AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Hvordan ville du reagert om en mann du ikke kjente hadde stoppet deg midt i en øvelse på treningssenteret for å fortelle deg hvordan det skal gjøres? Jeg tror jeg er ganske opplyst når det gjelder teknikk og øvelser, jeg løfter tungt og er veldig fokusert når jeg trener. I dag kom en mann i 40-50-årene bort og begynte å snakke til meg midt i settet. Jeg tok ut ørepluggene og hørte at han ville fortelle meg at jeg gjorde øvelsen feil. Jeg signaliserte at jeg ikke var interessert i å prate ved å stirre forundret på ham, putte inn ørepluggen igjen og fortsette øvelsen. Han fortsatte å skulle forklare inntil han til litt tok hintet og gikk. Kjente jeg ble ganske provosert. Det er haugevis av gutter og menn som trener med ræva teknikk på senteret, men andre menn kommenterer ikke det. Jeg har derimot opplevd at både jeg og andre kvinner har fått "instruksjoner" og "råd" fra menn uoppfordret. Denne fyren var ikke PT eller noe sånt. Da jeg var ferdig med settet mitt, gikk jeg bort til der han satt og sa "Hvorfor avbryter du settet til en person du ikke kjenner for å gi råd som ikke er etterspurt?" Han begynte igjen å skulle forklare noe om øvelsen, og da sa jeg "beklager, men jeg har ikke bedt om rådene dine og hvis jeg trenger veiledning, så spør jeg treneren som jobber her" og nikket i retning PT-en som stod et stykke unna. Han sa "unnskyld da!" og noe annet i en sur tone, og jeg ristet på hodet og gikk. Kan legge til at dette ikke er i Norge og at det er en ganske heftig "gutta boys"-kultur på senteret. Hvordan hadde du reagert på dette? Er det noen som synes det et innafor å gå bort til en fremmed for å gi råd om noe - enten det er på trening eller i andre situasjoner? Anonymkode: e2584...5da 7
Gud Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 (endret) Liker at du trekker frem at han svarte i en sur tone. Har du tenkt på hvordan du selv fremstår i denne situasjonen? Endret 11. februar 2017 av Gud 22
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Han ville bare finne et påskudd for å prate med deg ts. Skjønner du ikke han var tent på deg og drømte om å hoppe til sengs? Anonymkode: ef1cc...8fa 5
WubWub Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Jeg har selv oppsøkt unge jenter på treningssenteret - jenter som trener med feil vekt og teknikk ; som igjen kunne føre til alvorlig personskade. Syntes det er helt greit da jeg ikke ønsker at unge mennesker skal ødelegge ryggen eller knekke benet sitt. 9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 3 minutter siden, Gud skrev: Haha! Liker at du trekker frem at han svarte i en sur tone. Har du tenkt på hvordan du selv fremstår i denne situasjonen? Ja, jeg har reflektert litt rundt det og fyren ville sikkert beskrevet meg som en sur bitch eller noe sånt, det er egentlig likegyldig for meg. Hvordan skulle man reagert mener du? Si takk? Mener du det er greit å skulle gi folk råd om noe du strengt tatt ikke har noe med mens de er opptatt av å gjøre sitt? Og hvorfor går ikke vedkommende rundt og retter på alle gutta som løfter feil? Anonymkode: e2584...5da 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Jeg har selv oppsøkt unge jenter på treningssenteret - jenter som trener med feil vekt og teknikk ; som igjen kunne føre til alvorlig personskade. Syntes det er helt greit da jeg ikke ønsker at unge mennesker skal ødelegge ryggen eller knekke benet sitt. Okei, det synes jeg du skal slutte med. Kommenterer du gutter også? Det var forresten ingen fare for skade i min situasjon, jeg vet hva jeg driver med på trening.. men det er egentlig ikke poenget. Anonymkode: e2584...5da 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 Jeg er PT, og trente med negative reps, når en gammel gnom kom bort å ville fortelle meg at jeg gjorde feil! Han hadde tydeligvis ikke peiling, og jeg vifta han irritert vekk. jeg jobber ikke på det sentret, bare så det er sagt. Jeg setter ikke pris på å bli kontaktet når jeg trener, jeg vil ikke ha "råd", og vil ihvertfall ikke sjekkes opp! Jeg vil trene i fred!!!! Anonymkode: cb6dc...32c 12
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er PT, og trente med negative reps, når en gammel gnom kom bort å ville fortelle meg at jeg gjorde feil! Han hadde tydeligvis ikke peiling, og jeg vifta han irritert vekk. jeg jobber ikke på det sentret, bare så det er sagt. Jeg setter ikke pris på å bli kontaktet når jeg trener, jeg vil ikke ha "råd", og vil ihvertfall ikke sjekkes opp! Jeg vil trene i fred!!!! Anonymkode: cb6dc...32c Nettopp. Jeg skjønner ikke hva som får folk til å tenke at de bør rette på folk rundt seg. Folk bør tenke på seg selv og egen trening. Anonymkode: e2584...5da 7
WubWub Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, det synes jeg du skal slutte med. Kommenterer du gutter også? Det var forresten ingen fare for skade i min situasjon, jeg vet hva jeg driver med på trening.. men det er egentlig ikke poenget. Anonymkode: e2584...5da Har ikke sett gutter som utsetter seg selv for fare på treningssenter - men jeg ville også kommentert dette om jeg så det. I dette tilfellet dreide det seg om to venninder i alderen 14-16. Hun ene var godt trent og hun dytte lett 150kg i benpress med riktig teknikk. Venninden hennes puttet på samme vekt men hun brukte armer , rygg og nakke til å dytte vekten oppover. Om rygg musklaturen og armene sviktet ville hun ikke hadde styrke nok i bena til å behandle vekten og hun kunne risikert ødelegge ryggen eller knekke bena om ryggen sviktet. Hennes godt trente venninden hennes så ikke det som skjedde men da de satt på forskjellige benpress maskiner men jeg så dette og jeg gikk bort til hu. Jeg tenker selv at det er en borgerplikt å si ifra når unge mennesker utsetter seg selv for fare som kan føre til livslang lidelse. Er derfor uenig med deg ; er bedre å si ifra en gang for mye enn en gang for lite. Dette kalles omsorg og empati Endret 11. februar 2017 av WubWub 11
Gud Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har reflektert litt rundt det og fyren ville sikkert beskrevet meg som en sur bitch eller noe sånt, det er egentlig likegyldig for meg. Hvordan skulle man reagert mener du? Si takk? Mener du det er greit å skulle gi folk råd om noe du strengt tatt ikke har noe med mens de er opptatt av å gjøre sitt? Og hvorfor går ikke vedkommende rundt og retter på alle gutta som løfter feil? Anonymkode: e2584...5da Neida, han høres ut som en dust og bedreviter. Men det går jo an å bare smile og nikke, så går det fort over. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #11 Skrevet 11. februar 2017 1 minutt siden, Gud skrev: Neida, han høres ut som en dust og bedreviter. Men det går jo an å bare smile og nikke, så går det fort over. Ja, det kunne jeg ha gjort, og har gjort det før i tidligere lignende situasjoner (feks når noen har begynt å skulle hjelpe meg med å løftene vektene av stanga), men synes det er greit at folk som gjør sånt får seg en litt skarp melding? Det er liksom noe mellom linjene, at enkelte mannfolk føler seg "entitled" til å skulle rette på/kommentere/hjelpe damer Anonymkode: e2584...5da 6
Gud Skrevet 11. februar 2017 #12 Skrevet 11. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det kunne jeg ha gjort, og har gjort det før i tidligere lignende situasjoner (feks når noen har begynt å skulle hjelpe meg med å løftene vektene av stanga), men synes det er greit at folk som gjør sånt får seg en litt skarp melding? Det er liksom noe mellom linjene, at enkelte mannfolk føler seg "entitled" til å skulle rette på/kommentere/hjelpe damer Anonymkode: e2584...5da Vet akkurat hvordan det er. Vi menn får høre det samme når det gjelder matlaging og husstell, og ikke minst klær og stil. 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #13 Skrevet 11. februar 2017 3 minutter siden, Gud skrev: Vet akkurat hvordan det er. Vi menn får høre det samme når det gjelder matlaging og husstell, og ikke minst klær og stil. Haha! Hvis du har fått tips om påkledning fra fremmede, må det stå ille til 😝 Anonymkode: e2584...5da 13
Gud Skrevet 11. februar 2017 #14 Skrevet 11. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Haha! Hvis du har fått tips om påkledning fra fremmede, må det stå ille til 😝 Anonymkode: e2584...5da Hehe. Touché. Poenget er vel likevel at vi tillater oss å gi råd til det motsatte kjønn basert på fordommer. Er det ok? Tja. Noe å bry seg om? Neizz. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #15 Skrevet 11. februar 2017 Vel, jeg har etter å ha trent på treningssenter i ett års tid, observert noe av det samme. Har merket meg et par middelaldrende menn (godt trente, sådan), som stadig vekk tar kontakt med yngre jenter for å fortelle dem hvordan de burde gjøre øvelsen annerledes, for å så vinkle praten inn på andre ting. Som hvor ofte de trener, om de trener andre steder, osv osv. Har også merket meg at de aldri gjør det samme med gutter/menn. Som utenforstående og observerende mann så blir jeg en blanding av oppgitt / flau på vegne av dem og hele situasjonen, og litt misunnelig for at de tør prate til disse flotte unge trenings-jentene. Anonymkode: 5de5a...a52 9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #16 Skrevet 11. februar 2017 3 minutter siden, Gud skrev: Hehe. Touché. Poenget er vel likevel at vi tillater oss å gi råd til det motsatte kjønn basert på fordommer. Er det ok? Tja. Noe å bry seg om? Neizz. Veeel.. jeg vet ikke helt om jeg er overbevist om at kvinner gir råd og veiledning til menn de ikke kjenner i det offentlige rom? Men hvis feks en dame påpeker at en mann ikke håndterer sin egen baby sånn han "bør" på butikken eller i andre settinger, så synes jeg absolutt det er greit om han gir klar beskjed om at hun kan passe sine egne saker. Men det er bra å bry seg om sånt da!? Anonymkode: e2584...5da 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #17 Skrevet 11. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg har etter å ha trent på treningssenter i ett års tid, observert noe av det samme. Har merket meg et par middelaldrende menn (godt trente, sådan), som stadig vekk tar kontakt med yngre jenter for å fortelle dem hvordan de burde gjøre øvelsen annerledes, for å så vinkle praten inn på andre ting. Som hvor ofte de trener, om de trener andre steder, osv osv. Har også merket meg at de aldri gjør det samme med gutter/menn. Som utenforstående og observerende mann så blir jeg en blanding av oppgitt / flau på vegne av dem og hele situasjonen, og litt misunnelig for at de tør prate til disse flotte unge trenings-jentene. Anonymkode: 5de5a...a52 Synes det er bra at du blir litt flau på deres vegne, det vitner om at det ikke er alle hankjønn som føler seg berettiget til å kommentere jenter og damer på denne måten. Selv om noen jenter kanskje synes det er ok, vil andre synes det er ganske ubehagelig og umyndiggjørende, spesielt hvis de trener seriøst og kanskje har vel så mye peil som gamlefar med rådene Anonymkode: e2584...5da 3
Gjest antbug Skrevet 11. februar 2017 #18 Skrevet 11. februar 2017 Jeg synes det er veldig irriterende når folk skal forklare meg ting jeg kan mye om selv. Ekstra irriterende når jeg driver med trening(og annet som krever fullt fokus) og blir avbrutt, men det høres ut som denne mannen faktisk ville hjelpe og ikke imponere med kunnskapene sine. Spør du meg var det dårlig stil av deg å snakke så frekt til ham. Du kunne bare sagt at du visste hva du holdt på med selv om det kanskje ikke så sånn ut og at du helst ikke ville bli forstyrret under treningen. Bitching kan man godt spare til de som virkelig er ufine og slemme.
WubWub Skrevet 11. februar 2017 #19 Skrevet 11. februar 2017 (endret) 3 minutter siden, antbug skrev: Jeg synes det er veldig irriterende når folk skal forklare meg ting jeg kan mye om selv. Ekstra irriterende når jeg driver med trening(og annet som krever fullt fokus) og blir avbrutt, men det høres ut som denne mannen faktisk ville hjelpe og ikke imponere med kunnskapene sine. Spør du meg var det dårlig stil av deg å snakke så frekt til ham. Du kunne bare sagt at du visste hva du holdt på med selv om det kanskje ikke så sånn ut og at du helst ikke ville bli forstyrret under treningen. Bitching kan man godt spare til de som virkelig er ufine og slemme. Personlig så legger jeg meg ikke opp i andres trening og jeg vil heller ikke "tilby min kunnskap" med mindre man trener på en måte som kan føre til at ryggen eller bena dine knekker. Uavhengig av kjønn så tenker jeg at det er en borgerplikt å gripe inn om andre er i fare uansett om man er mann eller kvinne eller voksen eller barn. Om du ser noen i nød så må du jo gripe inn? Uansett om dette skjer på et treningssenter eller ellers i livet? Endret 11. februar 2017 av WubWub 1
Gjest antbug Skrevet 11. februar 2017 #20 Skrevet 11. februar 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Personlig så legger jeg meg ikke opp i andres trening og jeg vil heller ikke "tilby min kunnskap" med mindre trener på en måte som kan føre til at ryggen eller bena dine knekker. Uavhengig av kjønn så tenker jeg at det er en borgerplikt å gripe inn om andre er i fare uansett om man er mann eller kvinne eller voksen eller barn. Om du ser noen i nød så må du jo gripe inn? Uansett om dette skjer på et treningssenter eller ellers i livet? Ja, hvis folk gjør noe riv ruskende galt og utsetter seg for fare synes jeg absolutt man bør gjøre noe, uansett kjønn selvfølgelig, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var tilfellet her. Hun sier jo at hun trener mye og vet hva hun holder på med, så da kan jeg ikke tro at hun gjorde noe som var direkte farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå