Gå til innhold

Tispe eller hannhund? - blir tispen lettere stueren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iiih, om to måneder henter vi vårt første hund og vi er såå spente! Men så er vi usikker på om vi skal gå for tispe eller hannhund. Vet hun vi skal hente hos har mange på liste som ønsker seg tispe, noe vi også har tenkt at vi helst vil ha, mest fordi de virker lettere å få stuerene.. Men så lurer jeg, er dette egentlig tilfellet? Er tispene mye lettere å få stuerene enn hannene og er markering et vanlig problem hos hannhunden? Tispene har jo også løpetid, så det er jo difinitivt "ulemper" med begge kjønn, men vi er så usikre..

Noen med erfaring som vil dele?

Anonymkode: 2ae0b...7e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valpene som reiser herfra har alle lært at man skal ut før de reiser, så da er det opp til eierne å følge opp og det er ingen forskjell i hannhunder eller tisper. Så, det er nok mest opp til dere og ikke hundens kjønn :) 

Skrevet

Det er en kombinasjon mellom:

- DIN innsats som hundeeier (hvor "på" du er (om du følger med nok, og fotfølger valpen), hvor mye hjemme du er, hva du vasker med)
- Personlighet/genetikk
- Uspesifikke tilfeldigheter... (dvs, ting som er vanskelig å sette fingeren på)

Jeg hadde en hannhund som var husrein ved 10 ukers alder. Andre sliter til bikkja er 6 måneder. En jeg veit om kasta et håndkle på gulvet og lot bikkja pisse der - det sier seg selv at det ikke gjør bikkja husrein...

Når jeg skal ha hund neste gang, skal jeg ha hannhund. Fordi jeg ikke orker løpetid, + at jeg føler mange hannhunder er mer ivrige ift menneskekontakt. Generelt sett

• Liker 1
Skrevet

Akkurat når det gjelder å bli husrein, så er min erfaring at det er lettere med hannbikkjer enn tisper. Rett og slett fordi hannbikkja skal tisse mye oftere, sånn at det er lettere å få gitt belønning og masse ros. Hvis tispa tisser inne, så bør man jo egentlig bare bære hun rett ut og så være ute med hun til hun tisser igjen, og da gi belønning og ros, men det kan jo ta sin tid siden tisper ikke tisser like ofte... :ler: 

Men dette er kun min egen personlige erfaring altså! 

Anonymkode: 95faa...4e3

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat når det gjelder å bli husrein, så er min erfaring at det er lettere med hannbikkjer enn tisper. Rett og slett fordi hannbikkja skal tisse mye oftere, sånn at det er lettere å få gitt belønning og masse ros. Hvis tispa tisser inne, så bør man jo egentlig bare bære hun rett ut og så være ute med hun til hun tisser igjen, og da gi belønning og ros, men det kan jo ta sin tid siden tisper ikke tisser like ofte... :ler: 

Men dette er kun min egen personlige erfaring altså! 

Anonymkode: 95faa...4e3

Hannhunder tisser ikke oftere enn tisper :klo: Er de individuelle forskjellene som har spilt inn :) Som rase, og personlighet.. 

• Liker 1
Skrevet

Ååh, tusen takk for svar, dere! Nå ble jeg lettet :) 

Ts

Skrevet

Det er bare å være flink og konsekvent så fort valp er i hus. Min tispe var husren fra første dag. Kun 8 uker gammel. De to dammene som kom var rene uhell. 

Personlig foretrekker jeg tisper fordi den hannhundskvettingen driver meg til vanvidd. Og jeg personlig liker hunndyr best. De er mer modige. 

Anonymkode: b4dce...797

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å være flink og konsekvent så fort valp er i hus. Min tispe var husren fra første dag. Kun 8 uker gammel. De to dammene som kom var rene uhell. 

Personlig foretrekker jeg tisper fordi den hannhundskvettingen driver meg til vanvidd. Og jeg personlig liker hunndyr best. De er mer modige. 

Hmm, tenker du på markering ute da, eller? Har også tenkt at vi foretrekker tispe, men er jo fordeler og ulemper med begge, så det går vel mer på dets enkelte idivider :)

Ts

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, tenker du på markering ute da, eller? Har også tenkt at vi foretrekker tispe, men er jo fordeler og ulemper med begge, så det går vel mer på dets enkelte idivider :)

Ts

Det går på hva dere foretrekker. Enkelt og greit. Personlig får jeg et dypere forhold til hunndyr av alle slag. Man må fortjene det med hunndyr. De har ofte en stor integritet. Mens andre foretrekker hanner fordi de kan være mer easy going. Men igjen så har jo dette mye med individ å gjøre også. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg personlig liker hunndyr best. De er mer modige. 

Fra naturens side skal ikke hunndyr av noen art være modigere, mot er knyttet opp mot testosteronet. Jeg velger hanner fordi det er mindre usikkerhet hos dem, men hos raser som ikke har mye nervøsitet er det ett fett.

Når det gjelder å bli stuerein ts, så er det likt for begge kjønn. Husk at valper ikke har kjønnspreg før de er kjønnsmodne, og man skal jo helst få hunden stuerein før den er kjønnsmoden da. Har ikke hatt problemer med å få noen hannvalper tørre nei, har oppdratt 4 av ulike raser. Det har vært bare et par uhell på alle sammen, kan telle på en hånd. Men generelt er store raser lettere å få stuereine enn små, fordi de har større tank/tarmsystem og mer å gå på.

Skrevet
10 timer siden, palamina skrev:

Fra naturens side skal ikke hunndyr av noen art være modigere, mot er knyttet opp mot testosteronet. Jeg velger hanner fordi det er mindre usikkerhet hos dem, men hos raser som ikke har mye nervøsitet er det ett fett.

Hmm. Totalt stikk motsatt erfaring. Ingen er mer modig enn en mor som beskytter sitt barn. Spesielt hunner av flokkdyr viser både stort mot og stor kløkt. Det er hunndyr som leder og viser vei og som alltid jobber for den daglige maten. Hanners oppgaver er å beskytte for utenforstående farer og på at ingen skal ta deres eiendom fra dem, så de har jo masse mot. Bare på en annen måte. 

Så min erfaring er at det ofte er enormt arbeidsvilje i hunndyr (jeg liker å gi mine dyr oppgaver for å la de bruke hode og kropp) og har du kommet inn under huden på de går de veldig langt for deg. Lojaliteten er enorm. 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så min erfaring er at det ofte er enormt arbeidsvilje i hunndyr (jeg liker å gi mine dyr oppgaver for å la de bruke hode og kropp) og har du kommet inn under huden på de går de veldig langt for deg. Lojaliteten er enorm. 

Arbeidsvilje er det i begge kjønn, men hos hanner kan det være andre motivasjoner som konkurrerer ja (tisper:erter:). Men testosteron er i hvert fall hormonet som fremmer vågemot, impulsivitet og adrenalinøkning, i tillegg til muskelvekst og størrelse. Typisk daredevil-hormonet. Tisper og kvinner med mye testosteron har mer av de maskuline trekkene som igjen forbindes med mot. Det er en grunn til at det nesten utelukkende er menn som bestiger Mount Everest, kaster seg ut i fallskjerm og handler på instinkt før de tenker, og at smågutter alltid har en kul i panna. Hannhunder er ikke noe unntak. Det sies jo også om hanner at de er et helvete å oppdra i puberteten sammenliknet med tisper, men knekker du først koden med hannen så oppnår du en lojalitet uten sidestykke. Og det er også min erfaring. Men igjen så er det rase som avgjør om jeg ville valgt hann eller tispe, for innen noen raser er kjønnsforskjellene veldig store. Skulle jeg for eksempel hatt labrador måtte det blitt tispe, samme med schäfer.

Skrevet
På 13. februar 2017 den 20.51, palamina skrev:

Når det gjelder å bli stuerein ts, så er det likt for begge kjønn. Husk at valper ikke har kjønnspreg før de er kjønnsmodne, og man skal jo helst få hunden stuerein før den er kjønnsmoden da. Har ikke hatt problemer med å få noen hannvalper tørre nei, har oppdratt 4 av ulike raser. Det har vært bare et par uhell på alle sammen, kan telle på en hånd. Men generelt er store raser lettere å få stuereine enn små, fordi de har større tank/tarmsystem og mer å gå på.

Okei, så godt å høre at hannene ikke trenger å være noe vanskeligere. Men i forhold til markering innendørs, har dette vært et problem med de hannene du har hatt? 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...