AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Hva menes med en "hviledag" i treningsuken? Inneholder denne, for deg, fysisk aktivitet? Altså utover det man naturlig gjør i hverdagen, som å gå til bussen, butikken etc.? Hører så mye forskjellig. Noen jeg kjenner har feks. en joggetur på hviledagen. Dette virker rart for meg, siden en joggetur er en del av min ukentlige planlagte fysisk aktivitet. Anonymkode: 97cd1...565
FantasDick Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 På hviledager trener jeg ikke, men lever som vanlig og går kanskje en tur på 5-6 km. 1
Vesentlig Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Som en del av tilfriskning fra sf har jeg to hviledager i uken. Det går ut på å ikke gå i treningstøy, ikke gå mer enn 20 min rolig gange av gangen, ingen storvask av huset og iaf ingen planlagt FA. Jeg kan feks tusle meg en 10 min tur, støvsuge, ta en meditasjonstime der jeg tar yogatimer osv. Ville ikke latt en hviledag hindre meg på skolen liksom, men passer på å ikke "snike" meg til trening.
Pringle Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Jeg har ingen hviledager, bare late dager Men jeg tror begrepet må forstås relativt, og at det er grunnen til at du får så mange forskjellige svar. For en dreven maratonløper er 5 km jogging "hvile". Det får det ikke blitt for en som nettopp har begynt å løpe.
Lill3My Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 En dag jeg som regel har planlagt å ta fri fra trening. Prioriterer andre ting da, plikter som husvask eller matlaging for de neste dagene, er mer sosial, går ærender, eller jeg tar meg en gåtur. I perioder med full fokus på styrke (5x per uke) kan jeg også finne på å løpe en liten tur dersom jeg har LYST til det. Men når jeg til vanlig trener både løp og styrke, er ikke løping del av en fridag. Det eneste "kravet" jeg stiller til en hviledag er at den skal inneholde noe annet enn den vanlige treningen og at hva enn jeg gjør skam være lystbetont og ikke utmattende. Alt fra turer, klatring, lett mobilitet og stretching, teknikktrening, yoga og til sofasliting. Kroppen er laget for bevegelse og tåler å beveges hver dag. Problemet med for mye trening oppstår når folk tror at det er hard trening som skal til hver bidige gang. De trener ikke egentlig for mye, men for hardt og for lite variert
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 Hvor ofte har dere hviledager? Anonymkode: 97cd1...565
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 Trening for meg er kun aktivitet som gir høy puls og mye svetting. Så en hviledag kan godt inneholde en lang fjelltur eller yogaøvelser ect. Jogging inngår ikke i en hviledag, ikke engang for rutinerte løpere. Jeg løper mye og kaller rolige turer for restitusjonsløping, men det er likevel trening. Anonymkode: 0a384...932
OPIgirl Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 Til AB over her. Selvsagt er rolig trening, eller restitusjonstrening trening det også. Enig med deg at trening er synonymt med høy puls og svette som siler. Ihvertfall for mitt vedkommende. Jeg trener 6 dager i uken, har en hviledag. Det innebærer for meg å gjøre fint lite. Bortsett fra den vanlige daglige aktivitet.
Rainbow Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 Jeg har hviledag én gang i uka, og noen ganger er det en såkalt active recovery day. Følger oppsatte programmer, og er det hard cardio eller styrke er det gjerne én dag med ingenting, er det et litt mindre hardt program kommer den aktive dagen inn med kanskje yoga eller rolig tøying. På hviledagen er jeg normalt aktiv, går tur med hunden, husarbeid etc. Regner det som hviledag når jeg ikke har på treningstøy og blir svett nok til å trenge en dusj!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå