AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 Jeg er en kvinne i midten av 40 årene, som aldri har trent. Da mener jeg aldri. Heller ikke drevet med noen form for fysisk aktivitet i barne-ungdomsårene, med unntak av litt linjeturn i 10 års alder. Husker fysisk aktivitet som kvalme og uvelhet som liten (eks ved skiturer på leirskole, sykkeltur med en nabo osv). I voksen alder blir jeg stresset om noen spør meg om å bli med på en tur hvis jeg ikke vet hvor langt det er, eller hvordan turen vil bli rent strabasiøst. (Kan gå tur på 1,5 time hvis jeg vet hvor det er. Eks rundt et vann) Kroppslikg er jeg normalvektig, ca 60kg fordelt på 170 cm. Jeg har stillesittende jobb, og kan godt ligge på sofaen resten av dagen etter jobb, uten å føle noe rastløshet el. Jeg opplever meg selv som svært sliten og trøtt. Saken er at kroppen er i forfall. Jeg har magemål på ca 90 -92 cm ( kvinner bør ha under 88). Jeg har svært dissete lår som viser svært godt at jeg ikke trener. Jeg har fått kommentarer fra folk som har sett meg i bikini "du har ikke mye muskler" jeg ønsker å bli bedre i form, jeg ønsker en sterkere kropp, jeg ønsker å bli mer opplagt, og jeg ønsker bedre kondisjon. -men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne......? Den logiske delen av meg tenker at jeg bør bygge muskler først slik at jeg kan bruke disse for å forbedre kondisjonen. vet ikke om dette stemmer? Er det mulig for en med så dårlig utgangspunkt å få en synlig strammere og sterkere kropp? Kan noen gi meg råd og innspill hadee jeg blitt glad. På forhånd takk Anonymkode: 96727...050
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Begynn å gå tur! Hver dag, lengre etter hvert. Anonymkode: 5102e...d5a 5
punkyB Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Du bør jo skaffe deg litt kunnskap om hva/hvordan man skal trene. Klarer du ikke det på egenhånd skaffer du deg hjelp hos en personlig trener. Det vil holde lenge å komme seg ut i naturen - gå litt skogsturer helst i litt ulendt terreng. Men viktigste er å komme sge ut og være litt i bevegelse - helst litt hver dag. Styrke kan du trene hjemme eller ute - eller om du velger på treningsstudio. Du kan begynne på treningsstudio på egenhånd - bli med på ulike gruppetimer. Mange treningsenter gir deg litt oppstartshjelp - få satt opp et styrkeprogram der. Er det vanskelig alene få med deg noen til dette - men du bør helst dra deg selv i gang . Kan være litt tungt i begynnelsen men blir bedre og bedre. At du ikke er kjent ute er bare tull - da begynner du med små runder. Ta med de telefon med kartfunksjon. Lykke til ! :-)
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Begynn å gå tur! Hver dag, lengre etter hvert. Anonymkode: 5102e...d5a Det har jeg gjort periodevis i mange år. Ikke hver dag men flere ganger i uka. Blir selvsagt litt bedre form, men merker ikke ellers noe på kroppen... Ei heller at jeg klarer mer krevende turer, får lyst å jogge el. Anonymkode: 96727...050
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Denne tråden skal jeg følge. Er litt i samme situasjon som trådstarter, og i utrolig dårlig form. Anonymkode: e84bc...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 Treningsstudio, få satt opp et treningsprogram. Her finner du også stort utvalg av ulike kurs du kan delta på. Anonymkode: 03fe8...f16 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Problemet med å begynne å trene når man er helt utrent er at du jo ikke egentlig er et menneske som har funnet gleden i det. Du har likt en annen type livsstil. Alle som skal ta i et tak og plutselig begynne å trene vet dette og det som skjer da er at man faller tilbake til gamle rutiner. Se bare på alle som starter med friskt mot i januar på treningssenter. Hvor er de i februar? Du må finne noe som du liker å drive med, hvis ikke vil du mislykkes. Å sette i gang med jogging, eller styrketrening når man egentlig er en sofagris er jo oppskriften på å gi opp. Så det du må finne ut er hva du over tid kan få til. Det bør være lystbetont det er pri nummer en for oss som ikke egentlig er glade i å trene. Selv fant jeg lykken i å gå tur da jeg, som du, i 40 årene hadde latt kroppen min forfalle og bli dvask. Hvis du er av den sosiale typen så er det å finne seg en treningsvenn også lurt. Da er det vanskeligere å snike seg unna, når man blir dratt mot sofaen og gamle vaner. Prøv litt forskjellig, men kkke sett opp et regime som du skal presse deg gjennom. Det er vanskelig å endre vaner, så derfor må du legge opp til noe som er overkommelig og som ikke føles som bare et ork. Anonymkode: 58598...817 5
Gjest Annetnavn_ Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 Prøv ulike treningsformer. Gjør det du synes er gøy i begynnelsen. Når formen blir bedre er det lettere å motivere seg til trening som oppleves kjedeligere.
Cata Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 For 4 år siden var jeg omtrent der du er nå. Jeg nærmet meg 50 (jepp, lå litt verre an enn deg da ) og var trent som en sekk poteter. Jeg drev med kampsport noen år i ungdommen og har etter det trent litt på treningssenter i perioder, men på det tidspunkt jeg startet "Operasjon Helomvending" så hadde jeg ikke trent på mange år. Jeg kom til det punktet at jeg kikket på den katastrofen som kalles "kropp" og konkluderte med at hvis jeg ikke nå gjorde noe så kom jeg vel til å stryke med av livsstilssykdommer før jeg fylte 60. Noe måtte gjøres. (Jeg var i tillegg overvektig så det holdt.) Jeg satte meg som mål at jeg skulle gå på treningssenteret en dag i uken. To ville være bonus. Ettersom jeg alt var "støttemedlem" så hadde jeg allerede et treningsprogram jeg kunne følge. Jeg avskyr all form for trening, så min logikk var at når jeg ikke har likt å trene i nesten 50 år så er sjansen liten for at jeg kommer til å like det. Jeg bare måtte gjøre det for helsas skyld. Etterhvert som jeg fikk litt taket på det så satte jeg også i gang med å slanke meg (det slipper du). Da merket jeg at en treningsøkt i uke egentlig var litt lite så jeg oppgraderte til to. Så, etter et halvt års tid, så fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve meg på tredemølle og løpe litt. Jeg klarte 500 meter. Da fikk jeg en ny målsetting - jeg skulle øke med 100 meter i uka. Nå var jeg oppe på det nivå at jeg ville opprettholde styrketreningen, men samtidig bli i stand til å løpe lenger, så etterhvert startet jeg med en løpedag i tillegg til de to styrketreningsdagene. Løpedagen var i starten en halvtimes økt på mølla der jeg vekselvis jogget 5 minutter og gikk 5 minutter, men etterhvert som jeg ble i stand til å løpe lenger så flyttet jeg løpingen utendørs. I dag trener jeg 3-4 ganger i uka. To dager jogger jeg, to dager trener jeg styrke. I fjor fullførte jeg min første halvmaraton. Og jeg har nettopp begynt å prøve meg på styrkeløft med stang. Jeg kan nesten garantere at selv om du ikke liker å trene så kommer du etterhvert til å like effekten av det. Det er utrolig kjekt å kjenne at kroppen virker og ikke være redd for at den skal svikte om man prøver seg på de enkleste ting. (Jeg har f.eks. begynt å prøve meg på fjellvandring, for nå er jeg sikker på at kroppen tåler det.) Basert på egen erfaring så er altså følgende råd dette (du får se om noe av det kan passe for deg). Begynn med noe. Ikke let etter noe du liker, for på det nåværende stadiet liker du det sannsynligvis ikke - uansett hva det er. Det kan komme senere. Jeg anbefaler treningssenter i starten. Begynner du på et treningssenter så sørg for å få en instruksjonstime og et program når du begynner hvis du velger å trene med apparater. Sjansen for å skade seg ved apparattrening er liten, men du sikrer at du gjør det rett og du får øvelser som dekker hele kroppen. Får du etterhvert lyst til å prøve jogging (ikke fordi det er gøy, men det er effektivt), så start forsiktig. Du har absolutt ikke lyst til å løpe på deg skader, men med forsiktig oppramping av lengde og hastighet så er det fullt mulig å trene seg opp til å jogge rimelig langt og lenge. Finner du ut at styrketrening med apparater ikke er noe for deg så prøv å være med på en gruppetime i stedet. Noen trener bedre når de er sammen med andre i en sal. I så fall, uansett hva du prøver så prøv det 3-4 ganger før du gir opp. Første timen er som regel ganske grusom for du står der og skjønner ikke helt hva du skal gjøre, men etter et par ganger kommer du inn i øvelsene og da blir det bedre. Lykke til. Du kommer ikke til å angre. 9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg gjort periodevis i mange år. Ikke hver dag men flere ganger i uka. Blir selvsagt litt bedre form, men merker ikke ellers noe på kroppen... Ei heller at jeg klarer mer krevende turer, får lyst å jogge el. Anonymkode: 96727...050 Du må snu tankegangen! Du må begynne å gå tur som jeg sa, men gå stadig lengre og mer krevende turer. Og så kanskje jogge senere. Gå opp bakke, gå i skog og mark, da blir formen bedre! Bare tull å si du ikke blir i bedre form, eller at du ikke klarer mer krevende turer. Det vil du gjøre om du øker på!! Anonymkode: 5102e...d5a
Honnikorn Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må snu tankegangen! Du må begynne å gå tur som jeg sa, men gå stadig lengre og mer krevende turer. Og så kanskje jogge senere. Gå opp bakke, gå i skog og mark, da blir formen bedre! Bare tull å si du ikke blir i bedre form, eller at du ikke klarer mer krevende turer. Det vil du gjøre om du øker på!! Anonymkode: 5102e...d5a Enig i denne! Jeg fikk en mann i hus i fjor som var der du er nå, og i løpet av sommeren gikk vi fra tur på et par kilometer til å gå nesten to mil i fjellet. Du må gå såpass fort at du blir litt andusten og så må du forlenge turene etterhvert og gå i terreng. Ta trappa istede for heisen, gjør ting på den tungvinte måten istede for den lette. Du må tåle å bli sliten og få vondt til å begynne med, etter en stund vil du like å gå og før du vet ordet av det så blir det noe må føler du må gjøre.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 Enig med dem som sier at du må begynne med en ting, kanskje prøve flere ting du tror du vil like. Så kan du heller øke på etter hvert. Gå er bra som tillegg til trening for å øke hverdagsaktiviteten. Det vil hjelpe på treningen Selv er jeg avhengig av å ha et konkret mål. Jeg løper og målet mitt er å øke fart og distanse. Trener i tillegg styrke som gjør meg bedre til å løpe. Skritteller kan gi deg mål på hverdagsaktivitet. "Bedre form" er litt diffust og har ingen målgang. Da ville jeg mistet motivasjonen. Jeg er heller ikke en person som har trent hele livet og jeg havner fort på sofaen igjen hvis jeg blir satt ut en periode. Det er derfor viktig for meg å ha fokus på noe jeg jobber mot. Har du selv tenkt på hva du har lyst til å gjøre og oppnå? Noe mer konkret duhar lyst til å bli god på? Anonymkode: ba843...e9e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en kvinne i midten av 40 årene, som aldri har trent. Da mener jeg aldri. Heller ikke drevet med noen form for fysisk aktivitet i barne-ungdomsårene, med unntak av litt linjeturn i 10 års alder. Husker fysisk aktivitet som kvalme og uvelhet som liten (eks ved skiturer på leirskole, sykkeltur med en nabo osv). I voksen alder blir jeg stresset om noen spør meg om å bli med på en tur hvis jeg ikke vet hvor langt det er, eller hvordan turen vil bli rent strabasiøst. (Kan gå tur på 1,5 time hvis jeg vet hvor det er. Eks rundt et vann) Kroppslikg er jeg normalvektig, ca 60kg fordelt på 170 cm. Jeg har stillesittende jobb, og kan godt ligge på sofaen resten av dagen etter jobb, uten å føle noe rastløshet el. Jeg opplever meg selv som svært sliten og trøtt. Saken er at kroppen er i forfall. Jeg har magemål på ca 90 -92 cm ( kvinner bør ha under 88). Jeg har svært dissete lår som viser svært godt at jeg ikke trener. Jeg har fått kommentarer fra folk som har sett meg i bikini "du har ikke mye muskler" jeg ønsker å bli bedre i form, jeg ønsker en sterkere kropp, jeg ønsker å bli mer opplagt, og jeg ønsker bedre kondisjon. -men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne......? Den logiske delen av meg tenker at jeg bør bygge muskler først slik at jeg kan bruke disse for å forbedre kondisjonen. vet ikke om dette stemmer? Er det mulig for en med så dårlig utgangspunkt å få en synlig strammere og sterkere kropp? Kan noen gi meg råd og innspill hadee jeg blitt glad. På forhånd takk Anonymkode: 96727...050 Først og fremst, så dumme mennesker som kommenterer din kropp på den måten. Det var uclassy, og dårlig gjort. Du er 60 kg og 170 cm. Dette synes jeg absolutt normalt ut, og din bmi er helt fin fin. Jeg tror ikke det er så vanskelig for deg å begynne å bevege kroppen mer da du ikke har så mye vekt å begeve. Du kan jo begynne å jogge litt? Jeg er 165 og 70 kilo, og jogger litt hver dag. Ser feks stor forskjell på midjen min og beina. Jeg jogger ikke mye, bare 5 min til 10 min per dag, og etter at jeg begynte sent i høst så føler jeg en STOR forskjell. Men jeg forstår ikke hvordan du har 90 cm midje når du bare veier 60 kilo og er så høy? Anonymkode: 78d0e...3ab 1
Puny Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 så utrolig frekt å kommentere kroppen din på den måten! Det sier veldig mye mer om dem enn det gjør om deg! Begynn i det små og ikke sett deg for høye mål og tenk at du skal se fantastisk ut til sommeren om 4 mnd. Få gjerne noen til å sette opp et treningsprogram for deg eller begynn med skånsom trening som rask gange eller svømming. Har ellers litt troen på det som Nike sier "just do it." Ikke tenk for mye, ikke kjenn for mye etter om du virkelig har lyst til å dra på trening i dag, bare gjør det. For meg hjelper det å trene om morgenen, da har jeg ikke hele dagen på meg på å tenke på om jeg virkelig gidder
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 Prøv å finne en treningsform du liker og start med kondisjonstrening. Korte intervaller supert for å få en kickstart på kondisjonen og forbrenningen. Forslag til en god kondisjonsøkt som ALLE får til er 10 minutter oppvarming, 4 minutter hvor du løper så fort du orker, 5 min rolig gåing. That's it. Slitsomt, men veldig effektivt når du har så dårlig grunnlag. 4 slitsomme minutter klarer du å komme deg gjennom. Ellers kan du jo prøve treningsvideoer fra f.eks Jillian Michaels fra biggest looser. De fleste ligger på youtube. Hold deg til de enkleste nivåene. Zuma kan også være en mulighet. All trening som kombinerer styrke og kondisjon vil mest sannsynlig gi god effekt veldig raskt. Lykke til Anonymkode: b1af4...3b8
Skram Skrevet 12. februar 2017 #16 Skrevet 12. februar 2017 Du kan for eksempel prøve dette programmet: https://www.ntnu.edu/cerg/regimen Hvis du ønkser å komme i bedre form kjapt og motvirke livsstilssykdommer er kondisjonstrening som løping, sykling eller lignenede best, også kan du supplementere med styrketrening. Vær likevel forberedt på at du kommer til å føle deg sliten og støl i begynnelsen og at det kan ta 1-2 måneder før du føler at faktisk er i god form og har god utbytte av treningen. For meg hjelper det også veldig å høre på musikk mens jeg prøver å pushe meg selv.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #17 Skrevet 12. februar 2017 Svømmimg er super trening, spesielt for armer og dessuten bra for kondisjon. Gåturer og en tur i svømmehall en gang uken (med badstu og egenpleie etterpå) er en god start. Spinning er også en fin ting fordi du bare sykler ut fra dine egne forutsetninger og selv regulerer hvor tungt og fort du skal sykle. Anonymkode: 5ff93...405
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2017 #18 Skrevet 12. februar 2017 Jeg anbefaler også turgåing. "Lyst til å jogge" kommer mest sannsynlig aldri til å hende, men det kan være at du får lyst til å gå lengre turer. For noen år siden satte jeg som mål å gå opp alle 7 fjell i Bergen i løpet av en sommer. Kjempeinspirerende. Nå har jeg fått meg en aktivitetsklokke og den er også kjempemotiverende. Den viser hvordan det står til, og forbedring. Jeg har tidligere brukt mobilen til dette - veldig kjekt å se at man går samme tur på raskere tid. Eller du kan finne en form for trening som også er en hobby? Dans? Tennis? Squash?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #19 Skrevet 13. februar 2017 Jeg har ALDRI jogget i mitt liv, men så bare begynte jeg. Nå elsker jeg å jogge og har lyst til det. så aldri si aldri. det er egentlig bare å finne frem joggeskoa og jogge feks et par tre ganger og se om kroppen liker det. for min del så greier jeg meg ikke uten ca tre joggeturer i uka, hilsen anon over her et sted. Anonymkode: 78d0e...3ab
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 Jogging er heller ikke noe for meg, men jeg pusher meg opp bakker de dagene jeg føler for det. Går mye i marka og har med et kamera med zoom i lommeformat. Da blir det aldri kjedelig, elsker å gå, helst alene, og legge merke til detaljer i naturen og også i bybildet. Bestemmer meg aldri for hvor langt jeg skal gå på forhånd, blir det bare et kvarter eller til søppeldunken er det også greit, men som regel blir turen lenger enn antatt. Å gå i terreng er ypperlig og mindre belastende. Trener også litt styrke på treningssenter, har aldri lyst å dra dit, men når jeg er i gang er det helt innenfor. En ting du kan ha i mente er at man aldri angrer på en treningsøkt. Anonymkode: 197a4...c3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå