AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Denne uken kommenterte en kollega at han syns jeg spiser så mye. I tillegg tigger han alltid mat og drikke av meg og blir sur når jeg sier "nei, jeg har ingen omsorgsplikt ovenfor deg." Han ga seg ikke og mente jeg burde gi han halve baguetten min.. "du kan vel ikke spise hele den? da er du ikke normal." Dette trigget et bulimi-anfall hos meg, jeg begynte å gråte og kastet opp 2 ganger den dagen. Ble dumpet for litt siden og gikk ned 5 kg i vekt. Så jeg er ikke akkurat overvektig, trener mye også. Hadde akkurat fått matlysten tilbake da han sa dette.. Nå sliter jeg sånn med mat. Gråter mye. Og tør ikke spise lunch når kollegaen er der. Forklarte han at jeg sliter med mat selv om jeg ikke liker å snakke om det. Han ba om unnskyldning men sa også "hvordan skulle jeg vite det". Jeg syns uansett det er frekt å kommentere hva andre spiser. Uansett om det er mye eller lite, sånt sier man ikke. Jeg kommer bare ikke over dette her. Begynner å spy daglig for føler meg så jævlig stygg Vi skal egentlig ut med jobben på fredag men det frister lite. Ikke tør jeg å spise foran han og ikke tør jeg drikke pga kalorier. Dessverre er ikke jeg typen til å komme over sånne ting så fort. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 198e7...97f 1
herremann Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Ta det opp med daglig leder eller hovedtillitsvalgt 21
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Hadde satt skapet på plass. Hvis han tigger eller kommer med noen kommentarer om mat eller spising så si bare si klart i fra at han slutter med det og at du ikke er interessert i å høre på det. Ferdig snakka. Anonymkode: 61c28...190 14
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Jeg hadde helt ærlig kjøpt 3 baguetter, satt meg ved siden han og spist med den største gleden og de jævligste slafsene mens jeg stirret han i øynene. Du har rett til å spise AKKURAT hva du vil, men jeg skjønner godt at du er i en sårbar posisjon og føler at det du gjør ikke hjelper. Jeg har en kollega som alltid kommenterer den ene matvaren jeg har med i lunsjen, så da passer jeg på å alltid ha det med, og vise at jeg ikke bryr meg særlig mye om hans mening. Så da gikk det over til å bli en intern spøk istedenfor. Jeg sliter med maten selv, og har generelt veldig dårlig matlyst, så ikke faen om han skulle få ha noe å si for de få matvarene jeg faktisk orker spise på jobb. Anonymkode: 4d92a...590 22
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 Når han tigger mat, spis med den største nytelse og ignorer han. For en idiot. Anonymkode: e6319...bb1 12
Gjest Raiu Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 (endret) Hvor gammel er denne fyren? Tigger mat? Høres ut som en tenåring i kantina på skolen... Endret 11. februar 2017 av Raiu
Mr. Kilmister Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne uken kommenterte en kollega at han syns jeg spiser så mye. I tillegg tigger han alltid mat og drikke av meg og blir sur når jeg sier "nei, jeg har ingen omsorgsplikt ovenfor deg." Han ga seg ikke og mente jeg burde gi han halve baguetten min.. "du kan vel ikke spise hele den? da er du ikke normal." Dette trigget et bulimi-anfall hos meg, jeg begynte å gråte og kastet opp 2 ganger den dagen. Ble dumpet for litt siden og gikk ned 5 kg i vekt. Så jeg er ikke akkurat overvektig, trener mye også. Hadde akkurat fått matlysten tilbake da han sa dette.. Nå sliter jeg sånn med mat. Gråter mye. Og tør ikke spise lunch når kollegaen er der. Forklarte han at jeg sliter med mat selv om jeg ikke liker å snakke om det. Han ba om unnskyldning men sa også "hvordan skulle jeg vite det". Jeg syns uansett det er frekt å kommentere hva andre spiser. Uansett om det er mye eller lite, sånt sier man ikke. Jeg kommer bare ikke over dette her. Begynner å spy daglig for føler meg så jævlig stygg Vi skal egentlig ut med jobben på fredag men det frister lite. Ikke tør jeg å spise foran han og ikke tør jeg drikke pga kalorier. Dessverre er ikke jeg typen til å komme over sånne ting så fort. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 198e7...97f Huffda, nå fikk jeg vondt av deg. Det kan være fordi han er interessert i deg, å ikke har den fjerne anelse hvordan han skal nå fram til deg. Men det kan også være at han hakker på deg for å heve seg sjøl fordi han har dårlig selvbilde. Veldig synd at du sliter pga dette. Du er garantert ikke stygg, det er jeg sikker på☺ Ble du med ut i går?
Marimba Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 Har han sluttet med det etter at du forklarte at du sliter med mat og han sa unnskyld, eller fortsetter han? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Enig i at det virker som han prøver å flørte men bare er utrolig dum og ikke fatter hvor stor idiot en kommer frem som. Sært ingen sier ifra ts. Hadde jeg vært din kollega så hadde jeg sagt noe til han fordi det er klart at han oppfører seg plagsomt Anonymkode: e6319...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 Heller avføringsmiddel på baguetten din, og gi ham hele. Når han får løs mage slutter han kanskje å spørre. Ellers høres det ut som et dårlig sjekketriks faktisk. Enten det, eller så har han et sykelig behov for å kontrollere andre. Anonymkode: 91a78...d3d 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 Spør han om det står så ille til med økonomien at han må tigge mat. Holder han ikke kjeft nå så tar du det opp med HR. Anonymkode: 78b3e...01a 1
SweetM Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 Hadde jeg opplevd at noen kommenterte andres mat på den måten hadde jeg tatt en prat med vedkommende på tomannshånd og forklart at dette ikke er ok oppførsel. Merkelig at ingen har reagert. Jeg er ganske konfliktsky, men i et sånt tilfelle hadde jeg tatt affære. Akkurat slike kommentarer, pluss hinting om kaloriinnhold og hvor lite vedkommende selv spiste, var grunnen til at jeg aldri spiste i kantina på videregående men gjemte meg et annet sted med matpakken min (helt vanlig matpakke med to brødskiver og en frukt). Sliter fremdeles med å spise sammen med andre, spesielt matpakke eller i situasjoner der man forsyner seg selv f.eks fra buffet. Hvis maten servers på tallerken går det forholdsvis greit, da vet jeg at jeg ikke spiser mer enn de andre.
fiole Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 Dette er J*skla irriterende. Hva i heiteste, huleste pappskalle skal noen legge seg oppi hva andre spiser til lunsj. Hva F*N. Snakk med din daglige leder.....Det er nok den mest siviliserte måten å få bukt med det problemet for deg. Jeg kjenner at jeg blir så Eitrende forb*net at jeg kunne falt for fristelsen å bli rimelig usivilisert på dine vegne 2
Ruccula Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 Jeg hadde tatt med mannen ut på et stille rom og sagt klart i fra at hvis han ikke sluttet å tigge om mat og kommentere om din mat eller matlyst så kom du til å gå videre med det til ledelsen. Det er mobbing!! Hvis han ikke forstod alvoret hadde jeg gått til ledelsen og bedt om fellesmøte med personslsjef, han og deg. Ikke la deg bli tråkket på ts! 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #16 Skrevet 12. februar 2017 Si klart ifra med høy stemme så kollegene hans hører det. Gjør han skikkelig flau Anonymkode: d9c8f...904
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #17 Skrevet 12. februar 2017 Her er det to ting som må tas tak i. Det ene er kollegaen din. Har han sluttet å kommentere maten din etter at du sa klart fra? I så fall er jo den delen av problemet løst. Han burde selvsagt ikke ha sagt noe sånt i utgangspunktet, men fortiden kan vi ikke forandre, så hvis han har bedt om unnskyldning, og nå ikke gjør det mer, er det ikke mer å gjøre med den delen av problemet. Hvis han derimot fortsetter å kommentere maten din må du ta det videre, f.eks. til sjef eller verneombud. Dette er adferd som ikke skal aksepteres, og hvis han ikke hører når du sier fra, må du få hjelp tilå sette ham på plass. Det andre som må tas tak i er din helse. Får du hjelp i forhold til spiseforstyrrelsen din? Hvis du er i behandling håper jeg du har fortalt behandler om episoden og hva den har gjort med deg? (Hvis du ikke har fortalt,sågjør det!) Hvis du ikke er i behandling så må du søke hjelp! Når du spyr daglig og sier selv at du sliter med mat samtidig som du vegrer deg for å delta på sosiale tilstelninger pga kaloriinntaket de medfører, så forteller det at du har så store problemer med mat at du trenger behandling. Du trenger noen som kan hjelpe deg å sortere tankene, og gi deg mestringsstrategier så du kan leve livet ditt uten at maten styrer det. Bestill time hos fastlegen på mandag. Hvis du synes det er vanskelig å snakke om kan du skrive ut innlegget du skrev her, og vise det til legen.Da skjønner han hva det går i, og kan hjelpe deg videre. Lykke til! Anonymkode: 60fe5...320 11
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #18 Skrevet 12. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det to ting som må tas tak i. Det ene er kollegaen din. Har han sluttet å kommentere maten din etter at du sa klart fra? I så fall er jo den delen av problemet løst. Han burde selvsagt ikke ha sagt noe sånt i utgangspunktet, men fortiden kan vi ikke forandre, så hvis han har bedt om unnskyldning, og nå ikke gjør det mer, er det ikke mer å gjøre med den delen av problemet. Hvis han derimot fortsetter å kommentere maten din må du ta det videre, f.eks. til sjef eller verneombud. Dette er adferd som ikke skal aksepteres, og hvis han ikke hører når du sier fra, må du få hjelp tilå sette ham på plass. Det andre som må tas tak i er din helse. Får du hjelp i forhold til spiseforstyrrelsen din? Hvis du er i behandling håper jeg du har fortalt behandler om episoden og hva den har gjort med deg? (Hvis du ikke har fortalt,sågjør det!) Hvis du ikke er i behandling så må du søke hjelp! Når du spyr daglig og sier selv at du sliter med mat samtidig som du vegrer deg for å delta på sosiale tilstelninger pga kaloriinntaket de medfører, så forteller det at du har så store problemer med mat at du trenger behandling. Du trenger noen som kan hjelpe deg å sortere tankene, og gi deg mestringsstrategier så du kan leve livet ditt uten at maten styrer det. Bestill time hos fastlegen på mandag. Hvis du synes det er vanskelig å snakke om kan du skrive ut innlegget du skrev her, og vise det til legen.Da skjønner han hva det går i, og kan hjelpe deg videre. Lykke til! Anonymkode: 60fe5...320 Han har bedt om unnskyldning og ikke sagt noe mer. På fredag spurte jeg: får jeg lov å spise lunch i dag eller er det gærent og? Da latet han som han ikke skjønte noe. Jeg har alltid slitt med dette matgreiene. Det trigges når jeg blir dumpet av menn, noe som skjer hele tiden. Så ja er under behandling, selv om jeg ikke syns det hjelper noe særlig. Sikkert mange som syns jeg overreagerer, men som sagt er dette med mat litt vanskelig for meg. Og jeg hadde akkurat klart komme inn i et sunt spisemønster igjen da dette skjedde. Mange kan si ubetenksomme ting, men som jeg sa til kollegaen min så skal man være forsiktig med å blande seg i matvanene til folk. Anonymkode: 198e7...97f 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #19 Skrevet 12. februar 2017 Hvis han ikke har sagt noe mer etter at du sa du hadde problemer, synes jeg du skal la det ligge. Anonymkode: 8a465...4cb 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #20 Skrevet 12. februar 2017 Du setter ganske enkelt ned foten og sier at du ikke finner deg i å bli snakket til på den måten. Og tas det ikke til følge, så reiser du deg opp fra stolen, lener deg over bordet og ser han i øynene med et morskt blikk. Det hjelper faktisk oftere enn du tror Anonymkode: 697e1...2f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå