Gå til innhold

Hva slags sjanser har jeg?

*AM*

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn med min eks samboer, barnet er 21/2 år og jeg gikk fra han da hun var ett år. Jeg gikk fra han pga fysisk og psykisk nedbrytning. Vi fikk til en samværsavtale da hun var ett til hun var to. Nå har han begynt og skal gå til rettsak for å få henne mer. Jeg har daglig omsorg og vi har delt foreldrerett. Han har i dag besøks og ringe forbud mot meg.

I fra vi gikk fra hverandre har han gjort mye vondt. Han har presset med av veien med bil, men datteren vår i bilen, han har tatt hardt i meg og skudd meg over ende mens datteren vår så på. Har skjedde en del ganger. Han har ikke hatt henne de to ukene han hadde krav på i sommer, han hadde henne heller ikke i påsken.

Nå vil han som sagt gå til rettsak for å få henne mer. Hva slags sjanser har jeg i en slik sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vitner til oppførselen hans? Hvordan er han ovenfor datteren deres?

Vanskelig å skulle samarbeide med en som har besøksforbud overfor deg. Men jeg aner ikke hvrdan en slik sak stiller seg. Så vidt jeg forstår dreier det seg ikke om annet enn samvær, og der kan det vel være snakk om at han kan få samvær men kun dersom andre er tilstede ol.? (Og det er da andre enn deg selvfølgelig.)

Jeg vet ingenting om hvordan slikt foregår. Ønsker bare deg lykke til, og at det ike blir noen ekstra belsatning for datteren deres. For det vil vel være snakk om hva som er best for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Før det i det hele tatt kan bli rettssak må det gjennomføres megling. Dersom han ikke en gang har innkalt til det så ta det med ro. Dvs. om han nå truer med at han skal gå til sak for å ha ungen mer (høres ut som det primære for han er å straffe deg) så er det faktisk en del formelle skritt som må gjennomføres før det kommer så langt som til retten.

Dernest bør du - om du ikke allerede har det - skaffe deg advokat. En som KAN familierett. H*n vet hva som skjer og hvordan, og er en langt bedre veileder enn vi her inne.

Håper du allerede dokumenterer alt som skjer, hvordan han følger opp (ikke følger opp) samværsavtalen, de tingene han har gjort mot deg, besøksforbud..... etc. ALT og litt til må du dokumentere. Da stiller du langt sterkere i en evt. rettssak.

Vet ikke hvor din sak eventuelt vil komme opp, men at han får daglig omsorg er veldig, veldig usansynlig. Dessverre risikerer du å få dommere som er så opptatt av fars rettigheter at de glemmer barnet, og dermed gir far mer samvær. Selv om han allerede ikke følger opp en avtale....

Men husk også - trussler om å gå til sak er noe helt annet enn faktisk å gjøre det!

hvis du vil kan du sende meg en pm, jeg er pålogget etterhvert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dessverre risikerer du å få dommere som er så opptatt av fars rettigheter at de glemmer barnet, og dermed gir far mer samvær. Selv om han allerede ikke følger opp en avtale....  

Realistisk sett er sjansen langt større for å få en dommer som dømmer for mor i 9 av 10 saker.

Så jeg tror ikke hun trenger å bekymre seg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til mekling igjen på mandag og da blir det nok utstedt meklingsattest. Har ikke så mange vitner på det han har gjort, fordi han prøver å gjøre slike ting når ingen er til stede. Har anmeldt han to ganger, første gang fikk han 14 dagers betinget fengsel, han innrømmet alt, for å slippe at noen vitner skulle vitne. Han har prøvd og hente henne i barnehagen uten at det var "hans" dag, dette fikk de stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du stiller sterkt i denne saken! Han gjør nok dette for å ramme deg, og bruker barnet som våpen :-x

Jeg fatter ikke hvorfor han vil gå til sak for å få mere samvær når han ikke følger opp avtalen dere har nå?

Men sørg for å dokumentere, dokumentere.... Lag en "loggbok" hvor du noterer ting av interesse dersom det nå kommer til sak. Men først må han, som nevnt i tidligere innlegg, kalle inn til mekling. Om dere ikke blir enige der går saken videre til rettsmekling med dommer og eventuelt rettsoppnevnt sakkyndig. Blir dere ikke enige der heller, går saken til hovedforhandling i tingretten.

I ditt tilfelle tviler jeg på at det går så langt. Den volden han har utøvet mot deg, i tillegg til at han har besøksforbud ovenfor deg, er så grovt at noe utvidet samvær ville i alle fall ikke jeg gitt. Her kommer barnet først!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Plonk ikke innlogget

Pass deg i alle fall for mannen, han kan jo faktisk høres ut til å ikke være 100% beregnelig. Jeg har fulgt P-husdrapet i Bergen ganske tett i det siste, og det var nettopp en sånn sak som lå bakom, det er skremmende... Jeg sier ikke at han vil kverke deg, men han høres jo i alle fall ut som om han ikke er helt fremmed for å bruke vold. De fleste menn er farligst nettopp i oppbruddssituasjoner eller i barnefordelingskonflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realistisk sett er sjansen langt større for å få en dommer som dømmer for mor i 9 av 10 saker.

Så jeg tror ikke hun trenger å bekymre seg for det.

Dette er svinetull, gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plonk ikke innlogget

Dette er svinetull, gjest.

Sissi har dessverre rett. Har en tidligere kollega som prøvde å få omsorgen for barna fordi mor var psykisk ustabil. Han vant første sak, men tapte da hun anket. Retten hadde faktisk lagt vekt på at det var til MORS BESTE at barna fikk være hos henne, til tross for at hun ikke er riktig klok, mens far er et av de mest stabile, ansvarsfulle og ryddige mennesker jeg kjenner. Barnas beste var visst ikke så viktig, og statistikken viser at mor i de aller fleste tilfeller trekker det lengste strået i rettsapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta det: det jeg mente var at i en situasjon hvor *AM* har hatt hovedomsorgen over lengre tid er sansynligheten minimal for at hun fratas den. Poenget er imidlertid at litt for mange dommere nå er så "politisk korrekte" at far - uansett voldelig adferd - er skikket til mer samvær. Selv i en situasjon hvor han er ilagt besøksforbud overfor mor, noe som i seg selv vanskeliggjør samarbeid. Og selv i en situasjon hvor han faktisk ikke følger opp avtalen.

Til AM: skriv logg som en ovenfor nevnte. Skriv og noter alt - det er utrolig hvor fort man glemmer.... Skriv også om barnets reaksjoner, det glemmer man ihvertfall. Det har også større troverdighet om du har loggført hendelser over tid - da viser det et mønster.

Høres ellers ut som du har en barnehage som ser barnet, og det er veldig bra at han har inrømt å h a brukt vold. Høres der også ut som om det fantes vitner - de bør isåfall kontaktes.

nu må det stekes pannekaker - men jeg ønsker deg all mulig lykke til. Som sagt - bare send pm om du vil, jeg kan si mer men det er mye jeg ikke vil si "offentlig"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

jeg har vært der du er nå. det er ingentin å bekymre seg over, han kommer ingen vei.

med en god advokat på din side er det no prob. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...