Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor man får tak i cheddar dipp enten den fra santa maria eller den i pose fra old el paso? 

Skrevet

Den i pose får du kun i Sverige for tiden, de har sluttet å selge den i Norge (har hvertfall ikke funnet den noe sted her lenger). Den andre er i noen butikker, men ikke andre. Rema har sluttet å selge den, men jeg tror kiwi selger den enda. Mener også å huske at Coop-butikkene fortsatt har den. :)

Skrevet

Om du ikke finner er det superenkelt å lage selv. I bunn og grunn er det bare hvit saus med masse cheddar og litt chili. :) 

Anonymkode: 1e8e0...5f5

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke finner er det superenkelt å lage selv. I bunn og grunn er det bare hvit saus med masse cheddar og litt chili. :) 

Nammm.. vet du hva medium cheddar er? Regner med den cheddaren man får på dagligvare er den som blir kornete, eller går det fint? Skal ha nachos i kveld :fnise:

Anonymkode: 437ea...208

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nammm.. vet du hva medium cheddar er? Regner med den cheddaren man får på dagligvare er den som blir kornete, eller går det fint? Skal ha nachos i kveld :fnise:

Jeg vet ikke, men tipper det er "vanlig" cheddar, dvs. en som ikke er lagret ekstra lenge. Men jeg tipper også at den du får i dagligvaren funker bra, selv om den skulle være vellagret. Jeg tror hovedsaken er å være forsiktig med kokingen når osten er tilsatt. 

Når jeg testet selv brukte jeg skivet cheddar fra Kerrygold kjøpt på Rema, og den funket helt fint. Men jeg tror det hadde blitt enda bedre med en cheddar med mer smak i.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg jaggu prøve! :)

Skrevet

2 pakker time smørbar cheddar, en dæsj melk, en klype chilipulver, ha i bolle, smelt i mikro med lokk over , ta ut med jevne mellomrom og rør i litt melk. Fortsett til den er i flytende litt halv-seig dip konsistens. Nydelig!

Anonymkode: acd8f...670

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 pakker time smørbar cheddar, en dæsj melk, en klype chilipulver, ha i bolle, smelt i mikro med lokk over , ta ut med jevne mellomrom og rør i litt melk. Fortsett til den er i flytende litt halv-seig dip konsistens. Nydelig!

Smørbar cheddar inneholder jo bare 58 % cheddar, resten er vann og tilsetningsstoffer. Hvorfor ikke lage saus med skikkelig ost i stedet? Bedre smak og bedre konsistens. 

(Innlegget mitt er sterkt farget av at jeg aldri har klart konsistensen på smelteoster. Smaken er ofte god, men den klistrer seg i ganen og resten av munnen på en måte jeg synes bare er ekkelt. Dessuten er det noe helt feil over smørbar cheddar. God cheddar skal være fast og litt smulete. (Matsnobb, jeg? Neeeiiiida. :fnise: ))

Skrevet

Ingen god dip for matsnobber som skal ha alt autentisk og økologisk, nei. Men søkke god for resten av oss. Den klistrete konsistensen forsvinner til en viss grad etter smelting og melka er i. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smørbar cheddar inneholder jo bare 58 % cheddar, resten er vann og tilsetningsstoffer. Hvorfor ikke lage saus med skikkelig ost i stedet? Bedre smak og bedre konsistens. 

(Innlegget mitt er sterkt farget av at jeg aldri har klart konsistensen på smelteoster. Smaken er ofte god, men den klistrer seg i ganen og resten av munnen på en måte jeg synes bare er ekkelt. Dessuten er det noe helt feil over smørbar cheddar. God cheddar skal være fast og litt smulete. (Matsnobb, jeg? Neeeiiiida. :fnise: ))

Men dip skal jo ikke være smulete... det er jo liksom poenget, vil ha den gode smaken med glatt konsistens. Men ja skal prøve med vanlig cheddar. Koker aldri ostesausen etter har tilsatt ost :) hvis ikke har jeg sett sånn prosessert cheddar på boks på innvandrerbutikk, den er sikkert bra for dipkonsistensen, men nå banner jeg vel i kirken :fnise: 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dip skal jo ikke være smulete... det er jo liksom poenget, vil ha den gode smaken med glatt konsistens. Men ja skal prøve med vanlig cheddar. Koker aldri ostesausen etter har tilsatt ost :) hvis ikke har jeg sett sånn prosessert cheddar på boks på innvandrerbutikk, den er sikkert bra for dipkonsistensen, men nå banner jeg vel i kirken :fnise: 

Den er smulete når den er kald/i romtemperatur, men ikke når den har smeltet. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...