AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #161 Skrevet 13. februar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er så glad når jeg ser at det er faktisk mennesker som bryr deg og ønsker å hjelpe hverandre❤ Dette betyr mye for alle som er i denne situasjonen...ord og råd kan hjelpe mye!! Startet dagen med å ringe legen, fikk psykolog time gratis via jobb forsikringen så får nok time om kort tid. Så starte eeg skumle, satt og rista og grua meg til å ringe til namsmannen og nav... ringte først til namsmannen og bråt i tårer det hu spurte meg om var om jeg var lei meg pga høy trekk, da sa jeg nei men pga tvangsalg og usikkerhet, fikk svar at det ikke var noe tvangsslg og at jeg burde snakke med en rådgiver hos Nav får å prøve å ordne avtaler og at de viste hva som skulle gjøres og hvirdan man går videre, hu kunne ikke love noe men sa at det er lite sansynelig at det blir tvansalg nå siden jeg betaler men hun kunne ikke garantere noe og anbefalte at rådgiver tok kontakt med alle... venter på time hos nav går det ikke kjapt nok så sender jeg mail til alle kreditorene selv med hjelp fra en som kan litt om det,en venn av meg har jobbet i bank tidligere og kjenner litt tilndette... nok en gang tusen takk til alle som bryr seg og prøver p hjelpe og håper noen andre lærer av dette... skal virkelig ta tak i alt og stå på fremover, da det fortsatt ikke er forseint.. Anonymkode: ebb9f...d61 Stolt av deg, heier på deg! Anonymkode: 5c80c...47f 3
wintergirl Skrevet 13. februar 2017 #162 Skrevet 13. februar 2017 Du inspirerer andre også, ts , som er i samme situasjon 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #163 Skrevet 14. februar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er så glad når jeg ser at det er faktisk mennesker som bryr deg og ønsker å hjelpe hverandre❤ Dette betyr mye for alle som er i denne situasjonen...ord og råd kan hjelpe mye!! Startet dagen med å ringe legen, fikk psykolog time gratis via jobb forsikringen så får nok time om kort tid. Så starte eeg skumle, satt og rista og grua meg til å ringe til namsmannen og nav... ringte først til namsmannen og bråt i tårer det hu spurte meg om var om jeg var lei meg pga høy trekk, da sa jeg nei men pga tvangsalg og usikkerhet, fikk svar at det ikke var noe tvangsslg og at jeg burde snakke med en rådgiver hos Nav får å prøve å ordne avtaler og at de viste hva som skulle gjøres og hvirdan man går videre, hu kunne ikke love noe men sa at det er lite sansynelig at det blir tvansalg nå siden jeg betaler men hun kunne ikke garantere noe og anbefalte at rådgiver tok kontakt med alle... venter på time hos nav går det ikke kjapt nok så sender jeg mail til alle kreditorene selv med hjelp fra en som kan litt om det,en venn av meg har jobbet i bank tidligere og kjenner litt tilndette... nok en gang tusen takk til alle som bryr seg og prøver p hjelpe og håper noen andre lærer av dette... skal virkelig ta tak i alt og stå på fremover, da det fortsatt ikke er forseint.. Anonymkode: ebb9f...d61 Så tøff du er! Lykke til! Anonymkode: a7875...3c2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #164 Skrevet 11. desember 2017 On 11.2.2017 at 10:15 PM, AnonymBruker said: Det skulle vært grenser på disse sidene sprrer på kontoen i banken, dette burde noen gjøre noe med, jeg tapte 200/300 tusen på en dag på samme side !!! Sinnsykt!!! Jeg har ikke bil og ikke fine klær alt jeg har til overs går til ungen min sånn at hu har ordentlige klær nå om vinteren gode sko osv. Jeg har det trangt og vet at jeg er egoistisk som tenker på selvmord men det er fordi jeg føler at jeg ødelegger alt for ungen min😢 At hu ikke får noe fremtid med meg... vil bare finne en løsning på alt ikke gå vekk fra gjelda jeg må gjøre opp for meg men vil ikke tape alt og bli slengt på gata og hva gjør jeg da?! Anonymkode: ebb9f...d61 Det var jo ditt valg å gjøre det! Trodde du ikke at det ville få konsekvenser? Og hvordan kunne du gjøre noe sånt når du er eneforsørger for et barn? Anonymkode: 3cb51...6a9
Gjest Catrin Skrevet 6. mai 2018 #165 Skrevet 6. mai 2018 (endret) På 13.2.2017 den 22.03, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er så glad når jeg ser at det er faktisk mennesker som bryr deg og ønsker å hjelpe hverandre❤ Dette betyr mye for alle som er i denne situasjonen...ord og råd kan hjelpe mye!! Startet dagen med å ringe legen, fikk psykolog time gratis via jobb forsikringen så får nok time om kort tid. Så starte eeg skumle, satt og rista og grua meg til å ringe til namsmannen og nav... ringte først til namsmannen og bråt i tårer det hu spurte meg om var om jeg var lei meg pga høy trekk, da sa jeg nei men pga tvangsalg og usikkerhet, fikk svar at det ikke var noe tvangsslg og at jeg burde snakke med en rådgiver hos Nav får å prøve å ordne avtaler og at de viste hva som skulle gjøres og hvirdan man går videre, hu kunne ikke love noe men sa at det er lite sansynelig at det blir tvansalg nå siden jeg betaler men hun kunne ikke garantere noe og anbefalte at rådgiver tok kontakt med alle... venter på time hos nav går det ikke kjapt nok så sender jeg mail til alle kreditorene selv med hjelp fra en som kan litt om det,en venn av meg har jobbet i bank tidligere og kjenner litt tilndette... nok en gang tusen takk til alle som bryr seg og prøver p hjelpe og håper noen andre lærer av dette... skal virkelig ta tak i alt og stå på fremover, da det fortsatt ikke er forseint.. Anonymkode: ebb9f...d61 Hei, hvordan har det gått? Jeg har også havnet i din situasjon. Har gjeld på 503.000kr +. Aner ikke hva jeg all gjøre, ingen i familien vet om dette. Da jeg prøver å skjule dette for dem og Alle. Jeg betaler nå i dag 7100kr på bankborwegian har et lån der på 385.000kr og en på EasyPark 98.000kr og resten smålån på kredittkort. Jeg får ca utbetalt i mmd fra 17.000-20.000kr jeg klarer ikke lenger å betale ned gjelden. Da jeg går i minus hver mnd. Hva skal jeg gjøre? Får ikke sovet om kvelden. Og jeg stresser både på jobb og hjemme. Tanken på selvmord er der heletiden da jeg er så oppgitt over livet mitt. Prøver å søke et lån om å refinansierer; samle alle lånet i et, men det har ikke lykkes da jeg har fått avslag på alle bankene... bank norwegian har jeg kun hatt i 5 mnd og easybank på 1 år.. vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.. hjelpes Endret 6. mai 2018 av Catrin
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #166 Skrevet 5. februar 2024 Gjest Catrin skrev (På 6.5.2018 den 14.48): Hei, hvordan har det gått? Jeg har også havnet i din situasjon. Har gjeld på 503.000kr +. Aner ikke hva jeg all gjøre, ingen i familien vet om dette. Da jeg prøver å skjule dette for dem og Alle. Jeg betaler nå i dag 7100kr på bankborwegian har et lån der på 385.000kr og en på EasyPark 98.000kr og resten smålån på kredittkort. Jeg får ca utbetalt i mmd fra 17.000-20.000kr jeg klarer ikke lenger å betale ned gjelden. Da jeg går i minus hver mnd. Hva skal jeg gjøre? Får ikke sovet om kvelden. Og jeg stresser både på jobb og hjemme. Tanken på selvmord er der heletiden da jeg er så oppgitt over livet mitt. Prøver å søke et lån om å refinansierer; samle alle lånet i et, men det har ikke lykkes da jeg har fått avslag på alle bankene... bank norwegian har jeg kun hatt i 5 mnd og easybank på 1 år.. vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.. hjelpes Hvordan har det gått for dere? jeg er i samme situasjon nå. Tenker bare på å dø hele tiden, og vil ikke leve mer. Jeg har tilogmed brukt opp penger fra en annen sin konto som jeg «tok vare på». Har ikke turt å si det, og mø fylle opp kontoen igjen med 50.000kr fort… jeg orker seriøst ikke mer😢 har også forbrukslån, har prøvd å ta mer for å betale tilbake privat gjeld, men det går ikke😭😭 Anonymkode: 5ce52...48c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #167 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.12.2017 den 13.50): Det var jo ditt valg å gjøre det! Trodde du ikke at det ville få konsekvenser? Og hvordan kunne du gjøre noe sånt når du er eneforsørger for et barn? Anonymkode: 3cb51...6a9 Idiot Anonymkode: 20218...525
Mt3 Skrevet 5. februar 2024 #168 Skrevet 5. februar 2024 Har en så mye gjeld at en ikke klarer å takle det så må en bare være ærlig med familie/venner og be om hjelp og råd. Sett deg ned med noen som kan hjelpe deg i å se over forbruket ditt, utgiftene dine... er det noe som kan kuttes, noe som kan endres.... er en alene kan en bo hjemme en periode for å kunne bruke boligutgiftene på gjeld.
Mt3 Skrevet 5. februar 2024 #169 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Idiot Anonymkode: 20218...525 Opprinnelig tråd er veldig gammel, så å sitere noen som kommenterte for 6år siden har vel lite for seg
Sofakona Skrevet 5. februar 2024 #170 Skrevet 5. februar 2024 Mt3 skrev (4 minutter siden): Har en så mye gjeld at en ikke klarer å takle det så må en bare være ærlig med familie/venner og be om hjelp og råd. Sett deg ned med noen som kan hjelpe deg i å se over forbruket ditt, utgiftene dine... er det noe som kan kuttes, noe som kan endres.... er en alene kan en bo hjemme en periode for å kunne bruke boligutgiftene på gjeld. Dette var in2017;)
Mt3 Skrevet 5. februar 2024 #171 Skrevet 5. februar 2024 Sofakona skrev (17 minutter siden): Dette var in2017;) Det var anonym bruker #166 som dro opp saken, og som også har så mye gjeld at vedkommende bare ønsker å dø. Så til alle som sliter med gjeld NÅ, vær åpen om det, du er absolutt ikke alene og det finnes en løsning så lenge en søker hjelp. 1
Sofakona Skrevet 5. februar 2024 #172 Skrevet 5. februar 2024 Mt3 skrev (13 minutter siden): Det var anonym bruker #166 som dro opp saken, og som også har så mye gjeld at vedkommende bare ønsker å dø. Så til alle som sliter med gjeld NÅ, vær åpen om det, du er absolutt ikke alene og det finnes en løsning så lenge en søker hjelp. Det er helt sant...ingen bør sitte alene om slike ting...tung kan skje...og det bør ikke være flaut å snakke om..jo tidligere..jo bedre
ajarRun Skrevet 13. februar 2024 #173 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 12.38): Hvordan har det gått for dere? jeg er i samme situasjon nå. Tenker bare på å dø hele tiden, og vil ikke leve mer. Jeg har tilogmed brukt opp penger fra en annen sin konto som jeg «tok vare på». Har ikke turt å si det, og mø fylle opp kontoen igjen med 50.000kr fort… jeg orker seriøst ikke mer😢 har også forbrukslån, har prøvd å ta mer for å betale tilbake privat gjeld, men det går ikke😭😭 Anonymkode: 5ce52...48c Hei. Inkasso i Norge kan være ganske vanskelig, men det er noen muligheter. Hvis saken har gått til inkasso (du har fått betalingsoppfordring) så vil KUN hovedstol og inkassoomkostninger ha renter. Hvis du betaler noe MÅ du på forhånd informere om at de skal føres mot hovedstol, og i ettertid sjekke at dette er gjort. Betaler du inn uten å spesifisere går pengene til renter. Har du lønnstrekk bør du enten jobbe mer på jobben du har, eller få deg en annen jobb. Lønnstrekket blir stående slik det er, og den ekstra inntekten kan betales mot hovedstol på kravet som er størst. Betal ned hovedstol på kravet som har høyest rente, og så gå til neste. Selv om man har et lite overskudd kan man bli kvitt en relativt stort gjeld, fordi man kan betale det rentebærende først og så renter. Tenk deg en inkassosak på 100 000 med 20% renter. Klarer du å betale 2800 kroner i måneden er hovedstol borte på under tre år. Med et vanlig forbrukslån ville de 2 800 først dekket 1667 kroner med renter og så 1133 til hovedstol, da ville det tatt over 7 år å dekke hovedstol. Men det avgjørende er at man klarer å få midler som ikke er lønnstrekk, for disse dekker rentene først. Selv en liten deltidsjobb eller salg av eiendeler vil ha enorm effekt på kostnadene. Og rentene som allerede er påløpt vil ha mindre realverdi hvert år på grunn av inflasjon. Husk at lånerådgivere er svindel. De vil kun selge deg nye lån med sikkerhet i bestemors hus. Og de vil refinansiere både rentene og hovedstol. Å refinansiere inkassogjeld vil ofte føre til mer renter, da store deler av kravet vil være renter som ikke er rentebærende. Var opprinnelig krav 100k og rentene 100k med 20% renter, er effektiv rente på hele kravet 10%. Men siden du kan betale hovedstol først, vil selv refinansiering til 10% være dyrere. Da er det bedre at bestemor låner 100k, betaler hovedstol og får betalt tilbake når du er kvitt rentene også. Når du først har betalt hovedstol blir kravet ditt mye mindre verdt, fordi det ikke forrenter seg. Da er det lettere å forhandle om reduksjon. Om noen er villige til å hjelpe med penger, be kreditorene om redusert oppgjør for å se hvor langt de er villige til å strekke seg. Sjekk om det reduserte oppgjøret er verdt mer enn rentegevinsten av å betale hovestol hos øvrige kreditorer. Hvis saken ennå ikke har gått til lønnstrekk er det ekstremt viktig at du betaler ALT du sitter igjen med etter husleie og livsopphold. Da kan du betale mot hovedstol i steden for at de trekker lønn og fører mot renter. Du kan også få utleggsbegjæringen stoppet når du dokumenterer at alt overskudd etter husleie og livsopphold har gått til dekning av gjeld (forholdsmessig fordelt mellom kreditorer).
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #174 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.2.2017 den 19.07): Kan man få slettet gjelden? Jeg tror at jeg må lese mer om dette.. Hva er gjeldsordning? Og hvordan søker man det? Hva med namsmannen og panten i bolig med min og trekket jeg allerede har? Anonymkode: ebb9f...d61 Er gjelden gammel kan du søke gjeldsordning. Ta kontakt med Namsmannen, du vil ikke få til nedbetalningsavtale når sakene allerede har gått til namsmannen. Du vil da betale inn til kreditor hver måned et beløp du har til overs etter boutgifter etc er trukket ifra. Etter disse årene slettes resten av gjelden. Det forutsetter at kreditorer går med på dette, og at du ikke pådrar deg noe mer gjeld. Du har såpass nøktern bolig så den vil du mest sannsynlig få beholde siden det uansett skal legge inn bo kostnader. Boliglånet går ikke under gjeldsordningen, så det holdes utenfor og du fortsetter betale på det som du gjør. Men du får ikke bare slettet gjelden, så enkelt er det ikke. Det blir krevende år foran deg Anonymkode: 4584d...a8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå