AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Hei Jeg går ut av mammapermisjon i april. Da står jeg uten jobb da den tidligere eier solgte bedriften til en annen.og de nye trenger ikke meg. Jeg lurer da på om jeg skal søke på dagpenger eller os? Er alenemor til 2 små. Slik jeg ser det: Dagpenger er 62% av lønn, 62% av 30k= 18k i mnd og etter skal blir der ca 13k. På dagpengee blir man ringt ned av saksbeh for å gå på kurserhospitering, arb praksis osv .. Overgangsstønad fullt gir 16k i mnd. Etter skatt blir dette vel 11-12k. Men for å få full os må ikke man være i 50% aktivitet? Hva lønner seg. Kan jeg velge eller må jeg bare søke en av dem og håpe på det beste? Beggge ytelsene er nye for meg,så av det jeg har lest på nav så er dette det lille jeg skjønner/fått med meg. Har ikke søkt os enda. Anonymkode: cd084...a7b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Du kan søke begge deler om du fyller vilkår til begge deler... Når yngste barn er over 1 år må du være i minst 50% aktivitet og om du ikke har jobb må du registrere deg som arbeidssøker og søke dagpenger. Får du innvilget begge deler vil os reduseres mot det du mottar i dagpenger. Nb husk at du må ha barnepass tilgjengelig for barna, om du ikke har fått barnehageplass til minstemann fra måneden etter barnet fyller 1 år er det mulig å få unntak fra aktivitetskravet til barnet har rett på barnehageplass i august.. Du vil da ikke kunne få dagpenger da du jo er hjemme med barnet i påvente av barnehageplass og dermed ikke er reell arbeidssøker.. Når barnet begynner i barnehagen kan du da søke om dagpenger... Anonymkode: f59d9...75f 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 På 2/11/2017 den 20.54, AnonymBruker skrev: Hei Jeg går ut av mammapermisjon i april. Da står jeg uten jobb da den tidligere eier solgte bedriften til en annen.og de nye trenger ikke meg. Jeg lurer da på om jeg skal søke på dagpenger eller os? Er alenemor til 2 små. Slik jeg ser det: Dagpenger er 62% av lønn, 62% av 30k= 18k i mnd og etter skal blir der ca 13k. På dagpengee blir man ringt ned av saksbeh for å gå på kurserhospitering, arb praksis osv .. Overgangsstønad fullt gir 16k i mnd. Etter skatt blir dette vel 11-12k. Men for å få full os må ikke man være i 50% aktivitet? Hva lønner seg. Kan jeg velge eller må jeg bare søke en av dem og håpe på det beste? Beggge ytelsene er nye for meg,så av det jeg har lest på nav så er dette det lille jeg skjønner/fått med meg. Har ikke søkt os enda. Anonymkode: cd084...a7b Hadde du fast jobb? Hvordan begrunnet de oppsigelsen? De trenger en bedre grunn enn at bedriften har fått ny eier. Anonymkode: 2c032...956 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 Og velg dagpenger først om du har rett på det, da bruker du ikke av kvoten for overgangsstønad. Anonymkode: 2c032...956 2
prt90 Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 "Masingen" er jo for å hjelpe deg å få ny jobb 1
Britt Banditt Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 Som andre sier: du får ikke OS etter at barnet er ett år, uten å være i aktivitet (minst 50%). Du kan være aktiv arbeidssøker, det teller. Ville søkt begge deler, ja. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde du fast jobb? Hvordan begrunnet de oppsigelsen? De trenger en bedre grunn enn at bedriften har fått ny eier. Anonymkode: 2c032...956 Ja.fast jobb. De nye eierne overtok bedriften og arbeidsavtalen automatisk. Men det går dårlig så de nedbemanner.nå sa de ifra (oppsigelsen) i 2måneder i forveien da,slik det er krav om i arbeidskontrakten. Anonymkode: cd084...a7b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og velg dagpenger først om du har rett på det, da bruker du ikke av kvoten for overgangsstønad. Anonymkode: 2c032...956 Hvis jeg velger bare dagpenger,får jeg bare 13k i mnd maks. Pluss barnetrygs 2k+1k ekstra så blir det ca 16k. Det er ikke nok til å dekke alt pluss mat. Så jeg må nok søke os også og få litt ekstra så vi kommer over kneiken. Inntil jeg får en jobb som gir meg den inntekten jeg har idag (22k netto) , så overlever vi alle 3. Anonymkode: cd084...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 2 timer siden, prt90 skrev: "Masingen" er jo for å hjelpe deg å få ny jobb Jeg vil jo i ny jobb. Skal melde meg på forskjellige byråer. Men de kursene nav sender meg på er bullshit. Arbeidssøker kurs der man bruker mange titalls timer på å lære å skrive cv. Jeg er utdannet økonom og trenger ikke kurs for å lære å skrive cv. Og div info møter har jeg ikke behov for. Anonymkode: cd084...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 Når du er i permisjon, begynner oppsigelsesfristen først å løpe den dagen permisjonen din går ut! Anonymkode: dbc7d...e0b
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #12 Skrevet 15. februar 2017 Det betyr at arb giver "må" ha meg i bedriften i 2mnd til? Han kan likevel gi meg oppsigelse første dagen på jobb,men at jeg blir der i 2måneder til?er det det du mener.. Anonymkode: cd084...a7b
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #13 Skrevet 15. februar 2017 På den annen side vil jeg jo ikke være der jeg er uønsket. Så kanskje jeg bare skal akseptere oppsigelsen. Nå har jo arb giver sagt ifra 2måneder i forveien,så han har jo sagt meg opp Anonymkode: cd084...a7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå