AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Hva kjennetegner en god jobbsøknad? Anonymkode: 35741...3f9
Gjest Sorbus Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Les annonsen nøye, og svar på det den er ute etter. Det skader ikke om du viser at du kjenner bedriften også. Arbeidsgiveren ser om du har sendt den samme søknaden til 300 andre! Ikke bruk floksler som: Jeg er kreativ, jeg er løsningsorientert osv. Kom med eksempler! Våg å skille deg ut! ALLE søknader begynner med Jeg fant deres annonse på .... og tillater meg herved å søke jobben som .... Prøv og finn en annen, fremdeles høfflig, innfallsvinkel. Pass på at adressen og navnet på kontaktperson er skrevet riktig. Jeg har faktisk opplevd å få en søknad til et helt annet firma. Les korrektur!!! Les gjerne denne: http://cvnerden.no/slik-far-du-en-fantastisk-soknad/ Masse lykke til
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 7 minutter siden, Sorbus skrev: Les annonsen nøye, og svar på det den er ute etter. Det skader ikke om du viser at du kjenner bedriften også. Arbeidsgiveren ser om du har sendt den samme søknaden til 300 andre! Ikke bruk floksler som: Jeg er kreativ, jeg er løsningsorientert osv. Kom med eksempler! Våg å skille deg ut! ALLE søknader begynner med Jeg fant deres annonse på .... og tillater meg herved å søke jobben som .... Prøv og finn en annen, fremdeles høfflig, innfallsvinkel. Pass på at adressen og navnet på kontaktperson er skrevet riktig. Jeg har faktisk opplevd å få en søknad til et helt annet firma. Les korrektur!!! Les gjerne denne: http://cvnerden.no/slik-far-du-en-fantastisk-soknad/ Masse lykke til Anonymkode: 35741...3f9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Jeg har fått god respons på jobsøknadene mine til nå. Jeg skriver målrettede søknader, tilpasset de jeg søker hos. Det er viktig for meg å være ærlig og jeg skriver ingenting jeg ikke kan stå for. Samtidig fokuserer jeg på de positive sidene med meg. Jeg har gjerne lest meg opp på bedriften, og viser enten direkte eller indirekte at jeg har gjort det. Se gjerne på "oppskrifter" på nettet, men ikke følg disse slavisk, det blir veldig fort gjennomskuet. Se på oppbygningen, men våg å fri deg fra disse dersom du ser behovet for det. Anonymkode: da2ff...4a1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått god respons på jobsøknadene mine til nå. Jeg skriver målrettede søknader, tilpasset de jeg søker hos. Det er viktig for meg å være ærlig og jeg skriver ingenting jeg ikke kan stå for. Samtidig fokuserer jeg på de positive sidene med meg. Jeg har gjerne lest meg opp på bedriften, og viser enten direkte eller indirekte at jeg har gjort det. Se gjerne på "oppskrifter" på nettet, men ikke følg disse slavisk, det blir veldig fort gjennomskuet. Se på oppbygningen, men våg å fri deg fra disse dersom du ser behovet for det. Anonymkode: da2ff...4a1 Så flott! Kan jeg skrive til en potensiell arbgiver at jeg savner å være en del av et fagmiljø? Anonymkode: 35741...3f9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flott! Kan jeg skrive til en potensiell arbgiver at jeg savner å være en del av et fagmiljø? Anonymkode: 35741...3f9 Personlig ville jeg brukt "ønsker" fremfor "savner", men det avhenger vel litt av konteksten. Anonymkode: da2ff...4a1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig ville jeg brukt "ønsker" fremfor "savner", men det avhenger vel litt av konteksten. Anonymkode: da2ff...4a1 Takk:) Joda, ser den:) Anonymkode: 35741...3f9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 Er det noen som vet hvor jeg merker når det står: søknad merkes? Anonymkode: 35741...3f9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 Dette minner meg om hvordan lærerne på VGS prøvde lære oss hvordan vi skulle skrive oppgaver. De snakket mye om at man ikke skulle skrive av andre artikler og hvordan man skulle skrive en egen oppgave. Problemet var bare at det ikke finnes en god måte å forklare hva forskjellen er. Når man forstår forskjellen, så ser man veldig tydelig hvem som skriver fra eget hode og hvem som skriver fra artikkelen, men for de som ikke vet forskjellen er begge like. Samme problem med jobbsøknad, for TS ser oppskriftssøknad og en selvstendig søknad lik ut, og hun klarer derfor ikke se hva hun må endre for å oppnå et annet resultatet Det du kan prøve er å legge vekk alt av søknadstips og søknadsmal. Så ser du på jobbutlysningen og spør deg selv: Hvorfor vil du ha jobben? Hva tror du de leter etter i en kandidat? Osv Skriv ned det du mener ærlig. Vil du ikke ha jobben så skriv dette i første utkast. Når du har skrevet den ærlige versjonen, se over om den er veldig positiv eller negativ. Om det er mye negativt må du prøve å endre perspektivet ditt på hva du vil oppnå i jobben og hvordan den kan være positiv for deg. Noen jobber vil gi deg kunnskap og erfaringer som du kan bruke senere. Til og med ufaglærte jobber som butikk lærer deg noe om hvordan kunder behandler ansatte, hvordan du skal håndtere sinte mennesker osv. Er den veldig positiv, så kanskje du ikke har vært helt ærlig? Når du har gjort deg opp ærlige refleksjoner om jobben du søker på, så må du prøve å samle opp disse tankene til å bli en jobbsøknad. Ikke for positiv, ikke for negativ, ikke for absurd, men noe som er ærlig og realistisk. Er du heldig vil "deg" skinne gjennom i det resultatet du ender opp med, og det i seg selv vil skille seg ut. Men det er mulig dette krever noe øvelse 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flott! Kan jeg skrive til en potensiell arbgiver at jeg savner å være en del av et fagmiljø? Anonymkode: 35741...3f9 Er dette noe du mener, eller er det noe du prøver å fylle inn som "positivt om deg" fordi du ikke kommer på andre ting? Anonymkode: 76e1e...118 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 Hei. Ts her. Har ikke søkt på jobber på mange år, har problemer med å formulere meg skriftlig ( rett og slett mangel på trening og at ting har gått i glemmeboken ) så, jeg må lære dette på nytt. Så tusen takk for veiledning. Anonymkode: 35741...3f9
Tvist Skrevet 11. februar 2017 #11 Skrevet 11. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som vet hvor jeg merker når det står: søknad merkes? Anonymkode: 35741...3f9 Du merker den i emnefeltet på e-posten. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #12 Skrevet 11. februar 2017 9 timer siden, Sorbus skrev: Les annonsen nøye, og svar på det den er ute etter. Det skader ikke om du viser at du kjenner bedriften også. Arbeidsgiveren ser om du har sendt den samme søknaden til 300 andre! Ikke bruk floksler som: Jeg er kreativ, jeg er løsningsorientert osv. Kom med eksempler! Våg å skille deg ut! ALLE søknader begynner med Jeg fant deres annonse på .... og tillater meg herved å søke jobben som .... Prøv og finn en annen, fremdeles høfflig, innfallsvinkel. Pass på at adressen og navnet på kontaktperson er skrevet riktig. Jeg har faktisk opplevd å få en søknad til et helt annet firma. Les korrektur!!! Les gjerne denne: http://cvnerden.no/slik-far-du-en-fantastisk-soknad/ Masse lykke til Jeg jobber med rekruttering og har lestvtusencis av søknader. Jeg er enig med hva som står i linken hva angår midterste del av søknaden. Det som står om åpning og avslutning er jeg bare delvis enig i, særlig om søknaden går til en profesjonell rekrutterer. Anonymkode: 427fd...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #13 Skrevet 11. februar 2017 Takk for svar til dere alle, så flott gjort av dere mvh ts Anonymkode: 35741...3f9
Navne Løs Skrevet 19. februar 2017 #14 Skrevet 19. februar 2017 Det er vanskelig å skille seg ut i disse tidene. Jeg har prøvd mange ulike vinklinger på søknadene jeg sender ut, men ingen fører til intervju. Jeg er i jobb, men søker aktivt andre jobber. Jeg har vel søkt ca 2-8 jobber per uke siden september 2016. En bekjent startet sin søkerprosess for 1 mnd siden og har allerede vært på 2 intervjuer. Jeg har sett på søknadene til vedkommende og h*n hadde flere skrivefeil i søknadene sine. H*n har jo noe annen kompetanse enn meg, men ikke svært ulik. Er det spesielt å få så dårlig respons som meg, eller er det h*n andre som har flaks? :O
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #15 Skrevet 19. februar 2017 Blir alle søknader lest? Vil de som rekrutterer i noen tilfelle kun se på CV og karakterer og eventuelt skumme søknaden om ting ser greit ut der? Skriver også søknader om dagen. Stort sett åpne. Føler det er vanskelig å skille seg ut. Anonymkode: 965da...8ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå