Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Har en nabo med en gruset gårdsplass det hender jeg går over på vei hjem. Den er ikke gjerdet inn og det er ingen port. Det er bare en grusvei man kjører og parkerer på, hagene er på andre siden av husene, så det er helt uskjenert for dem at jeg går der. På enden av hans gårdsplass er det en liten kant med stein slik at man ikke kan kjøre mellom husene. Han har ved flere anledninger fulgt etter meg og sagt at det jeg gjør er ulovlig.. noen som vet noe om dette? 

Anonymkode: 8b74b...2b0

Skrevet

Hvis jeg ber deg forlate min eiendom må du selvsagt det. Før naboen ba deg holde seg unna tomten sin kunne du fritt gå der, men etterpå har du selvsagt ikke anledning til å gå der. 

• Liker 2
Skrevet

Det er jo hans innkjørsel og eiendom, så selvsagt har han lov til å si at du ikke har lov til å gå der. Så ja, svar på spørsmålet ditt: Det er ulovlig. Det er hans innkjørsel og han kan nekte deg til å gå der om han vil.

Anonymkode: 106ba...914

• Liker 7
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Har en nabo med en gruset gårdsplass det hender jeg går over på vei hjem. Den er ikke gjerdet inn og det er ingen port. Det er bare en grusvei man kjører og parkerer på, hagene er på andre siden av husene, så det er helt uskjenert for dem at jeg går der. På enden av hans gårdsplass er det en liten kant med stein slik at man ikke kan kjøre mellom husene. Han har ved flere anledninger fulgt etter meg og sagt at det jeg gjør er ulovlig.. noen som vet noe om dette? 

Anonymkode: 8b74b...2b0

Privat eiendom på innmark har ingen lov til å ta seg over, særlig ikke når man har fått beskjed om å holde seg unna. Ville du likt at noen tok seg til rette på din eiendom? Man trenger ikke å sette opp gjerde, port, eller andre hindringer for å markere at privat eiendom er privat og ikke fri til offentlig ferdsel. 

Respekter naboen din og hold deg unna hans eiendom.

Anonymkode: b0858...ded

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor i all verden fortsetter du å gå over innkjørselen hans når han ber deg om å la være? Det er ganske uhøflig av deg, og i tillegg har han rett til å be deg holde deg av hans eiendom. 

Anonymkode: e66ee...61b

• Liker 10
Skrevet

Allemannsretten gir rett til å ferdes på andres eiendom, men det skilles mellom "innmark" og "utmark" - der innmark regnes som områder der man har krav på privatliv, som for eksempel egen hage eller andre områder nært husene. Det er med andre ord en gråsone her. 

Hvorvidt din ferdsel er ulovlig eller ikke kommer nok mest an på hvor nært huset du kommer og hvorvidt din ferdsel krenker naboens privatliv. Hvis det er enkel inn/utsyn fra huset så faller innkjørselen som "innmark" - altså ulovlig ferdselsområde. Det samme gjelder dersom naboen har anlagt hage, bedd, sitteplasser eller annet i umiddelbar nærhet til der du går. 

Anonymkode: bb0ff...671

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Allemannsretten gir rett til å ferdes på andres eiendom, men det skilles mellom "innmark" og "utmark" - der innmark regnes som områder der man har krav på privatliv, som for eksempel egen hage eller andre områder nært husene. Det er med andre ord en gråsone her. 

Hvorvidt din ferdsel er ulovlig eller ikke kommer nok mest an på hvor nært huset du kommer og hvorvidt din ferdsel krenker naboens privatliv. Hvis det er enkel inn/utsyn fra huset så faller innkjørselen som "innmark" - altså ulovlig ferdselsområde. Det samme gjelder dersom naboen har anlagt hage, bedd, sitteplasser eller annet i umiddelbar nærhet til der du går. 

Prøver du å argumentere for at innkjørselen til TS sin nabo er utmark? Ta å slå opp definisjonen av utmark igjen. 

• Liker 7
Skrevet

Hold deg unna gården hans du, det er tydeligvis viktig for vedkommende. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får melding om å ta opp definisjonen på innmark og utmark. 

Da må jeg bed deg om å ta opp den nye straffeloven, fordi den er klar på at privat hage, innkjørsel ol. Ikke er lov å ta seg inn på. 

Anonymkode: b0858...ded

Skrevet

Han er i sin fulle rett til å nekte deg og gå der. Men selv om man ser bort fra om han har lov til å nekte deg det eller ei, så lurer jeg på hvorfor du går inn for å komme på kant med naboene?

Hvis det er sånn at du sparer mye tid på å gå over der, så hadde jeg spurt han før jeg hadde tatt meg til rette. Ringt på og lagt frem saken og spurt om det er greit. Da ville de fleste gitt deg tillatelse. Men når du tar deg til rette og i tillegg overser han når du får beskjed om at han ikke liker at du går der, da blir det gjerne nabokrig og det er ikke hyggelig for noen. 

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor ønsker du å gå der når han ikke vil det. Er det vanskelig å bare respektere at det er hans eiendom og han vil ikke at du skal gå der? 

Anonymkode: 14634...a2f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Veslefrikk skrev:

Han er i sin fulle rett til å nekte deg og gå der. Men selv om man ser bort fra om han har lov til å nekte deg det eller ei, så lurer jeg på hvorfor du går inn for å komme på kant med naboene?

Hvis det er sånn at du sparer mye tid på å gå over der, så hadde jeg spurt han før jeg hadde tatt meg til rette. Ringt på og lagt frem saken og spurt om det er greit. Da ville de fleste gitt deg tillatelse. Men når du tar deg til rette og i tillegg overser han når du får beskjed om at han ikke liker at du går der, da blir det gjerne nabokrig og det er ikke hyggelig for noen. 

Hvis jeg og en nabo er uenige om noe sørger jeg selvsagt for å ta i mot juridisk råd fra ukyndige på nett før jeg slår i bordet med et par-tre paragrafer som viser at jeg har rett.

Hva sitter du å foreslår? At voksne mennesker kan komme til en minnelig løsning uten hjelp av lenestoljurister og slepphendt anvendelse av lovparagrafer? Nei den må du lengre ut på landet med. Man må gå hardt mot hardt!

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Prøver du å argumentere for at innkjørselen til TS sin nabo er utmark? Ta å slå opp definisjonen av utmark igjen. 

Absolutt ikke! Prøver heller å argumentere for at det mest sannsynlig er innmark. 

Men jeg vet at det finnes noen unntak. F.eks. der jeg bor så bor man veldig spredt - mange har gjerne opp til 1 km innkjørsel til eiendommen og da er det ikke ulovlig å krysse denne veien til fots. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke! Prøver heller å argumentere for at det mest sannsynlig er innmark. 

Men jeg vet at det finnes noen unntak. F.eks. der jeg bor så bor man veldig spredt - mange har gjerne opp til 1 km innkjørsel til eiendommen og da er det ikke ulovlig å krysse denne veien til fots. 

Jeg tviler litt på at naboen til TS sprinter en kilometer for å si ifra at hen er uønsket på eiendommen, og hvis det er tilfellet ville jeg holdt meg unna uavhengig av hvem som hadde rett.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg tviler litt på at naboen til TS sprinter en kilometer for å si ifra at hen er uønsket på eiendommen, og hvis det er tilfellet ville jeg holdt meg unna uavhengig av hvem som hadde rett.

Det tviler jeg også på, så jeg tror ikke at vi er uenige her.  Men siden TS ikke er helt tydelig på hvor langt fra huset han/hun krysser oppkjørselen så nevnte jeg det likevel. Ferdsel til fots på privat vei er nemlig lov - så dersom det er snakk om et stykke unna huset så har han sitt på det tørre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...