AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Jeg har nylig fått meg jobb i Oslo, men er opprinnelig fra Trøndelag (snakker ikke særlig bredt). Det jeg opplever er at kollegaer ofte tar meg mindre seriøst enn andre. Jeg kan f.eks komme med en ide og få litt lunken respons, mens noen som kommer med en lignende ide som snakker typisk østlandsk får bedre respons. Er egentlig ganske sjokkert over at det er sånn. Jeg føler også at folk på jobb generelt ikke tar meg så seriøst som andre fordi jeg snakker dialekt. Noen som har lignende erfaringer? Anonymkode: 29a41...054
absinthia Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Det har antagelig ikke noe med dialekten å gjøre, men kanskje at de ikke kjenner deg helt enda eller at det bare er slik at enkelte har lettere for å få positivt gehør for ideer enn andre. Har opplevd selv at jeg har foreslått noe og alle utenom en, har vært uenige, men et par uker etter, så har en av de som var mest uenig lagt frem ideen som sin egen og så var plutselig de andre svært for ideen. Har skjedd flere ganger og jeg ser at det skjer med andre også. Iblant har det mer å si hvem som har forslaget enn hvor godt det er. Har det heldigvis ikke slik i min nåværende jobb. 2
FruHudson Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 http://www.tv2.no/a/3874410 Kanskje det er noe som ligger dypere hos folk enn man tror? Jeg synes forøvrig at trønderdialekten er kjempefin, så det er trist å høre at du føler at du blir tatt mindre seriøst enn dine østlandske kollegaer.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Hvorfor i all verden tror du at det har noe med dialekten din å gjøre? Med mindre noen har påpekt dialekten din vil jeg heller tro det har noe å gjøre med personlighetstypen din. Hva slags personlighetstype du har er ofte viktig for gjennomslagsevne i arbeidslivet. Anonymkode: e74e5...9d0 11
Ella1 Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 Jeg er trønder og har bodd på østlandet i ca. 14 år. Kan ikke si at jeg føler at jeg er blitt tatt mindre seriøst. Her nede, spesielt i Oslo er de fleste vant til innflyttere og ulike dialekter. Jeg tror heller at det er som nevnt over her at de ikke kjenner deg helt enda. En annen ting kan være at de faktisk ikke helt forstår dialekten din, man tror ofte man snakker tydeligere enn man kanskje gjør. Trøndere snakker egentlig ganske fort. Lykke te, det blir likar ætter kvært 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 Jeg føler at folk tar meg seriøst på jobb, selv om jeg snakker Haugesund-dialekt, og bor på østlandet. Problemet mitt er heller at mange synes å ha vansker med å forstå den. Anonymkode: 97358...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 Tviler sterkt på at det hat med dialekten din å gjøre. Hvorfor tror du det? Anonymkode: ca886...625 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 Jeg forstår deg, ts. Jeg har opplevd å få usaklige tilbakemeldinger i skolesituasjoner, på grunn av dialekten min. Dersom jeg møter fremmede så er standarden at jeg må forklare hvor jeg kommer fra innen 2 minutter, siden dialekten min er så bred og unik. Jeg klarte derimot å vri dette til noe positivt på jobb, ved å skille meg ut og markere hvem jeg var. Det førte til at jeg ble forfremmet hele to ganger etter et par måneder i min nåværende jobb Jeg tror folk faktisk hører mer etter når jeg snakker, fordi dialekt er interessant. Men da må jeg passe på å snakke tydelig, i normal fart og høyt. Dersom du snakker lavt, raskt og mumlete, så blir du ignorert uansett hvilken dialekt du har. Det kan også være at hvordan du blir behandlet på jobb overhodet ikke har noe med dialekten din å gjøre. Har du fått konkrete tilbakemeldinger på at det er dialekten din som hindrer deg? Man skulle jo trodd at de var vandt til et bredt spekter med dialekter i Oslo, siden det er en by med så mange forskjellige folk. Anonymkode: 96ea6...48b 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 1 time siden, absinthia skrev: Det har antagelig ikke noe med dialekten å gjøre, men kanskje at de ikke kjenner deg helt enda eller at det bare er slik at enkelte har lettere for å få positivt gehør for ideer enn andre. Har opplevd selv at jeg har foreslått noe og alle utenom en, har vært uenige, men et par uker etter, så har en av de som var mest uenig lagt frem ideen som sin egen og så var plutselig de andre svært for ideen. Har skjedd flere ganger og jeg ser at det skjer med andre også. Iblant har det mer å si hvem som har forslaget enn hvor godt det er. Har det heldigvis ikke slik i min nåværende jobb. Det kan nok stemme i en del tilfeller. Men i dagens "spis eller bli spist" arbeidsliv, så må man sørge for å markere seg litt, og man skal hvertfall ikke godta at noen andre "tar" ideene dine (dvs. fremstiller et konkret forslag man selv stilte som sitt eget). Hadde noen gjort det mot meg, så hadde det blitt månelyst, og vi hadde tatt en "samtale" på kontoret til vedkommende eller på et egnet møterom. (Samtale i betydning av en kraftig advarsel, om at hvis vedkommende hadde gjort det igjen, så skulle jeg personlig sørget for å ende karrieren til denne kolleagen) Anonymkode: b664f...53c
absinthia Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan nok stemme i en del tilfeller. Men i dagens "spis eller bli spist" arbeidsliv, så må man sørge for å markere seg litt, og man skal hvertfall ikke godta at noen andre "tar" ideene dine (dvs. fremstiller et konkret forslag man selv stilte som sitt eget). Hadde noen gjort det mot meg, så hadde det blitt månelyst, og vi hadde tatt en "samtale" på kontoret til vedkommende eller på et egnet møterom. (Samtale i betydning av en kraftig advarsel, om at hvis vedkommende hadde gjort det igjen, så skulle jeg personlig sørget for å ende karrieren til denne kolleagen) Anonymkode: b664f...53c Vi er stort sett ikke så dramatiske i pedagogisk sektor. Dette er noe man tar opp med nærmeste overordnede eller på medarbeidersamtale, dersom man ikke bare himler litt med øynene, fordi det kanskje dreier seg om en liten sak, men likevel kan være irriterende.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #11 Skrevet 11. februar 2017 1 minutt siden, absinthia skrev: Vi er stort sett ikke så dramatiske i pedagogisk sektor. Dette er noe man tar opp med nærmeste overordnede eller på medarbeidersamtale, dersom man ikke bare himler litt med øynene, fordi det kanskje dreier seg om en liten sak, men likevel kan være irriterende. Jada, det kommer selvsagt an på hva slags ide det var og hva slags konsekvenser den får for bedriften eller den offentlige etaten man jobber i. Hadde selvsagt ikke giddet å gjøre en fjør til ti høns over at noen foreslår en ren administrativ rutiner som fungerer bra, og som jeg tidligere har foreslått selv, for eksmpel. Men hadde noen "tatt" en ide som får så store positive konsekvenser at vedkommende hadde fått en forfremmelse, eller noe annet helt revolusjonerende så hadde det blitt månelyst ja. Og jeg jobber i det offentlige selv. Medarbeidersamtale? Det er jo stort sett bare formalia og noe som gjøres fordi det er et pålagt krav. Men det blir ingen endringer fra ledelsen uansett, hvert år tar man opp mye av det samme som før. Jeg har derfor ingen tro på at en medarbeidersamtale hadde ført til noen reaksjoner ovenfor ansatte som stjeler ideer uansett, så man måtte uansett ha ordnet opp selv. Og jeg skyr ikke konflikt hvis handlingen mot meg er stor nok. Som person kan folk velge hvordan de vil møte meg. Som en super venn/kollega, nøytral, en man unngår, en man er i konflikt med. Du ser sikkert hva jeg mener, jeg møter folk veldig bra hvis jeg selv får det samme tilbake. Men jeg kan gå hele veien fra sivilisert konflikt til brutal slosskamp med knyttnever utenfor om noen skulle utfordre meg med det. Anonymkode: b664f...53c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 Å ikke bli tatt seriøst på grunn av dialekt er det bare østfoldinger som opplever. Det er helt sikkert helt andre grunner til at du ikke blir tatt seriøst. Hvordan kler du deg? Hva slags stemme har du? Stammer du? osv osv. Anonymkode: 75042...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 Jeg ser ikke hvorfor du tror det er dialekten. Jeg har også en trøndersk dialekt og har bodd i Oslo i 15+ år. Jeg opplever det motsatte, å ha en markant dialekt gir status og tyngde, og østlendinger er ofte misunnelige, siden de selv tror at de ikke har noen dialekt. De eneste dialektene som er lavstatus er bygdedialekter fra nær Oslo, som feks Østfold, deler av Akershus og Vestfold, og også østkantdialekter innad i Oslo. Jeg har bodd her så lenge at det jeg har lagt om til østlandsk selv, og opplever å få ganske krass kritikk for dette fra enkelte, når det kommer frem at jeg "egentlig" har en markant bygdedialekt, som gir høyere status enn generisk oslodialekt. Dette gjelder spesielt i universitetsmiljøer hvor man er opptatt av språk, men også generelt i arbeidslivet, siden nordmenn flest har mye følelser knyttet til språk og identitet. Anonymkode: 01edb...46e 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #14 Skrevet 13. februar 2017 På 2/11/2017 den 21.18, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig fått meg jobb i Oslo, men er opprinnelig fra Trøndelag (snakker ikke særlig bredt). Det jeg opplever er at kollegaer ofte tar meg mindre seriøst enn andre. Jeg kan f.eks komme med en ide og få litt lunken respons, mens noen som kommer med en lignende ide som snakker typisk østlandsk får bedre respons. Er egentlig ganske sjokkert over at det er sånn. Jeg føler også at folk på jobb generelt ikke tar meg så seriøst som andre fordi jeg snakker dialekt. Noen som har lignende erfaringer? Anonymkode: 29a41...054 Vel, enkelte dialekter er No, No. Anonymkode: 4630a...473
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #15 Skrevet 13. februar 2017 På 11.2.2017 den 14.20, AnonymBruker skrev: Jada, det kommer selvsagt an på hva slags ide det var og hva slags konsekvenser den får for bedriften eller den offentlige etaten man jobber i. Hadde selvsagt ikke giddet å gjøre en fjør til ti høns over at noen foreslår en ren administrativ rutiner som fungerer bra, og som jeg tidligere har foreslått selv, for eksmpel. Men hadde noen "tatt" en ide som får så store positive konsekvenser at vedkommende hadde fått en forfremmelse, eller noe annet helt revolusjonerende så hadde det blitt månelyst ja. Og jeg jobber i det offentlige selv. Medarbeidersamtale? Det er jo stort sett bare formalia og noe som gjøres fordi det er et pålagt krav. Men det blir ingen endringer fra ledelsen uansett, hvert år tar man opp mye av det samme som før. Jeg har derfor ingen tro på at en medarbeidersamtale hadde ført til noen reaksjoner ovenfor ansatte som stjeler ideer uansett, så man måtte uansett ha ordnet opp selv. Og jeg skyr ikke konflikt hvis handlingen mot meg er stor nok. Som person kan folk velge hvordan de vil møte meg. Som en super venn/kollega, nøytral, en man unngår, en man er i konflikt med. Du ser sikkert hva jeg mener, jeg møter folk veldig bra hvis jeg selv får det samme tilbake. Men jeg kan gå hele veien fra sivilisert konflikt til brutal slosskamp med knyttnever utenfor om noen skulle utfordre meg med det. Anonymkode: b664f...53c ikke værst Anonymkode: ee547...82c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #16 Skrevet 13. februar 2017 Jeg kommer fra nordland og har visstnok en ganske "hard" dialekt. Da jeg jobbet med salg og service fikk jeg så mange klager fra kundene om at jeg var sint og sur. La om til bokmål og fikk ikke en eneste klage etter det:P Nå jobber jeg innen et helt annet yrke og der opplever jeg ingen problemer. Så kommer vel an på hva man jobber med også? Anonymkode: fc231...b1f 1
Antoinette Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 En tidl. kollega av meg med Harstad-dialekt måtte legge om fordi folk sa hun hørtes sutrete ut. Tenk Sophie Elise så skjønner du. Vågå-dialekt ble heller ikke særlig poppis etter Øygard saken. 1
Derpderp Skrevet 13. februar 2017 #18 Skrevet 13. februar 2017 Jeg snakker nordnorsk, og blir nok behandlet annerledes enn mine østnorske kolleger. Jeg blir nok ikke tatt mindre seriøst, men får større takhøyde og er ofte den folk er til dersom det er behov for at noen setter skuta på rett kjøl igjen. Det kan virke som om folk synes det er greit at jeg er litt "hardere" og "mer direkte", og at jeg ofte blir brukt satt i situasjoner hvor noen må være den slemme eller strenge, rett og slett fordi folk tilgir meg fortere. Jeg har hatt et par jobber nå hvor jeg har sett denne tendensen, og det gjør meg egentlig ingenting men jeg kan se for meg at dersom konsekvensen av dialekten hadde vært at jeg ble tatt mindre seriøst hadde jeg nok blitt sur.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #19 Skrevet 13. februar 2017 Jeg er fra Fredrikstad. Dere kan alle gå å legge dere. Ingen av dere aner hvordan det er å bli forskjellsbehandlet på grunn av dialekten.Anonymkode: b5410...761
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 Jeg snakker dialekt og bor i Oslo. Opplever at folk fra Oslo by reagerer på dialekten min, men ikke folk fra omegn Oslofolk er jo best i alt da. gleder meg til det sekundet jeg er ferdig med studiet og kan flytte herfra haha Anonymkode: 0786c...345
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå