MarenogAron Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 Før jeg begynner: Ja, jeg vet det er mange hjemløse katter der ute som trenger et hjem, og den siste katten vi fikk var faktisk to år da vi overtok henne. Men denne gangen ønsker vi en kattunge, og vi vurderer rasekatt. Er det noen som har ragdoll, maine coon eller bengal som kan fortelle hva de opplever er fordelene og ulempene med de forskjellige rasene? Ønsker å få så mye som mulig av forhåndskunnskap før vi bestemmer oss (planlegger også å besøke noen oppdrettere)
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #2 Skrevet 13. februar 2017 Orientaler!! Da får du kjærlighet i lange baner. Katten er der du er og følger etter deg. Orientalere er flokkdyr og jeg anbefaler å ha minst to. Kan ikke finne en rarere, smartere og mer kjærlig katt. Anonymkode: 94f7d...aa3 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #3 Skrevet 13. februar 2017 Jeg vil gjerne anbefale Maine coon =) Frisk og fin rase dersom man kjøper fra en seriøs oppdretter (vær nøye på at foreldrene skal ha dna test og ha hd røngten + hcm scan) Lekne, sosiale og med mange små morsomme særheter som å drikke vann med labben/leke med vann, prater tilbake til deg og er veldig greie å ha med å gjøre - ofte tålmodige katter som man godt kan lære triks og gå i sele etc. De må børstes regelmessig (ellers kan de lett få små floker/tover i pelsen som må klippes løs), men om de blir vant til det fra de er små er dette ofte fort gjort, mine ligger som et teppe på fanget mitt mens jeg kan børste og klippe klør som jeg vil. Som andre katter, kan de godt finne på mye ugang om de kjeder seg - mine kan for eksempel dytte ned all pynt/fjernkontroller/stjele klesvask til tørk etc! Kanskje du kan besøke en katteutstilling nær deg og få sett på de forskjellige rasene og snakket med oppdrettere? De fleste som stiller ut er seriøse, og tar seg tid til å snakke med folk som vurderer å kjøpe deres rase Anonymkode: 676f1...1f0 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #4 Skrevet 13. februar 2017 Hva ser dere etter i en katt da? For meg f.eks ville bengal blitt for vill, jeg ønsker nemlig en low-maintenance koseklump som stort sett greier seg selv. Og da ble britisk korthår og scottish fold bra for meg. Anonymkode: dcb41...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #5 Skrevet 13. februar 2017 Hellig birmaAnonymkode: 032b8...3ec
den Skrevet 13. februar 2017 #6 Skrevet 13. februar 2017 Jeg har Orientaler og Maine Coon og kan anbefale begge. Maine coon har lang pels, men etter at jeg skiftet for så har pelsen sluttet å tove seg og det er derfor veldig lite arbeid med vedlikehold.. Begge mine katter er veldig sosiale og sover omtrent inni både meg og hverandre. Ellers er begge veldig pratsomme og kommuniserer masse. De liker og leke, og maine coon elsker å "kaste ball" som en hund. (han springer og henter for at jeg skal kaste på ny) Begge mine får gå ut når de vil men er sjelden vekke mer enn et par timer. Helsemessing så har jeg ikke hatt noe tull med mine, men maine coon får lett tannstein så du må belage deg på å jevnlig fjerne det. 2
Gjest Trolletrine Skrevet 17. februar 2017 #7 Skrevet 17. februar 2017 (endret) Jeg har en nydelig Rag Doll😊Snillere katt finnes ikke, og det kan også fort bli bakdelen med denne rasen. Min katt er mye inne - etter eget valg, men koser seg i Hagen når vi andre også er ute. Han oppfører seg vel egentlig ganske mye som en hund, bortsett fra at vi slipper å gå på tur flere ganger om dagen👍🏼 Han er rolig, men leken, og bare snill og kosete❤ Men en stooooor bakdel må være pels OVERALT, hele tiden. Det er mye pels på sjarmøren, og selv med relativt ofte pelsstell blir det fort mye pels overalt. Endret 17. februar 2017 av Trolletrine
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #8 Skrevet 18. februar 2017 Det kommer jo an på hva slags type katt du vil ha, og hvor mye tid du har tenkt å bruke på katten. Denne er kjekk som en begynner: http://www.animalplanet.com/breedselector/catselectorindex.do Anonymkode: 4e133...dc4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #9 Skrevet 18. februar 2017 På 12.2.2017 den 19.38, MarenogAron skrev: Før jeg begynner: Ja, jeg vet det er mange hjemløse katter der ute som trenger et hjem, og den siste katten vi fikk var faktisk to år da vi overtok henne. Men denne gangen ønsker vi en kattunge, og vi vurderer rasekatt. Er det noen som har ragdoll, maine coon eller bengal som kan fortelle hva de opplever er fordelene og ulempene med de forskjellige rasene? Ønsker å få så mye som mulig av forhåndskunnskap før vi bestemmer oss (planlegger også å besøke noen oppdrettere) Hva slags type katt ønsker du da, mtp temperament og pelsstell? Det er tre veldig ulike raser du spør om. Anonymkode: 368d6...c9f
Mainecoon Skrevet 18. februar 2017 #10 Skrevet 18. februar 2017 Jeg har en maine coon. Han på bildet sosial, litt som en hund bare bedre enn en hund da han selvfølelig er mer selvstendig sett bort ifra tiggingen som er verre enn værst🙈 Her må jeg virkelig passe på for hvis ikke er han rask med labben oppi suppa mi for eksempel! Og når vi er inne på hund (kanskje dere har hund?) så kan jeg også si at han går veldig godt overens med hunden vår. Dette er noe jeg tror mange maine coon kan gjøre da de har kroppsspråk som hund og ikke katt. Maine coon og huskatt går derfor ikke alltid så godt sammen fordi huskatter kan bli veldig provosert av at de ikke skjønner kroppsspråket til maine coon. Ellers så kan jeg si at han er rolig inne, men aktiv ute. På vinteren holder en time ute om dagen leeenge, men på sommeren er han ute lange dager 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #11 Skrevet 18. februar 2017 Langhåret skoglatt Anonymkode: 0b674...2b1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #12 Skrevet 18. februar 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Langhåret skoglatt Anonymkode: 0b674...2b1 Alle Skogkatter er langhårede. Hvis katten er korthåret er det ikke en Norsk Skogkatt. Dersom du TS vil ha en kosete og sosial katt, og ikke er redd for å få møbler, klær og mat full av silkehår, anbefaler jeg gjerne en Ragdoll! Utrolig trivelige kosebamser med verdens søteste lynne! Bakdelen er dersom du ønsker en tøff utekatt, da er nok ikke Ragdoll rette rasen. Helsemessig er de ikke kjent for noen typiske problemer, men de kan få FORL (tannsykdom) og har også hørt at de har hakket lettere for å få hjertefeil. Men her i huset er det huskatta som har hjertefeil (bilyd på hjertet) og har klippekort hos veterinæren, ikke ragdollen Anonymkode: 0d618...3ee
MarenogAron Skrevet 19. februar 2017 Forfatter #13 Skrevet 19. februar 2017 Takk for svar alle sammen Vi har nå besøkt både bengal og maine coon, i tillegg til å ha lest en del om alle tre rasene. Vi har kommet fram til at ragdoll er litt for lite aktiv for oss, og bengaler nok er litt for lite kosete (men de var sinnsykt pene og grasiøse). Så nå har vi reservert en maine coon som vi skal hente om en mnd 1
Mainecoon Skrevet 19. februar 2017 #14 Skrevet 19. februar 2017 3 timer siden, MarenogAron skrev: Takk for svar alle sammen Vi har nå besøkt både bengal og maine coon, i tillegg til å ha lest en del om alle tre rasene. Vi har kommet fram til at ragdoll er litt for lite aktiv for oss, og bengaler nok er litt for lite kosete (men de var sinnsykt pene og grasiøse). Så nå har vi reservert en maine coon som vi skal hente om en mnd Artig at det endte med Maine Coon! Dere kan virkelig glede dere😍 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #15 Skrevet 19. februar 2017 Sjekk oppdretternes fokus på å unngå helseproblemer i avlen og innavlsgrad, siden alle tre du nevner har kjente helseproblemer. Ragdoll - Pust/øyeproblemer Bengal - Hjerteproblemer Maine Coon - Hjerteproblemer, tannproblemer, HD og immunsykdommer. Anonymkode: 8ff2a...90e
Plastaroma Skrevet 19. februar 2017 #16 Skrevet 19. februar 2017 Jeg liker de fleste katter, men Maine Coon er min favoritt Jeg har to fra samme kull, og de har veldig forskjellig væremåte og personlighet. Den ene er supersosial, pratsom og gjør tusen rampestreker for å få oppmerksomhet, og har skattelager av hårstrikk og q-tips og sånt under mattene. Den andre er laidback, lar seg bære som en baby (blir slapp som en sekk, og glir nesten ut mellom fingrene) og liker best å ligge på sofaen og snorke som en overvektig mann. Når han føler seg oversett biter han oss forsiktig i stortåa. Felles for begge er at de er nysgjerrige, har lært noen triks som å spille død på kommando og gi luftmusser. Begge er kosete av seg, men bare den ene liker å ligge på fanget. Vi har alltid rast og lekt med dem med leker, aldri bare hendene. Hendene er kun for kos. Og det er ganske lurt, for kattene er nå seks år gamle og har aldri klort noen. Lykke til med pusen deres
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå