Gå til innhold

Gå over fra bokmål til nynorsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å skifte klasse for 1. klassingen min - går i bokmål nå, men føler mer at nynorsk er det rette. 

Tror dere det går greit nå når de bare har begynt å lære å lese? Bør jeg vente til høsten, eller allerede nå? Hvordan går jeg frem om jeg vil skifte, ringer jeg rektor eller hur?

Anonymkode: d7e01...372

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det andre årsaker til at du ønsker å bytte klasse eller handler dette "kun" om valg av målform? Hvis barnet trives i den klassen hen går i synes jeg at det å bytte klasse blir litt dramatisk. Du kan uansett velge målform i elevens lærebøker frem til 7. årstrinn (etter det velger barnet selv). 

Anonymkode: 4da69...5e1

Skrevet

Jeg byttet fra bokmål til nynorsk i 3. klasse (pga flytting). Det gikk veldig fint, selv om det ble en del røde streker i starten mens jeg prøvde meg frem. ;) Det tok vel bare noen måneder før jeg var på samme nivå som de andre i klassen. Og fordelen fikk jeg senere da vi skulle begynne med sidemål, da kunne jeg jo begge deler ettersom jeg brukte bokmål utenom skolen, også får man det jo inn hele tiden gjennom tv, bøker osv.

Men jeg kan ikke skrive nynorsk lenger da, har ikke brukt det etter ungdomsskolen, så veldig mye er glemt. :P

Anonymkode: 7f849...f83

Skrevet

Ta avgjørelsen basert på hvordan barnet vil takle en endring sosialt.  Snakk så med rektor.  

Anonymkode: 9e581...985

Skrevet

Jeg synes spørsmålet er interessant. Har vurdert det samme selv for mitt barn. Jeg byttet sidemål flere ganger i løpet av min skolegang selv pga mye flytting over store distanser. Jeg snakker egentlig på nynorsk selv, mens min bedre halvdel snakker på bokmål. Har landet på at mitt barn skal få holde seg til bokmål som hovedmål. Jeg tror det vil være flere som forstår h*n bedre skriftlig da, og mindre fare for at h*n selv skal begynne å snakke dialekt slik som meg. Det ene påvirker ofte det andre litt. Men jeg skal gjøre mitt for at barnet vårt får lese mange bøker på nynorsk. Dialekter på nynorsk hører h*n jo ofte, og venne seg dermed til det mye bedre enn hva mange østlendinger gjør (slik mine erfaringer dessverre er). De aller fleste (alle tror jeg) i klassen til barnet mitt har nok mest sannsynlig også bokmål som hovedmål, og undervisningen foregår vel egentlig kun på bokmål enn så lenge i en del år fremover, så jeg tror dette blir best for oss. 

Jeg hadde skrevet en e-post til rektor hvis jeg var deg. Ting som dette er det greiest å ha skriftlig, så har du noe å henvise til hvis kommunikasjonen skulle gå skeis. 

Anonymkode: 14448...484

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes spørsmålet er interessant. Har vurdert det samme selv for mitt barn. Jeg byttet sidemål flere ganger i løpet av min skolegang selv pga mye flytting over store distanser. Jeg snakker egentlig på nynorsk selv, mens min bedre halvdel snakker på bokmål. Har landet på at mitt barn skal få holde seg til bokmål som hovedmål. Jeg tror det vil være flere som forstår h*n bedre skriftlig da, og mindre fare for at h*n selv skal begynne å snakke dialekt slik som meg. Det ene påvirker ofte det andre litt. Men jeg skal gjøre mitt for at barnet vårt får lese mange bøker på nynorsk. Dialekter på nynorsk hører h*n jo ofte, og venne seg dermed til det mye bedre enn hva mange østlendinger gjør (slik mine erfaringer dessverre er). De aller fleste (alle tror jeg) i klassen til barnet mitt har nok mest sannsynlig også bokmål som hovedmål, og undervisningen foregår vel egentlig kun på bokmål enn så lenge i en del år fremover, så jeg tror dette blir best for oss. 

Jeg hadde skrevet en e-post til rektor hvis jeg var deg. Ting som dette er det greiest å ha skriftlig, så har du noe å henvise til hvis kommunikasjonen skulle gå skeis. 

Anonymkode: 14448...484

Unnskyld for å blande meg inn... Men når ble nynorsk en dialekt? Det er et skriftspråk, ikke en dialekt. Ingen snakker nynorsk og bokmål. Takk. 

Anonymkode: 59bb9...efa

• Liker 2
Skrevet

Snakke nynorsk og bokmål :skratte:

Anonymkode: 358b8...c74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...