Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg håper noen kan være snille og ta seg tid til å skrive ned litt. Jeg har forstått det er rekkefølge på ulike glass til de ulike analyser, men jeg har prøvd å søke på nettet hva de ulike rør glassene er til, liksom...hva slags sykdommer eller hva de finner ut av. Jeg skriver ned alt i notatboken min for å ta med meg til praksis, og jeg syntes det hadde vært snilt om noen bare kunne ta seg tid. 1. Citratrør, 2. serumrør med og uten tilsatt greier, 3. heparin rør/grønn kork, 4. EDTA-rør lilla rør, og 5. Rør med glukosehemmer. Noe av disse rørene inneholder koagulasjonsvæske, men er så forvirret, og hadde vært lettere om jeg visste hva de ulike rørene brukes til, hva slags prøver/analyser og sykdommer.

Takk for svar.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Citratrør inneholder væske (citrat) for å hindre koagulering. Det vl si at det analyseres i plasma. Disse brukes til ulike analyser i koagulasjonssystemet, samt for å måle nivå av blodfortynnende (analysen INR). Dersom en person er bløder, kan ulike analyser her påvise det (Faktor 8,10). D-dimer (fare for blodpropp) måles også her.

2. Serumrør inneholder clot-aktivator for at blodet skal koagulere. Etter sentrifugering er det derfor serum en analyserer på. Det som er tilsatt i noen rør er gel. Dette for å lage en barriere mellom serumet og blodcellene. Slik har prøven god holdbarhet. (Mange analyseres som ikke kan stå på blodlegemer for lenge). Noen analyser kan bli påvirket av gelen, og må derfor tas på serumrør uten tilsetning. Men de fleste kan tas på gel. Brukes for å analysere markører for lever (ALAT, ASAT), hjerte (TNT, CKMB), nyrer (KREATININ). Samt hormoner (TSH, FT4, FSH, LH), medikamenter (etanol, paracet), se på vitaminstatus (FOLAT, B12, B...), kreftmarkører (CEA, CA125, PSA)...

3. Heparinrør inneholder Na eller LI (som jeg vet) for å  hindre koagulering, så også her analyseres det i plasma om den sentrifugeres. Brukes på en del sykehus til det samme som serumrør (lever, nyre, hormoner). Mens andre sykehus bruker det stort sett til analyse av HCY (vitaminmangel). heparinblod brukes også til å måle eventuelle syre-base-forstyrrelser i kroppen (laktat, base, HC03). Som ved dårlig oksygenopptak, har pustet inn røyk...

4. EDTA-rær innholder også EDTA som hindrer koagulering av blodet (så om det sentrifugeres er det igjen plasma). Brukes stort sett til hematologiske analyser, som blodprosen (HB)t, blodplater (TPK), LPK (infeksjonsparameter), samt blodbankanalyser (blodtype, antistoffscreening..). 

5. Rør med glykolysehemmer brukes (stort sett) til glukosebelatsning. Dette røret hindrer at glukose forbrukes og den holder seg dermed stabil slik at den kan måles en stund (opp til 48t) etter prøvetaking uten at røret må sentrifugeres.. Glukosebelastning kan brukes ved mistanke om diabetes. Brukes ofte der én glukosemåling sam langtidsblodsukker ikke sikkkrt kan si om du har diabetes eler ikke. 

Anonymkode: 489bc...08c

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk kjære deg!! Er veldig takknemlig for hele beskrivelsen! Forstår mye mer :) igjen tusen takk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...