Gå til innhold

Jeg trenger hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig glad st folk som har vært gjennom det samme skriver her❤ Så du beholdte huset selvom de menete noe annet? Glad på dine vegne at du har kommet deg videre og at alt har ordnet seg!! Ja nav er trege men kan namsmannen hjelpe på samme måte? Eller noen andre? Og det med 2 nedbetalingsplaner var jo kjempe bra tips da ser de faktisk st jeg kan betale mer og st de har sikkerhet i boligen min om jeg beholder den ikke sant? For verdien på den vil jo normalt sett vokse med tiden og regner med at de ønsker heller det enn å tvangselge den at jeg får større utgifter og de faktisk får sikkerhet... eller tror du de tenker annerledes?

Anonymkode: ebb9f...d61

Ja takket være min stahet og pågangsmot beholdt jeg huset.....selv om kreditorer, gjeldsrådgiver og namsmannen mente noe annet.

var ikke mye hjelp å få hos namsmannen i mitt tilfelle nei...opplevde ham som veldig nedlatende og litt misunnelig. Tror det kan ha litt med at jeg var veldig kritisk til at han brukte så lang tid på alt. Ting som kunne blitt løst med en kjapp tlf som tok noen min brukte han uker på å få gjennomført😜😜😳

Så min erfaring er: ikke kritisere offentlig ansatte på at de jobber tregt. De er VELDIG hårsåre og full av unnskyldninger og jobber ikke bedre for deg.

Jeg valgte til slutt å kjøre min egen sak overfor kreditorene og banken. Jeg kjørte et tøft løp, men vant frem til slutt.

jeg var også i samme båt som deg angående boliglånet. At jeg var fullt belånt og ville i tillegg til den andre gjelden også sitte igjen med mye restgjeld etter tvangssalg av bolig, men dette brydde ikke kreditorer eller namsmann seg om. Fordi de mente at muligheten for at boligen kunne gå for mye mer enn hva megler taksterte den til var større og at jeg da ikke ville få så mye mer i restgjeld. Husk at hver kreditor driter i gjelden du har til de andre kreditorene, de er mest opptatt av at du betaler gjelden din til dem først.

dessuten er det enklere for deg å finne løsninger for deg når du har full oversikt over hva du skylder til til alle kreditorene dine.

Min løsning ble å ta opp et lån via mine foreldre og på den betingelsen at alle kreditorene godtok et oppgjør av deres krav uten renter og at jeg betalte de det innen en måned. Jeg sparte vel over kr 500.000,- i renter på en slik avtale.

er det noe du kunne fått hjelp til av dine foreldre?

Anonymkode: b6348...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg møtte opp på nav og nektet å gå hjem før jeg fikk en avtale med en gjeldsrådgiver. Etter mye frem og tilbake i et par timer fikk jeg en avtale om møte....men 3 måneder frem i tid. På det tidspunktet hadde mesteparten av gjelden min gått til inkasso. 

Jeg hadde med meg oversikt på all min gjeld da jeg troppet opp på nav, men fikk ikke overlevert det da, måtte vente til møtet som ble satt 3mnd frem i tid. Møtte så opp til det møtet med oppdatert oversikt over min gjeld og kreditorer. Men gjeldsrådgiver ville ikke motta de, hun skulle bruke eget skjema for å innhente hvem kreditorene var og hvor mye jeg skyldte dem. Først 3mnd etter dette møtet ble det nytt møte der vi skulle gå igjennom opplysningene hun hadde mottatt(akkurat de samme som jeg hadde med til henne 3mndtidligere) så viste det seg at hun hadde glemt å få svar fra en kreditor, så måtte vente nye 3mnd på dette.

i mellomtiden hadde jeg selv prøvd å finne mest mulig ut av hvordan dette kunne løses og ikke bare satt på gjerdet og ventet. På dette tidspunktet hadde ogdåflere av kravene havnet hos namsmannen med krav om tvangssalg. Derfor tok jeg kontakt med ham og ville se påmontert det var mulig om en gjeldsordning, men var ikke mye positivt å få. Også der tok det lang tid å få til et møte og da ble det i første møte avtalt å ta en oppdatert takst av boligen. Under befaringen av boligen hengte namsmannen seg veldig opp i at mine foreldre hadde kjøpt en flat tv til meg(julegave) siden min gamle kassett hadde tatt kvelden. Han mente at jeg helt klart burde solgt den i stedet for å pakke den opp når jeg fikk den eller bedt om at foreldrene mine betalte noe av gjelda mi istedet😳😳

også på det tidspunktet hadde jeg nettopp fått et jobbtilbud etter flere års ledighet pga sykdom. Han hengte seg også veldig oppi hvordan jeg hadde klart å få meg en så godt betalt jobb og poengterte flere ganger at til og med han tjente mye mindre enn det der.

så du vil møte på myyyye motgang underveis og mange dømmende personer. Du må bare blåse i det og stå på. Jeg byttet gjeldsrådgiver 3 ganger siden jeg mente de ikke gjorde en god nok jobb.

Uffa meg så kjipt så synd at det skam være sånn de er faktisk de eneste som kan hjelpe og så tar det så langt tid... det som skremmer meg at tvangsalg kommer før jeg rekker å gjøre noe...hva anbefaler du? Burde jeg si at det haster pga mulig tvangsalg? At det har noe å si og st alt er hos namsmannen allerede og st jeg trenger hjelp så fort som bare det!! Eller gå til en advokat? Det som jeg strever mest med som du også sa at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne og hva som er best å gjøre nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja takket være min stahet og pågangsmot beholdt jeg huset.....selv om kreditorer, gjeldsrådgiver og namsmannen mente noe annet.

var ikke mye hjelp å få hos namsmannen i mitt tilfelle nei...opplevde ham som veldig nedlatende og litt misunnelig. Tror det kan ha litt med at jeg var veldig kritisk til at han brukte så lang tid på alt. Ting som kunne blitt løst med en kjapp tlf som tok noen min brukte han uker på å få gjennomført😜😜😳

Så min erfaring er: ikke kritisere offentlig ansatte på at de jobber tregt. De er VELDIG hårsåre og full av unnskyldninger og jobber ikke bedre for deg.

Jeg valgte til slutt å kjøre min egen sak overfor kreditorene og banken. Jeg kjørte et tøft løp, men vant frem til slutt.

jeg var også i samme båt som deg angående boliglånet. At jeg var fullt belånt og ville i tillegg til den andre gjelden også sitte igjen med mye restgjeld etter tvangssalg av bolig, men dette brydde ikke kreditorer eller namsmann seg om. Fordi de mente at muligheten for at boligen kunne gå for mye mer enn hva megler taksterte den til var større og at jeg da ikke ville få så mye mer i restgjeld. Husk at hver kreditor driter i gjelden du har til de andre kreditorene, de er mest opptatt av at du betaler gjelden din til dem først.

dessuten er det enklere for deg å finne løsninger for deg når du har full oversikt over hva du skylder til til alle kreditorene dine.

Min løsning ble å ta opp et lån via mine foreldre og på den betingelsen at alle kreditorene godtok et oppgjør av deres krav uten renter og at jeg betalte de det innen en måned. Jeg sparte vel over kr 500.000,- i renter på en slik avtale.

er det noe du kunne fått hjelp til av dine foreldre?

Leser det du skriver å ser at jeg må virkelig manne meg opp få opp energien å ta tak i dette på en best mulig måte... dessverre så har jeg ingen som kan hjelpe meg med lån😔Håper virkelig at jeg kan unngå tvangsalg... vet ikke hvorfor jeg er så redd for det😢 Føler det er både flaut og skammelig og ikke minst skummelt!! Vil gjøre opp for meg på en best mulig måte og banken som har lpnt meg til boliglånet har vel førstepri i hele saken da de kan tape mye på dette og jeg betaler jo dem?! Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uffa meg så kjipt så synd at det skam være sånn de er faktisk de eneste som kan hjelpe og så tar det så langt tid... det som skremmer meg at tvangsalg kommer før jeg rekker å gjøre noe...hva anbefaler du? Burde jeg si at det haster pga mulig tvangsalg? At det har noe å si og st alt er hos namsmannen allerede og st jeg trenger hjelp så fort som bare det!! Eller gå til en advokat? Det som jeg strever mest med som du også sa at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne og hva som er best å gjøre nå

Start med gjeldsrådgiver hos nav/kommunen du bor i. Møt opp personlig og krev å få et møte med noen og si det haster. Ikke gå før du får et møte/møtedato.

så prøv å få deg en oversikt over hvem du skylder penger og hvor mye.  

Gjerne les litt om det her: http://gratisrettshjelp.no/blog/1-2-fa-oversikt-over-gjelden/

https://gjeld.org/mistet-oversikten

https://www.trondheim.kommune.no/selvhjelpspakke/

En advokat koster jo penger så jeg regner med du ikke har råd til det?

du kan som sagt gjøre mye selv på egen hånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser det du skriver å ser at jeg må virkelig manne meg opp få opp energien å ta tak i dette på en best mulig måte... dessverre så har jeg ingen som kan hjelpe meg med lån😔Håper virkelig at jeg kan unngå tvangsalg... vet ikke hvorfor jeg er så redd for det😢 Føler det er både flaut og skammelig og ikke minst skummelt!! Vil gjøre opp for meg på en best mulig måte og banken som har lpnt meg til boliglånet har vel førstepri i hele saken da de kan tape mye på dette og jeg betaler jo dem?! Eller tar jeg helt feil?

Har du fortalt familien din om ditt problem da? Vet det sitter langt inne å fortelle det til familie og venner, men tror det kan være greit at du forteller det til dem. Grunnen er at de vil forstå hva du står oppe i og ikke minst være din støtte i de tunge dagene og heie på deg. Du trenger noen som støtter deg i en slik tid😉👍

Du vil fort komme over at du synes det er ubehagelig og flaut etterpå.

ja banken som har boliglånet ditt har 1. Pri, men de kan ikke nekte et tvangssalg om de andre kreditorene krever tvangssalg. Bra du overholder boliglånet👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fortalt familien din om ditt problem da? Vet det sitter langt inne å fortelle det til familie og venner, men tror det kan være greit at du forteller det til dem. Grunnen er at de vil forstå hva du står oppe i og ikke minst være din støtte i de tunge dagene og heie på deg. Du trenger noen som støtter deg i en slik tid😉👍

Du vil fort komme over at du synes det er ubehagelig og flaut etterpå.

ja banken som har boliglånet ditt har 1. Pri, men de kan ikke nekte et tvangssalg om de andre kreditorene krever tvangssalg. Bra du overholder boliglånet👍

Kun de få vennene jeg har vet om det familien min er ikke med i det bildet dessverre,de kan jeg ikke regne med... men en ting jeg virkelig lurer på hvordan stopper man tvangsslg sltså at det ikke går så langt? Hvem kan hjelpe meg med det eller er dette boe jeg burde ordne alene? Altså sende dem nedbetalingsplan med begge tilfellene? Aner ikke åssen det foregår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun de få vennene jeg har vet om det familien min er ikke med i det bildet dessverre,de kan jeg ikke regne med... men en ting jeg virkelig lurer på hvordan stopper man tvangsslg sltså at det ikke går så langt? Hvem kan hjelpe meg med det eller er dette boe jeg burde ordne alene? Altså sende dem nedbetalingsplan med begge tilfellene? Aner ikke åssen det foregår...

Burde jeg lage en sånn oversikt til de som har pant i boligen min eller vente til rådgiver tar tak i det? Hva er smartest å gjøre i et sånt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Burde nok fortalt familien din uansett, du ville nok blitt positivt overrasket over dem når det kommer til stykket.

eneste måte å stoppe et tvangssalg på er at du får den kreditoren som krever det til å trekke kravet om tvangssalg. Og den kreditoren vil nok kreve en avtale med deg før de trekker et tvangssalg. Problemet er nok at de vil kreve en nedbetalingsplan der du betaler mest til de(de driter jo i de andre kreditorene) og da vil muligheten til å betale de andre kravene henge i en tynn tråd siden du ikke vil ha penger til å betale til dem og de vil da kreve tvangssalg for å prøve å få noe penger av deg. 

Så derfor få til det møtet med gjeldsrådgiver fortest mulig og lage en nedbetalingsplan som han kan forhandle frem med kreditorene på dine vegne. Da er den kreditoren som har krevd tvangssalg litt mer medgjørlig på å trekke det når det kommer fra en gjeldsrådgiver enn fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Burde nok fortalt familien din uansett, du ville nok blitt positivt overrasket over dem når det kommer til stykket.

eneste måte å stoppe et tvangssalg på er at du får den kreditoren som krever det til å trekke kravet om tvangssalg. Og den kreditoren vil nok kreve en avtale med deg før de trekker et tvangssalg. Problemet er nok at de vil kreve en nedbetalingsplan der du betaler mest til de(de driter jo i de andre kreditorene) og da vil muligheten til å betale de andre kravene henge i en tynn tråd siden du ikke vil ha penger til å betale til dem og de vil da kreve tvangssalg for å prøve å få noe penger av deg. 

Så derfor få til det møtet med gjeldsrådgiver fortest mulig og lage en nedbetalingsplan som han kan forhandle frem med kreditorene på dine vegne. Da er den kreditoren som har krevd tvangssalg litt mer medgjørlig på å trekke det når det kommer fra en gjeldsrådgiver enn fra deg.

Okej tror jeg har skjønt det... har lest meg gal på nette på mange forum og her... står forskjellig overalt og det er forskjellige situasjoner, siden mange av de har pant i boligen min så føler jeg at det haster som bare det å få gjort noe her, avtaler vil jeg gå med på jeg går med på alt  så lenge jeg slipper tvangsalg og trusler fra alle siden hver dag...dere som har vært i samme situasjon vet hva jeg mener... ikke hyggelig i det heletatt å vente på brev ang tvangsalg dag etter dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg lage en sånn oversikt til de som har pant i boligen min eller vente til rådgiver tar tak i det? Hva er smartest å gjøre i et sånt tilfelle?

Ville startet med det selv siden det vil ta lang tid før gjeldsrådgiver gjør det. Du vil få et møte langt frem i tid, samt at de skal sende brev til alle mulige kreditorer du kan ha gjeld hos....de bruker laaaaang tid på dette. Regner med di ikke vil ha en oversikt over gjelden din før om 3-6 mnd frem i tid. Mens du hvis du jobber aktivt og sender mailer/ringer rundt vil ha klar en oversikt på 1-2uker.

oversikten skal inneholde ALLE du har gjeld til og oversikt over dine eiendeler. I dette tilfelle din leilighet og sette opp verdi av denne. Regner med at gjeldsrådgiver vil ha en oppdatert takst av denne, så sikkert smart å fått 2-3meglere ta en verdivurdering av den.

så har sikkert flere av dine kreditorer tatt pant i den for å sikre sine krav. Så du må sette opp en oversikt over hvilke kreditorer som har 2. Pri osv etter boliglånet ditt. Vil være enklere å forhandle frem en avtale med den kreditoren som eks har 8. Pri i boligen enn kreditor som har 2. Pri i boligen. Den som har 2. Pri vil nok prøve å gamble på at de vil få inn noen ekstra kroner på tvangssalg av din leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okej tror jeg har skjønt det... har lest meg gal på nette på mange forum og her... står forskjellig overalt og det er forskjellige situasjoner, siden mange av de har pant i boligen min så føler jeg at det haster som bare det å få gjort noe her, avtaler vil jeg gå med på jeg går med på alt  så lenge jeg slipper tvangsalg og trusler fra alle siden hver dag...dere som har vært i samme situasjon vet hva jeg mener... ikke hyggelig i det heletatt å vente på brev ang tvangsalg dag etter dag...

Ja er mye forskjellig. Leste meg gul og blå selv den gangen, men få til det møtet med gjeldsrådgiver og lag deg den oversikten over alle dine kreditorer fortest mulig. Er den beste starten det 😃

Ja det er ikke så koselig så jo fortere du får igang dette jo fortere får du en løsning på dette😉😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer nok jo forteree jo bedre... men det med 1,2,3,4 osv pri hvis nr 3 søker tvangsalg så taper jo alle andre på det leste noe om det at det er første mann til mølla og de som har andre pri de trekker meg jo allerede, utifra der jeg har lest så er andre pri de som trekker meg 3 de som får trekk når denne er ferdig...vet du noe mer om det? Om de som har 6 pri kan søke tvangsalg virker dumt hvis alle de andre er i køen foran de uansett eller tar jeeeg heeelt feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det stemmer nok jo forteree jo bedre... men det med 1,2,3,4 osv pri hvis nr 3 søker tvangsalg så taper jo alle andre på det leste noe om det at det er første mann til mølla og de som har andre pri de trekker meg jo allerede, utifra der jeg har lest så er andre pri de som trekker meg 3 de som får trekk når denne er ferdig...vet du noe mer om det? Om de som har 6 pri kan søke tvangsalg virker dumt hvis alle de andre er i køen foran de uansett eller tar jeeeg heeelt feil nå?

Ikke tenk mer nå, du blir bare sliten. Og ikke Google mer, det er så mange ulike situasjoner og utfall der som gjør deg mer forvirret enn klok! 

Gå til Nav i morgen, og krev dato for møte med gjeldsrådgiver. Samtidig som du er der, så tar du en samtale med en som jobber med rettigheter og ber om å få oppgitt hva du har krav på til barnevakt og ev andre ting. Ser det flere skriver om at det går tregt, og det er også min erfaring. Så du må være på, purre og kreve. Jeg er sikker på at du får orden på økonomien din og livet ditt igjen om ikke så altfor lenge 😊 

Anonymkode: 62880...c2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste det nå..så sykt... det er synd at det ikke er bedre system på slike ting... jeg tapte også 500 tusen på en dag og banke ga meg lån etter lån... føler meg så dum nå men det er ikke lett å stoppe når man er ute på kjøre... håper noen av dere som leser dette også kanskje kan svare meg på det tidligere jeg skrev om 1,2,3 priotirering om noen vet noe om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste det nå..så sykt... det er synd at det ikke er bedre system på slike ting... jeg tapte også 500 tusen på en dag og banke ga meg lån etter lån... føler meg så dum nå men det er ikke lett å stoppe når man er ute på kjøre... håper noen av dere som leser dette også kanskje kan svare meg på det tidligere jeg skrev om 1,2,3 priotirering om noen vet noe om det? 

Har ikke noe å bidra med, annet enn at jeg krysser fingrene for deg! Det høres helt sykt ut at bankene kan gi deg så mye i usikret lån på én dag. 

Og så sender jeg deg en god og varm klem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Amawhatsnot skrev:

Har ikke noe å bidra med, annet enn at jeg krysser fingrene for deg! Det høres helt sykt ut at bankene kan gi deg så mye i usikret lån på én dag. 

Og så sender jeg deg en god og varm klem. 

Tusen takk klem til deg å❤

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med deg? 

Anonymkode: a7875...3c2

Hei. Jeg er så glad når jeg ser at det er faktisk mennesker som bryr deg og ønsker å hjelpe hverandre❤ Dette betyr mye for alle som er i denne situasjonen...ord og råd kan hjelpe mye!! Startet dagen med å ringe legen, fikk psykolog time gratis via jobb forsikringen så får nok time om kort tid. Så starte eeg skumle, satt og rista og grua meg til å ringe til namsmannen og nav... ringte først til namsmannen og bråt i tårer det hu spurte meg om var om jeg var lei meg pga høy trekk, da sa jeg nei men pga tvangsalg og usikkerhet, fikk svar at det ikke var noe tvangsslg og at jeg burde snakke med en rådgiver hos Nav får å prøve å ordne avtaler og at de viste hva som skulle gjøres og hvirdan man går videre, hu kunne ikke love noe men sa at det er lite sansynelig at det blir tvansalg nå siden jeg betaler men hun kunne ikke garantere noe og anbefalte at rådgiver tok kontakt med alle... venter på time hos nav går det ikke kjapt nok så sender jeg mail til alle kreditorene selv med hjelp fra en som kan litt om det,en venn av meg har jobbet i bank tidligere og kjenner litt tilndette... nok en gang tusen takk til alle som bryr seg og prøver p hjelpe og håper noen andre lærer av dette... skal virkelig ta tak i alt og stå på fremover, da det fortsatt ikke er forseint..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...