Gå til innhold

Jeg trenger hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du bare begynne å ringe rundt å forhøre deg. Har du også da tlfregning til inkasso? Klær, treningssenter, osv? 

Anonymkode: 3043e...2a4

Nei nei kun spille gjeld har ikke kjøpt noe med de pngene har verken bil eller mobil det får jeg fra jobben altså mobil så har ikke min egen...men da er saken verre ikke sant det finnes ikke håp for meg, og har lest når det hos namsmannen så er alt håp borte

Anonymkode: ebb9f...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei kun spille gjeld har ikke kjøpt noe med de pngene har verken bil eller mobil det får jeg fra jobben altså mobil så har ikke min egen...men da er saken verre ikke sant det finnes ikke håp for meg, og har lest når det hos namsmannen så er alt håp borte

Jeg bare lurer på hvorfor det er flere kreditorer hvis det er 1 spillegjeld du har? Eller er det kanskje flere spillselskaper slik at 1,4 er delt utover flere kreditorer på den måten? Men jeg får gi meg for natta. Men jeg skal holde øye med tråden og hvis du ringer rundt på mandag og får skrevet opp alt og skrevet opp et ordentlig budsjett ( jeg må vite hva du får utbetalt netto, ikke brutto) og hva du bruker i mat og hvor mye du bruker på klær og annet diverse til barnet ditt og deg i mnd så skal jeg love deg at jeg kan komme med et foralag til deg på mandag kveld. Bare sett i gang å ring. De på i kassobyråene er bare mennesker og vi er veldig hyggelige altså selvom vi jobber i en utskjelt bransje. Forklar historien din, at du vil ha oversikt for å ta med til økonomisk rådgiver slik at dere kan få en oversikt over alt, de kommer til å være veldig behjelpelig med det også ringer du banken din og får status på lånet ditt der også. Detta kan være litt skummelt sikkert, men detta fikser du :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NE Nei nei kun spille gjeld har ikke kjøpt noe med de pngene har verken bil eller mobil det får jeg fra jobben altså mobil så har ikke min egen...men da er saken verre ikke sant det finnes ikke håp for meg, og har lest når det hos namsmannen så er alt håp borte

Ring mental helse, også leser du tråden på nytt når du har fått roet deg ned. Det første du må gjøre er å ta ansvar og rydde opp i det du har gjort, ikke skyld på spill selskapene !! Og som mange andre sier,1,4 mill i gjeld er ikke mye. Lykke til !

Anonymkode: 8ab7e...dfb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på hvorfor det er flere kreditorer hvis det er 1 spillegjeld du har? Eller er det kanskje flere spillselskaper slik at 1,4 er delt utover flere kreditorer på den måten? Men jeg får gi meg for natta. Men jeg skal holde øye med tråden og hvis du ringer rundt på mandag og får skrevet opp alt og skrevet opp et ordentlig budsjett ( jeg må vite hva du får utbetalt netto, ikke brutto) og hva du bruker i mat og hvor mye du bruker på klær og annet diverse til barnet ditt og deg i mnd så skal jeg love deg at jeg kan komme med et foralag til deg på mandag kveld. Bare sett i gang å ring. De på i kassobyråene er bare mennesker og vi er veldig hyggelige altså selvom vi jobber i en utskjelt bransje. Forklar historien din, at du vil ha oversikt for å ta med til økonomisk rådgiver slik at dere kan få en oversikt over alt, de kommer til å være veldig behjelpelig med det også ringer du banken din og får status på lånet ditt der også. Detta kan være litt skummelt sikkert, men detta fikser du :) 

Tusen takk skal gjøre alt å skrive til deg imorra, og nei spille gjeld er fra forskjellige kreditorer, noreegian yabank nordax osv det som er problemet og de fleste er på rundt 80/90 tusen kun en som er på 370 og den er eldst men skal gjøre at du har sagt å komme tilbake til deg, håper det finnes håp å løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rotet det til det vet jeg og jeg spør om råd ikke om fraskrivelse av ansvaret, du mener altså at den blor tvangsolgt selvom de trekker meg 6000kr hver måned og de ikke har noe å tjene på leiligheten? Jeg spørr fordi jeg ikke vet noe om dette og vurderer selvmord, ungen min er uteb far han døde i en bilulykke for 4 år siden og jeg har ingen som kan hjelpe meg... jeg syter ikke men trenger bare råd om hva jeg burde gjøre får å ordne opp i dette 

Du vurderer selvmord? Herregud så egoistisk! Så da skal liksom ungen din sitte igjen uten både far og mor, må bo i fosterhjem og i TILLEGG arve all gjelden din? Det er det som skjer skjønner du, gjeld går i arv. Så nå får du ta deg sammen for ungen din sin skyld.

Anonymkode: 25269...e5e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts

Jeg har har vært/delvis er i samme situasjon som deg, bortsett fra at min forbruksgjeld ikke var fullt så høy som din.

Ta kontakt med Nav og be om time til gjeldsrådgiver. Si at det haster. Og så tar du det derfra. Ingen vil sette deg på gata når de ikke får noen penger fra et leilighetssalg uansett. Dessuten betyr ikke at de har tatt pant det samme som at de krever tvangssalg. Men de sikrer seg plass i "køen" over prioriterte om du skulle selge med overskudd en gang i framtiden.

Når det gjelder gjeldsordning så kan det være en mulighet. Kravet er at over halvparten av gjelden må vøre over to år gammel og at du er uten varig i stand til å betale. Her ser de på en fem års periode som varig. Men alt dette vet gjeldsrådgiver. Ved ev gjeldsordning så ser de først på om det er en mulighet for å få til en frivillig gjeldsordning med kreditorene, hvis ikke kan tvungen gjeldsordning være aktuelt.

Men få time hos gjeldsrådgiver og ev namsmann. For min del ble byrden lettere å bære med en gang jeg fikk snakket med noen som kan dette, og som hjalp meg å finne gode løsninger. Gjeldsrådgiver/namsmann stopper all pågang fra kreditorer for en periode, mens dete jobber for en løsning. 

Sørg for at husleie, TV-lisens( og andre regninger fra staten) og banklån blir betalt for om du utelater slike regninger så kan veien til tvangssalg være kort. 

Ikke mist troen på deg selv og en god framtid for deg og barnet ditt. Det er "bare" penger, og det ordner seg på et eller annet vis.

klem 😊

Anonymkode: 62880...c2d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men mange av sakene er allerede hos namsmannen, kan jeg be om nedbetalingsplan da?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, boliglånet betaler jeg kun renter på, og den har verdi på kanskje 60tusen om den blir solgt til full pris. Aner ikke hva jeg skal gjøre, har snakket med NAV og de kunne ikke hjelpe meg siden det allerede hadde gått så lang:(

Og ja, jeg er rimelig sikker på at namsmannen kan hjelpe deg med betalingsplan med sakene som er havnet der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du vurderer selvmord? Herregud så egoistisk! Så da skal liksom ungen din sitte igjen uten både far og mor, må bo i fosterhjem og i TILLEGG arve all gjelden din? Det er det som skjer skjønner du, gjeld går i arv. Så nå får du ta deg sammen for ungen din sin skyld.

Når du tydeligvis er så uvitende, så er det ofte lurt å tie!

TS, ikke ta slike ting til deg, OK? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du tydeligvis er så uvitende, så er det ofte lurt å tie!

TS, ikke ta slike ting til deg, OK? 

Uvitende om hva? At det er kjipt for ungen at også mor dør når far allerede er borte er fakta. At gjeld går i arv er fakta. Ergo må TS ta i mot råd og komme seg igjennom dette her, for jeg tror ikke hun ønsker ungen sin så vondt som å miste begge foreldre + ha masse gjeld.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uvitende om hva? At det er kjipt for ungen at også mor dør når far allerede er borte er fakta. At gjeld går i arv er fakta. Ergo må TS ta i mot råd og komme seg igjennom dette her, for jeg tror ikke hun ønsker ungen sin så vondt som å miste begge foreldre + ha masse gjeld.

Et barn arver ikke sine foreldres gjeld. 

IMG_9880.PNG

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts få deg søvn nå. Ro deg ned. Slapp av i morgen og kos dg med jenta di i vinterværet. Ta kontakt med nav mandag og

få hastemøte med gjeldsrådgiver og si at du treng hjelp. Ta med oversikten din i møtet. De hjelper deg videre. Du greier det og når du får hjelp så vil du slappe av mer. Du skal se det ordner seg for snille jenter.

Anonymkode: 5efcf...9ae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts. Du må for all del ikke tenke på å ta livet ditt. Ungen din bor heller ute i en liten rom med deg , enn å miste det kjæreste h*n har. Dette er ikke så håpløst s du føler det nå, og du mister ikke leiligheten din. Den er lånt over og det er ingenting der å hente. Men kjenner du noen du kunne bodd hos en periode? Det å leie ut leiligheten for en stund å bruke de ekstrapengene til å betjene ekstra på gjeld kan hjelpe mye. Har du god kontakt med familie /venner som kan hjelpe en venn i nøden? Det vil si at du betaler dem litt i måneden for å bo hos dem, men bare litt, og hvis de har ekstra plass for det så klart. Dette kommer du deg ut av, ts. Bare det å begynne å ta tak hjelper mye, men det er ikke behagelig nei. Tenk fremover og at hvis du jobber med problemene dine og gjør det du kan, så er du på rett vei. :)  Du er fortsatt ung, hold fast :) Dette klarer du virkelig, ts. Dette er imidlertidig og ikke noe du vil ha for alltid. Glem heller ikke det! Står du på ekstra nå og eventuelt må  ofre noe akkurat nå, så får du alt igjen ved en  senere anledning. Barnet ditt trenger DEG, så ikke tenk tanken. Ønsker deg og barnet ditt den beste lykken fremover nå :hug:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Utrolig trist å høre om situasjonen din.

Det er ulovlig for banker å låne ut penger til gambling. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å komme noen vei med dem ang. dette, men på en episode av Luksusfellen klarte ihvertfall økonomene å få slettet betydelige deler av gjelda til en spilleavhengig ved å argumentere med dette. At bankene hadde vært uaktsomme og burde ha skjønt.

Kanskje noen andre vet noe mer om dette? Om det kan lønne seg å hyre inn en rådgiver, eller kanskje en advokat, for å diskutere dette med banken?

Anonymkode: 8c89b...25f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste du gjør nå, er å lage oversikten over din økonomi. I tillegg dokumenterer du den. Den tar du kopi av og sender til dine kreditorer. De har ikke lov å kreve mer av deg enn at du sitter igjen med midler til livsopphold og hushold, så sulte blir dere ikke å gjøre uansett. Men er det overskudd, så må du betale dem det. Du må ikke tenke at namsmannen er "etter deg". De er professjonelle folk, som er veldig erfarne med å forholde seg til folk som har økonomiske problemer. Det er tross alt de som også hjelper folk med gjeldsordninger. De følger lover og regler. Det er ansett som positivt hvis du kommer dem i møte og forsøker å få til en fornuftig løsning(ikke kom med trusler og følelser der, det vil ikke lønne seg). Fortell dem gjerne at du trenger hjelp og ikke har så god innsikt i ting. 

Anonymkode: f5f4d...240

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser totalt ansvar fraskrivelse fra deg her.. 

Du kan ikke "hvile på laurbær" og tro at en gjeldsordning kommer til å fikse alt. Du har lånt, og spillet bort 1,4 mil! Ta ansvar for det du har gjort. Og start med handlinger som hjelper deg å komme deg ut av situasjonen. (Flere her har gitt deg punkter) 

For realiteten kan være at du må ha lønnstrekk, i 15-20 år. Og du "vurderer" selvmord, å gjøre datteren din foreldre løs, for "lusne 6000kr i mnd" ?!                         Bli voksen, og rydd opp etter deg. Hva foregikk i hodet ditt når du lånte mer og mer? Dette har jo skjedd over tid, hvorfor søkte du ikke om hjelp mot spilleavhengighet etter du hadde sløst bort halvparten? Det burde jo ha gått noen bjeller allerede før det. Jeg forstår dette er en sykdom, men du burde ha tenkt på datteren din, og konsekvensene av handlingene dine allerede da.  

Du må få hjelp for psyken din, snakk med lege. Flere alternativer der. Dette kan i verste fall føre til at datteren din ikke kan bo hos deg. Hvis du lar det gå for lang. Det er ikke et sunt miljø for et barn. Fokuser på å bygge deg selv opp. 

Det er ingen som er "etter deg" de er like interessert i å rydde opp i dette som deg. Du må stå i det en liten stund nå. Så for du lønn for arbeidet, om det blir gjeldsordning eller ei, så for du en plan og et budsjett å forholde deg til.  Og kan senke skuldrene, jobbe med å bli kvitt gjelden. Kanskje du kan ta en ekstra jobb når barnet blir eldre? Og da er det plutselig bare 10år til du er gjeldsfri!            

Du har rett og slett gått på tryne her, det er ei lekse som du tar med deg videre i livet. Vi gjør alle våre feil, stå rak i ryggen og lær av dine. For din egen del og for datteren din. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i inkassobransjen med blant annet gjeldsordning, konkursbo og tvangssalg. På mandag må du begjære saken utsatt. Ring namsmannen og spør hvilke muligheter du har, om du kan betale noe av det og få til en betalingsavtale. Vis at du har betalingsvilje! Lag et oversiktlig budsjett og legg det frem. Dersom dette ikke går, kan du likevel be om begjæring om utsettelse og selge boligen selv før den blir tvangssolgt. 

I de tilfellene jeg har vært borti, kommer man langt med å ta kontakt, vise at man vil gjøre opp for seg og prøve å få til betalingsavtaler. Du kan også kontakte Nav og få time med en gjeldsrådgiver der som kan hjelpe deg. 

Gjelden din er stor, men ikke helt uhåndterlig. Du kan jo søke om gjeldsordning, men jeg tror muligens at du ikke får det innvilget ettersom gjelden er såpass ny og du er ung og har mange år med jobb foran deg. Men det skader ikke å prøve. Og dersom du ikke får det, kan du forhandle med kreditorer om gunstigere rente, ta ny verdivurdering av leiligheten og se om du får bakt noe av gjelden i bolig. Ellers må du leve på et minimumsnivå i flere år frem i tid, men det er absolutt ikke umulig. Jobber som sagt med dette, og jeg vet det har løst seg for veldig mange! 

Lykke til! 

Anonymkode: 29639...212

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolletråd.

Ingen er så dum som dette, lar det gå så langt, og så stiller så mange dumme spørsmål i etterkant.

Nei, dette er en trolletråd - og mange biter på og lever seg inn i problemstillingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Harmankaya skrev:

Trolletråd.

Ingen er så dum som dette, lar det gå så langt, og så stiller så mange dumme spørsmål i etterkant.

Nei, dette er en trolletråd - og mange biter på og lever seg inn i problemstillingen.

Gi deg

Anonymkode: 5efcf...9ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort en stor feil og vil ikke miste den eneste vi har, altså tak over hodet, er det noen av dere som vet hvem som bestemmer om det skal bli tvangsalg eller om det er mer lønsomt for kreditorene at jeg beholder leiligheten og betaler kun renter og da har jeg faktisk mer å betale dem enn å leie for nesten den dobble prisen? Vil at ungen min skal ha et trygt hjem og godt hverdag😢 Vil ikke ødelgge livet henens da tar jeg heller livet mitt

Du ødelegger ikke barnets liv med å flytte, men ved selvmord ødelegger du mye for barnet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Harmankaya skrev:

Trolletråd.

Har du sett på Luksusfellen ? Da burde du vite at det faktisk kan gå så langt som i TS sitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...