AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 Jeg har en del kredittgjeld fra i fjor jeg prøver å bli kvitt (21.000 kr så ikke sånn voldsomt mye). I tillegg har jeg superhøye strømregninger OG må spare for å fikse noe i leiligheten. Pga dette har jeg aldri penger og har ikke råd til å dra på cafe, byen, hyttetur etc. Vet jeg må ta ansvar selv for at jeg har fått gjeld men dette er skikkelig kjipt. Ikke er det noen som gidder besøke meg heller siden jeg bor et stykke fra byen. Dere som er/har vært i samme situasjon. Hvordan holder dere motet oppe? Jeg merker jeg begynner å bli deprimert av å sitte inne hver eneste helg. Virker ikke som folk helt har forståelse for at jeg må spare heller.. Anonymkode: fb833...443
Wenda Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Med sitte inne mener du å ikke dra ut på byen? For ellers så kan man jo gå turer. Spør venner om de vil bli med på en minifjelltur, skogstur eller noe. Om dere vil grille så trenger det ikke koste så mye. Man kan jo finne nye venner som er litt mer forståelsesfulle også 4
Fjompen Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Meld deg som frivillig på arrangementer eller i frivillige organisasjoner. De trenger arbeidskraft, du får sosial omgang med andre. 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 4 minutter siden, Wenda skrev: Med sitte inne mener du å ikke dra ut på byen? For ellers så kan man jo gå turer. Spør venner om de vil bli med på en minifjelltur, skogstur eller noe. Om dere vil grille så trenger det ikke koste så mye. Man kan jo finne nye venner som er litt mer forståelsesfulle også Ja, sitte hjemme og se på tv helg etter helg. Mine venner vil på byen, ut og spise på restaurant og sånt som koster penger. Kan ikke huske sist jeg gjorde noe sånt. Og jeg går turer, trener og sånne ting men er så kjedelig å gjøre det alene, og mine venner gidder ikke bli med på det. Jeg var invitert på hyttetur i helga, men med heiskort, mat og bensin blir det mye penger likevel. I tillegg er det et jobb-event til uken, som vi må betale selv. Jeg har ikke råd. Også begynner kollegaer å mase: hvorfor har du ikke satt av penger til dette her? Og skal generelt bry seg. Jeg KUNNE fått råd til det, men er mer gira på å bruke pengene på å få ned gjelden. Er ikke så gira på å legge ut om denne gjelden til gud og hvermann heller, det holder at mine nærmeste vet. Er det vanlig at andre bryr seg så mye med folks økonomi? Anonymkode: fb833...443
Tvist Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Kanskje du kan spare litt på strømmen? Når regningene er så skyhøye? Så går det litt raskere.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 Akkurat nå, Tvist skrev: Kanskje du kan spare litt på strømmen? Når regningene er så skyhøye? Så går det litt raskere. Har prøvd det, men det er så kaldt her at det er uutholdelig å være inne. Har strømregninger på mellom 2000 og 4000 kr i måneden på en 2-romsleilighet. Jeg har hatt noen til å se på vinduene, om de trekker, men OBOS mente det ikke var noe problem. Hvis jeg skrur av varme og alt så er det minusgrader innendørs. Jeg sitter ofte med jakke, lue og hansker og er konstant forkjøla. Kunne flyttet, men det koster jo penger med kjøp og salg også. Anonymkode: fb833...443
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Hva om du skifter strøm leverandør? Forstår deg godt forresten..Men husk at dette bare er en forbigående situasjon. Prøv å være sosial i ukene. Hva med å ta en helgejobb da? Anonymkode: 0543e...792
Olaug Olsen Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en del kredittgjeld fra i fjor jeg prøver å bli kvitt (21.000 kr så ikke sånn voldsomt mye). I tillegg har jeg superhøye strømregninger OG må spare for å fikse noe i leiligheten. Pga dette har jeg aldri penger og har ikke råd til å dra på cafe, byen, hyttetur etc. Vet jeg må ta ansvar selv for at jeg har fått gjeld men dette er skikkelig kjipt. Ikke er det noen som gidder besøke meg heller siden jeg bor et stykke fra byen. Dere som er/har vært i samme situasjon. Hvordan holder dere motet oppe? Jeg merker jeg begynner å bli deprimert av å sitte inne hver eneste helg. Virker ikke som folk helt har forståelse for at jeg må spare heller.. Anonymkode: fb833...443 Det kan gi energi, å finne ut alle ting som er moro, og som er gratis. Lag en liste, og la den sirkulere blant venner, så kan det å finne på billige eller gratis aktiviteter, bli den nye hobbyen!
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om du skifter strøm leverandør? Forstår deg godt forresten..Men husk at dette bare er en forbigående situasjon. Prøv å være sosial i ukene. Hva med å ta en helgejobb da? Anonymkode: 0543e...792 Det kan jeg også vurdere I dag har jeg noe som heter LOS via Obos, som liksom skulle være så billig. Men jeg får en regning fra Hafslund på minimum 1000 kr (er Hafslund som er hovedleverandør) og ca 2-3000 kr pr mnd av LOS. Kjenner flere som bruker Fjordkraft, er de bra? Anonymkode: fb833...443
Fjompen Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Når alle smarte spare-triks og råd er nevnt, så må det nevnes at det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg haka. I noen tilfeller må man, etter min mening, ta seg råd til noe. Dette jobb-eventet f.eks. Er det mer formålstjenelig å utsette gjeldssaneringen med en måneds tid, og bli med? 1
Olaug Olsen Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 Ang strømregningen: Jeg har spotpris gjennom Fjordkraft, og dette kan jeg anbefale. Spotpris, betyr at du alltid får strømmen til markedspris, så blir det billig når strømmen er billig, og dyrt når strømprisen er høy. Kraftprisen er bare høy i de kaldeste vintermånedene. Resten av året er den lav. Dermed ser man at man sparer endel penger, på ikke å kjøpe disse tilleggspakkene, som strømselskapene selger, og som liksom skal gi "trygghet".
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jeg også vurdere I dag har jeg noe som heter LOS via Obos, som liksom skulle være så billig. Men jeg får en regning fra Hafslund på minimum 1000 kr (er Hafslund som er hovedleverandør) og ca 2-3000 kr pr mnd av LOS. Kjenner flere som bruker Fjordkraft, er de bra? Anonymkode: fb833...443 Da kan det være penger å spare på å bytte leverandør. Sjekket raskt på elskling.no, og for Oslo ligger LOS langt nede på listen (noen-og-20ende plass). Bytt leverandør. Velg spot og, om du kan klare deg uten papirfaktura i posten så velger du autogiro eller e-faktura på e-post. Det burde hjelpe med å få ned beløpet noe. Synes det er litt underlig at det blir minusgrader inne hos deg ganske fort dersom du slår av strømmen. - har du sjekket at når du tar alle sikringene utenom hovedsikringene til din leilighte, så står strømmåleren virkelig helt stille? Anonymkode: f09a0...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan det være penger å spare på å bytte leverandør. Sjekket raskt på elskling.no, og for Oslo ligger LOS langt nede på listen (noen-og-20ende plass). Bytt leverandør. Velg spot og, om du kan klare deg uten papirfaktura i posten så velger du autogiro eller e-faktura på e-post. Det burde hjelpe med å få ned beløpet noe. Synes det er litt underlig at det blir minusgrader inne hos deg ganske fort dersom du slår av strømmen. - har du sjekket at når du tar alle sikringene utenom hovedsikringene til din leilighte, så står strømmåleren virkelig helt stille? Anonymkode: f09a0...e1f Takk! Da skal jeg begynne med å bytte strømleverandør Hm dette med strømmåleren har jeg ikke sjekket. Jeg skrur av alt når jeg går hjemmefra, både varmeovner og varmen i flisene. Anonymkode: fb833...443
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Da skal jeg begynne med å bytte strømleverandør Hm dette med strømmåleren har jeg ikke sjekket. Jeg skrur av alt når jeg går hjemmefra, både varmeovner og varmen i flisene. Anonymkode: fb833...443 Har du ovner med termostat? Altså at du stiller dem inn på antall grader? Sånn for litt eldre ovner: Eller noe sånt for nyere ovner: Og temperaturinnstilling på varmen i flisene? Det trekker mye strøm å varme opp helt fra bunnen hver eneste dag. Oftest lønner det seg å ha på en grunnvarme selv om du ikke er hjemme, og så sette opp temperaturen når du kommer hjem. Hvis du har termostat på ovnene så sett den på skapelig temperatur om dagen. Termostaten gjør at ovnen bare trekker strøm når temperaturen i rommet er lavere enn den temperaturen du har stilt inn termostaten på. Anonymkode: f09a0...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 Få ned strømutgiftene hvis det lar seg gjøre. Ha 100 % fokus på å betale med forbruksgjeld før sparing til å fikse opp i ting. Da løper ikke rentene. Når gjelda da er betalt kan du fortløpende vurdere og prioriteringe å gjøre sosiale ting og spare til leiligheten. Kanskje du kan få feriepengene fra i fjor utbetalt allerede nå til å komme deg på topp. Så fremt Ikke dette gjør at du tar opp mer forbruksgjeld til sommeren da.. Hvis ikke du allerede gjør det ville jeg også sett på hva pengene ellers går til, slik at du bruker de best mulig en tid fremover. For en person burde 4000 holde i matutgifter per måned (mat hjemme og til lunsj på jobben). Får du mat på jobben kan du kutte til 3500. Kan du ta kollektiv et par måneder fremfor bil? Andre ting som unødvendig drar unødvendig med penger? Anonymkode: 1dfc7...6d9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå