Gå til innhold

Hjelp, hvilke instanse kan hjelpe meg med å ta riktig avgjørelser iforhold til barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hovedomsorg for ett barn på 5år. Barnet er hos meg 100% av tiden, og bare på besøk hos moren sammen med meg 1 eller max 2 ganger i uken (1-2 timer gangen). Jeg og mor til barnet har 50/50 ansvar, noe jeg synes er feil med tanke på at jeg er med barnet 100%, men ok det er ikke selve problemet jeg prøver å ta opp.

Det som plager meg virkelig er hva moren bruker tiden sin på, og som jeg føler hun ikke vil prioritere på barnet. Det er en alt for lang historie å fortelle om alt som har skjedd etter vi gikk i fra hverandre. Poenget er at jeg må ha noen å drøfte hva som er riktig å gjøre med barnet videre. Skal jeg tørre å sende barnet med moren til venner av henne som jeg ikke helt føler jeg kan stole på? (pga dårlige venner hun har hatt før). Kjenner jeg er kjemperedd for å sende 5åringen til mennesker som kanskje driver med noe jeg ikke liker (narkotika f.eks), og trenger noen å drøfte disse tingene med.

Noen som vet om en eller annen hjelpetjeneste som hjelper meg som far til barnet å ta de riktige beslutningene?

Er ikke ute etter å straffe mor, med mindre det viser seg at hun gjør noe galt eller ulovelig. Dessverre orker jeg ikke snuse for mye i privatlivet hennes siden vi ikke bor sammen. 

Anonymkode: a3233...723

Videoannonse
Annonse
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hovedomsorg for ett barn på 5år. Barnet er hos meg 100% av tiden, og bare på besøk hos moren sammen med meg 1 eller max 2 ganger i uken (1-2 timer gangen). Jeg og mor til barnet har 50/50 ansvar, noe jeg synes er feil med tanke på at jeg er med barnet 100%, men ok det er ikke selve problemet jeg prøver å ta opp.

Det som plager meg virkelig er hva moren bruker tiden sin på, og som jeg føler hun ikke vil prioritere på barnet. Det er en alt for lang historie å fortelle om alt som har skjedd etter vi gikk i fra hverandre. Poenget er at jeg må ha noen å drøfte hva som er riktig å gjøre med barnet videre. Skal jeg tørre å sende barnet med moren til venner av henne som jeg ikke helt føler jeg kan stole på? (pga dårlige venner hun har hatt før). Kjenner jeg er kjemperedd for å sende 5åringen til mennesker som kanskje driver med noe jeg ikke liker (narkotika f.eks), og trenger noen å drøfte disse tingene med.

Noen som vet om en eller annen hjelpetjeneste som hjelper meg som far til barnet å ta de riktige beslutningene?

Er ikke ute etter å straffe mor, med mindre det viser seg at hun gjør noe galt eller ulovelig. Dessverre orker jeg ikke snuse for mye i privatlivet hennes siden vi ikke bor sammen. 

Familievernkontoret kan hjelpe dere begge, men da spesielt henne ved å tilby kurs som gjør at hun forstår mer av hva som kreves av henne som mor. Dere har kansje vært innom familievernkontoret før, ettersom dere gikk fra hverandre? 

Anonymkode: f5139...fc4

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig.  Med hovedomsorg er du ansvarlig for barnet også når der er hos mor, fikk jeg beskjed om av barnevern. I mitt tilfelle hos far, som flere ganger hadde drukket seg full alene med barnet. ( Ved et tilfelle så full at barnet ikke klarte å vekke han. 

Fikkbeskjed om at jeg ikke kunne nekte samvær, men at jeg hadde  ansvar for å følge med på om ba4net var trygt hos far.

Anonymkode: 4cc5c...46a

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig.  Med hovedomsorg er du ansvarlig for barnet også når der er hos mor, fikk jeg beskjed om av barnevern. I mitt tilfelle hos far, som flere ganger hadde drukket seg full alene med barnet. ( Ved et tilfelle så full at barnet ikke klarte å vekke han. 

Fikkbeskjed om at jeg ikke kunne nekte samvær, men at jeg hadde  ansvar for å følge med på om ba4net var trygt hos far.

Hvordan gjorde du det da? 

Litt håreisende konklusjon egentlig.."Åja, han drikker seg dritings ja. Får ikke vekket han å greier. Jaja, det er ditt ansvar å passe på da." 

Anonymkode: f5139...fc4

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva du gjorde om du hadde mistanker om at barnet ikke har hatt det bra hos far?

Familievernskontoret klarer ikke belære mor til barnet. Hun tror selv hun er en av de bedre mødre og tror hun kan så mye. Hun lyger over hva hun er med på og kan for å få sympati osv. Jeg vil ikke snakke med dette kontoret om de er avhengig av at mor blander seg inn. 

Skrevet

Skjønner at du ikke vil snakke med familiekontoret pga din situasjon, men jeg tror nok de er den beste instansen å ta kontakt med. De har mye kunnskap om slike saker, og jeg tror ikke det er noen andre instanser man kan henvende seg til. Jeg tror ikke det er nødvenig å innblande mor, altså du slipper det om du ikke vil. Ta kontakt med nærmeste familiekontor og spørr om ikke du kan få en samtale alene, for å drøfte hva DU som far kan gjøre i din situasjon? Få en samtalepartner som ikke støtter mor eller har vært innblandet i deres sak. Evt ta kontakt med fastlege for å høre hva du kan gjøre. Ønsker deg masse lykke til! :)

Anonymkode: 3edd0...9f3

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du ikke vil snakke med familiekontoret pga din situasjon, men jeg tror nok de er den beste instansen å ta kontakt med. De har mye kunnskap om slike saker, og jeg tror ikke det er noen andre instanser man kan henvende seg til. Jeg tror ikke det er nødvenig å innblande mor, altså du slipper det om du ikke vil. Ta kontakt med nærmeste familiekontor og spørr om ikke du kan få en samtale alene, for å drøfte hva DU som far kan gjøre i din situasjon? Få en samtalepartner som ikke støtter mor eller har vært innblandet i deres sak. Evt ta kontakt med fastlege for å høre hva du kan gjøre. Ønsker deg masse lykke til! :)

Anonymkode: 3edd0...9f3

Takk for tips og råd. Dette skal jeg ta med meg videre. Skal lese litt mer om hvordan det fungerer dette familiekontoret. 

• Liker 1
Skrevet

Du må notere og dokumentere hver eneste samtale, sms, brev, osv du har mellom moren og deretter søke for 100% samvær.  Du allerede har det, så gjør det offentlig, for barnas skyld.  

• Liker 2
Skrevet

Du kan vel også snakke med helsesøster for å få tips om hvor du eventuelt kan henvende deg videre? Det kan også hende at du kan snakke med barnevernet? Kanskje dem kan vedta samvær hos mor med tilsyn? Da er det noen i fra barnevernet som er med på samværet, og sørger for at det er trygt for barnet ditt :)

Skrevet

Lavterkseltilbud innad i kommunen er familienheten som består av alt fra helsesøster til psykolog. Anbefales varmt! De er gode til å lytte og veilede i situasjoner som man står i. Kan også tipse om ICDP kurs hvor flere foreldre samles over noen timer fordelt på flere uker, helt fantastisk :-) Sånn med tanke på at dere har 50/50 men at denne i praksis ikke holdes bør du jo gjøre en endring slik at du får økonomiske stønader som bidrag, utvidet trygd, overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, bostøtte, skattefordeler og fradrag.

Håper det ordner seg <3

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, Outlander skrev:

Du må notere og dokumentere hver eneste samtale, sms, brev, osv du har mellom moren og deretter søke for 100% samvær.  Du allerede har det, så gjør det offentlig, for barnas skyld.  

det er dette du som ansvarlig voksen person må gjøre, for en vakker dag vil hun kreve å ha barnet 50 % da må du sende det dit hvis du ikke har gjort noe for å hindre det i dag. hvor samarbeidsvillig er mor da, kan du feks få henne med på 80% uten at hun vil protestere? og så etter hvert gå for 100, det må gjøres i rettsak hvis hun ikke gir deg det frivillig. for å gå til sak må du gå til mekling på familievernkontoret, da får du en attest som er gyldig i 6 mnd. innen de 6 mnd må du ha gått til sak, ellers blir det ny meklings runde. så er det viktig å være kritisk til alle råd du får, også fra offentlige instanser, vet om forl som har fått råd om å filme eller ta opp seg selv når de snakker med barnet. ET DÅRLIG RÅD!!!!!!!! Alt du gjør kan du bruke i en sak men alt kan også bli brukt i mot deg. og de som ikke har vært i situasjonen kan ikke alltid sette seg inn i hvordan systemet fungerer. også psykologer, helsestasjon ol. hvis man må gjennom en rettsak vel og merke. 

Anonymkode: 71303...caf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...