AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Må de som er uføretrygdet si fra til NAV om at de reiser utenlands, eller gjelder det kun de på AAP? Og kan de som er 100 % ufør, kan de ta på seg noen få vakter i mnd uten at de blir trukket i trygd? Dvs at de har ikke helse til å jobbe noen %, men om de er i form, så kan de f.eks. ta på seg noen timer i mnd på forespørsel... jeg er nemlig på randen til å bli ufør, men føler jeg kan jobbe noen timer av og til når formen tilsier det, men kan ikke binde meg til å jobbe en viss prosent, pga formen varierer veldig... og jeg har lyst til å ha fortsatt kontakt med yrkeslivet... Anonymkode: 2b083...e44
WubWub Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 kan reise hvor jeg vil og når jeg vil uten at jeg må rådspørre meg med andre. kan også jobbe så mye jeg vil - om jeg tjener over en viss grense så blir dette trukket ifra pensjonen
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 De nye reglene for inntekt ved siden av uføretrygd, er at slik at tjener du over 40% av grunnbeløpet, vil uføretrygden din reduseres med det som kalles en "kompensasjonsgrad". F eks: kompensasjonsgraden din er 60, og 40% av G er kr 35 000. For hver kr 100 du tjener over dette, trekkes du altså kr 60. Av de kr 40 du beholder, trekkes det skatt. Så er skatten din på 30 %, sitter du igjen med kr 28 av uføretrygden din. Av de kr 100 du tjener på vanlig inntekt, trekkes det også skatt, og av de får du utbetalt kr kr 70,-. Altså, for hver kr 100 du tjener utover 40% av G, får du i dette eksempelet utbetalt totalt kr kr 98,-. Du tjener altså rundt regnet kr 28 på å jobbe inn den ekstra 100 lappen. Så ja, du kan jobbe så mye du vil, men spørsmålet blir når det lønner seg helsemessig iforhold til hva du sitter igjen med økonomisk. Det er for øvrig viktig å melde inn til NAV og evnt andre pensjonsutbetalere hvis du har en forventet inntekt over 40% av G. Når skatteligningen foreligger i ca juni, gjøres det et etteroppgjør. Har du da fått utbetalt for mye, fordi du ikke har meldt ifra, trekkes dette i fremtidige utbetalinger. Har du fått utbetalt for lite, får du dette tilbake. Anonymkode: 4bc1e...f7f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå