Gå til innhold

Navneendring

Gjest Soon Mrs S

Anbefalte innlegg

Gjest Soon Mrs S
Skrevet

Har et spørsmål ang navne endring

Jeg har tenkt å ta min kommende manns etternavn, men lurer på når jeg skal sende inn papirene. Sender jeg det sammen med forlovererklæringene og prøving av ekteskapspapirene eller? Må jo få ny pass også før vi drar til bryllupreisen, drar et par dager etter bryllupet.

Hva gjorde/ gjør dere andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Soon Mrs S
Skrevet

Må vel sende inn søknad om navneendring etter å ha fått vigsel papirene, virker mest naturlig da

Ingen komentarer?

Skrevet

Jeg sendte inn mine papirer i går. Siden alt nå sendes til folkeregisteret sendte jeg navneendringen i samme slengen. Får vel beskjed om det er feil. Men mener jeg leste et sted, at om man sendte navneendringen nå så ville man få det nye navnet på vigselsattesten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Dette er det flere mulige svar på, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg gjorde det.

For å slippe å stresse med å ordne nytt pass, førerkort, bankkort etc etc etc, valgte jeg å la navneendringen gjelde fra vi kom hjem fra bryllupsreisen.

Jeg sendte inn navneskjemaet til Folkeregisteret et par dager før bryllupet, og da vi kom hjem fra bryllupsreisen nesten fire uker senere, lå navneendrings-bekreftelsen i postkassa. Da hadde jeg mye bedre tid til å melde fra om navneendringen til alle det må meldes til.

Jeg skjønner at noen kanskje synes det er mer romantisk å dra på bryllupsreise som mr. og mrs nygift, men jeg synes ikke det var så viktig. Det var like romantisk å være "honeymooners", selv om vi sjekket inn med ulike etternavn.

Gjest Soon Mrs S
Skrevet

Takk for svarene :P

Skal tenke på hva jeg/vi skal gjøre med dette, fikk noe å tenke på egentlig. Har ikke trodd at dette skal være lett men er enig i at det er mindre stressende å gjøre alt etter reisen.

Takk igjen

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal også ta min samboers navn. Problemet vårt er at vi skal til USA på bryllupsreise, og vi drar dagen etter vielsen. Dermed må vi ha nytt pass.

Noen som endret navnet før vielsen? Vil gjerne ordne med pass i forveien slik at det blir minst mulig stress...

Skrevet

Noen prester vil ikke bruke pikenavnet i vielsen hvis man endrer navn før vielsen.

I tillegg kommer vel ditt nye etternavn på vigselsattesten.

Gjest Anonymous
Skrevet

dette er i utgangspunktet ikke noe problem etter at den nye navneloven kom (dersom en ikke vil ha det så romantisk at en skal ordne alt etter å ha blitt viet).

du kan sende inn papirene når som helst, og der må du begrunne din endring av navn. skriv da noe sånt som at "gifter meg med XX den og den datoen". så er det bare å vente på navneendringen i posten.

Skrevet
Jeg skal også ta min samboers navn. Problemet vårt er at vi skal til USA på bryllupsreise, og vi drar dagen etter vielsen. Dermed må vi ha nytt pass.

Noen som endret navnet før vielsen? Vil gjerne ordne med pass i forveien slik at det blir minst mulig stress...

Jeg byttet navn fjorten dager før vielsen. Da rakk jeg å få nytt navn og nye papirer før bryllupsreisen. Ingen visste at jeg hadde byttet navn "for tidlig," bare mamma....... Jeg ønsket at min daværende samboer skulle skrive under på at han godtok navneendringen, så for meg ble det hipp som happ om jeg ventet til rett etter bryllupet eller ikke, det står på skjemaet at jeg bytter til samboers navn og ikke tar et hvilket som helst navn....... :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ser at noen klager på at den nye navneloven er "uromantisk" :roll:

Poenget er at det å bytte etternavn i realiteten ikke har noe som helst med det å gifte seg å gjøre.

Man kan når som helst bytte til et hvilket som helst etternavn (med unntak av de beskyttede).

Det at man gifter seg og det at man (av en eller annen grunn) ønsker å bytte etternavn er altså to uavhengige begivenheter.

Dersom du skal bytte etternavnet ditt må du altså gjøre dette enten før bryllupet (og da få ditt nye etternavn på vigselspapirene) eller etter byllupet (og dermed også etter en bryllupsreise som har avreise mindre enn et par uker etter byllupet)

Skrevet
Det at man gifter seg og det at man (av en eller annen grunn) ønsker å bytte etternavn er altså to uavhengige begivenheter.

Juridisk stemmer det selvsagt at det ikke har noe med hverandre å gjøre, men å hevde at det er to helt uavhengige begivenheter er jo helt meningsløst allikevel - jeg har tenkt å endre navn, men det hadde da aldri falt meg inn å endre navn hvis jeg ikke skulle gifte meg - altså er den ene "begivenheten" en konsekvens av den andre.

:roll::roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
[Juridisk stemmer det selvsagt at det ikke har noe med hverandre å gjøre, men å hevde at det er to helt uavhengige begivenheter er jo helt meningsløst allikevel - jeg har tenkt å endre navn, men det hadde da aldri falt meg inn å endre navn hvis jeg ikke skulle gifte meg - altså er den ene "begivenheten" en konsekvens av den andre.

Jeg synes det hørest helt absurd ut at man ikke ville finne på å bytte navn ellers, men at man plutselig skal bytte navn når man gifter seg.

Som du sa er det to uavheninge ting juridisk sett.

Og det båndet man har til navnet sitt er jo ikke endret av at man gifter seg.

Dersom man ikke er villig til å bytte navn for at f.eks en av oldeforeldrenes navn ikke skal dø ut, hvorfor er man da villig til å bytte navn bare for å hete det sammen som den man er gift med.

Skrevet

Jeg byttet navn fjorten dager før vielsen. Da rakk jeg å få nytt navn og nye papirer før bryllupsreisen.

Er dette "normert" tid eller, Tex?? Eller var det utenom høysesongen (om det finnes for navne- og pass enringer)

Jeg lurer nemlig også på når selve navneskiftet skal skje. Mulig jeg må skifte før bryllupsreisen pga vi kanskje reiser innom USA (og mitt gamle pass er ikke elektronisk og går ut om 1år likevel), men vi reiser gjerne ikke før noen uker etter bryllupet (av praktiske årsaker). Kan jeg dermed rekke å få navneendringen til å tre i kraft etter bryllupet med før reisen?? Det går vel ann å sende inn papirene si en uke eller så før vielsen, slik at selve navneendringen kan behandles (men ikke tre i kraft) før etter vielsen?? Eller er jeg helt på jordet?

Skrevet

Jeg har et etternavn som er ganske spesiellt og har alltid trodd at jeg ville beholde mitt eget etternavn selv om jeg skulle gifte meg helt til giftemålet faktisk ble aktuellt. Men nå føles det plutselig halt "riktig" å skifte navn - muligens er det ikke romantisk for noen andre, men for meg er det det.

Det behøver selvsagt ikke være noen sammenheng - jeg har full forståelse for at folk har mange grunner til å skifte navn - for eksempel, som du sier, for å unngå at et navn i slekten dør ut. Men i mitt tilfelle er den eneste grunnen til at jeg skifter at jeg vil hete det samme som mannen min fordi det gir meg et ekstra kick av typen "vi hører virkelig sammen" (faktisk bidrar jeg på den måten til den mulige utryddningen av slektsnavnet mitt). Hva andre gjør bryr jeg meg fint lite om, men for meg er navneskiftet en konsekvens av ekteskapet (helst skulle jeg gått inn i kirken som X og kommet ut som Y, men jeg har forståelse for at det rent administrativt ikke fungerer på den måten).

(Vil understreke at min blivende ektemann aldri fikk anledning til å uttale seg om navneskiftet før etter at jeg hadde bestemt meg selv, tror ikke akkurat han synes det er trist at jeg vil ta hans navn, men tror neppe det hadde gjort ham noe hvis jeg heller ville beholdt mitt eget.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...