Gå til innhold

Lavkarbo og overgangsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 50 som er i overgangsalderen. D.v.s jeg har mange hetetokter iløpet av en dag og natt (da renner det svette nedover ansikt, legger, rygg osv). og kribling i bena. Jeg har sovet fryktelig dårlig p.g.a. dette, da jeg våkner flere ganger iløpet av natten når jeg bader i svette og bena kribler. Jeg skaffet meg silkedyne, og det hjalp riktignok en del. Men jeg aldri tenkt å gjøre noe med dette, har tenkt at dette er en naturlig prosess som går over, og er en bagatell i forhold til å ha en sykdom. (jeg er jo frisk).

Jeg er ca 10 kg over min trivselsvekt, og bestemte meg for å forsøke lavkarbodiett  (tenkte overhodet ikke på mine overgangsplager da jeg bestemte det), og har vært ca 2 uker i såkalt ketose (jeg merker jernsmaken i munnen). Jeg har gått på denne dietten 2-3 uker.

Det merkelige er at hetetokter og overgangsplager forsvant etter en uke på denne dietten...det var helt uventet for meg.. Noen som har opplevd det samme eller som kan forklare meg hvorfor? Jeg er selvfølgelig happy :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd det samme, men kan ikke forklare hvorfor.

Anonymkode: 294d2...729

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg ser dette er en 5 år gammel tråd, men her er en link som er relevant og som forklarer hvorfor

https://tara.no/helse/kosthold/hormonsmart-kost-spis-deg-forbi-overgangsalderen

Jeg har gått på lavkarbo i flere år og har gjort meg samme erfaring som Hemine. Helsen er vanligvis super, jeg merker ikke noe til overgangsalderen – etter at jeg gikk bort fra høyglykemisk standardkost. Men hvis jeg skeier ut og meg et par kakestykker på familiebursdag ell, kommer hetetokter samme kveld. Litt tørre øyne og stivhet i ledd kan jeg merke dagen etterpå. Hvorfor skriver ikke aviser og kvinnemagasinene mer om dette temaet? Alt jeg leser overalt er om at kvinner får lavere funksjon og kognitiv helse og bla bla bla i overgangsen. Men problemet er kosten, som forårsaker hormonkaos. Kvinnekroppens hormonfluktueringer er fantastisk kompliserte prosesser, og vi gjør det rett og slett for vanskelig for systemet med fire blodsukkertopper om dagen, med påfølgende insulinøs...Spre det glade budskapet!

Anonymkode: 2f894...ca3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...