Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tante ønsker å ha ansvaret for privat skifte, kan hun lure unna penger til seg selv da? Hun har allerede tømt boet etter avdøde, før  skiftet er ferdig så jeg stoler ikke på henne. 

Anonymkode: 405ee...004

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tante ønsker å ha ansvaret for privat skifte, kan hun lure unna penger til seg selv da? Hun har allerede tømt boet etter avdøde, før  skiftet er ferdig så jeg stoler ikke på henne. 

Hvem er død? Er du arveberettiget?

Skrevet (endret)

Slettet 

Endret av Varma
Skrevet
16 minutter siden, Arabella skrev:

Hvem er død? Er du arveberettiget?

Ja, jeg arver min mors del av hennes onkel som er avdød.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Rent faktisk er det mulig å stjele av avdødes verdier, så hvis du ikke har tillit til henne, så bør du ikke gi henne noen fullmakt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er slik at arvinger kan kreve offentlig skifte. Men dette koster penger. 

Hva mener du med "tømt boet"? Har hun solgt,gitt vekk eller selv beholdt møbler og annet? Dette er verdier som arvingene skal fordele,så da må du sette frem krav om å få vite hvor ting har tatt veien. 

Arv er ofte vrient,og ved uenighet kan det være greit å kreve at en utenforstående (advokat) foretar skiftet. Det det koster i penger,har du igjen i ro i sinnet etterpå iforhold til at ting gikk riktig for seg.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg arver min mors del av hennes onkel som er avdød.

Da har ikke du arverett, etter loven, og din tante kan gjøre som hun vil både i praksis og i teorien. Krever du offentlig skifte vil du okke nli hørt da du etter loven ikke er arving. Unntaket er dersom din mors onkel har skrevet testamente og bestemt at du skal arve din mors del av dødsboet. 

Anonymkode: 1f3e8...b4b

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Testosteron skrev:

Ja. Rent faktisk er det mulig å stjele av avdødes verdier, så hvis du ikke har tillit til henne, så bør du ikke gi henne noen fullmakt. 

Så man trenger ikke å dokumentere alt man gjør i et skifte? Kan jeg be tingretten om testamente og eventuelt all annen info?

Skrevet
3 timer siden, MorTil2 skrev:

Jeg tror det er slik at arvinger kan kreve offentlig skifte. Men dette koster penger. 

Hva mener du med "tømt boet"? Har hun solgt,gitt vekk eller selv beholdt møbler og annet? Dette er verdier som arvingene skal fordele,så da må du sette frem krav om å få vite hvor ting har tatt veien. 

Arv er ofte vrient,og ved uenighet kan det være greit å kreve at en utenforstående (advokat) foretar skiftet. Det det koster i penger,har du igjen i ro i sinnet etterpå iforhold til at ting gikk riktig for seg.

Ja hun har tømt boet, altså solgt og beholdt ting hun ønsker. Samt at hun har gitt bort ting som var i boet til ungene sine. Jeg var ikke klar over at jeg var arving før 50 dager etter han døde. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har ikke du arverett, etter loven, og din tante kan gjøre som hun vil både i praksis og i teorien. Krever du offentlig skifte vil du okke nli hørt da du etter loven ikke er arving. Unntaket er dersom din mors onkel har skrevet testamente og bestemt at du skal arve din mors del av dødsboet. 

Anonymkode: 1f3e8...b4b

Hun har arverett etter loven hvis moren hennes er død (eller har gitt avkall på arven), den av foreldrene til moren hennes som var i slekt med grandonkelen hennes, er død (eller har gitt avkall på arven), foreldrene hans er døde (eller har gitt avkall på arven), og han ikke hadde etterkommere. 

• Liker 1
Skrevet

Så man trenger ikke å dokumentere alt man gjør i et skifte? Kan jeg be tingretten om testamente og eventuelt all annen info?

Det er opp til arvingene selv om de ønsker å dokumentere fordelingen av arven. Hvis du er arving, så er tingretten pliktig å sende deg kopi av avdødes testamente og all annen info.

Skrevet

Ja hun har tømt boet, altså solgt og beholdt ting hun ønsker. Samt at hun har gitt bort ting som var i boet til ungene sine. Jeg var ikke klar over at jeg var arving før 50 dager etter han døde. 

Hvis hun ikke er enearving, så har hun ikke rett til å gjøre noe som helst før alle de andre arvingene har fått uttale seg og alle arvingene er enige om det. 

Skrevet
4 minutter siden, Testosteron skrev:

Hvis hun ikke er enearving, så har hun ikke rett til å gjøre noe som helst før alle de andre arvingene har fått uttale seg og alle arvingene er enige om det. 

Vi er 2 til som også skal arve, så hun har altså stjålet fra boet og fra oss andre arvingene. Hva vil du råde meg til i denne situasjonen ? 

Skrevet
10 minutter siden, Testosteron skrev:

Det er opp til arvingene selv om de ønsker å dokumentere fordelingen av arven. Hvis du er arving, så er tingretten pliktig å sende deg kopi av avdødes testamente og all annen info.

Jeg ønsker at det skal bli dokumentert. Hva gjør jeg med det? Må jeg ha advokat? 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker at det skal bli dokumentert. Hva gjør jeg med det? Må jeg ha advokat? 

Da må du si til henne at du vil ha en oversikt som viser alle eiendelene og gjelden på dødstidspunktet, som kan dokumenteres med utskrift av likningen for avdøde og kontoutskrifter. Dessuten må hun legge fram et regnskap som viser alle inntektene og utgiftene til dødsboet fra dødsfallet til arven blir utbetalt til arvingene. Dette kan dokumenteres med regninger og kvitteringer.

Du må ikke ha advokat. Hvis hun ikke gjør som du ber om, kan du kreve offentlig skifte. Det vil si at tingretten overtar ansvaret for arveoppgjøret.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er informert om at jeg er arving. Hovedproblemet er at jeg ikke ønsker å samtykke til privat skifte, men det er så dyrt at jeg ønsker å sikre meg på en annen måte. 

Det kreves ikke samtykke for privat skifte med mindre du er umyndig. Det er nok at tanta di signerer på en gjeldsovertakelseserklæring og at du og de andre arvingene er passive. Det vil si at dere ikke krever offentlig skifte.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 2 til som også skal arve, så hun har altså stjålet fra boet og fra oss andre arvingene. Hva vil du råde meg til i denne situasjonen ? 

Du får konfrontere henne. Hvis det ikke hjelper, så kan du kreve offentlig skifte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...