Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en tilkallings-jobb som personlig assistent. Altså ingen faste timer etter liste, men kun spørsmål ved behov. Likevel hadde jeg først en opplæringsvakt med tanke på formelle regler osv. for jobben, og etterpå en opplæringsvakt på ca. 2 timer hvor jeg prøvde meg som personlig assistent for brukeren. 

Den siste opplæringsvakten avsluttet ganske brått. Jeg skulle følge brukeren til bussen, og den kom veldig uventet akkurat da (en buss tidligere enn den han egentlig hadde tenkt å ta), slik at han bare måtte skynde seg på. I tillegg mistet han vottene sine på vei inn, og jeg måtte skyndte meg å fange dem opp for å gi dem til han før vi sa raskt "hadet" og bussen måtte kjøre. 

Vakten ellers synes jeg gikk helt greit. Vi hadde en god tone og fikk øvd greit på noe av det stillingen innebærer. Brukeren ble underveis veldig sliten (pga. at vi var et sted med mye folk, mye forklaring til meg osv.), men jeg vet ikke om det er vanlig at han blir det, eller om det var pga. meg at ting ble slitsomt etter bare 1-2 timer. 

Det er nå fem dager siden denne opplæringsvakten. Jeg har ikke hørt noe mer fra verken brukeren eller arbeidslederen (hun som har ansvar for det "formelle" med ansettelsen, lønning osv.) etter det tidspunktet hvor jeg forlot brukeren ved bussen. Vet jo at jeg bare har tilkallingsvakt, men synes det er litt rart at ingen har ringt eller sendt sms/mail om hvordan opplæringsvakten gikk eller lignende. 

Eller er det bare jeg som overtenker? Bør jeg bare være rolig og tenke at det gikk greit, og at de vil kontakte meg igjen først når det er behov for mer assistanse? Eller kan denne tausheten ses på som at de er usikre på om jeg egner meg til stillingen, med tanke på at denne vakten kanskje ikke var helt perfekt siden det ble veldig stress på slutten osv.?

Angrer på at jeg ikke tok det roligere og heller ventet til neste buss, slik at jeg kunne fått snakket ordentlig med brukeren på slutten av økten og fått et innblikk av hans opplevelse av hvordan det hadde gått :(

Anonymkode: 82b6e...767

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si, når det ble avsluttet så brått. Skrev dere ikke noen form for kontrakt på at du skulle være tilkallingsvikar før han tok bussen videre da? Useriøst hvis dere ikke gjorde det, og hadde jeg ikke hatt noen kontrakt så hadde jeg tolket det dithen at et videre arbeidsforhold ikke var aktuelt og jeg hadde droppet hele greia. 

Om han dropper deg som assistent fordi han valgte å ta en buss tidligere enn den han egentlig skulle, så ville jeg tenkt at det er like greit å ikke forholde seg til noen med så store fordommer. Du kan da vitterlig ikke lastes for at man sier man skal ta en buss til en gitt tid, men hiver seg på den som kommer før og dermed mister vottene sine i stresset.

Men ring og hør med dem du, så får du avklart det :) 

Anonymkode: ba4e6...204

Skrevet

Jeg hadde avventet noen dager til, så hadde jeg ringt selv for å høre. 

Men tenker at jeg kanskje ville slettet dette innlegget, det er litt for gjenkjennelig, brukeren ville kjent seg igjen om han leste det. (Kan godt hende du har endret noen detaljer osv, det vet jeg ikke, men synes likevel dette var litt for beskrivende til å legge ut på nett). 

Anonymkode: 1897f...298

• Liker 7
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si, når det ble avsluttet så brått. Skrev dere ikke noen form for kontrakt på at du skulle være tilkallingsvikar før han tok bussen videre da? Useriøst hvis dere ikke gjorde det, og hadde jeg ikke hatt noen kontrakt så hadde jeg tolket det dithen at et videre arbeidsforhold ikke var aktuelt og jeg hadde droppet hele greia. 

Om han dropper deg som assistent fordi han valgte å ta en buss tidligere enn den han egentlig skulle, så ville jeg tenkt at det er like greit å ikke forholde seg til noen med så store fordommer. Du kan da vitterlig ikke lastes for at man sier man skal ta en buss til en gitt tid, men hiver seg på den som kommer før og dermed mister vottene sine i stresset.

Men ring og hør med dem du, så får du avklart det :) 

Vi har jo skrevet kontrakt før opplæringen :) Men som vanlig er det jo prøvetid i et ansettelsesforhold, og jeg er så redd for at brukeren og arbeidslederen har funnet ut at jeg ikke passer til denne jobben. Mulig de har rett, men jeg skulle ønske jeg kunne få en sjanse til, siden ting ble gjort litt dumt denne gangen. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde avventet noen dager til, så hadde jeg ringt selv for å høre. 

Men tenker at jeg kanskje ville slettet dette innlegget, det er litt for gjenkjennelig, brukeren ville kjent seg igjen om han leste det. (Kan godt hende du har endret noen detaljer osv, det vet jeg ikke, men synes likevel dette var litt for beskrivende til å legge ut på nett). 

Anonymkode: 1897f...298

Hva skal jeg si når jeg ringer, da? Som sagt er jeg bare tilkalling, og det kan jo også være at de ikke tenker noe mer over det og dermed vil kontakte meg når det blir aktuelt at jeg er assistent igjen (når ingen av de faste ansatte har mulighet). Sånn sett vil det jo virke kjempedumt at jeg ringer flere dager i etterkant for å høre om omstendigheter rundt opplæringsvakten. Det kan jo fremstå som veldig uryddig og "tregt" av meg å ta opp dette så lenge etterpå, hvis det i det hele tatt skulle være noe jeg lurte på. 

Hvorfor skal jeg slette det? Har ikke akkurat beskrevet i detalj hva som har skjedd eller noe, og det er jo ekstremt mange personer i landet her som får personlig assistanse, og dermed vil det vel være vanskelig å fastslå at "dette er det min assistent som har skrevet"? Om jeg har endret på noe er uvesentlig, men jeg prøvde å få beskrevet situasjonen best mulig, med minst mulig beskrivelse av forholdene i jobben. 

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke har lyst til å virke klein ved å spørre om stresset på slutten, så kan du vel ringe for å forhøre deg om hvor ofte de tenker at de trenger deg som ekstravakt etc. basert på tidligere erfaringer? Si at du forsøker å planlegge økonomien din, hva du tjener etc. 

• Liker 1
Skrevet

Du må ikke legge ut slikt som dette på nett. Du har allerede røpet ganske mye informasjon hvor brukeren kan kjenne seg igjen om den leser dette. Skal du være personlig assistent så er det mye strengere regler for taushetsplikt enn andre steder, fordi det går veldig på tillit mellom deg og arbeidslederen og du kan ikke drive å øse ut av deg i øst og vest!

Anonymkode: 42351...b70

• Liker 8
Skrevet

Enig med de som sier at du ikke bør legge ut dette.  Personen du var assistent for  (eller er..) vil lett kjenne seg igjen.  Taushetsplikt og nettvett kjære deg. Jeg ville ikke ansatt noen som diskuterte situasjoner rundt meg og mine assistenter på et nettfora....

Anonymkode: 18044...30b

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke legge ut slikt som dette på nett. Du har allerede røpet ganske mye informasjon hvor brukeren kan kjenne seg igjen om den leser dette. Skal du være personlig assistent så er det mye strengere regler for taushetsplikt enn andre steder, fordi det går veldig på tillit mellom deg og arbeidslederen og du kan ikke drive å øse ut av deg i øst og vest!

Øse meg ut i øst og vest? Jeg har jo skrevet minimalt om omstendighetene her. Du vet heller ikke om jeg har endret på noe eller ei. Jeg er fullt klar over taushetsplikten, og hva jeg kan si og ikke. Det jeg har skrevet her er langt ifra å bryte taushetsplikten. Dette kan være hvem som helst i hele Norge som har skrevet, da det er en situasjon som ikke er ekstraordinær eller skiller seg ut slik at en spesifikk bruker kan gjenkjenne og fastslå at dette handler om dennes forhold til en av sine ansatte. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med de som sier at du ikke bør legge ut dette.  Personen du var assistent for  (eller er..) vil lett kjenne seg igjen.  Taushetsplikt og nettvett kjære deg. Jeg ville ikke ansatt noen som diskuterte situasjoner rundt meg og mine assistenter på et nettfora....

• Liker 2
Skrevet

Men det kan feks være folk her inne som har sett en annonse i lokalavisen for litt siden hvor det ble søkt etter assistenter.. har du tenkt over det?

• Liker 1
Skrevet

Basert på at du legger ut et slikt innlegg, med all denne informasjonen, oppfatter jeg deg som ikke skikket for denne typen stilling.

Anonymkode: 08b36...4e7

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det kan feks være folk her inne som har sett en annonse i lokalavisen for litt siden hvor det ble søkt etter assistenter.. har du tenkt over det?

Hva mener du med det? 

Det søkes etter assistenter omtrent hele tiden. Det er heller ingen som vet om når jeg søkte, og når jeg ble ansatt. En søknads- og ansettelsesprosess (tiden fra man søker, intervju, ansettelse, oppstart etc.) har svært ulik lengde fra arbeidsforhold til arbeidsforhold. Noen ganger tar det flere måneder fra utlysning til ansettelse, andre ganger kun noen dager. Så om noen har sett i lokalavisen at det ble søkt etter assistenter, hva har det med denne saken og gjøre? 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg slette det? Har ikke akkurat beskrevet i detalj hva som har skjedd eller noe, og det er jo ekstremt mange personer i landet her som får personlig assistanse, og dermed vil det vel være vanskelig å fastslå at "dette er det min assistent som har skrevet"? Om jeg har endret på noe er uvesentlig, men jeg prøvde å få beskrevet situasjonen best mulig, med minst mulig beskrivelse av forholdene i jobben. 

Men det er ikke alle som nettopp har hatt en person på opplæringsvakt der det oppstod problematikk med bussen og vottene datt av. Ola Nordmann vil ikke vite hvem du snakker om, og det er jo greit nok, men dersom brukeren selv leser innlegget vil det være ganske åpenbart. Dette synes jeg dreier seg i størst grad om respekt for brukeren. 

Anonymkode: 89462...fe3

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Basert på at du legger ut et slikt innlegg, med all denne informasjonen, oppfatter jeg deg som ikke skikket for denne typen stilling.

All informasjonen? Hadde jeg ikke vært skikket, hadde jeg skrevet langt mer detaljert og utfyllende med informasjon her. Dette kunne vært optimalt for å få et bedre svar på det jeg spør om i denne tråden, men jeg valgte å la være, slik at situasjonen ikke kan gjenkjennes av noen som kan være sikker på at det er vårt arbeidsforhold det er snakk om. 

• Liker 1
Skrevet

Men det er ikke alle som nettopp har hatt en person på opplæringsvakt der det oppstod problematikk med bussen og vottene datt av. Ola Nordmann vil ikke vite hvem du snakker om, og det er jo greit nok, men dersom brukeren selv leser innlegget vil det være ganske åpenbart. Dette synes jeg dreier seg i størst grad om respekt for brukeren. 

Hva om det i realiteten var noe helt annet som skjedde, som gjorde at opplæringsvakten fikk en brå slutt? At jeg bare har funnet på grunnen med "bussen og vottene", nettopp for å skjerme brukeren, men likevel få fram at en slags hverdagslig situasjon gjorde at det ble en brå slutt på møtet vårt. Det er det jo ingen som vet noe om. 

• Liker 7
Skrevet

Du virker forøvrig også veldig dyktig på å ta imot konstruktiv kritikk.

• Liker 4
Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt.   Jeg ville tatt en telefon til arbeidsgiver og spurt på en hyggelig måte hva veien videre blir 😊 Stress i buss situasjoner skjer alle i ny og ne :klem: 

• Liker 2
Skrevet

Hva om det i realiteten var noe helt annet som skjedde, som gjorde at opplæringsvakten fikk en brå slutt? At jeg bare har funnet på grunnen med "bussen og vottene", nettopp for å skjerme brukeren, men likevel få fram at en slags hverdagslig situasjon gjorde at det ble en brå slutt på møtet vårt. Det er det jo ingen som vet noe om. 

Tja, det tviler jeg på. Selv om du gir oss alternative forklaringer vet både du og brukeren hva som skjedde. Dersom det samsvarer med hovedinnlegget er det et problem. 

• Liker 2
Skrevet

Tja, det tviler jeg på. Selv om du gir oss alternative forklaringer vet både du og brukeren hva som skjedde. Dersom det samsvarer med hovedinnlegget er det et problem. 

Men hva om det ikke samsvarer? Det kan jo være hva som helst som forårsaket den brå slutten. Noe som ikke ligner "bussen og vottene" i det hele tatt, men er en hverdagslig situasjon av samme grad, og som dermed kan anses å ha samme betydning i dette tilfellet. Både jeg og brukeren vet hva som skjedde, men om brukeren leser denne tråden, vil jeg neppe tro at han skjønner at det er vårt arbeidsforhold det er snakk om. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker forøvrig også veldig dyktig på å ta imot konstruktiv kritikk.

😂 Fantastisk.

Anonymkode: 063a7...66a

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og HVIS brukeren skulle fått mistanke av en eller annen grunn, er det jo ingen som har bevis for at det er nettopp hans assistent som har skrevet dette, så jeg skjønner ikke helt hva dere prøver å skremme meg med.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...