AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 Har en nevø på 11 år. Han kaller meg stygg og skal tøffe seg veldig i nærheten av meg, han kan og stikke av med tlfen min eller solbriller div jeg har med. En gang knakk han dem på pur f. Han slår mannen min, enten med bare handa eller med gjenstander. Jeg begynner virkelig å mislike den gutten, han får ikke noe hard tilsnakk fra foreldre. Ikke gjør sånn a.. er kun det som blir sagt. De ser det og registrerer det. Jeg har fysisk begynt å fjerne han unna oss og rett og slett sagt at jeg ikke vil ha han nær meg forde han er så slem. Søsteren hans er god som gull, snill og så vennlig. Det er jo ikke min oppgave å oppdra gutten, det er heller ikke jeg som skal ha noe oppdragelseskurs med min bror og hans kone. Jeg har ikke barn og skal ikke late som om jeg kan noe om oppdragelse, men det finnes jo unger som ikke opfører seg slik så jeg skjønner jo at noe er feil. Skal jeg ikke bry meg og bare holde han på avstand når vi er der eller de er hos oss, eller bør jeg si at foreldra må ta grep? I såfall hvordan gå fram uten å tråkke på noen tær? Anonymkode: 26705...cbb
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Er det kun mot deg og mannen din, eller oppfører han seg generelt dårlig? Anonymkode: c2bfd...d2b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Hadde min niese på 10, snart 11, ødelagt solbriller eller lignende på pur f, så hadde ikke jeg ventet på at foreldrene skal reagerere. Da hadde jeg blitt sint og kjeftet. Og så snakket med foreldrene utenfor hennes hørevidde og forventet at dette førte til trekk i uke penger eller noe som konsekvens. Hennes foreldre hadde gjort det. Hvis de ikke hadde brydd seg er barnet gammelt nok til at hun hdde fått kun julekort eller bursdagskort (alt etter hva som kom først) uten gave, med beskjed om at hun dessverre ikke får gave fordi gavepengene gikk til å erstatte det hun ødela. Men hjertelig god jul / gratulerer med dagen din. Anonymkode: 44b03...bb2 19
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det kun mot deg og mannen din, eller oppfører han seg generelt dårlig? Anonymkode: c2bfd...d2b Vet du jeg er ikke sikker. Han er ikke slik med besteforeldre, ikke fysisk, men frekk det er han nok mot alle. Anonymkode: 26705...cbb
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Jeg hadde ignorert han når han er frekk, men slår han, så hadde jeg tatt en alvorsprat med han, mens jeg holdt han hardt at slik gjør man ikke. Vis at du blir sint. Du kan også advare han at du vil slå tilbake dersom han fortsetter å slå. Jeg driter i om foreldrene hører eller ikke. Når det gjelder for ødelagt brille, støtter jeg AB bb2 sitt forslag:) Anonymkode: cfb75...462 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde min niese på 10, snart 11, ødelagt solbriller eller lignende på pur f, så hadde ikke jeg ventet på at foreldrene skal reagerere. Da hadde jeg blitt sint og kjeftet. Og så snakket med foreldrene utenfor hennes hørevidde og forventet at dette førte til trekk i uke penger eller noe som konsekvens. Hennes foreldre hadde gjort det. Hvis de ikke hadde brydd seg er barnet gammelt nok til at hun hdde fått kun julekort eller bursdagskort (alt etter hva som kom først) uten gave, med beskjed om at hun dessverre ikke får gave fordi gavepengene gikk til å erstatte det hun ødela. Men hjertelig god jul / gratulerer med dagen din. Anonymkode: 44b03...bb2 Nå var det ikke dyre solbriller, var fra H&M, men det er jo prinsippet som teller. Jeg er enig med deg. Jeg er jo streng når jeg snakker til han, sitter ikke å smiler for jeg vet at foreldre ikke reagerer. Det er derfor jeg tar han unna hvis han ikke oppfører seg. Det sier de ikke noe på da, jeg får lov å kjefte på han, men det hjelper så lite når foreldre ikke sier noe. Anonymkode: 26705...cbb
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ignorert han når han er frekk, men slår han, så hadde jeg tatt en alvorsprat med han, mens jeg holdt han hardt at slik gjør man ikke. Vis at du blir sint. Du kan også advare han at du vil slå tilbake dersom han fortsetter å slå. Jeg driter i om foreldrene hører eller ikke. Når det gjelder for ødelagt brille, støtter jeg AB bb2 sitt forslag:) Anonymkode: cfb75...462 Kan jeg seriøst gjøre dette? For jeg har hatt så lyst å si det, men redd jeg gjør det verre. Jeg er jo ikke forelder til ungen så kan jo ikke bli tatt av noe BV Anonymkode: 26705...cbb
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg seriøst gjøre dette? For jeg har hatt så lyst å si det, men redd jeg gjør det verre. Jeg er jo ikke forelder til ungen så kan jo ikke bli tatt av noe BV Anonymkode: 26705...cbb Vet du? Den trusselen der har jeg gjort på mange dritunger, særlig de som sitter bak ryggen på meg på flyet som ikke slutter å sparke, selv etter gjentatte tilsnakk til foreldre og tilslutt har jeg snakket direkte til skitungen og da sluttet de. Jeg har ikke måttet slå noen barn og har heller ikke tenkt å gjøre alvoret av trusselen min heller. Jeg er forresten barnløs, men jeg har opplevd å få ett takk fra foreldre som har sånne barn at de selv mister kontrollen og blir glad at andre griper inn. Anonymkode: cfb75...462 2
WubWub Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 det er åpenbart at foreldrene ikke gir han den oppdragelsen som et barn har rett og krav på. barn liker grenser og disiplin. kan være lurt å melde ifra om dette til barnevernet da det faktisk grenser til omsorgssvikt det du beskriver.
Brukerano Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Oppdragelse er foreldres ansvar. Men noen foreldre ser ikke at barna kan være "slemme" og trenger noen ganger å høre dette fra andre. Har vært borti en del barn oppgjenn livet, og de fleste er snille, men du har noen som stikker seg ut, jeg har da sagt ifra til både barn og foreldre om barnet gjør noe som ikke er greit. Ødlegge ting, slå, sparke, bite eller være slem generelt.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 Gi beskjed til gutten OG foreldrene at han ikke er velkommen før han kan oppføre seg. Enkelt og greit Anonymkode: 505a7...68c 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 Din mann må slutte å tillate at han slår han. Hadde han vært hos oss hadde jeg bedt han pelle seg ut og vente på trappa til foreldrene skulle hjem. Solbrillene hadde jeg sagt han skulle få i gave neste jul/bursdag. Anonymkode: a44d6...06f 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 10 timer siden, WubWub skrev: det er åpenbart at foreldrene ikke gir han den oppdragelsen som et barn har rett og krav på. barn liker grenser og disiplin. kan være lurt å melde ifra om dette til barnevernet da det faktisk grenser til omsorgssvikt det du beskriver. Nei. Hold satan utenfor. Fungerende familier har blitt ødelagt for mindre. Anonymkode: 7c07b...e93
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din mann må slutte å tillate at han slår han. Hadde han vært hos oss hadde jeg bedt han pelle seg ut og vente på trappa til foreldrene skulle hjem. Solbrillene hadde jeg sagt han skulle få i gave neste jul/bursdag. Anonymkode: a44d6...06f Min mann godtar ikke det, han sier I fra og fjerner han unna. har ikke skrevet at han sitter å godtar å bli slått. Anonymkode: 26705...cbb
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mann godtar ikke det, han sier I fra og fjerner han unna. har ikke skrevet at han sitter å godtar å bli slått. Anonymkode: 26705...cbb Da må han "godta det enda mindre" da. Ikke bare si fra. Bli sint! Få han til å forstå alvoret! Nok er nok, det var siste dråpen! Vekk gutten fra hans boble der han tror at det ikke får noen konsekvenser og at alle godtar det fordi foreldrene godtar det (ja, jeg fikk med meg at de sa "Ikke gjør sånn a..") Anonymkode: a44d6...06f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #16 Skrevet 13. februar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke måttet slå noen barn og har heller ikke tenkt å gjøre alvoret av trusselen min heller. Anonymkode: cfb75...462 Det er fint - for det er ulovlig - jeg ville ha politianmeldt det om jeg så noen gjøre slikt. Anonymkode: 9f33f...c54
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 Kusinen min hadde en lignende gutt. Som regel er det jo fordi barnet har trøbbel med noe at de oppfører seg sånn. Jeg ville tatt det opp med foreldrene. "Barnet ditt sier sånn og sånn, hvordan tenker dere at jeg skal forholde meg i situasjonen? Vil dere ta det opp med ham, eller skal jeg si ifra"? Ville gjort det sånn fordi barn har best av å få irettesettelse av egne omsorgspersoner. Barnet jeg kjenner som sa at jeg var feit osv, er forresten en fantastisk ungdom i dag. Det at han slår må derimot tas der og da. Anonymkode: c2e8d...335
Lykkehjerte Skrevet 13. februar 2017 #18 Skrevet 13. februar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ignorert han når han er frekk, men slår han, så hadde jeg tatt en alvorsprat med han, mens jeg holdt han hardt at slik gjør man ikke. Vis at du blir sint. Du kan også advare han at du vil slå tilbake dersom han fortsetter å slå. Jeg driter i om foreldrene hører eller ikke. Når det gjelder for ødelagt brille, støtter jeg AB bb2 sitt forslag:) Anonymkode: cfb75...462 Å ta bestemt vekk hendene (eller hindre i å slå), ja, men aldri holde hardt!! Men du kan snakke "hardt", dvs bestemt og vise streng stemme og kroppsspråk at dette ikke er greit. Å komme med trussel om vold er heller ikke greit eller lov! Det er heller ikke lov på KG å komme med forslag som oppfordrer til ulovlige ting, enten det gjelder barneoppdragelse eller annet! Dessuten, tomme trusler er det ingen effekt i, det vil så absolutt ikke hjelpe i lengden. Klare og tydelige grenser er det som gjelder, og konsekvenser på de de uakseptable tingene som blir sagt og gjort.
VårKonto Skrevet 13. februar 2017 #19 Skrevet 13. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Hold satan utenfor. Fungerende familier har blitt ødelagt for mindre. Anonymkode: 7c07b...e93 omg, er du en av de...
Lykkehjerte Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg seriøst gjøre dette? For jeg har hatt så lyst å si det, men redd jeg gjør det verre. Jeg er jo ikke forelder til ungen så kan jo ikke bli tatt av noe BV Anonymkode: 26705...cbb Nei, du kan ikke seriøst gjøre dette! Voldstrusler mot barn eller andre er ikke lov. Dette er snakk om et barn, og det finnes metoder for barneoppdragelse. Som jeg nevnte til ab som du selv siterte, du kan snakke "hardt", dvs bestemt og vise streng stemme og kroppsspråk at dette ikke er greit. Å komme med trussel om vold er heller ikke greit eller lov! Det er heller ikke lov på KG å komme med forslag som oppfordrer til ulovlige ting, enten det gjelder barneoppdragelse eller annet! Dessuten, tomme trusler er det ingen effekt i, det vil så absolutt ikke hjelpe i lengden. Klare og tydelige grenser er det som gjelder, og konsekvenser på de de uakseptable tingene som blir sagt og gjort. Dessuten, selv om foreldrene ikke tar tak, kan du gjøre det selv, du må sette grenser for deg selv og ditt. Vet om mange barn som har grenseløse foreldre, og de barna oppfører seg ikke greit mot de eller andre, bortsett fra mot de som faktisk setter seg i respekt, ved å sette grenser og viser at de ser barnet! Du skriver at du ikke kan bli tatt av bv siden dette ikke er ditt barn. Du kan bli tatt for voldstrusler mot barn. Det vil ikke se pent ut for deg isolert sett, og heller ei i sammenheng om du skulle få egne barn en dag (eller kanskje du har barn, ser uansett ikke bra ut), eller mht yrke osv. Sånn satt på spissen her! Selv om du ikke ville gjøre alvor av trusselen, fester det seg hos barnet, og det kan lett begynne med slike trusler selv, både som barn mot andre barn, og senere som voksen, og lettere gå lenger enn bare trusselen! Så voldstrusler kan få alvorlige følger, selv om ikke trusselstarter gjør alvor ut av den. Vold avler vold, så derfor må voksenpersoner være gode forbilder for barna, enten det gjelder egne eller andres barn! Og trussel om vold utgjør ikke et godt forbilde! Foreslår at du holder deg langt unna (tomme) trusler, og heller setter klare grenser samt gir konsekvenser for dette barnet! Vil ikke barnet høre, kan du/dere bare be barnet (og foreldrene) om å dra hjem, fordi dere verken ønsker eller aksepterer slik adferd. Det pleier å være en effektiv metode. Er du hos de, kan du gi klar beskjed om at dette ikke aksepteres (om ikke barnet overholder grensene du setter), så drar du derfra. Det er mulig at foreldrene vil føle at du tråkker på deres tær, men ved å overholde dine egne grenser, ivaretar du deg selv samt gjør dette barnet en stor tjeneste! Kanskje foreldrene da til og med vil starte med å følge ditt eksempel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå