Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man rett til dagpenger hvis man mister jobben på den eneste arbeidsplassen som er i gåavstand, det hverken går buss eller taxi i området, og man ikke har bil? Eller forventes det at man skal pakke sammen og flytte, eller søke på jobber man foreløpig ikke har noen måte å komme seg til?

Anonymkode: 6e7cd...5b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller forventes det at man skal pakke sammen og flytte

I teorien, ja. I praksis, nei.

Anonymkode: 87dff...964

Skrevet

Der forvents selvfølgelig at du flytter for å skaffe deg arbeid.

Anonymkode: e81f8...77d

• Liker 2
Skrevet

Ja, og nei.
Du har rett på dagpenger, men bare så lenge du aktivt søker andre jobber og er villig til å ta jobber andre steder i landet også. Hvis du sier nei til et jobbtilbud som Nav mener du burde takket ja til, kan du bli i lagt karantenetid.

Dette står det i rundskrivet:
"4.1. Hovedregel om geografisk mobilitet – folketrygdloven § 4-5 første ledd bokstav b

Hele landet anses som ett arbeidsmarked. For å ha rett til dagpenger må medlemmet på generelt grunnlag være villig til å flytte eller skaffe midlertidig bosted der arbeid finnes eller for å delta i arbeidsmarkedstiltak."

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man rett til dagpenger hvis man mister jobben på den eneste arbeidsplassen som er i gåavstand, det hverken går buss eller taxi i området, og man ikke har bil? Eller forventes det at man skal pakke sammen og flytte, eller søke på jobber man foreløpig ikke har noen måte å komme seg til?

På samme måte som bilstønad ikke gies til folk fordi det ikke går buss hit dit de skal hen, så er ikke manglende busstilbud noe arbeidsledige kan argumentere med. Velger folk å bo utenfor busstilbudets distrike så er det deres valg og ikke samfunnets felleskasse sitt ansvar å dekke.

Anonymkode: 5e4bf...7dd

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med overskriften å gjøre? Hva mener du med "under oppkjøring?" 

Anonymkode: fd251...7e8

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med overskriften å gjøre? Hva mener du med "under oppkjøring?" 

Anonymkode: fd251...7e8

Beklager hvis det var uklart. Lurte på om jeg vil bli nektet dagpenger dersom jeg skulle bli arbeidsledig, hvis jeg velger å skaffe meg førerkort og bil før jeg søker ny jobb, istedet for å flytte straks jeg mister jobben. Om systemet er helt firkantet eller om muliggjøring av transport mellom bosted og arbeidsplass kan regnes som et tiltak for å komme i jobb. Foreløpig en hypotetisk situasjon, men noe jeg kom til å tenke på her jeg prøver å være økonomisk ved å ikke ha bil.

Skrevet
1 time siden, alabaster skrev:

Ja, og nei.
Du har rett på dagpenger, men bare så lenge du aktivt søker andre jobber og er villig til å ta jobber andre steder i landet også. Hvis du sier nei til et jobbtilbud som Nav mener du burde takket ja til, kan du bli i lagt karantenetid.

Dette står det i rundskrivet:
"4.1. Hovedregel om geografisk mobilitet – folketrygdloven § 4-5 første ledd bokstav b

Hele landet anses som ett arbeidsmarked. For å ha rett til dagpenger må medlemmet på generelt grunnlag være villig til å flytte eller skaffe midlertidig bosted der arbeid finnes eller for å delta i arbeidsmarkedstiltak."

Ok, takk for informasjonen. :)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager hvis det var uklart. Lurte på om jeg vil bli nektet dagpenger dersom jeg skulle bli arbeidsledig, hvis jeg velger å skaffe meg førerkort og bil før jeg søker ny jobb, istedet for å flytte straks jeg mister jobben. Om systemet er helt firkantet eller om muliggjøring av transport mellom bosted og arbeidsplass kan regnes som et tiltak for å komme i jobb. Foreløpig en hypotetisk situasjon, men noe jeg kom til å tenke på her jeg prøver å være økonomisk ved å ikke ha bil.

Hvis du bor slik at du er avhengig av bil for å kunne være i jobb, er det ikke økonomisk å ikke ha bil.

Skrevet
6 minutter siden, asterix skrev:

Hvis du bor slik at du er avhengig av bil for å kunne være i jobb, er det ikke økonomisk å ikke ha bil.

Nei, det er sant. Jeg bor i gåavstand fra jobben jeg har nå og har derfor ikke hatt behov for bil, men det er også den eneste jobben som finnes i nærområdet. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er sant. Jeg bor i gåavstand fra jobben jeg har nå og har derfor ikke hatt behov for bil, men det er også den eneste jobben som finnes i nærområdet. 

Om du mener det kan være en fare for å miste jobben du har nå, ville jeg anbefalt deg å ta lappen allerede nå, og forsøke å legge til side litt penger så du kan kjøpe en billig bil den dagen du evt. står der uten jobb og må kunne møte på intervjuer, tiltak o.l. for å få dagpenger. Da blir alt så mye enklere den dagen oppsigelsen kommer. 

Førerkort koster penger, men om det er vanskelig å ta seg råd til det nå blir det enda mye vanskeligere den dagen du evt. står der uten jobb. Men bilen trenger du ikke kjøpe før du evt. trenger den. 

Anonymkode: b06bc...5e0

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo du som er firkantet i Nav sine øyne. 

Anonymkode: f1185...491

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du mener det kan være en fare for å miste jobben du har nå, ville jeg anbefalt deg å ta lappen allerede nå, og forsøke å legge til side litt penger så du kan kjøpe en billig bil den dagen du evt. står der uten jobb og må kunne møte på intervjuer, tiltak o.l. for å få dagpenger. Da blir alt så mye enklere den dagen oppsigelsen kommer. 

Førerkort koster penger, men om det er vanskelig å ta seg råd til det nå blir det enda mye vanskeligere den dagen du evt. står der uten jobb. Men bilen trenger du ikke kjøpe før du evt. trenger den. 

Anonymkode: b06bc...5e0

Ja, er en viss fare for at arbeidsstedet mitt blir nedlagt, men det kan gå begge veier.

Absolutt ikke dumt å ta lappen i tilfelle. Har satt penger til side for førerkort og bil allerede sånn at dette kan ordnes snarest hvis jeg må. :)

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo du som er firkantet i Nav sine øyne. 

Anonymkode: f1185...491

?

Jeg har ingen planer om å være vrang hvis jeg kommer i kontakt med NAV, derfor jeg spør her så jeg vet hva jeg bør forberede meg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...