Gå til innhold

Jeg trenger hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har rotet det skikkelig til å trenger hjelp av noen som vet hva de snakker om eller som har vært gjennom det samme.

Jeg har 1,4mill i forbrukslån som nå har gått til namsmannen, de har tatt utlegg i lønn og pant i min bolig som er nesten overbelånt.

Jeg er alene med et bran og vet ikke hva jeg skal gjøre.

er det noen som har noen tips til meg om hva jeg burde gjøre nå vil ikke at leiligheten skal bli tvangsolgt og ønsker å gjøre opp for meg men ser ikke noe utvei:(

Anonymkode: ebb9f...d61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men mange av sakene er allerede hos namsmannen, kan jeg be om nedbetalingsplan da?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, boliglånet betaler jeg kun renter på, og den har verdi på kanskje 60tusen om den blir solgt til full pris. Aner ikke hva jeg skal gjøre, har snakket med NAV og de kunne ikke hjelpe meg siden det allerede hadde gått så lang:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er inntekten din? Og hva er rentene på gjelden? Har du prøvd å inngå avtaler med dine kreditorer?

Du vil måtte betale mellom 10 og 20 000 i måneden i renter, uten god lønn vil dette bli en utfordring å ta tak i. Du må rett og slett forhandle med alle dine kreditorer, for å finne en løsning der du slipper renter eller får redusert gjelden. Når du har misligholdt er dette vanskelig, men dersom de ser at alternativet er å ikke få noe kan de være mer medgjørlig.

Det første steget er å få full oversikt. Lag et regneark i excell der du legger inn telefonnummer, skyldig beløp, renter og månedlige avdrag på all din gjeld. Ring dem, og be om løsninger. En dag eller to med telefoner kan spare deg for flere hundre tusen kroner.

Neste steg er å lage et budsjett, hvor mye kan du betale ned hver måned? Du må belage deg på å finne deg en ekstra jobb, med mindre du har veldig god inntekt.

Selg alt du har av verdier, og bruk det til å betale ned på gjelden, vis betalingsvilje.

Det finnes to måter for å bli gjeldsfri, snøballmetoden og snøskredmetoden. I begge metodene betaler du minimumsbeløpene på all din gjeld (forhandle fram realistiske avtaler, ikke betal de som ikke vil forhandle). I snøballmetoden putter du alle ekstra penger til å betale den minste gjelden du har, dette for å få den psykologiske gevinsten av å se at man får færre og færre krav. I snøskredmetoden betaler du mest på det kravet som har høyest renter. Hvilken metode du velger kommer litt an på din situasjon.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mange av sakene er allerede hos namsmannen, kan jeg be om nedbetalingsplan da?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, boliglånet betaler jeg kun renter på, og den har verdi på kanskje 60tusen om den blir solgt til full pris. Aner ikke hva jeg skal gjøre, har snakket med NAV og de kunne ikke hjelpe meg siden det allerede hadde gått så lang:(

Selvsagt kan du det, de kan trekke kravet hvis dere finner en minnelig løsning. Det er vanskeligere men du MÅ prøve. En telefonsamtale kan spare deg for flere titalls tusen. Men det første steget er å få en oversikt over din økonomi. Hvor mye er du skyldig, til hvem, og hvor mye tjener du? Dette legger du fram til kreditorene, og de vil da se at de kommer til å tape penger uansett hva som skjer. Da kan de være villige til å fryse rentene og redusere beløpet du må betale. 

Hvis du får inn en større sum penger ringer du rundt, sier at du har fått inn penger, og at den som reduserer gjelden med høyest prosent vil få innbetalingen. Så ringer du rundt til alle. Be om tilbudene skriftlig.

Med mindre du har en veldig god inntekt blir boligen din solgt uansett hva du gjør. At du har en leilighet som er verdt 60 000 tviler jeg veldig sterkt på, det er ingen steder i Norge der du får en beboelig leilighet for så lite. At det er egenkapitalen din i boligen kan jeg tro på, og isåfall er det uheldig, men det endrer ikke det faktum at du risikerer at den blir tvangssolgt. Jeg ville lett etter venner eller familie som kunne kjøpt leiligheten når den blir tvangssolgt (prisene er latterlig lave når boliger blir tvangssolgt), eller solgt selv frivillig med en gang.

1.4 millioner er ikke umulig i seg selv med riktige vilkår, så lenge man har en grei inntekt. Med 10 000 i måneden og stopp på rentene er det bare 11-12 år. Håndterlig. Så snakk med alle, du kan fort få redusert det. Dialogen med kreditorene er avgjørende for å få dette til å gå. 

I tillegg må du selge det du selge kan, og finne deg en ekstrajobb eller jobbe overtid. Hvis du ikke har brukt opp lånet fra lånekassen vil jeg anbefale deg å melde deg opp på et studie for å få 100k ekstra i året, da kan du betale dyr gjeld med billig gjeld og slipper å betale avdrag på studielånet. Dette forutsetter at du klarer å ta eksamen og sånt, men det finnes mange enkle studier.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, nei leiligheten har en verdi på 1mill og jeg skylder banken 970 tusen cirka, tjener 25 tusen i brutto og har trekk fra namsmannen på 6000 hver måned. kan ikke finne meg en til jobb siden jeg er allerede i 100% stilling og er alene med barnet.

Det jeg er mest redd for er å miste leiligheten, bil har jeg ikke heller ingen verdisaker, kun gammel tv og hvitevarer...

Føler meg så fortapt og aner ikke hva jeg skal gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir ikke aktuelt... men er noen her som vet om det finnes noen løsninger og hva jeg burde gjøre?

Om det rett og slet finnes håp...:(

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gjeldsoffer.org

http://www.slettgjelden.no/?gclid=COODnKPQiNICFVJJGQod5SkOAA

http://www.finansforhandling.no

http://gjeldskontroll.no/refinansiering/ (se artikkel under. Den er eldgammel, men likevel relevant http://www.dinside.no/okonomi/krisehjelp-for-gjeldsofre/62067720 )

Bruk litt til på å google. Søk på gjeldsoffer og andre relevante søkeord, så kanskje det dukker opp mer som er til hjelp. En gjeldsrådgiver virker fornuftig hvis du ikke klarer å håndtere situasjonen som det ser ut nå. 

Anonymkode: 958f5...f18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke aktuelt... men er noen her som vet om det finnes noen løsninger og hva jeg burde gjøre?

Om det rett og slet finnes håp...:(

Kan du søke gjeldsordning?

Anonymkode: 15d70...f02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få slettet gjelden? Jeg tror at jeg må lese mer om dette..

Hva er gjeldsordning? Og hvordan søker man det? Hva med namsmannen og panten i bolig med min og trekket jeg allerede har?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er du jo helt ansvarlig for selv? Herregud for en ansvarsfraskrivelse, ingen har tvunget deg til å ta opp lån og leve som en greve! Barnet kan flytte til far, du flytter til det minste kottet du finner og jobber alt du klarer i flere år til å betale ned. Slutt å sutre, du visste det kom til å bli slik, hodet opp av sanden.

Anonymkode: 59c39...a33

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er du jo helt ansvarlig for selv? Herregud for en ansvarsfraskrivelse, ingen har tvunget deg til å ta opp lån og leve som en greve! Barnet kan flytte til far, du flytter til det minste kottet du finner og jobber alt du klarer i flere år til å betale ned. Slutt å sutre, du visste det kom til å bli slik, hodet opp av sanden.

Anonymkode: 59c39...a33

Jeg er egentlig ikke noe for å "disse" andre som ligger nede, men her må jeg si meg enig med deg.. hva i h#%€$#% her du brukt 1,4 mill i forbrukslån på TS? Det er jo ganske vesentlig her..

og jeg har jobbet i inkassobranajen før så sannsynligheten for at leiligheten din blir tvangssolgt er nok ganske så stor.. man kan heller ikke søke gjeldsordning bare for "moro"... det må ikke være nyopptatt gjeld, du må være varig uten mulighet til å innfri gjelden osv osv.. det er ikke bare å få gjeldsordning også ordner alt seg.. nei, her har du satt deg selv i en skikkelig kattepine.. 

men hvorfor og hvordan har du brukt disse 1,4 mill i forbrukslån?? 

Anonymkode: 3043e...2a4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rotet det til det vet jeg og jeg spør om råd ikke om fraskrivelse av ansvaret, du mener altså at den blor tvangsolgt selvom de trekker meg 6000kr hver måned og de ikke har noe å tjene på leiligheten? Jeg spørr fordi jeg ikke vet noe om dette og vurderer selvmord, ungen min er uteb far han døde i en bilulykke for 4 år siden og jeg har ingen som kan hjelpe meg... jeg syter ikke men trenger bare råd om hva jeg burde gjøre får å ordne opp i dette 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode nyheten er at du har så mye usikret gjeld at BANKEN også har et problem. Ettersom du åpenbart ikke vil være i stand til å betjene denne gjelden kan det være mulig å få slettet noe av den. (Det er bedre for kreditor å få igjen noe enn ingenting)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rotet det til det vet jeg og jeg spør om råd ikke om fraskrivelse av ansvaret, du mener altså at den blor tvangsolgt selvom de trekker meg 6000kr hver måned og de ikke har noe å tjene på leiligheten? Jeg spørr fordi jeg ikke vet noe om dette og vurderer selvmord, ungen min er uteb far han døde i en bilulykke for 4 år siden og jeg har ingen som kan hjelpe meg... jeg syter ikke men trenger bare råd om hva jeg burde gjøre får å ordne opp i dette 

Ta kontakt med kommunen, de skal ha gjeldsrådgivning. Dette er bare penger. Husk det. Ja, du har gjort en feil, men selv om det føles slik er det ikke dødsstraff for å ha tabbet seg ut økonomisk. Man kan få hjelp. Man kan søke om gjeldsordning og få ettergitt gjeld. Ikke gi opp. Husk at det er mye som er bra med deg, og barnet ditt trenger deg. 

Anonymkode: a7875...3c2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort en stor feil og vil ikke miste den eneste vi har, altså tak over hodet, er det noen av dere som vet hvem som bestemmer om det skal bli tvangsalg eller om det er mer lønsomt for kreditorene at jeg beholder leiligheten og betaler kun renter og da har jeg faktisk mer å betale dem enn å leie for nesten den dobble prisen? Vil at ungen min skal ha et trygt hjem og godt hverdag😢 Vil ikke ødelgge livet henens da tar jeg heller livet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort en stor feil og vil ikke miste den eneste vi har, altså tak over hodet, er det noen av dere som vet hvem som bestemmer om det skal bli tvangsalg eller om det er mer lønsomt for kreditorene at jeg beholder leiligheten og betaler kun renter og da har jeg faktisk mer å betale dem enn å leie for nesten den dobble prisen? Vil at ungen min skal ha et trygt hjem og godt hverdag😢 Vil ikke ødelgge livet henens da tar jeg heller livet mitt

Du ødelegger ikke livet hennes hvis du må flytte, men du ødelegger det hvis du avslutter livet ditt. Du er alt hun har. Ring Mental Helse sin hjelpetelefon 116123. Ikke gjør noe drastisk. Det finnes hjelp. 

Anonymkode: a7875...3c2

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...