alle søskenbarna, og fyller straks 19 år. Familien min ble enig for mange år siden at vi sluttet å gi gave til nevøer og nieser etter de fylte 18 år, men når slutter man å invitere tanter, onkler og søskenbarn til bursdagsselskap? Jeg ble i grunnen litt usikker her, tenker at på et visst punkt er det ikke naturlig å invitere tanter osv lengre, men enn så lenge bor jo hun hjemme... Anonymkode: c39e9...642 Det vil vel variere veldig i fra hvordan forhold man har til de forskjellige. Finnes nok ingen fasit på det. Anonymkode: 7a080...1b8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #4 Skrevet 13. februar 2017 Ser ikke for meg at vi kommer til å slutte før han begynner å invitere selv i eget hjem. Men vi er en liten familie, og min sønn er den eneste i sin generasjon, så han har et nært forhold til sine tanter og onkler. Har ikke vært snakk om å slutte med gaver heller, og han gir også gaver tilbake. Jeg tenker det kommer an på hva hun vil selv og hvilket forhold hun har til slekta. Om hun ikke har så mye kontakt med dem og ikke er så ivrig på familieselskap, så er vel nå et passende tidspunkt å slutte. Anonymkode: 177e5...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #5 Skrevet 13. februar 2017 Liten familie, feirer fortsatt langt opp i tjueåra. Er en hyggelig anledning for familien å samles til kaffe, prat, brettspill, av og til middag. Gavene er ikke poenget, men å gjøre litt stas på mennesker vi er glade i Til hun over som har annonsert at de slutter å gi gave og derfor ikke blir invitert: Jeg ser jo at det der blir klønete. Om jeg var din søster, og hadde et barn som ble 15 og skulle feires....så ba jeg familien på kaffe. Men så har du sagt tydelig at du ikke gir gave lenger. Jeg ville jo følt at hvis jeg inviterte deg, ville du kanskje føle deg forpliktet til å si ja takk og til å ta med gave? For det ville jo være rart at tante x kom uten gave, mens tante y og onkel z hadde med noe? Man kan jo da tenke at tante x vil føle det ubehagelig, og dermed føle seg presset til å kjøpe gave likevel. Så da ville jeg kanskje latt være å invitere deg, ja... Samtidig er en invitasjon kanskje en slags takk for gaven til dem som vil gi noe. Anonymkode: a130f...f65 2
Gjest Magnifiq Skrevet 13. februar 2017 #6 Skrevet 13. februar 2017 Vi slutter aldri med det. Vi slutter heller ikke å gi gaver. Føles veldig unaturlig å ikke skulle gi gaver til nieser og nevøer, men forstår jo at ikke alle familier er like nære hverandre.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #7 Skrevet 13. februar 2017 Ved 10-års alderen....... Dere er "litt" sent ute Anonymkode: bc1e1...70b 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #8 Skrevet 13. februar 2017 6 minutter siden, Magnifiq skrev: Vi slutter aldri med det. Vi slutter heller ikke å gi gaver. Føles veldig unaturlig å ikke skulle gi gaver til nieser og nevøer, men forstår jo at ikke alle familier er like nære hverandre. Det finnes andre måter enn gaver å vise nærhet på. Synd om det er forbruk og materialisme som er målestokken for hvor nær hverandre man er. Anonymkode: 2ac39...89b 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #9 Skrevet 13. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det finnes andre måter enn gaver å vise nærhet på. Synd om det er forbruk og materialisme som er målestokken for hvor nær hverandre man er. Anonymkode: 2ac39...89b Det finnes jo forskjellige typer gaver da. Til studentnevø gir jeg gjerne litt penger, sånn at han kan unne seg litt ekstra. Til mor eller søster en pocketbok, en blomserbukett, et hjemmelaget kort. Til far en konfekteske, en pocketbok, et par ullsokker. Enkle ting, forbruksvarer, ikke noe dyrt og svært. Anonymkode: a130f...f65
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #10 Skrevet 13. februar 2017 Jeg er 28 og pleier fortsatt å invitere min yngste onkel med kone og barn 🙈 Da jeg var yngre inviterte jeg alle onkelen mine, men det var bare han yngste som takket ja. Tenkte egentlig å slutte med det når jeg flyttet sammen med min nye mann, men barna hans er jevngamle med min fetter og kusine, så de synes bare det et kjempegøy at det kommer barn i bursdagen min 😊 Anonymkode: 6c6cb...c09
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #11 Skrevet 13. februar 2017 Det er vel det voksne barnet som inviterer til selskap, så da er det opp til ham hvem han inviterer. Anonymkode: dfdbc...685 1
Serafina. Skrevet 13. februar 2017 #12 Skrevet 13. februar 2017 Hos oss feires bursdager og utveksles gaver til store og små, tanter, onkler, nieser og nevøer uansett alder. Så vi har ikke sluttet med det. Vi er ikke så mange, og det er hyggelig å møtes.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #13 Skrevet 13. februar 2017 Ved konfirmasjon som første svaret her. Der gjelder både gaver og familieselskap. Anonymkode: 9c425...4b5 1
Sirah Skrevet 13. februar 2017 #14 Skrevet 13. februar 2017 Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men for min del er det helt ulogisk og skulle slutte å gi gaver til nieser og nevøer når de blir konfirmert. Ikke alltid jeg kan være tilstede i bursdag, da noen av dem bor et godt stykke unna men en gave sender jeg alltid. Nieser og nevøer er for meg så nære familie at de skal feires uansett. Jeg skjønner det jo om familiene er store og man har lite kontakt, men for min del er det sånn det fungerer
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #15 Skrevet 13. februar 2017 Vi inviterer de slektningene som vil (som bor i nærheten) til guttungen ikke vil mer. Gave får de gi de som vil, de er hjertelig velkomne uansett. Vi gir selv alltid gave eller blomst / konfekt / vin hvis vi blir invitert i bursdag uansett om de er 3 eller 87 år gamle. Vi gir gave til egne foreldre og søsken selv om de er konfirmerte og vi ikke skal i selskap. Men nevøer på 17 år får ikke gave om vi ikke skal i bursdag. Anonymkode: c59ef...0d5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #16 Skrevet 13. februar 2017 Hvis hun er 19 er hun vel gammel nok til å invitere selv? Da jeg var 18-19 feiret jeg med vennene mine. Anonymkode: 836bc...2cf 1
Gjest Magnifiq Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun er 19 er hun vel gammel nok til å invitere selv? Da jeg var 18-19 feiret jeg med vennene mine. Anonymkode: 836bc...2cf Min fireåring feirer også med vennene sine, men vi har da et familieselskap også.
Daria Skrevet 13. februar 2017 #18 Skrevet 13. februar 2017 Vi slutter å gi gaver ved 18 eller 20 år (litt forskjellige tradisjoner på de forskjellige sidene av slekta), men familieselskap sluttet jeg med før konfirmasjonen, tror jeg. Dette er jo en typisk ting det ikke finnes noe fasitsvar på, det er helt avhengig av familieforhold, tradisjoner og ønsker. Vil man fortsatt invitere storfamilien gjør man jo det - det er vel ingen som tar det ille opp å bli bedt i bursdag? - føles det ikke naturlig etter en viss alder så lar man det være. Hva bursdags"barnet" selv vil er vel egentlig det avgjørende.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #19 Skrevet 13. februar 2017 9 minutter siden, Magnifiq skrev: Min fireåring feirer også med vennene sine, men vi har da et familieselskap også. Ja, men når man er 19 bør man vel selv bestemme hvem man vil ha i familieselskapet/hvor stort dette skal være. Anonymkode: 836bc...2cf 1
Gjest Magnifiq Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes andre måter enn gaver å vise nærhet på. Synd om det er forbruk og materialisme som er målestokken for hvor nær hverandre man er. Anonymkode: 2ac39...89b Det finnes heldigvis mange forskjellige gaver man kan gi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå