Gjest Aegon Targaryen Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Hva vil du si er det beste og verste med Norge ?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Det verste er manglende toleranse, alle bør passe inn i en bås. Det beste er at vi har ett flatt hierarki, tittel og stilling betyr mye mindre enn i andre land. Anonymkode: 92c7e...70b 2
Gjest Maria. Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Det verste er kanskje at vi lever et liv som er preget av hedonisme og ikke klarer å tenke veldig nøysomt. Vi kaster mat, bygger hyttepalasser, kjøper klær og har generelt et skyhøyt forbruk og mange ideer som er visvas. Det beste er matpakke, urørt natur, kose seg. Det typiske: reaksjonen til alle på bussen når en annen snakker høyt i telefonen
Gjest Newroz Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 Beste: Sommernetter Verste: Kalde, sure vinterdager
Clarity Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Det verste: Etter min oppfatning er nordmenn lite åpne for å snakke med og møte nye mennesker. Jeg kan tenke meg at det må være veldig vanskelig å være ensom i Norge, og at man (på bakgrunn av overnevnte påstand) har dårlige forutsetninger for å kunne slutte å være ensom. Terskelen for å bry oss om andre enn våre nærmeste, er ganske høy.Det beste: Absolutt alt annet. Utsagnet "å bli født i Norge er som å vinne i lotto" er kanskje en klisjé, men det er like fult sant. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 Der beste: Black Metal musikken, å mange gode sportsøyeblikk opp igjennom. Mest vinteridrett. Håndball. Norsk natur er fantastisk. Det verste: her må jeg trø varsomt, pga at det er et veldig følsomt tema. (noe som også er helt idiotisk) Innvandringspolitikken i dette landet er helt fullstendig målbo i mine øyne... 😡 Tror jeg stopper der. Men ellers er det å være nordmann ikke lenger noe å være stolt av. Anonymkode: 64bf9...3bf
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der beste: Black Metal musikken, å mange gode sportsøyeblikk opp igjennom. Mest vinteridrett. Håndball. Norsk natur er fantastisk. Det verste: her må jeg trø varsomt, pga at det er et veldig følsomt tema. (noe som også er helt idiotisk) Innvandringspolitikken i dette landet er helt fullstendig målbo i mine øyne... 😡 Tror jeg stopper der. Men ellers er det å være nordmann ikke lenger noe å være stolt av. Anonymkode: 64bf9...3bf Mener du at innvandringspolitikken er for liberal eller streng? Ble nysgjerrig Anonymkode: 65171...70c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 Beste: Velferd, godt vann i springen, natur Verste: menneskene. Synes nordmenn er så A4 og mangler personlighet mer enn andre land. Anonymkode: 8a6a7...455
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 At vi får komme på sykehus og få behandling når vi er syke. Verste - at politikerne ikke prioriterer helse enda mer og bevilger mer penger til sykehusdrift! Helse MÅ komme foran alt annet. AMEN! Anonymkode: 2a86f...9bc
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Verste: klimaet. Og det at mennesker er ofte konfliktskye, for meg personlig ville det vært enklere om folk sa rett ut hva de tenker av og til, jeg er svært dårlig på gjetting. Beste: trygghet, jeg føler meg svært trygg og i ivaretatt som Norges borger. Ps, jeg er en innvandrer, og har fått statsborgerskap i en voksen alder. Anonymkode: b1a36...927 1
Perle Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 (endret) Bra: likestilt, ukorrupt, god plass og lite folk Dårlig kalt og f j***** kaldt om vinteren, dyrt, lite kontinentalt mtp mat/drikkekultur og værst av alt, den oppfatningen om at alle skal være så like, og bør passe in én mal. Endret 13. februar 2017 av Perle
PeeWee Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det verste er manglende toleranse, alle bør passe inn i en bås. Anonymkode: 92c7e...70b Noe forskning også har bekreftet. Norge ER faktisk et av verdens mest konforme land. Det er ikke bare noe som noen tror. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at innvandringspolitikken er for liberal eller streng? Ble nysgjerrig Anonymkode: 65171...70c Liberal Anonymkode: 64bf9...3bf
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 Beste: naturen Verste: menneskene ): Anonymkode: 41f18...7bf
jabx Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 1 time siden, PeeWee skrev: Noe forskning også har bekreftet. Norge ER faktisk et av verdens mest konforme land. Det er ikke bare noe som noen tror. Har du en link til denne forskningen? Det virker litt pussig med tanke på at det for eksempel er stor aksept for homofile, som jo ikke akkurat er en konform gruppe i forhold til hovedkulturen i Norge. 1
PeeWee Skrevet 12. februar 2017 #16 Skrevet 12. februar 2017 1 minutt siden, jabx skrev: Har du en link til denne forskningen? Det virker litt pussig med tanke på at det for eksempel er stor aksept for homofile, som jo ikke akkurat er en konform gruppe i forhold til hovedkulturen i Norge. Nei, jeg har dessverre ikke det. Pakistan husker jeg var en annen "konformitetsversting". Mitt personlige inntrykk er dog at nordmenn er ekstreme på å reagere på små detaljer som de fleste andre hadde oversett, mens de er mer tolerante overfor folk som virkelig skiller seg ut som f.eks. homofile. Konformitet behøver jo ikke ikke være kun negativt. Det kan jo også føre til større respekt for lover og regler når det gjelder ting som å betale skatt, ikke stjele og lignende.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 11 timer siden, Perle skrev: Bra: likestilt, Virkelig siden kvinner snakker jo som at dere fremdels lever i middelalderen. Anonymkode: 4cb98...1f9
Gjest antbug Skrevet 13. februar 2017 #18 Skrevet 13. februar 2017 Best: at vi for det meste kan kan leve fritt og trygt her, velferdsordningene, de flotte og lett tilgjengelige naturområdene og folkets kjærlighet til friluftsliv, den kollektive ansvarsfølelsen(som jeg dessverre frykter er i ferd med å forsvinne), at vi er så kjølige og reserverte at vi kan gå rundt i gatene uten å snakke med noen når vi føler for det. Verst: at vi er blitt selvgode, bortskjemte og late, den lange vinteren, at nordmenn er så korrekte og redde for å skille seg ut at det kan se ut som alle er klin like og mener det samme om alt.
Ginavn Skrevet 13. februar 2017 #19 Skrevet 13. februar 2017 Beste: velferd, trygghet, til dels klasseløst (man trenger ikke (falsk) høflighet med pronomen, f. eks). Et par drikkeprodukter jeg ikke får i utlandet Sivil tone i politikken Verste: vinter/kulde, ski-fanatismen, konformiteten; alle er like, ser like ut, det er skam å skille seg ut. Tradisjonsbundet mtp jul 2
PeeWee Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 17 timer siden, jabx skrev: Har du en link til denne forskningen? Det virker litt pussig med tanke på at det for eksempel er stor aksept for homofile, som jo ikke akkurat er en konform gruppe i forhold til hovedkulturen i Norge. Sjekket forøvrig opp på nett, og ser at Norge har blitt kåret til et av verdens mest konforme og et av verdens minst konforme land, så det ser ut som de lærde strides på det punktet Regner med at slikt er vanskelig å måle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå