DenLille Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Noen som vet om denne vinen er søt og god? https://www.vinmonopolet.no/Land/Spania/Señorita/p/668801 Ellers noen tips til billig og søt vin?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Portugal/Casa-Santos-Lima-Joya-Vinho-Leve-2015/p/2234301 Den scorer tydligvis ikke høyt på "søt" indikatoren, men jeg synes den er veldig søt og lettdrikkelig. Og jeg er en sånn som liker sukker, for å si det sånn. Anonymkode: 1761d...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 En vin med 45 gram sukker pr liter?? Det er jo som å drikke sukkerlake! Anonymkode: 0633d...a51
DenLille Skrevet 11. februar 2017 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En vin med 45 gram sukker pr liter?? Det er jo som å drikke sukkerlake! Anonymkode: 0633d...a51 Hahah, er ikke glad i vin, men syns det er tungt å drasse med masse ciderflasker med på fest. Sprit er ikke noe for meg heller haha Endret 11. februar 2017 av DenLille
Rumle Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 (endret) https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Portugal/Casal-Garcia-Vinho-Verde/p/83901 Denne er ukomplisert og helt grei, jeg liker den godt (men, det med søt vin er relativt altså, jeg misliker veldig søte viner - men liker denne). Endret 11. februar 2017 av Rumle 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 Riesling da? Mange av de som er veldig fruktige og søte som kan passe hvis du liker cider. Smakte denne https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Tyskland/Moselland-Avantgarde-2014/p/4726001 nylig (fikk den i gave, hater søt hvitvin ) og den var veldig søt såvidt jeg husker. Eller hvis du vil ha billigere søk på riesling - tilpass søket pris 80-100, så får du opp flere. Du kan også søke på "karakteristikk" og velge å kun få opp viner med en viss søthetsgrad. Her https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Australia/Rosemount-O-Moscato-2015/p/5148001 er en perlende søt vin. Ikke smakt den selv men kanskje noe sånt passer deg. De søteste vinene har ofte lavest alkoholprosent. Så hvis det er grunnen til at du heller vil ha vin enn cider så kan du få sterk cider på polet som er like sterk som en alkoholsvak søt vin. Anonymkode: 07f24...329
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Tyskland/Moselland-Ars-Vitis-Riesling-2014/p/4530901
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 9 timer siden, Rumle skrev: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Portugal/Casal-Garcia-Vinho-Verde/p/83901 Denne er ukomplisert og helt grei, jeg liker den godt (men, det med søt vin er relativt altså, jeg misliker veldig søte viner - men liker denne). Ikke så rart, siden den ikke er søt. Det er absolutt en helt OK vin for den prisen, frisk og god, og egner seg godt til både mat og kos, men jeg ville ikke anbefalt den til noen som spør etter "søte og gode viner". Anonymkode: 3c49b...024
Rumle Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke så rart, siden den ikke er søt. Det er absolutt en helt OK vin for den prisen, frisk og god, og egner seg godt til både mat og kos, men jeg ville ikke anbefalt den til noen som spør etter "søte og gode viner". Anonymkode: 3c49b...024 Så bra at du kom inn og korrigerte meg da Glemte du å legge ved ditt eget forslag?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 54 minutter siden, Rumle skrev: Så bra at du kom inn og korrigerte meg da Glemte du å legge ved ditt eget forslag? Nei, for jeg er ikke spesielt glad i "vanlige" søte viner selv, så jeg har dårlig grunnlag til å anbefale noen. Jeg tror verken Tokayer, Sauternes eller en beerenauslese er helt det TS er ute etter, selv om de er både søte og gode. Likevel synes jeg faktisk det er innenfor å si ifra når TS får anbefalt en vin som ikke er i nærheten av det hun spør om. Jeg synes som sagt det er en helt OK vin og har drukket en del av den opp gjennom årene, men jeg er temmelig sikker på at de jeg kjenner som heller drikker rusbrus og cider ville påstått at den var sur, selv om jeg ikke er enig med dem. Anonymkode: 3c49b...024 3
Brunhilde Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke så rart, siden den ikke er søt. Det er absolutt en helt OK vin for den prisen, frisk og god, og egner seg godt til både mat og kos, men jeg ville ikke anbefalt den til noen som spør etter "søte og gode viner". Anonymkode: 3c49b...024 3 timer siden, Rumle skrev: Så bra at du kom inn og korrigerte meg da Glemte du å legge ved ditt eget forslag? AB over skrev det samme (omtrent) som jeg hadde tenkt. Vinho Verde er absolutt ikke en søt vin. Jeg liker ikke søte viner, og kan derfor ikke anbefale noe, det betyr allikevel ikke at feilinformasjon bør stå uimotsagt.
Rumle Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, for jeg er ikke spesielt glad i "vanlige" søte viner selv, så jeg har dårlig grunnlag til å anbefale noen. Jeg tror verken Tokayer, Sauternes eller en beerenauslese er helt det TS er ute etter, selv om de er både søte og gode. Likevel synes jeg faktisk det er innenfor å si ifra når TS får anbefalt en vin som ikke er i nærheten av det hun spør om. Jeg synes som sagt det er en helt OK vin og har drukket en del av den opp gjennom årene, men jeg er temmelig sikker på at de jeg kjenner som heller drikker rusbrus og cider ville påstått at den var sur, selv om jeg ikke er enig med dem. Anonymkode: 3c49b...024 2 timer siden, Brunhilde skrev: AB over skrev det samme (omtrent) som jeg hadde tenkt. Vinho Verde er absolutt ikke en søt vin. Jeg liker ikke søte viner, og kan derfor ikke anbefale noe, det betyr allikevel ikke at feilinformasjon bør stå uimotsagt. Feilinformasjon og feilinformasjon, jeg skrev da vitterlig ganske tydelig at smak er relativt og jeg påpekte at jeg ikke er så glad i søte viner selv. At du/dere synes den absolutt ikke er søt, betyr vel ikke nødvendigvis at alle er helt enig i det? En helt annen ting er at mange som spør etter søte viner, ofte egentlig er på jakt etter lette og ukompliserte viner, derfor skrev jeg det. Men altså, for all det - se bort i fra tipset mitt, ts. Den er sikkert ikke det du er på jakt etter
DenLille Skrevet 12. februar 2017 Forfatter #13 Skrevet 12. februar 2017 Takk for alle tips :-) Er egentlig ikke så nøye om vinen er søt eller ikke, så lenge den er lettdrikkelig og ikke for tørr så er det bra nok.
Brunhilde Skrevet 13. februar 2017 #14 Skrevet 13. februar 2017 13 timer siden, Rumle skrev: Feilinformasjon og feilinformasjon, jeg skrev da vitterlig ganske tydelig at smak er relativt og jeg påpekte at jeg ikke er så glad i søte viner selv. At du/dere synes den absolutt ikke er søt, betyr vel ikke nødvendigvis at alle er helt enig i det? En helt annen ting er at mange som spør etter søte viner, ofte egentlig er på jakt etter lette og ukompliserte viner, derfor skrev jeg det. Men altså, for all det - se bort i fra tipset mitt, ts. Den er sikkert ikke det du er på jakt etter Smak er subjektivt, ja, men når Vinmonopolet klassifiserer en vins sødme som 2 av 12, så tør jeg påstå at vinen er tørr heller enn søt? 2
DenLille Skrevet 15. februar 2017 Forfatter #15 Skrevet 15. februar 2017 Men er det ingen som har smakt den jeg linket til?
Gjest hva som helst Skrevet 16. februar 2017 #16 Skrevet 16. februar 2017 Senorita er vinen alle begynner med. Om ti år kommer du til å synes at den er vond, men den funker sikkert flott i dag.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #17 Skrevet 16. februar 2017 https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Australia/Tobacco-Road-Moscato-2013-2015/p/345501 Dette var den første vinen jeg noensinne klarte å drikke. Smaker som en ekstra god mozell. Søt og god. Anonymkode: 4a8b8...49d
Honesty Skrevet 16. februar 2017 #18 Skrevet 16. februar 2017 Søt vin vil normalt ha lav alkoholprosent, siden alkoholen dannes ved gjæring av sukkeret. Men når det gjelder smaken, er det flere faktorer som spiller inn, både syreinnhold og tørrhet er to faktorer du må ta hensyn til. Jeg ville spurt på Vinmonopolet og forklart hva jeg var ute etter (muligens en vin med lavt syreinnhold og relativt høyt innhold av sukker), og så kjøpt på anbefaling framfor å gå etter subjektive erfaringer her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå