Olaug Olsen Skrevet 12. februar 2017 #121 Skrevet 12. februar 2017 TS Beklager at jeg var slem i går ("bo ute kommentaren"). Jeg ser at du er oppe i en vanskelig situasjon, og du har fått veldig mange gode rpd i denne tråden. Noen av de som svarer jobber på den andre siden av kontorpulten, med slike saker som din. Jeg sitter og leser denne historien fra virkeligheten: http://www.spillavhengighet.no/erfaringer/opplevelser/6-mine-opplevelser-som-parorende-til-en-spilleavhengig Og jeg tenker at kanskje du har en venninne/ søster eller venn, som kan hjelpe til med styringen av økonomien for en periode? Tenk om du kunne fått ukens matpenger i hånden, så kunne du forholdt deg bare til det du har å rutte med i cash? Kanskje det kunne vært greit å dele historien din med noen av de som står deg nær? Da vil de skjønne at du er sårbar, og kanskje støtte deg og barnet ditt i denne vanskelige perioden?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #122 Skrevet 12. februar 2017 Du sier at du har 25000 totalt brutto i inntekt? Hva mener du da? Hvor mye har du utbetalt i mnd fra jobb? Og hvor mye har du pr mnd i barnepensjon? Har du kun barnepensjon fra nav, eller også fra livsforsikringen til barnets far? Og så har du jo 1940 i barnetrygd i tillegg. Hvor mye utgjør dette totalt? Anonymkode: 106b4...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #123 Skrevet 12. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i inkassobransjen med blant annet gjeldsordning, konkursbo og tvangssalg. På mandag må du begjære saken utsatt. Ring namsmannen og spør hvilke muligheter du har, om du kan betale noe av det og få til en betalingsavtale. Vis at du har betalingsvilje! Lag et oversiktlig budsjett og legg det frem. Dersom dette ikke går, kan du likevel be om begjæring om utsettelse og selge boligen selv før den blir tvangssolgt. I de tilfellene jeg har vært borti, kommer man langt med å ta kontakt, vise at man vil gjøre opp for seg og prøve å få til betalingsavtaler. Du kan også kontakte Nav og få time med en gjeldsrådgiver der som kan hjelpe deg. Gjelden din er stor, men ikke helt uhåndterlig. Du kan jo søke om gjeldsordning, men jeg tror muligens at du ikke får det innvilget ettersom gjelden er såpass ny og du er ung og har mange år med jobb foran deg. Men det skader ikke å prøve. Og dersom du ikke får det, kan du forhandle med kreditorer om gunstigere rente, ta ny verdivurdering av leiligheten og se om du får bakt noe av gjelden i bolig. Ellers må du leve på et minimumsnivå i flere år frem i tid, men det er absolutt ikke umulig. Jobber som sagt med dette, og jeg vet det har løst seg for veldig mange! Lykke til! Anonymkode: 29639...212 Tusen takk, men boligen har jeg tatt verdivurdering på og den har ikke økt. Tror du det er fare for tvangsalg nå? Og at de kanskje heller vil gå med på avtaler og nedbetaligngsavtaøer? Jeg er villig til å betale og inngå avtaler men det ser så mørkt ut, og jeg prøvde å inngå avtaler på egenhånd før det hadee gått så langt men de var ikke int.😔 Anonymkode: ebb9f...d61
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #124 Skrevet 12. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Ts Jeg har har vært/delvis er i samme situasjon som deg, bortsett fra at min forbruksgjeld ikke var fullt så høy som din. Ta kontakt med Nav og be om time til gjeldsrådgiver. Si at det haster. Og så tar du det derfra. Ingen vil sette deg på gata når de ikke får noen penger fra et leilighetssalg uansett. Dessuten betyr ikke at de har tatt pant det samme som at de krever tvangssalg. Men de sikrer seg plass i "køen" over prioriterte om du skulle selge med overskudd en gang i framtiden. Når det gjelder gjeldsordning så kan det være en mulighet. Kravet er at over halvparten av gjelden må vøre over to år gammel og at du er uten varig i stand til å betale. Her ser de på en fem års periode som varig. Men alt dette vet gjeldsrådgiver. Ved ev gjeldsordning så ser de først på om det er en mulighet for å få til en frivillig gjeldsordning med kreditorene, hvis ikke kan tvungen gjeldsordning være aktuelt. Men få time hos gjeldsrådgiver og ev namsmann. For min del ble byrden lettere å bære med en gang jeg fikk snakket med noen som kan dette, og som hjalp meg å finne gode løsninger. Gjeldsrådgiver/namsmann stopper all pågang fra kreditorer for en periode, mens dete jobber for en løsning. Sørg for at husleie, TV-lisens( og andre regninger fra staten) og banklån blir betalt for om du utelater slike regninger så kan veien til tvangssalg være kort. Ikke mist troen på deg selv og en god framtid for deg og barnet ditt. Det er "bare" penger, og det ordner seg på et eller annet vis. klem 😊 Anonymkode: 62880...c2d Tusen talk men er det namsmannen jeg burde snakke med eller nav? Siden saken er hos namsmannen kan de da hjelpe meg? Hvordan kom du deg ut av situasjonen? Hvem fikk du hjelp av... trenger å vite litt om åssen jeg skal gå frem nå.. Anonymkode: ebb9f...d61
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #125 Skrevet 12. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du tydeligvis er så uvitende, så er det ofte lurt å tie! TS, ikke ta slike ting til deg, OK? Anonymkode: 62880...c2d Prøver å la vær😘 Folk kan være slemme Anonymkode: ebb9f...d61
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #126 Skrevet 12. februar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen talk men er det namsmannen jeg burde snakke med eller nav? Siden saken er hos namsmannen kan de da hjelpe meg? Hvordan kom du deg ut av situasjonen? Hvem fikk du hjelp av... trenger å vite litt om åssen jeg skal gå frem nå.. Anonymkode: ebb9f...d61 Ta kontakt med gjeldsrådgiver hos Nav. Namsnann og gjeldsrådgiver har tett kontakt og jobber sammen i mange saker. Får du ikke time raskt nok hos gjeldsrådgiver, så tar du direkte kontakt med namsmann. Jeg kom meg ut av situasjonen ved å forklare min situasjon, årsak til gjelden osv. Det ble forhandlet fram bedre betingelser hos kreditorene, slettng av renter, kutt i salær osv, og så får de penger etterhvert som det er deres tur i køen. De har alle pant i leiligheten min, så de er sikret. Vi har igjen penger basert på satsene til livsopphold å leve for. Vi klarer oss veldig fint på dette, når vi er strukturerte og bevisste. Og jeg slipper å engste meg for tvangssalg og "skumle" regninger i posten, så jeg har det bra nå. Anonymkode: 62880...c2d
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #127 Skrevet 12. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med gjeldsrådgiver hos Nav. Namsnann og gjeldsrådgiver har tett kontakt og jobber sammen i mange saker. Får du ikke time raskt nok hos gjeldsrådgiver, så tar du direkte kontakt med namsmann. Jeg kom meg ut av situasjonen ved å forklare min situasjon, årsak til gjelden osv. Det ble forhandlet fram bedre betingelser hos kreditorene, slettng av renter, kutt i salær osv, og så får de penger etterhvert som det er deres tur i køen. De har alle pant i leiligheten min, så de er sikret. Vi har igjen penger basert på satsene til livsopphold å leve for. Vi klarer oss veldig fint på dette, når vi er strukturerte og bevisste. Og jeg slipper å engste meg for tvangssalg og "skumle" regninger i posten, så jeg har det bra nå. Anonymkode: 62880...c2d Er så glad at en som har vært gjennom det samme forteller meg dette❤ Men hadde du plass i boligen? Altså mer verdi enn boliglån? Og hva mener du med at de får penger etter det er dems tur i køen? Blir det det samme som jeg har i dag hos namsmannen at de trekker en sak om gangen? Og at de andre må vente på tur? Er så takknemelig at du skriver om situasjoen din til meg siden er er fortapt aner ikke hva som skal gjøres nå og hva av muligheter jeg har. Anonymkode: ebb9f...d61
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #128 Skrevet 12. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts få deg søvn nå. Ro deg ned. Slapp av i morgen og kos dg med jenta di i vinterværet. Ta kontakt med nav mandag og få hastemøte med gjeldsrådgiver og si at du treng hjelp. Ta med oversikten din i møtet. De hjelper deg videre. Du greier det og når du får hjelp så vil du slappe av mer. Du skal se det ordner seg for snille jenter. Anonymkode: 5efcf...9ae Takk for fine ord skal prøve å svare slle men ble litt mye her, setter står pris på alt dere skriver og råda dere kommer med. Ville jo bare høre med noen som har erfaring med dette om det finnes håp, ser mange skriver om gjeldsordning det er ikke det jeg er ute etter, kan godt ha trekk i 10 år men vil ikke være redd for å miste boligen hver dag og vil få kontroll på ting. Håper det fine s håp for meg å😢 Anonymkode: ebb9f...d61
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #129 Skrevet 12. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for fine ord skal prøve å svare slle men ble litt mye her, setter står pris på alt dere skriver og råda dere kommer med. Ville jo bare høre med noen som har erfaring med dette om det finnes håp, ser mange skriver om gjeldsordning det er ikke det jeg er ute etter, kan godt ha trekk i 10 år men vil ikke være redd for å miste boligen hver dag og vil få kontroll på ting. Håper det fine s håp for meg å😢 Anonymkode: ebb9f...d61 Det får du jo men du må ta grep. I morgen ringer du Anonymkode: 5efcf...9ae 1
ajarRun Skrevet 12. februar 2017 #130 Skrevet 12. februar 2017 Det virker som du er veldig bekymret for boligen, hvorfor? Hvis de skal selge leiligheten din, så leier du jo bare en tilsvarende leilighet, da blir tvangstrekket redusert tilsvarende økningen i boutgifter. For deg har det liten praktisk betydning, men kreditorene dine vil jo tape på det. Det viktige her er at du sørger for å ikke misligholde flere av lånene og at du kommer fram til en avtale med alle. Snakk med dem, og send inn dokumentasjon på inntekt og utgifter. Det virker som om du tror dine kreditorer og namsmannen er fiender som vil ta deg, dette stemmer ikke. Alle vil det samme, de vil at du skal bli gjeldfri, du vil at du skal bli gjeldfri, namsmannen vil at du skal bli gjeldfri. Namsmannen er der for å beskytte deg, og ivareta dine interesser (nok penger til å bo og leve). Hvis du får indikasjon om at boligen skal på tvangssalg bør du vurdere sterkt å selge den frivillig isteden. Boliger solgt på tvangsalg går flere hundre tusen under deres egentlige verdi. Da kan du ende opp uten boligen og med enda større gjeld. Hvis du ikke klarer å finne avtaler med kreditorene, så finner du en leilighet, selger din og så er det problemet løst. Kreditorene taper og du har en trygg og stabil plass å bo. Men med din situasjon vil nok kreditorene se at de ikke har mulighet til å få alt. Husk at de uten lønnstrekk og uten pant står bakerst i køen, de er relativt desperate etter å få inn penger fra deg. Tilby dem litt mot at renter slettes, at gjelden reduseres osv. Disse telefonene du skal ta vil spare deg for enorme summer. Får du ned gjelden din med et par hundre tusen har du allerede kommet deg milevis nærmere mål. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #131 Skrevet 12. februar 2017 35 minutter siden, amativeReflection skrev: Det virker som du er veldig bekymret for boligen, hvorfor? Hvis de skal selge leiligheten din, så leier du jo bare en tilsvarende leilighet, da blir tvangstrekket redusert tilsvarende økningen i boutgifter. For deg har det liten praktisk betydning, men kreditorene dine vil jo tape på det. Det viktige her er at du sørger for å ikke misligholde flere av lånene og at du kommer fram til en avtale med alle. Snakk med dem, og send inn dokumentasjon på inntekt og utgifter. Det virker som om du tror dine kreditorer og namsmannen er fiender som vil ta deg, dette stemmer ikke. Alle vil det samme, de vil at du skal bli gjeldfri, du vil at du skal bli gjeldfri, namsmannen vil at du skal bli gjeldfri. Namsmannen er der for å beskytte deg, og ivareta dine interesser (nok penger til å bo og leve). Hvis du får indikasjon om at boligen skal på tvangssalg bør du vurdere sterkt å selge den frivillig isteden. Boliger solgt på tvangsalg går flere hundre tusen under deres egentlige verdi. Da kan du ende opp uten boligen og med enda større gjeld. Hvis du ikke klarer å finne avtaler med kreditorene, så finner du en leilighet, selger din og så er det problemet løst. Kreditorene taper og du har en trygg og stabil plass å bo. Men med din situasjon vil nok kreditorene se at de ikke har mulighet til å få alt. Husk at de uten lønnstrekk og uten pant står bakerst i køen, de er relativt desperate etter å få inn penger fra deg. Tilby dem litt mot at renter slettes, at gjelden reduseres osv. Disse telefonene du skal ta vil spare deg for enorme summer. Får du ned gjelden din med et par hundre tusen har du allerede kommet deg milevis nærmere mål. Ja det er mitt største frykt og hvem er det som bestemmer tvangsalg hvis alle taper på det? Boliglån betaler jeg jo... skal virkelig prøve meg på alt igjen sommsagt jeg har prøvd å inngå avtaler før det hadde gått så langt men ingen var villige til å gå med på dem...vil bare finne frem en måte som alle kan leve med og at jeg betaler ned på gjelden min... Anonymkode: ebb9f...d61
ajarRun Skrevet 12. februar 2017 #132 Skrevet 12. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er mitt største frykt og hvem er det som bestemmer tvangsalg hvis alle taper på det? Boliglån betaler jeg jo... skal virkelig prøve meg på alt igjen sommsagt jeg har prøvd å inngå avtaler før det hadde gått så langt men ingen var villige til å gå med på dem...vil bare finne frem en måte som alle kan leve med og at jeg betaler ned på gjelden min... Anonymkode: ebb9f...d61 Men hvorfor er det så skremmende? Du vil jo fortsatt ha en plass å bo som er like bra. Hva sa de? Og hva ba du om? Hvilken dokumentasjon ga du dem? https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Tvangsfullbyrdelse/Om-tvangsfullbyrdelse/Tvangssalg-av-eiendom/ De kan kreve tvangssalg, om de gjør det eller ikke kommer jo helt an på dem. Sannsynligvis vil de jo se at de kun kommer til å ende opp omkostningene i tillegg til gjelden og at det derfor er en dårlig løsning for alle. Men hvordan skal du betale ned gjelden din hvis du ikke kan jobbe mer? Hvor mye betaler du ned på gjelden i tillegg til de 6000 kronene som blir trukket?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #133 Skrevet 12. februar 2017 13 minutter siden, amativeReflection skrev: Men hvorfor er det så skremmende? Du vil jo fortsatt ha en plass å bo som er like bra. Hva sa de? Og hva ba du om? Hvilken dokumentasjon ga du dem? https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Tvangsfullbyrdelse/Om-tvangsfullbyrdelse/Tvangssalg-av-eiendom/ De kan kreve tvangssalg, om de gjør det eller ikke kommer jo helt an på dem. Sannsynligvis vil de jo se at de kun kommer til å ende opp omkostningene i tillegg til gjelden og at det derfor er en dårlig løsning for alle. Men hvordan skal du betale ned gjelden din hvis du ikke kan jobbe mer? Hvor mye betaler du ned på gjelden i tillegg til de 6000 kronene som blir trukket? Det er kjempe skremmende siden jeg føler at det er det eneste vi har meg og ungen min...hu har vokst opp i den...og den er ikke fancy eller stor det er en helt vanlig leilighet... nei betaler kun det sitter igjen med 7000 når alt er betalt så kunne inngått en avtale om mer enn 6000kr per mnd om de er villige til å gå med på det...kan jo jobbe mer men jobber skift nå og har ei venninne som bor nærme meg som passer ungen min gratis...flytter jeg så mister jeg jobben eller må betale for barnevakt mere jobb kan jeg jo ta når hu blir eldrr kan ikke la en 5 åring være hjemme alene og komme hjem delv fra barnehagen...trur du de tar det med i avtalen også at jeg faktisk ikke betaler barnevakt og har det gratis siden hu er naboen min og ungene er på lik alder... jeg jobber til 8 på kvelden og det er ikke lett å finne en snnet jobb nå om dagen... Anonymkode: ebb9f...d61
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #134 Skrevet 12. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er så glad at en som har vært gjennom det samme forteller meg dette❤ Men hadde du plass i boligen? Altså mer verdi enn boliglån? Og hva mener du med at de får penger etter det er dems tur i køen? Blir det det samme som jeg har i dag hos namsmannen at de trekker en sak om gangen? Og at de andre må vente på tur? Er så takknemelig at du skriver om situasjoen din til meg siden er er fortapt aner ikke hva som skal gjøres nå og hva av muligheter jeg har. Anonymkode: ebb9f...d61 Hei igjen Jeg hadde 100 % belåning på leiligheten min. Ja, det blir det samme som i dag. At de får penger etter tur. Ser mange her skriver at du må ta kontakt med kreditorer, men det er det ingen vits i så lenge du kun sitter igjen med en liten sum å leve for. Du har ikke mer å betale med uansett, så det gjør vondt verre å lagebeyaøings- avtaler du likevel ikke kan holde. Ta kontakt med gjeldsrådgiver og ta det derfra. Når det gjelder barnepass og arbeidstid utenfor barnehagens åpningstid, kan du få økonomisk støtte til barnepass fra Nav. Kanskje det føles bedre å ha ei barnevakt du kan betale for, så slipper du å "bruke opp" vennskap på slike tjenester. For meg har slike ting mye å si for selvfølelsen min. Og med en barnevakt som kommer hjem til deg, så kan f.eks barnet ditt legge seg tidligere enn åtte også når du er på jobb og slike ting. Jeg forstår at du bekymrer deg, og at det er vanskelig å la være. Jeg forstår også redselen din for å miste leiligheten, men prøv å ikke se for deg det verste. Min erfaring er at alt lar seg ordne på et vis. Anonymkode: 62880...c2d
ajarRun Skrevet 12. februar 2017 #135 Skrevet 12. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kjempe skremmende siden jeg føler at det er det eneste vi har meg og ungen min...hu har vokst opp i den...og den er ikke fancy eller stor det er en helt vanlig leilighet... nei betaler kun det sitter igjen med 7000 når alt er betalt så kunne inngått en avtale om mer enn 6000kr per mnd om de er villige til å gå med på det...kan jo jobbe mer men jobber skift nå og har ei venninne som bor nærme meg som passer ungen min gratis...flytter jeg så mister jeg jobben eller må betale for barnevakt mere jobb kan jeg jo ta når hu blir eldrr kan ikke la en 5 åring være hjemme alene og komme hjem delv fra barnehagen...trur du de tar det med i avtalen også at jeg faktisk ikke betaler barnevakt og har det gratis siden hu er naboen min og ungene er på lik alder... jeg jobber til 8 på kvelden og det er ikke lett å finne en snnet jobb nå om dagen... Anonymkode: ebb9f...d61 Unger tåler å flytte en gang. Jeg flyttet masse når jeg var ung. Hvis du faktisk har mulighet til å betale 5000 kroner i måneden på gjelden i tillegg kan du jo få gjort mye. Har du oversikt over kravene mot deg? Hvor mange kreditorer det er og hvor store summene er? Betal de pengene til de minste kravene mot deg, gebyrene på små krav blir store, og du får en færre kreditor å forholde deg til. Færre regninger og færre skumle brev. Etter at du har betalt inn noe er de sannsynligvis mer medgjørlige til å gi deg en avtale. Si at de kan få mer hver måned hvis de reduserer kravet til hovedstol og fryser renten. Tankegangen om at inntekt vil gå opp i framtiden og at man da kan betale ned er utrolig vanlig. Men å betale 1000 kroner nå, er verdt mange ganger mer enn å betale 1000 kroner om 8 år. 5000 i måneden er nok til å gjøre din posisjon mye bedre. Start med det minste kravet, betal det bort. Dess færre kreditorer dess enklere er det å finne en løsning. Hvis å snakke med dem på telefon ikke hjelper sender du dem en epost. Send med dokumentasjon (lønnslipper, selvangivelse, dokumentasjon på gjelden), da vil de se at de må gjøre noe for å få igjen pengene sine. 1
ajarRun Skrevet 12. februar 2017 #136 Skrevet 12. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen Jeg hadde 100 % belåning på leiligheten min. Ja, det blir det samme som i dag. At de får penger etter tur. Ser mange her skriver at du må ta kontakt med kreditorer, men det er det ingen vits i så lenge du kun sitter igjen med en liten sum å leve for. Du har ikke mer å betale med uansett, så det gjør vondt verre å lagebeyaøings- avtaler du likevel ikke kan holde. Ta kontakt med gjeldsrådgiver og ta det derfra. Når det gjelder barnepass og arbeidstid utenfor barnehagens åpningstid, kan du få økonomisk støtte til barnepass fra Nav. Kanskje det føles bedre å ha ei barnevakt du kan betale for, så slipper du å "bruke opp" vennskap på slike tjenester. For meg har slike ting mye å si for selvfølelsen min. Og med en barnevakt som kommer hjem til deg, så kan f.eks barnet ditt legge seg tidligere enn åtte også når du er på jobb og slike ting. Jeg forstår at du bekymrer deg, og at det er vanskelig å la være. Jeg forstår også redselen din for å miste leiligheten, men prøv å ikke se for deg det verste. Min erfaring er at alt lar seg ordne på et vis. Anonymkode: 62880...c2d Det at man ikke skal snakke med kreditorene er det dummeste rådet du kan komme med. Kreditorene kan uansett hjelpe, og å ta kontakt vil være positivt uansett om det bare er for å si ifra at man har ikke råd til å betale nå. Selvsagt kan man ikke inngå avtaler man ikke kan overholde.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #137 Skrevet 12. februar 2017 Var mye "forstå-seg-på'ere" her som aldri har vært igjennom eller opplevd det som TS står i nå. Det er selvsagt synd at du har havnet i denne situasjonen, men bra at du nå prøver å komme deg ut av den😉👍 Jeg var igjennom det samme selv for noen år siden. Ble sittende igjen med masse gjeld etter et samlivsbrudd og med en x som nektet å gjøre opp etter seg(gjelden hadde pant i mitt hus). Hadde mange runder med kreditorer....nav....namsmannen....men som deg så visste jeg ikke hvor jeg skulle begynne. Min erfaring er etter alt dette. Start med å få et møte med en gjeldsrådgiver hos nav/kommunen. Disse jobber tregt bare så du er klar over dette. Men ring de snarest og få satt opp en møtedato så fort som mulig. De vil hjelpe deg med å se på gjelden din og økonomien din og evt forhandle avtaler på dine vegne med kreditorene dine. Gjeldsrådgiveren vil også opplyse til dine kreditorer at de jobber for å finne en løsning for deg og at de vil få tilsendt et forslag til løsning etterhvert. men som jeg sa....disse gjeldsrådgiverne jobber tregt. Måtte vente i 3 mnd for å få et møte selv med min gjeldsrådgiver....så nye 3mnd til møte nr 2(oppfølgingsmøte). Derfor viktig at du ringer å pusher på å få møte snarest mulig. Når det gjelder tvangssalg av leiligheten din må du være forberedt på at både gjeldsrådgiver, namsmannen og kreditorer vil kreve det. Derfor veldig viktig å lage deg 2 nedbetalingsplaner. 1 hvor det blir gjennomført tvangssalg og de ekstrakostnadene det medfører for deg og 1 hvor du beholder leiligheten din du bor i og hvilke kostnader du da har og på begge nedbetalingsplan må du vise hvor mye du kan nedbetale til dem. Min erfaring var at kreditorer, gjeldsrådgiver og namsmannen gikk for salg av mitt hus. Og mente det beste for meg var å leie i stedet. Selv om at det ikke var mulig å finne en eneste leilighet som var like billig å leie som de mente(kr 5.000,- pr mnd lavere enn de jeg fant på finn.no) og at jeg fikk masse merkostnader ved å flytte og ekstra utgifter til buss osv pga min sønn gikk på skole. Du må bare bite tennene sammen og Google masse om dette temaet. Jeg fikk hjelp av en som tidligere har jobbet som namsmann, også han tvilte på at jeg fikk beholde huset mitt. Han hjalp meg mye, men var nok min stahet og målbevissthet på å få dette til som gjorde at jeg fikk den løsningen jeg ønsket til slutt. i dag en del år seinere bor jeg fremdeles i huset mitt og har nedbetalt nesten alt av gjelden(hadde ca 4mill, og har nå ca 2mill igjen) hus verdi 2,5mill. Så alt er mulig om du står på og flink til å lage deg gode og realistiske budsjett/nedbetalingsplaner😃😃 men start med å få til det møtet med gjeldsrådgiver da 😉 Anonymkode: b6348...152
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #138 Skrevet 12. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen Jeg hadde 100 % belåning på leiligheten min. Ja, det blir det samme som i dag. At de får penger etter tur. Ser mange her skriver at du må ta kontakt med kreditorer, men det er det ingen vits i så lenge du kun sitter igjen med en liten sum å leve for. Du har ikke mer å betale med uansett, så det gjør vondt verre å lagebeyaøings- avtaler du likevel ikke kan holde. Ta kontakt med gjeldsrådgiver og ta det derfra. Når det gjelder barnepass og arbeidstid utenfor barnehagens åpningstid, kan du få økonomisk støtte til barnepass fra Nav. Kanskje det føles bedre å ha ei barnevakt du kan betale for, så slipper du å "bruke opp" vennskap på slike tjenester. For meg har slike ting mye å si for selvfølelsen min. Og med en barnevakt som kommer hjem til deg, så kan f.eks barnet ditt legge seg tidligere enn åtte også når du er på jobb og slike ting. Jeg forstår at du bekymrer deg, og at det er vanskelig å la være. Jeg forstår også redselen din for å miste leiligheten, men prøv å ikke se for deg det verste. Min erfaring er at alt lar seg ordne på et vis. Anonymkode: 62880...c2d Det eneste jeg trenger er orden på ting og avtaler, ja jeg leser det samme men som jeg har skrevet så har jeg forsøkt på det før 6 mnd siden uten hell... tror du har rett i det med rådgiver, og selvfølelsen min er på bånn går ikke ann å bli lavere, føler meg hjelpesløs og ubrukelig, og de som skriver ang selvmord at det er egoistisk, jeg er ikke så dum at jeg ikke ser det selv, og vil kun det beste for barnet mitt men disse tankene kommer ofte når jeg føler meg fortapt og hjelpesløs,vært i kontakt med advokater de sier st de kan hjelpe meg og at alt løser seg men skal ha 30ktusen og de pengene har jeg jo ikke, føler meg da bare enda mer fortapt og redd for at alt får til h3&?35e😢 Er så taknemmelig at noen som har vært gjennom det samme forteller om situasjonen sin og at det finnes håp for da er det kanskje håp for meg å... hadde sakene dine gått til namsmannen når dere begynte å inngå avtaler eller ordnet du det før? Er det skumelt og er rådgivere strenge og ser ned på deg? Mye tanker i hodet mitt ang hele saken, dette er det eneste jeg har tenkt på i mange mnd...mye av den siste gjelden bruke jeg på å betale lån altså 40tusen kanskje bare får at det ikke skal gå til inkasso men så at det ikke var en utvei, tok da kontakt med alle uten hell som sagt,fikk trekk fra namsmannen i nov og fikk pant fra 5 forskjellige kreditorer da det ikke er rom for mer trekk det fikk jeg på fredag men åpna posten seint (etter jobb) så rakk ikke å ringe å snakke med noen... hjerte mitt stoppa og hele verden ble bare svart indet øyblikket...en utrolig stygg følelse Anonymkode: ebb9f...d61
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #139 Skrevet 12. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var mye "forstå-seg-på'ere" her som aldri har vært igjennom eller opplevd det som TS står i nå. Det er selvsagt synd at du har havnet i denne situasjonen, men bra at du nå prøver å komme deg ut av den😉👍 Jeg var igjennom det samme selv for noen år siden. Ble sittende igjen med masse gjeld etter et samlivsbrudd og med en x som nektet å gjøre opp etter seg(gjelden hadde pant i mitt hus). Hadde mange runder med kreditorer....nav....namsmannen....men som deg så visste jeg ikke hvor jeg skulle begynne. Min erfaring er etter alt dette. Start med å få et møte med en gjeldsrådgiver hos nav/kommunen. Disse jobber tregt bare så du er klar over dette. Men ring de snarest og få satt opp en møtedato så fort som mulig. De vil hjelpe deg med å se på gjelden din og økonomien din og evt forhandle avtaler på dine vegne med kreditorene dine. Gjeldsrådgiveren vil også opplyse til dine kreditorer at de jobber for å finne en løsning for deg og at de vil få tilsendt et forslag til løsning etterhvert. men som jeg sa....disse gjeldsrådgiverne jobber tregt. Måtte vente i 3 mnd for å få et møte selv med min gjeldsrådgiver....så nye 3mnd til møte nr 2(oppfølgingsmøte). Derfor viktig at du ringer å pusher på å få møte snarest mulig. Når det gjelder tvangssalg av leiligheten din må du være forberedt på at både gjeldsrådgiver, namsmannen og kreditorer vil kreve det. Derfor veldig viktig å lage deg 2 nedbetalingsplaner. 1 hvor det blir gjennomført tvangssalg og de ekstrakostnadene det medfører for deg og 1 hvor du beholder leiligheten din du bor i og hvilke kostnader du da har og på begge nedbetalingsplan må du vise hvor mye du kan nedbetale til dem. Min erfaring var at kreditorer, gjeldsrådgiver og namsmannen gikk for salg av mitt hus. Og mente det beste for meg var å leie i stedet. Selv om at det ikke var mulig å finne en eneste leilighet som var like billig å leie som de mente(kr 5.000,- pr mnd lavere enn de jeg fant på finn.no) og at jeg fikk masse merkostnader ved å flytte og ekstra utgifter til buss osv pga min sønn gikk på skole. Du må bare bite tennene sammen og Google masse om dette temaet. Jeg fikk hjelp av en som tidligere har jobbet som namsmann, også han tvilte på at jeg fikk beholde huset mitt. Han hjalp meg mye, men var nok min stahet og målbevissthet på å få dette til som gjorde at jeg fikk den løsningen jeg ønsket til slutt. i dag en del år seinere bor jeg fremdeles i huset mitt og har nedbetalt nesten alt av gjelden(hadde ca 4mill, og har nå ca 2mill igjen) hus verdi 2,5mill. Så alt er mulig om du står på og flink til å lage deg gode og realistiske budsjett/nedbetalingsplaner😃😃 men start med å få til det møtet med gjeldsrådgiver da 😉 Anonymkode: b6348...152 Så utrolig glad st folk som har vært gjennom det samme skriver her❤ Så du beholdte huset selvom de menete noe annet? Glad på dine vegne at du har kommet deg videre og at alt har ordnet seg!! Ja nav er trege men kan namsmannen hjelpe på samme måte? Eller noen andre? Og det med 2 nedbetalingsplaner var jo kjempe bra tips da ser de faktisk st jeg kan betale mer og st de har sikkerhet i boligen min om jeg beholder den ikke sant? For verdien på den vil jo normalt sett vokse med tiden og regner med at de ønsker heller det enn å tvangselge den at jeg får større utgifter og de faktisk får sikkerhet... eller tror du de tenker annerledes? Anonymkode: ebb9f...d61
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #140 Skrevet 12. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste jeg trenger er orden på ting og avtaler, ja jeg leser det samme men som jeg har skrevet så har jeg forsøkt på det før 6 mnd siden uten hell... tror du har rett i det med rådgiver, og selvfølelsen min er på bånn går ikke ann å bli lavere, føler meg hjelpesløs og ubrukelig, og de som skriver ang selvmord at det er egoistisk, jeg er ikke så dum at jeg ikke ser det selv, og vil kun det beste for barnet mitt men disse tankene kommer ofte når jeg føler meg fortapt og hjelpesløs,vært i kontakt med advokater de sier st de kan hjelpe meg og at alt løser seg men skal ha 30ktusen og de pengene har jeg jo ikke, føler meg da bare enda mer fortapt og redd for at alt får til h3&?35e😢 Er så taknemmelig at noen som har vært gjennom det samme forteller om situasjonen sin og at det finnes håp for da er det kanskje håp for meg å... hadde sakene dine gått til namsmannen når dere begynte å inngå avtaler eller ordnet du det før? Er det skumelt og er rådgivere strenge og ser ned på deg? Mye tanker i hodet mitt ang hele saken, dette er det eneste jeg har tenkt på i mange mnd...mye av den siste gjelden bruke jeg på å betale lån altså 40tusen kanskje bare får at det ikke skal gå til inkasso men så at det ikke var en utvei, tok da kontakt med alle uten hell som sagt,fikk trekk fra namsmannen i nov og fikk pant fra 5 forskjellige kreditorer da det ikke er rom for mer trekk det fikk jeg på fredag men åpna posten seint (etter jobb) så rakk ikke å ringe å snakke med noen... hjerte mitt stoppa og hele verden ble bare svart indet øyblikket...en utrolig stygg følelse Anonymkode: ebb9f...d61 Ja jeg møtte opp på nav og nektet å gå hjem før jeg fikk en avtale med en gjeldsrådgiver. Etter mye frem og tilbake i et par timer fikk jeg en avtale om møte....men 3 måneder frem i tid. På det tidspunktet hadde mesteparten av gjelden min gått til inkasso. Jeg hadde med meg oversikt på all min gjeld da jeg troppet opp på nav, men fikk ikke overlevert det da, måtte vente til møtet som ble satt 3mnd frem i tid. Møtte så opp til det møtet med oppdatert oversikt over min gjeld og kreditorer. Men gjeldsrådgiver ville ikke motta de, hun skulle bruke eget skjema for å innhente hvem kreditorene var og hvor mye jeg skyldte dem. Først 3mnd etter dette møtet ble det nytt møte der vi skulle gå igjennom opplysningene hun hadde mottatt(akkurat de samme som jeg hadde med til henne 3mndtidligere) så viste det seg at hun hadde glemt å få svar fra en kreditor, så måtte vente nye 3mnd på dette. i mellomtiden hadde jeg selv prøvd å finne mest mulig ut av hvordan dette kunne løses og ikke bare satt på gjerdet og ventet. På dette tidspunktet hadde ogdåflere av kravene havnet hos namsmannen med krav om tvangssalg. Derfor tok jeg kontakt med ham og ville se påmontert det var mulig om en gjeldsordning, men var ikke mye positivt å få. Også der tok det lang tid å få til et møte og da ble det i første møte avtalt å ta en oppdatert takst av boligen. Under befaringen av boligen hengte namsmannen seg veldig opp i at mine foreldre hadde kjøpt en flat tv til meg(julegave) siden min gamle kassett hadde tatt kvelden. Han mente at jeg helt klart burde solgt den i stedet for å pakke den opp når jeg fikk den eller bedt om at foreldrene mine betalte noe av gjelda mi istedet😳😳 også på det tidspunktet hadde jeg nettopp fått et jobbtilbud etter flere års ledighet pga sykdom. Han hengte seg også veldig oppi hvordan jeg hadde klart å få meg en så godt betalt jobb og poengterte flere ganger at til og med han tjente mye mindre enn det der. så du vil møte på myyyye motgang underveis og mange dømmende personer. Du må bare blåse i det og stå på. Jeg byttet gjeldsrådgiver 3 ganger siden jeg mente de ikke gjorde en god nok jobb. Anonymkode: b6348...152
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå