AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Har vært på intervju forrige uke hos et stort IT-firma, og er ganske sikker på at jeg får jobben. Men jeg skal på to intervjuer neste uke også hos andre IT-firmaer (et mellomstort og et lite), og jeg vil høre hva disse har å tilby. Jeg regner med at det store IT-firmaet jeg var på intervju hos ringer tidlig neste uke før jeg skal på de to neste intervjuene om jeg får jobben, men hvordan funker dette i praksis? Må jeg når de ringer takke ja til jobben der og da på TLF? Samtidig, hvis jeg sier at jeg må "tenke på det" virker det litt kleint da jeg på intervju sa at jeg hadde ekstremt lyst på jobben (noe jeg også forsåvidt egentlig har). Hvordan er praksisen her? Hva er innafor? Anonymkode: f7dcd...507
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Juridisk har du ikke blitt ansatt før du har signert en kontrakt. Det er vanlig med prøveperiode på 6 måneder og to ukeroppsigelsestid i prøveperioden. Mitt tips: si ja, dra og signer kontrakten. Hvis du kort tid senerefår et bedre tilbud fra et annet firma sier du ja til dem. Så kontaktet du de første, sier at du har fått et bedre tilbud som du har sagt ja til, og vil si opp. Mest sannsynlig slipper du å jobbe de to ukene siden det eren del opplæring før du kan gjøre noe nyttig. Anonymkode: 41eab...3dd
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Ja det går jo an, men da brenner jeg samtidig vekk fremtidige broer til dette firmaet i fremtiden, så det er jo litt kjipt. Men kanskje gjøre dette om jeg virkelig føler jeg har fått et bedre tilbud en annen plass? Anonymkode: f7dcd...507 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 To muligheter; begge er like vanlige: 1. Du takker for tilbudet på telefonen, ber om å få et skriftlig tilbud tilsendt slik at du kan se over hva de tilbyr (lønn/goder/arbeidstid osv.). Når du får dette i posten har man som regel en ukes tid til å eventuelt forhandle om lønn/andre goder før du gir et endelig svar. 2. Du takker for tilbudet på stillingen, ber om å få x dager betenkningstid. Det KAN jo hende de ikke vil gi deg dette, men det er helt vanlig at man får noen dager. Anonymkode: 0e7c8...a42
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Seriøse arbeidsgivere vil selvsagt gi deg en svarfrist, fra noen dager til en uke. Oppegående mennesker forstår jo at man som regel ikke bare søker på én jobb. Anonymkode: 11403...c42 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #6 Skrevet 13. februar 2017 Arbeidsgiver skal sende deg en skriftlig kontrakt, som du må lese veldig nøye igjennom før du skriver under på. Du får vanligvis noen dager på deg til å tenke deg om. Ikke si ja på telefonen, si at du gleder deg til å lese gjennom tilbudet de sender deg. Du kan forhandle om hvor lang fristen for å skrive under skal være. Jeg var i samme situasjon i høst, og da snakket jeg med begge firmaene, slik at jeg fikk litt lenger frist på å tenke meg om på den jobben jeg først fikk tilbud om, og så fikk komme på intervju tidligere på den andre jobben, slik at jeg kunne vurdere begge tilbudene. Anonymkode: 6ef43...6d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå