AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Jeg er 34 år, og skal nå ut i jobbmarkedet, men det virker håpløst.. Jeg har ingen høyere utdannelse. Videregående tok jeg opp igjen for noen år siden, da jeg hadde for mye stryk og fravær i første runde. Så nå har jeg vitnemål fra videregående, men ikke de beste karakterene. Jeg er ingen skoleflink person akkurat..Jeg begynte på førskolelærerutdaningen, men kastet inn håndkleet etter det første året med mye stryk. Jeg har jobbet deltid som vekter etter videregående, fra jeg var 21-23 år ca men har nok ingen referanse derfra, da de ikke ble avsluttet på noen bra måte. De siste 6 årene har jeg vært hjemme i forbindelse med graviditet og to barn. Heldigvis har jeg en mann som tjener greit. Men han begynner å bli lei av at jeg bare er hjemme, jeg har jo ikke jobbet siden jeg møtte han for 8 år siden. Min mann er endel ute å reiser med jobben, så jeg må han en jobb der jeg kan levere og hente i barnehagen. Men hva? Er klar over at jeg har sullet rundt noe fryktelig altså.. Anonymkode: 5e2c4...a51
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Har du lyst til å komme i gang med utdanning, eller ønsker du å rette deg inn mot ufaglærte stillinger? Anonymkode: f2744...bdc
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Har du lagt utdanning helt på hylla? Markedet for ufaglærte er svært presset for tiden, så jeg ville vurdert utdanning en ekstra gang hvis jeg var deg. Når det er sagt, så er det viktigste kortet i arbeidssøking kontakter. Har du kontakter, så bruk de for alt de er verdt. Jeg fikk min nåværende jobb gjennom en venn av min far... Og jeg har også en litt spesiell CV. Anonymkode: b9e5f...63a 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 34 år, og skal nå ut i jobbmarkedet, men det virker håpløst.. Jeg har ingen høyere utdannelse. Videregående tok jeg opp igjen for noen år siden, da jeg hadde for mye stryk og fravær i første runde. Så nå har jeg vitnemål fra videregående, men ikke de beste karakterene. Jeg er ingen skoleflink person akkurat..Jeg begynte på førskolelærerutdaningen, men kastet inn håndkleet etter det første året med mye stryk. Jeg har jobbet deltid som vekter etter videregående, fra jeg var 21-23 år ca men har nok ingen referanse derfra, da de ikke ble avsluttet på noen bra måte. De siste 6 årene har jeg vært hjemme i forbindelse med graviditet og to barn. Heldigvis har jeg en mann som tjener greit. Men han begynner å bli lei av at jeg bare er hjemme, jeg har jo ikke jobbet siden jeg møtte han for 8 år siden. Min mann er endel ute å reiser med jobben, så jeg må han en jobb der jeg kan levere og hente i barnehagen. Men hva? Er klar over at jeg har sullet rundt noe fryktelig altså.. Anonymkode: 5e2c4...a51 Hva har du lyst til? Og har du tenkt til å studere? Anonymkode: 2f415...0a1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 hva med helsesekretær eller noe? Anonymkode: d8876...f87
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 Har du snakket med nav? De pleier å ha forskjellige tiltak som kan hjelpe slike som deg ut i arbeidslivet. Anonymkode: 93cf5...5ec
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Hvis du ikke er motivert for noe mer skole så blir det bare dumt å begynne med noe slikt. Du får spør NAV og. de kan hjelpe med en praksis plass. Du må jo ha et eller annet du er flink til. Anonymkode: 9214a...91b 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 Jobb i butikk, enten i kasse eller lageret. For å få jobb gjelder det å møte opp på stedet og få snakke med sjef/avdelingsleder, virke interessert i jobben og ta alt det du får i starten (kanskje det bare er noen få vakter først, men blir mer senere). Vaskehjelp er også et altenativ, der er du nesten garantert å få noe! Masse sykemledinger o.l. der. Du kan dessverre ikke være kresen på jobber nå, det viktigste er at du får en som du kan jobbe i ett års tid minst, for å få gode referanser til senere. Anonymkode: 5ef7c...841 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 Vil absolutt anbefale deg utdanning. Om ikke med en gang, så i hvert fall på sikt, for markedet for ufaglærte stillinger er som det har vært de siste 20-30 årene - krympende. Og med automatiseringen av samfunnet så tror jeg det dessverre blir ennå mer rift om de "enkle" og manuelle jobbene. Ikke bekymre deg om at den første utdannelsen din ikke ble noen høydare, det finnes masse du kan studere der ute, som også gir relevans for arbeidslivet Og studietiden er også noe som er fint å oppleve i livet, med muligheter for å få venner, kontakter, være med i organisasjoner etc. Anonymkode: 89fcc...dcd
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Drosjesjåfør. Personlig assistent. Postbud. Butikkmedarbeider. Kaféjobb. Assistent på skole. Barnehage. Anonymkode: 2777c...49a 1
Nowayback Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 Det er tilnærmet håpløst å få jobb uten formalkompetanse.
Fru Uperfekt Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 34 år, og skal nå ut i jobbmarkedet, men det virker håpløst.. Jeg har ingen høyere utdannelse. Videregående tok jeg opp igjen for noen år siden, da jeg hadde for mye stryk og fravær i første runde. Så nå har jeg vitnemål fra videregående, men ikke de beste karakterene. Jeg er ingen skoleflink person akkurat..Jeg begynte på førskolelærerutdaningen, men kastet inn håndkleet etter det første året med mye stryk. Jeg har jobbet deltid som vekter etter videregående, fra jeg var 21-23 år ca men har nok ingen referanse derfra, da de ikke ble avsluttet på noen bra måte. De siste 6 årene har jeg vært hjemme i forbindelse med graviditet og to barn. Heldigvis har jeg en mann som tjener greit. Men han begynner å bli lei av at jeg bare er hjemme, jeg har jo ikke jobbet siden jeg møtte han for 8 år siden. Min mann er endel ute å reiser med jobben, så jeg må han en jobb der jeg kan levere og hente i barnehagen. Men hva? Er klar over at jeg har sullet rundt noe fryktelig altså.. Anonymkode: 5e2c4...a51 Ja det er fullt mulig, men du må begynne på bunnen og jobbe deg oppover. Siden du er avhengig av å kunne hente og levere i bh så hva med assistent i en bh, skole eller på SFO? 2
_popcorn_ Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 Hva med å ta opp sånne halvårskurs som regnskapsmedarbeider eller lignende? Det vil nok ikke være umulig få jobb i kiosk, kafe, butikk eller slikt, men du skal inn i ett veldig presset arbeidsmarked. Begynn med å søke deltidsjobber, det kan fort utvikle seg til heltidsjobber etterhvert, og alt er bedre enn ingenting. Manglende referanser fra de tidligere jobbene skal du ikke bekymre deg for, det er bortimot uinteressant å skulle ringe opp over ti år gamle referanser. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 Siden du ville bli førskolelærer har du kanskje lyst til å jobbe med barn? Hvis du kontakter vikarbyråene, er det en måte å få en fot innenfor. Ellers så kan du kontakte barnehagene i nærheten, og si at du ønsker å være ringevikar. Det fungerer ofte greit å være vikar i barnehage med tanke på levering og henting av egne barn, for ofte får du mest mellomvakter siden du ikke kjenner barna. I tillegg er barnehage et kvinnedominert yrke hvor mange har samme utfordring, dermed er man ofte romslige med hverandre. Anonymkode: 60364...cf6
ajarRun Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 Du burde bli trafikklærer. Et enkelt toårig studie, og så har du en jobb som er ekstremt fleksibelt og bra betalt. Det er ledige stillinger over alt i landet, og eneste kravet for å få jobb er at du har godkjenning og klarer å skrive navnet ditt på en stiplet linje. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #16 Skrevet 12. februar 2017 Har du vurdert å bli undersøkt og utredet for hvorfor du sliter? Kan det tenkes at du har lese-skrivevansker, en variant av ADHD eller andre ting som kan forklare at du stryker og sliter? Snakk med fastlegen dersom dette kan være aktuelt for deg. Med så mye stryk, så kan det jo og være mulig for deg å få utdanning ved hjelp av NAV. Anonymkode: 40b19...c63 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #17 Skrevet 12. februar 2017 TS, jeg jobber med rekruttering og det aller viktigste for deg nå, er å finne en jobb. Hva som helst, bare noe som viser at du klarer å ha en jobb, komme deg opp om morgenen, omgås kolleger etc. Med så lite arbeidserfaring vil mange tenke at du er et nutcase, og kaste søknaden i søpla - mer utdanning hjelper IKKE på det inntrykket!! Så kan du vurdere skolebenken igjen når du har jobbet minst et år. Da har du i hvert fall en referanse som kan si noe godt om deg, etter utdanning. Mtp henting og levering så blir jo mulighetene dine veldig begrenset. Kanskje du bare kan jobbe deltid, 60-80 %?Kantine er et greit utgangspunkt, du kan jo kontakte Eurest, Sodexo etc. Personlig assistent er jo greit, eller hjelpelærer/assistent på skole? Hvorfor ikke gå til vikarbyråer og se hva du får der? Da får du prøvd deg i litt forskjellige roller. Husk å gå til flere, fordi de gjerne har oppdrag innen ulike bransjer. Anonymkode: 3c4b0...bda 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #18 Skrevet 12. februar 2017 Hvis du tenker at en høgskoleutdanning er uaktuelt, kan det være at fagskoleutdanning er noe for deg da? Det er gjerne litt kortere, og mer rettet for å så og si få deg "rett ut i arbeid". Står litt om det her: https://www.vilbli.no/nb/nb/no/fagskoleutdanning/a/023268/ Anonymkode: 031d0...84f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #19 Skrevet 12. februar 2017 Mannen er lei av at du er hjemme, men forventer at du skal ha en jobb hvor du kan både hente og levere? Det tenker jeg er det største problemet her. Om jeg skal være brutalt ærlig så stiller du jo ikke særlig sterkt når du ikke har referanser fra siste arbeidsplass(eller attest), har dårlige karakterer og har vært hjemme så mange år med bare to barn(de fleste jobber jo fulltid eller deltid med barn ved siden av). Jeg kommer faktisk ikke på noen jobber som gjør at du skal ta all henting og levering uten at barna er relativt lenge i barnehagen. Han må være villig til å hente når han er hjemme, slik at de ikke er i barnehagen 9 timer hver eneste bidige dag. Anonymkode: d0954...2bc
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #20 Skrevet 12. februar 2017 http://studievalg.no/studier#alle-fagomrader,fagskoleutdanning,alle-sted,alle-yrke,,0,50 her og er det bra oversikt over ulike fagskoleutdanninger. Som sagt hvis fagskoleutdanning hadde vært noe for deg. Anonymkode: 031d0...84f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå