AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Hei jeg prøver å endre livsstilen min. Fra å spise alt jeg vill når jeg vill til å spise det jeg synes er sunt. Sa det til noen her om dagen å de mente at den nye livstilen ikke var noe sunn i det heletatt. Jeg prøver å få en mer trent kropp så jeg trener styrke 3 gang i uken. Og kostholdet mitt ser sånn ut i hverdagene. Frokost: 2 Brødskiver, banan, styrk og 1 glass melk. Lunsj: Salat med enten kylling eller grov pasta. Mellommåltid: Banan eller skyr yoghurt. Middag: Masse grønnsaker, litt ris, litt saus og kylling. Kveldsmat: Enten brødskiver, rester av middagen eller lunsjen. Drikker også proteinshake etter hver trening. Unngår hurtigmat, godter, brus å ellers ting med mye sukker. Jeg var veldig glad i boller osv før men prøver å la vær å spise det. Men hver lørdag så spiser jeg lørdagsgodt. Jeg tenker ikke at jeg ikke skal unne meg noe, men at jeg prøver å spise rent å ikke små spise, å holde godtene til helgene. Men er det en onsdag eller tirsdag jeg får lyst på en sjokolade til seriene mine så mener jeg det er greit så lenge det ikke er hver dag. Før når jeg var små sulten tok jeg en sjokolade, men nå tar jeg eller en banan. Og jeg går 30 min hver dag. Jeg er 1,53 og 53 klo. Så skal ikke slanke meg, men bygge muskler. Prøver fortsatt å finne ut hvor mye kroppe min trenger for å bygge muskler. Så jeg prøver meg frem. Hva syns dere om dette, er den sunt nok ? Jeg synes værtfall det for jeg veit ikke hva jeg skal gjøre annerledes ? Anonymkode: 56dd8...395
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 JA! Du må gjøre endringer som passer for deg og som du kan leve med. Anonymkode: 263e6...08b 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Nope, vil ikke si det der var veldig sunt. Men hvis du gikk fra junkfood til det, så er det jo en forbedring. Men altfor mye karbohydrater, altfor mye korn, og altfor lite fett. Men støtter AB over meg i at du må finne et kosthold du kan leve med. Men jeg vil ikke kalle et slikt kosthold for sunt. Anonymkode: 1e4af...738 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Ja, det er sunt nok! Det er ikke farlig å spise mye karbohydrater (selv om noen tror det). Anonymkode: e3dd1...147 14
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope, vil ikke si det der var veldig sunt. Men hvis du gikk fra junkfood til det, så er det jo en forbedring. Men altfor mye karbohydrater, altfor mye korn, og altfor lite fett. Men støtter AB over meg i at du må finne et kosthold du kan leve med. Men jeg vil ikke kalle et slikt kosthold for sunt. Anonymkode: 1e4af...738 Kan du lage noen eksempler på hva ett sunt kosthold er ? Ts Anonymkode: 56dd8...395
Pringle Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 Folk sier så mye rart. Ikke spør hvis du ikke ønsker svar. Hva jeg synes... siden du spør: Å "spise det jeg synes er sunt" har jeg prøvd også. Det gikk kjempefint, en stund. Så gikk det ikke fint i det hele tatt! Jeg spiste "Grete Roede" og fulgte Helsedirektoratets anbefalinger. Det er altfor rigid og altfor lite fett, ihvertfall for de fleste kvinner. Det endte med sjokolademell hver gang. Nå spiser jeg etter Myfitnesspals anbefalinger, som faktisk er "alt jeg vill når jeg vil", men i moderate mengder, mengder som er tilpasset mitt behov (størrelse og aktivitet). Det fungerer mye bedre for meg. Jeg har vært normalvektig i over to år nå, og det er kjempeenkelt å holde seg til. Jeg spiser variert, kutter ikke ut noe, men begrenser inntaket av godteri og ferdigmat. Det er ikke noe problem siden jeg spiser det jeg vil, når jeg er sulten. Å spise "rent" er bare Grete Roede i nye "klær" - restriktivt og unødvendig. Spis det du trenger når du har lyst på det. Er du i moderat fysisk aktivitet vil dette normalt regulere appetitten din - du får lyst på passe mengder mat, og sunn mat. Å bekymre seg unødig over helse og matinntak er usunt. Ha det gøy på trening og kos deg med maten. 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 35 minutter siden, Pringle skrev: Folk sier så mye rart. Ikke spør hvis du ikke ønsker svar. Hva jeg synes... siden du spør: Å "spise det jeg synes er sunt" har jeg prøvd også. Det gikk kjempefint, en stund. Så gikk det ikke fint i det hele tatt! Jeg spiste "Grete Roede" og fulgte Helsedirektoratets anbefalinger. Det er altfor rigid og altfor lite fett, ihvertfall for de fleste kvinner. Det endte med sjokolademell hver gang. Nå spiser jeg etter Myfitnesspals anbefalinger, som faktisk er "alt jeg vill når jeg vil", men i moderate mengder, mengder som er tilpasset mitt behov (størrelse og aktivitet). Det fungerer mye bedre for meg. Jeg har vært normalvektig i over to år nå, og det er kjempeenkelt å holde seg til. Jeg spiser variert, kutter ikke ut noe, men begrenser inntaket av godteri og ferdigmat. Det er ikke noe problem siden jeg spiser det jeg vil, når jeg er sulten. Å spise "rent" er bare Grete Roede i nye "klær" - restriktivt og unødvendig. Spis det du trenger når du har lyst på det. Er du i moderat fysisk aktivitet vil dette normalt regulere appetitten din - du får lyst på passe mengder mat, og sunn mat. Å bekymre seg unødig over helse og matinntak er usunt. Ha det gøy på trening og kos deg med maten. Takk for svar vill legge til at jeg spiser det jeg syns selv er godt, ikke bare fordi det er sunt, men middagen jeg nevnte i tråden er noe av det beste jeg veit. Du skrivde det for meg, jeg spiser det jeg vill, men spiser ikke masse godter å drikker ikke brus hver dag som før. Har jeg lyst på en burger så spiser jeg det, men da ikke hver dag ts Anonymkode: 56dd8...395
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 Jeg synes kanskje det ser ut som du er litt redd for fett? Fett er absolutt ikke farlig, kroppen trenger fett for å ta opp vitaminer og for å fungere, og fett gir en god metthetsfølelse som kan hindre at du ryker på en smell. Prøv å inkludere en sunn fettkilde til hvert måltid: Smør på brødskiva, ost, stek i olje, fet fisk, avokado, nøtter etc. Anonymkode: 2c694...9d4 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nope, vil ikke si det der var veldig sunt. Men hvis du gikk fra junkfood til det, så er det jo en forbedring. Men altfor mye karbohydrater, altfor mye korn, og altfor lite fett. Men støtter AB over meg i at du må finne et kosthold du kan leve med. Men jeg vil ikke kalle et slikt kosthold for sunt. Anonymkode: 1e4af...738 Karbohydrater er sunt! Og vi trenger det alle sammen. Kan være enig i at det var litt lite fett, men man trenger litt av alt. Dette er en normal mengde karbohydrater spør du meg! Anonymkode: bccff...488 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #11 Skrevet 11. februar 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du lage noen eksempler på hva ett sunt kosthold er ? Ts Anonymkode: 56dd8...395 Generelt vil jeg si at et sunt kosthold er et kosthold som gir kroppen de vitaminene og mineralene den trenger og som gir gunstige forhold for kroppen. Matvarer som gir mye vitaminer og mineraler per kcal anser jeg som sunne, og matvarer som gir lite vitaminer og mineraler per kcal anser jeg som usunne. Her er det viktig å tenke på at innholdet av vitaminer og mineraler i en matvare ikke trenger å bety at det er det kroppen tar opp. Jern i animalske råvarer tas opp flere ganger mer enn jernet i grønnsaker for eksempel. Generelt er animalske råvarer rikere på vitaminer og mineraler, målt i hva man faktisk tar opp i kroppen. Det hjelper ikke at gulroten har mye betakaroten som friske mennesker kan omdanne deler av til a-vitamin, når veldig mange har altfor lav konverteringsrate fra betakaroten til a-vitamin. IA-vitamin finnes faktisk kun i animalske råvarer. B12 finnes kun i animalske råvarer (og bakterier), D-vitamin finnes kun i animalske råvarer, men kroppen kan produsere det når huden blir eksponert for sollys. Og så videre. Makronæringene kroppen trenger er fett og proteiner. Kroppen trenger ikke karbohydrater og kroppen trenger ikke alkohol. Du bør få i deg mer fett. Spis gjerne mer egg, ost, fløte, fett kjøtt og fet fisk. Og fete grønnsaker som oliven, kokos og avocado, og nøtter som macadamia, mandler, valnøtter, hasselnøtter, paranøtter, pecannøtter. Vitamin A (og betakaroten), D, E og K er fettløselige og kroppen klarer ikke å ta opp disse vitaminene uten at man spiser fett til måltidet. Erstatt noen av brødmåltidene med noe annet. Omelett med kjøtt, en skvett fløte, ost og grønnsaker? Nøttebrød? Yoghurt med müsli laget av nøtter og frø? Kutt ut pastaen i salaten og bruk en fet dressing. Jeg er veldig glad i pestodressing. Blander like deler pesto og en kaldpresset olje (for eksempel olivenolje) eller creme fraiche. Rester av middag eller lunsj er bra. Jeg skjønner meg ikke på mennesker som kaster alle rester. Jeg lager ekstra med vilje slik at jeg har rester. Når jeg først lager et skikkelig måltid, så kan jeg like gjerne lage litt ekstra så det holder til flere måltider, tenker jeg. Det krever veldig lite ekstra innsats og tid. Anonymkode: 1e4af...738 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #12 Skrevet 11. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Karbohydrater er sunt! Og vi trenger det alle sammen. Kan være enig i at det var litt lite fett, men man trenger litt av alt. Dette er en normal mengde karbohydrater spør du meg! Anonymkode: bccff...488 Nevn ett essensielt karbohydrat da hvis vi trenger det. Normal mengde karbohydrat betyr ikke sunn mengde. Ola Nordmann spiser for mye karbohydrater. Anonymkode: 1e4af...738 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #13 Skrevet 11. februar 2017 Du trenger ikke styrk og proteinshake så ofte. Anonymkode: d4e3a...e7c 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #14 Skrevet 11. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes kanskje det ser ut som du er litt redd for fett? Fett er absolutt ikke farlig, kroppen trenger fett for å ta opp vitaminer og for å fungere, og fett gir en god metthetsfølelse som kan hindre at du ryker på en smell. Prøv å inkludere en sunn fettkilde til hvert måltid: Smør på brødskiva, ost, stek i olje, fet fisk, avokado, nøtter etc. Anonymkode: 2c694...9d4 Er ikke redd for fett, jeg har smør på brødskiva å steiker maten i smør Ts Anonymkode: 56dd8...395
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #15 Skrevet 11. februar 2017 Hverken fett eller karbohydrater er farlig. Karbohydrater gir meg ekstra energi som jeg trenger til å yte på trening, og fett i maten holder meg mett lenger. Syns du har et bra kosthold, ts. Anonymkode: e4e35...07f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #16 Skrevet 11. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke farlig å spise mye karbohydrater (selv om noen tror det). Anonymkode: e3dd1...147 Ikke farlig som i at man dør av forgiftning på kort tid, men det betyr ikke at karbohydrater er sunt. Det tar bare lengre tid før man ser hvilken skade det gjør... Det er ikke uten grunn at vi har fikk mer overvekt, diabetes og hjertesykdom etter at rådene om å spise mindre fett og erstatte det med karbohydrater. Og før noen nå skylder på inaktivitet, så sliter man da med å forklare overvekt blant små barn som ikke har begynt å gå enda en gang. Anonymkode: 3c436...df9 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #17 Skrevet 12. februar 2017 Det eneste jeg ville ha endret på hvis dette var MITT kosthold er å kutte ut all godteri og sjokolade. Altså ingenting på lørdager, og spist frukt hvis sjokoladesuget kommer mens jeg ser serier. Anonymkode: 9d6ce...a04
Mariss@68 Skrevet 13. februar 2017 #18 Skrevet 13. februar 2017 Se her https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #19 Skrevet 14. februar 2017 Du kommer til å bli lei kylling om du skal ha det til 2-3 måltider om dagen... Og hvor er fisken? Ellers synes jeg det ser greit ut, du får antagelig nok protein i maten og trenger ikke de shakene. Anonymkode: b525a...a36 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #20 Skrevet 15. februar 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kommer til å bli lei kylling om du skal ha det til 2-3 måltider om dagen... Og hvor er fisken? Ellers synes jeg det ser greit ut, du får antagelig nok protein i maten og trenger ikke de shakene. Anonymkode: b525a...a36 Jeg spiser ikke kylling vær dag, dette var det jeg spiste akkurat den dagen. Jeg klarer ikke fisk, har prøvd mange gang. Men tar tran hver dag. ts Anonymkode: 56dd8...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå