AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Vi har fått en kurder i praksis på jobb. Første gang jeg hilste på henne, så spurte jeg hvor hun var fra. "Jeg er kurder" svarte hun. Meg: "Ja, men hvilket land er du fra?" Hun: "Jeg er kurder." Var det virkelig sååå feil å spørre hvor hun var fra? Anonymkode: 05ac2...381
Gjest Aegon Targaryen Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 De fleste mennesker i dag uansett nasjonalitet er hårsåre i dagens verden. Det virker ihvertfall slik.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Svarte hun spesielt surt da? Om hun så ble fornærmet så betyr det ikke at kurdere generelt er hårsåre. Det betyr bare at hun er hårsår. Anonymkode: 29342...0b0 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Det beste er å ikke si så mye til de. Bare nikk og smil hvis de ser din vei og håp at de går vekk av seg selv. Anonymkode: 8e2d1...d88 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har fått en kurder i praksis på jobb. Første gang jeg hilste på henne, så spurte jeg hvor hun var fra. "Jeg er kurder" svarte hun. Meg: "Ja, men hvilket land er du fra?" Hun: "Jeg er kurder." Var det virkelig sååå feil å spørre hvor hun var fra? Anonymkode: 05ac2...381 Å ja, så nå er alle kurdere hårsåre, fordi hun var det? Kan det være hun er redd... Husk dette er folk i flukt, hun vet ikke hvem hun kan stole på... De er ikke velkomne verken i Tyrkia, Irak, Iran osv... og det er forskjell på kurdere. De kan forstå litt av språket, men ikke alt... større forskjell enn norsk og svensk. Jeg kjenner kurdere fra Tyrkia, Iran og Irak. De er stolte av hvor de kommer fra, men også at de er kurdere. Jeg er Tyrkisk kurder, sier hun ene alltid om noen spør... fordi hun føler det er viktig å få frem at hun er kurder. Anonymkode: 56809...26c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 Det er vel kjent for de fleste at dette temaet er ganske touchy for mange kurdere. De ønsker et fritt Kurdistan og føler de blir herset med i alle land med kurdiske områder og nektet sin egen stat, og da kan man jo skjønne at de ikke ønsker å si at de er "kurdere fra Irak", "kurdere fra Tyrkia" eller lignende. På samme måte som en tibetaner neppe er veldig lysten på å kalles kineser. Mange kurdere har en ganske sterk nasjonalfølelse, og da altså for et tenkt forent Kurdistan fremfor landene som kontrollerer kurdiske områder. Nå har ikke Kurdistan vært noen selvstendig stat slik Norge var det fra 1905 frem til krigen, og vi ble aldri annektert, men for en del kurdere føles et sånt oppfølgingsspørsmål antagelig omtrent slik nordmenn ville følt det hvis de i 1944 fikk høre "Åja, så egentlig Tyskland da?" når de fortalte at de var norske. Mange ville antagelig tatt det pent eller flirt litt av det, men noen hadde jo blitt ganske irritert. Som sagt, jeg forstår godt at det er forskjell på en invasjon og okkupasjon av en suveren stat og det at kurderne aldri har fått noen egen selvstendig stat, men følelsenfor dem er nok sammenlignbar. Jeg er igrunn enig i at det er litt pussig å nekte å si noe mer om hvor i det de kaller Kurdistan man kommer fra, bare så det er sagt, men det er jo mulig å følge tankeprosessen som ligger bak en sånn reaksjon. Selv om jeg synes det er unødvendig å svare slik hun gjorde. Anonymkode: 1f990...35f 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 Og kurdere skulle ønske de hadde sitt eget land, Kurdistan... Men enn så lenge, så er de på flukt. Anonymkode: 56809...26c 1
The Kitten Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 Jeg forstår det med at kurdere vil ha sin egen stat, og at de føler seg mer som kurdere enn f.eks tyrkere eller irakere. MEN enn så lenge så har de faktisk ikke sin egen stat, og frem til de får det så er faktisk alle kurdere fra en annen nasjon en Kurdistan, uansett hvor mye de selv ønsker å benekte det. 2
SunnivaOslo Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 Hva er problemet?Hun er kurder.Trenger ingen utdypende. Alle mine kurdiske venner sier de er kurdere,hvorfor må de si at de er kurdere fra feks Iran eller Irak?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 - Hva slag lærer er du? - Jeg er lærer. - Ja, men hva slags lærer? - Jeg er lærer. Anonymkode: 8e2d1...d88
Antoinette Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 Trodde alle opplyste normale folk med litt utdannelse hadde fått med seg kurdernes kamp for retten til sitt eget land. TS, her var det du som dummet deg ut. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 Nei, det er ikke feil å spørre hvor folk kommer fra, har blitt spurt om dette selv også, bare svarer hvor uten å tenke noe som helst over det Anonymkode: 2307e...ba1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 24 minutter siden, Antoinette skrev: Trodde alle opplyste normale folk med litt utdannelse hadde fått med seg kurdernes kamp for retten til sitt eget land. TS, her var det du som dummet deg ut. En palestiner kan være fra Palestina eller Israel. Stor forskjell og ofte et relevant spørsmål En kurder kan godt si at hun er fra Kurdistan. Enten får hun svare på spørsmålet, eller si eksplisitt at hun ikke vil svare. Å insistere på å opplyse om kulturell og etnisk tilhørighet når TS åpenbart spurte om nasjonalitet, er å ikke svare på det hun blir spurt om. En kurder kan for så vidt også være fra USA eller Kina. Det er med andre ord relevant å spørre hvor folk er fra, uten at det er etnisiteten man spør etter. Anonymkode: 8e2d1...d88 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #14 Skrevet 13. februar 2017 På 12.2.2017 den 13.04, AnonymBruker skrev: En palestiner kan være fra Palestina eller Israel. Stor forskjell og ofte et relevant spørsmål En kurder kan godt si at hun er fra Kurdistan. Enten får hun svare på spørsmålet, eller si eksplisitt at hun ikke vil svare. Å insistere på å opplyse om kulturell og etnisk tilhørighet når TS åpenbart spurte om nasjonalitet, er å ikke svare på det hun blir spurt om. Det er områder som kalles de palestinske områdene og et land som heter Israel, men det er verken noe land eller klart område som heter Kurdistan. Anonymkode: 12bcf...c15
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #15 Skrevet 13. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er områder som kalles de palestinske områdene og et land som heter Israel, men det er verken noe land eller klart område som heter Kurdistan. Anonymkode: 12bcf...c15 - Hvor er du fra? - Jeg er jøde - Jo, men hvor er du fra? - Jeg er jøde. Anonymkode: 8e2d1...d88
QATAR Skrevet 14. februar 2017 #16 Skrevet 14. februar 2017 (endret) På 2/11/2017 den 22.53, AnonymBruker skrev: På samme måte som en tibetaner neppe er veldig lysten på å kalles kineser. Anonymkode: 1f990...35f Tibet eksisterte fra år 500 før kristus til år 1206 etter kristus. I år 1206 invaderte muslimer Tibet og utslettet Tibet som en nasjon. Alltid lett å klage på kinesere, men her må du faktisk komme med litt historie da. År 1206 muslimer utslettet Tibet som nasjon.https://en.wikipedia.org/wiki/Tibetan_expedition_by_Islamic_Bengal År 1240 mongoler utsletter muslimer fra Tibet.https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_invasions_of_Tibet Tibet var opprinnelig under islamsk og muslimsk styre. Det var kineserne som utslettet muslimene fra Tibet i den moderne verden. Kineserne lot buddhist monkene leve fordi Kina var opprinnelig et nasjon med buddhismen som statsreligion. Hadde ikke kineserne utslettet muslimene. Så ville Tibet vært et islamsk nasjon i 2017. Endret 14. februar 2017 av QATAR
QATAR Skrevet 14. februar 2017 #17 Skrevet 14. februar 2017 (endret) Dessuten så har Kurderne vært en del av det islamske kalifatet i 1400 år. De har aldri hatt sin egen nasjon, men kurderne har vært en del av den islamske verden som en helhet. I tillegg finnes det tusenvis av kurderene som kriger for ISIS for å gjenopprette det islamske kalifat. Som dere tydeligvis kan se i journeyman dokumentaren. Kurderne ønsker ikke et eget nasjon. De ønsker et eget islamsk kalifat. De kurderne som ønsker eget nasjon er kommunister. Kurderne er delt opp i 2 grupper. Den ene siden er kommunister som ønsker å opprette et selvstendig kurdistan. På den andre siden er det muslimer som ønsker et kalifat. Endret 14. februar 2017 av QATAR
Djungelvrål Skrevet 14. februar 2017 #18 Skrevet 14. februar 2017 På 12.2.2017 den 12.29, SunnivaOslo skrev: Hva er problemet?Hun er kurder.Trenger ingen utdypende. Alle mine kurdiske venner sier de er kurdere,hvorfor må de si at de er kurdere fra feks Iran eller Irak? Jeg er nordisk. "Å, hvilket land er du fra i Norden"? Jeg er nordisk. Syns du ikke det høres litt merkelig ut? 1
SunnivaOslo Skrevet 14. februar 2017 #19 Skrevet 14. februar 2017 6 timer siden, Boomonster skrev: Jeg er nordisk. "Å, hvilket land er du fra i Norden"? Jeg er nordisk. Syns du ikke det høres litt merkelig ut? Norge,Sverige osv er egne uavhengige stater. Lære deg litt om samfunn og historie først👍
Djungelvrål Skrevet 14. februar 2017 #20 Skrevet 14. februar 2017 5 timer siden, SunnivaOslo skrev: Norge,Sverige osv er egne uavhengige stater. Lære deg litt om samfunn og historie først👍 Du tok tydeligvis ikke poenget mitt...... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå