Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker det å lære raskere ved å høre på noe man skal lære mens man sover? Noen studenter sa det. Noen påstår at det virker, andre ikke. For man vil ikke ta det inn det som man hører. Og da registreres det ikke i hjernen.

Blir ikke det litt som hypnose da? Det finnes mp3 lydfiler å få kjøpt med temaer man vil endre eller forbedre. Det skal virke. Er det noen som har prøvd det forresten og vet at det virker.

Jeg syntes det er interressant det der.

Nå skal jeg komme med en episode. For jeg har opplevet å sovne foran tven en gang.

Og da drømmte jeg om at jeg var på flukt. I drømme ramlet jeg og noen kom etter i full fart og skulle skade meg. Det var en dramatisk drømm. Så våknet jeg plutselig og da så jeg at det var skrekkprogramm på tven om noen som var på flukt. Og noen som kom etter som skulle skade, akkurat som i drømmen min.

Dette er flere år siden. Jeg husker fortsatt drømmen og det jeg så på tven når jeg våknet.

Er det flere som har opplevet det samme, og er det noen som tror på at det virker å lære noe mens man sover? Jeg er mest opptatt av om det virker, ikke for å lære bedre studier. Får inn nok studieting da jeg er våken.

Hadde vært noe å prøve om det virker, å bruke det til å motivere til andre ting. Samtidig dumt å gjøre det, om det ikke virker. For det kan forstyrre søvnen utenat det blir noe positivt ut av det.

Håper andre har erfaringer med det jeg skrev om! :smilbla:

Anonymkode: b73ef...797

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det virker ikke.

Anonymkode: 3727d...281

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det virker ikke.

Er sjølv ikke så troenes på at det virker. Så var det med det jeg drømmte.

Tror du det var tillfeldig at jeg drømmte det samme som på tven?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det var tillfeldig at jeg drømmte det samme som på tven?

Ja, det kalles kognitiv bias.

Skrevet

Jeg gjorde det flere ganger da jeg skulle opp til eksamener og diverse prøver. Jeg synes det hjalp. Men du kan ikke utelukkende bare høre på det mens du sover. 

For det første leste jeg det høyt inn på lydbånd. Da gjennomgikk jeg det jo, og prøvde å konsentrere meg og huske det jeg leste.

Så startet jeg å høre på da jeg hadde lagt meg. Jeg lå våken i begynnelsen og prøvde å huske (gjenta for meg selv) det jeg hørte. Noen ganger spolte jeg tilbake for å spille av noe om igjen som jeg ikke hadde fått med meg.

Til slutt sovnet jeg og lydbåndet spilte på repeat gjennom hele natten.

Utenom dette leste jeg det flere ganger og gjennomgikk det og pugget som vanlig. Skrev over med gul markeringstusj det jeg mente var veldig viktig å huske.

Noen ganger laget jeg skriftlig spørsmål ut fra det jeg leste, og svarte på spørsmålene til slutt. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, exictence skrev:

Til slutt sovnet jeg og lydbåndet spilte på repeat gjennom hele natten.

Utenom dette leste jeg det flere ganger og gjennomgikk det og pugget som vanlig. Skrev over med gul markeringstusj det jeg mente var veldig viktig å huske.

Noen ganger laget jeg skriftlig spørsmål ut fra det jeg leste, og svarte på spørsmålene til slutt. 

Ja, dette kalles å studere. Å tro at du lærte mer fordi du satte på lydopptak om natten er bare idioti.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette kalles å studere. Å tro at du lærte mer fordi du satte på lydopptak om natten er bare idioti.

Det kan være at jeg ikke innlærte det mens jeg sov, men at jeg lærte mer av det mens det spilte om natten og jeg var våken, det er jeg sikker på.

Vet også at det var nyttig å lese det høyt, og all studeringen som du sier. 

Jeg vet ikke om jeg tror på å innlære det mens man faktisk sover dypt, men noen ganger sover man ikke så dypt, man får med seg det som man hører. Hvis man ikke føler at det er forstyrrende å ha den lyden på når man skal sove og mens man sover, så kan det i hvert fall ikke skade. 

Men uansett hjelper det å innlære ting ved å lese det høyt og høre på det. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker det å lære raskere ved å høre på noe man skal lære mens man sover? Noen studenter sa det. Noen påstår at det virker, andre ikke. For man vil ikke ta det inn det som man hører. Og da registreres det ikke i hjernen.

Blir ikke det litt som hypnose da? Det finnes mp3 lydfiler å få kjøpt med temaer man vil endre eller forbedre. Det skal virke. Er det noen som har prøvd det forresten og vet at det virker.

Jeg syntes det er interressant det der.

Nå skal jeg komme med en episode. For jeg har opplevet å sovne foran tven en gang.

Og da drømmte jeg om at jeg var på flukt. I drømme ramlet jeg og noen kom etter i full fart og skulle skade meg. Det var en dramatisk drømm. Så våknet jeg plutselig og da så jeg at det var skrekkprogramm på tven om noen som var på flukt. Og noen som kom etter som skulle skade, akkurat som i drømmen min.

Dette er flere år siden. Jeg husker fortsatt drømmen og det jeg så på tven når jeg våknet.

Er det flere som har opplevet det samme, og er det noen som tror på at det virker å lære noe mens man sover? Jeg er mest opptatt av om det virker, ikke for å lære bedre studier. Får inn nok studieting da jeg er våken.

Hadde vært noe å prøve om det virker, å bruke det til å motivere til andre ting. Samtidig dumt å gjøre det, om det ikke virker. For det kan forstyrre søvnen utenat det blir noe positivt ut av det.

Håper andre har erfaringer med det jeg skrev om! :smilbla:

Nei, det har jeg ikke hørt om.

Det er derimot mulig å løse problemer mens man sover, ettersom hjernen arbeider mens vi sover. Oppskrift: Tenk på den oppgaven/tingen som du trenger å få løst rett før du sovner. På morgenen har man da ofte løsningen klar :jepp:

Mange, inkl. meg har erfart dette :)

Anonymkode: 6e7fe...d18

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...