Gå til innhold

Brukskonto i 2 banker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bufferkontoen min i en annen bank enn min dagligebank rett og slett pga mye høyere rente. Men tingen er når jeg da har hatt behov for buffer penger (jeg bruker dem også på dyre tannlege, bilreparasjoner osv) så har jeg dem jo ikke der og da. Nå vurderer jeg om jeg skal ha brukskonto og kort i denne banken også som jeg kan overføre pengene raskt til ved behov. 

Noen andre som har brukskonto i flere banker, er det noen ulemper med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruktkonto i 2 banker av samme grunn som deg. Ingen ulemper enda. 

Skrevet

Hadde ikke giddi å betale to kortavgifter selv ihvertfall, men det er kanskje ikke alle banker som har det? Det blir vel den største potensielle ulempem slik jeg ser det.

Kan du ikke bare avvikle kortet du har nå og ha brukskonto kun i den andre banken da? Hvis det blir styr å skifte lønnskonto er det jo ikke dumt at lønna kommer inn på en annen konto enn den du har kort til heller.

Anonymkode: af892...a87

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, dillyduzit skrev:

Ok. Takk for svar 😊

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke giddi å betale to kortavgifter selv ihvertfall, men det er kanskje ikke alle banker som har det? Det blir vel den største potensielle ulempem slik jeg ser det.

Kan du ikke bare avvikle kortet du har nå og ha brukskonto kun i den andre banken da? Hvis det blir styr å skifte lønnskonto er det jo ikke dumt at lønna kommer inn på en annen konto enn den du har kort til heller.

Anonymkode: af892...a87

Hovedgrunnen for å ikke avvikle alt er rett og slett pga jeg ikke helt vet hvor jegskal ha lån enda. Jeg er på leilighetsjakt og dermed vil jeg opprettholde kontakten frem til jeg vet. Får bedre rente i den dagligebanken om jeg er kunde der. 😊

Skrevet
4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Brukskonto i to banker med to kort skal du normalt ikke få. Bankene setter som betingelse at inntekt/lønn kommer inn på brukskonto. 

Anonymkode: 896cd...4bf

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukskonto i to banker med to kort skal du normalt ikke få. Bankene setter som betingelse at inntekt/lønn kommer inn på brukskonto. 

For noe tull. Jeg har brukskonto i flere banker og ingen av de får lønn inn på kontoen med kort.

Anonymkode: 27652...d7e

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntekt/lønn på den ene kontoen i en bank, setter over penger til sparing i den andre banken med høyere rente, i den banken med sparing har jeg da en brukskonto som jeg handler mat med, og det andre kortet for regninger (som ligger i automatisk giro) og diverse. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kravet har jeg aldri hørt om. Jeg har brukskonto i flere banker. Kan man ikke ha brukskonto hvis man er arbeidsledig?

15 minutter siden, Purple skrev:

Jeg har bufferkontoen min i en annen bank enn min dagligebank rett og slett pga mye høyere rente. Men tingen er når jeg da har hatt behov for buffer penger (jeg bruker dem også på dyre tannlege, bilreparasjoner osv) så har jeg dem jo ikke der og da. Nå vurderer jeg om jeg skal ha brukskonto og kort i denne banken også som jeg kan overføre pengene raskt til ved behov. 

Noen andre som har brukskonto i flere banker, er det noen ulemper med dette?

Hvorfor betaler du ikke bare tannlege, dyrelege og bilreperasjoner med kredittkort? En overføring mellom banker tar jo langt kortere tid en 15 dager, så da har du god tid.

Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Det kravet har jeg aldri hørt om. Jeg har brukskonto i flere banker. Kan man ikke ha brukskonto hvis man er arbeidsledig?

Hvorfor betaler du ikke bare tannlege, dyrelege og bilreperasjoner med kredittkort? En overføring mellom banker tar jo langt kortere tid en 15 dager, så da har du god tid.

Tannlegen min godtar i hvertfall ikke kredittkort.

Anonymkode: 2be40...025

• Liker 2
Skrevet

Tannlegen min godtar i hvertfall ikke kredittkort.

Anonymkode: 2be40...025

Da ber du han sende en faktura? Eventuelt bytter du tannlege. 

Hvis noen insisterer på å ikke ta de kortene jeg vil bruke betaler jeg dem kontant, ber om kvittering og melder dem til skattetaten for skatteunndragelse. Ikke faen at noen skal tjene penger på å gjøre mine transaksjoner ubekvemme. Kontanthåndtering koster 2-3 ganger så mye som gebyrene visa eller mastercard tar.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg har også hørt at tannlegen min ikke godtar kredittkort. Men det var jo absolutt ingen dum ide da. 😊 Om det viser seg jeg ikke kan ha brukskonto i den banken. Skal bytte til denne banken uansett etterhvert dersom lånet blir der. 

Endret av Purple
Skrevet
Akkurat nå, Purple skrev:

Jeg har også hørt at tannlegen min ikke godtar kredittkort. Men det var jo absolutt ingen dum ide da. 😊

Da er det vel bare å be om å få en faktura?

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Jada men nå var tannlegen kun et eksempel😊 Tenker til alle tingene jeg eventuelt bruker bufferkotnoen til. Og de legger på fakturaavgifter ved faktura som regel, da vil jeg heller ha et kort som er i samme bank som buffere. Får sjekke betingelsene imorgen. 

Skrevet

Jeg har brukskonto og bufferkonto i en bank og sparekonto i en annen bank. Brukskonto og bufferkonto er tilgjengelig i nettbank og brukskonto på kort.Skal jeg ha penger ut av sparekontoen må jeg møte  i banken. 

Anonymkode: 2003d...f00

Skrevet
Akkurat nå, Purple skrev:

Jada men nå var tannlegen kun et eksempel😊 Tenker til alle tingene jeg eventuelt bruker bufferkotnoen til. Og de legger på fakturaavgifter ved faktura som regel, da vil jeg heller ha et kort som er i samme bank som buffere. Får sjekke betingelsene imorgen. 

Det jeg gjør hos fastlegen er å tilby å betale med en 1000-lapp, når de ikke kan veksle må de sende faktura, når jeg betaler den trekker jeg selvsagt fra fakturagebyret (jeg skal ikke betale ekstra fordi de ikke godtar lovlig betalingsmiddel).

Jeg har brukskonto og bufferkonto i en bank og sparekonto i en annen bank. Brukskonto og bufferkonto er tilgjengelig i nettbank og brukskonto på kort.Skal jeg ha penger ut av sparekontoen må jeg møte  i banken. 

Koster det ikke penger å få dem til å overføre for deg?

Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ikke alle tannleger godtar det heller. De skal ha betalt med en gang så de er sikker på at de får pengene sine. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle tannleger godtar det heller. De skal ha betalt med en gang så de er sikker på at de får pengene sine. 

Jeg ville tatt med kredittkortet mitt. Nye straffeloven er krystallklar på at da må de sende deg faktura når kort ikke fungerer.

Jeg var på en bar der kortterminalen ikke fungerte, så da lagde jeg bare regning siden de sa den ville fungere før jeg skulle dra, men så funket den ikke da heller. Jeg sa at jeg da ønsket faktura og at jeg ikke hadde anledning eller interesse av å vente på at de fikset kortterminalen. Han kunne ikke sende ut faktura uten organisasjosnummer sa han, jeg sa at det var muligens det dummeste jeg noen sinne hadde hørt og at jeg har sendt ut tusenvis av fakturaer til privatpersoner. Så skrev jeg opp navn, og adresse på en lapp og ba han sende faktura. Han sa: "Da gjør vi sånn!" Så rev han opp lappen med navn og adresse og så gikk jeg. 

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Jeg ville tatt med kredittkortet mitt. Nye straffeloven er krystallklar på at da må de sende deg faktura når kort ikke fungerer.

Jeg var på en bar der kortterminalen ikke fungerte, så da lagde jeg bare regning siden de sa den ville fungere før jeg skulle dra, men så funket den ikke da heller. Jeg sa at jeg da ønsket faktura og at jeg ikke hadde anledning eller interesse av å vente på at de fikset kortterminalen. Han kunne ikke sende ut faktura uten organisasjosnummer sa han, jeg sa at det var muligens det dummeste jeg noen sinne hadde hørt og at jeg har sendt ut tusenvis av fakturaer til privatpersoner. Så skrev jeg opp navn, og adresse på en lapp og ba han sende faktura. Han sa: "Da gjør vi sånn!" Så rev han opp lappen med navn og adresse og så gikk jeg. 

Det er forskjell på debetkort og kredittkort. 

De har full rett til å nekte å ta betaling med kredittkort, da kredittkortselskapene ofte bruker ekstremt lang tid på overføringen. 

Betaler du med debetkort, har mottaker penger i løpet av et par dager. 

Anonymkode: 631d7...e82

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på debetkort og kredittkort. 

De har full rett til å nekte å ta betaling med kredittkort, da kredittkortselskapene ofte bruker ekstremt lang tid på overføringen. 

Betaler du med debetkort, har mottaker penger i løpet av et par dager. 

Anonymkode: 631d7...e82

Selvsagt kan du nekte betaling med kredittkort, men da betaler jeg kontant eller med faktura. Hvis du skal ha pengene på faktura må du vente iallefall 14 dager fra fakturadato. Skal du ha pengene kontant koster kontanthåndteringen deg penger og medfører ekstra risiko (hvis du har så dårlig likviditet bør du undersøke mulighetene for å få tilgang på mer kreditt og høyere inntjening). Alle som driver bedrift som ikke skjønner disse enkle prinsippene unngår jeg. Det at de hverken kan gjøre en kostnadsanalyse eller forstår grunnleggende kundeservice viser at de både mangler innsikt i bedriftsøkonomi og normal drift og at de ikke setter pris på sine kunder.

Enhver seriøs bedrift bør ikke ha noe som helst problem med å vente noen dager før de får inn pengene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...